BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Simplex op 21 January 2012, 19:30:01
-
Voor mijn materieel gebruik ik een speadsheet. Daarin staat al het
materieel met volledig 12 cijferig nummer, maar ook de revisie datum
van de betreffende wagon c.q rijtuig. Nu gebruik ik deze revisie data
voor de treinsamenstelling achter de juiste loc. Mijn vraag is nu,
wat is de gemiddelde lengte na de revisiedatum tot een volgende.
B.v: Rev 08.11.94 tot ??.??.??
vrgr Steef
-
De geldigheidsduur van een revisie is maximaal 6 jaar. Ik heb goederenwagens gezien waar dat korter is, 4 jaar kan nog weleens voorkomen met drukketelwagens (gaswagens bijvoorbeeld), deze ketels moeten elke vier jaar een drukproef ondergaan. Dan kan de revisie daarop worden afgestemd, dan hoef je niet eerst de ketel te beproeven, dan twee jaar later ook nog een keer de wagen zelf te reviseren.
Ook 2/3/4 of 5 jaar zie ik weleens op andere wagens, waarom dat zou zijn, geen idee (kwaliteit of prijs?). Is ook niet van belang voor een wagenmeester, die moet letten of de geldigheidsduur niet is overschreden.
Bij revisie wordt ook alleen de datum van revisie aangegeven.
-
Bedankt Erwin. Ik weet meteen genoeg. Dan houd ik een gemiddelde
van 4 jaar aan. Kan ik in een ander sheet de boel gaan verdelen.
vrgr Steef
-
Poeh. Ik denk dat je nu wel veel waarde gaat toekennen aan een stuk opschrift waar de modelmakers niet altijd even zorgvuldig mee omgaan (daar staat nog wel eens onzin op de modellen).
Na inspectie konden revisietermijnen met 1-2 jaar worden opgerekt (ik meen tot maximaal 8 jaar). Overigens sprak ik eerder deze week een materieelbeheerder die na inspectie de revisietermijn mocht oprekken tot wezenlijk langer dan 8 jaar. Ik denk dat de differentiatie in houdbaarheid typisch iets is voor tijdperk 5/6. De kilometerprestatie van de wagens verschilt op dit moment enorm (in een shuttle rijden wagens veel, in spotvervoer of wagenladingvervoer in het algemeen veel minder). Dat was vroeger minder (want: minder shuttles). Ik vermoed daarom dat je zeker tot midden jaren '90 prima 6 tot 8 jaar aan kunt houden. (met gevaarlijke stoffen als mogelijke uitzondering)
-
De waarde is voor mij makkelijk weerlegbaar.
De SJ heeft in een tijdsbestek van 15 jaar drie maal hun
logo voor het goederenvervoer veranderd. Door de Rev data
in de treinsamenstelling te verwerken kan ik (hopelijk)
foutloos tijdperk rijden. Bepaalde combinaties gaan nu eenmaal
niet samen. In het geval van Tp IV ben ik gauw klaar. Maar juist
wat daarvoor heeft rond gereden is nogal wazig.
Ben met je eens dat de model producenten niet echt creatief zijn
met de keuze van Rev data. Al scoort Märklin daarin beter dan Roco.
Maar door jou antwoord rek ik mijn 4 jaar maar op naar 6.
Komt nog beter uit ook. Bedankt!
vrgr Steef