BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: ruudns op 18 January 2012, 20:30:22

Titel: Ervaringen met Viessmann stroomvoerende koppelingen
Bericht door: ruudns op 18 January 2012, 20:30:22
Om mijn Blokkendoos treinstel 4190S digitaal te maken wil ik deze koppelen met een 4 polige stroomvoerende koppeling van Viessmann. Waarom 4 polig? Ik wil de  de sluitlichten en de frontlichten rijrichting afhankelijk maken (2 draden, geel en wit) en de binnenverlichting schakelen (1 draad, groen).
De blauw in de Ces kan ik maken mbv 2 diodes. Heb ik over één pool. Ik kan ook 2 polen gebruiken voor de voeding tbv de decoder van alle assen af te nemen en 2 polen tbv front en sluitlichten. De binnenverlichting in de Ces niet schakelen en dus gewoon laten branden.
Verder wil ik een 2 polige koppeling gaan gebruiken voor mijn 2200 met dummy. Om de front en sluitlichten aan de achterkant van de dummy te laten branden. Ook hier maak ik de blauwe draad dmv 2 diode op de slepers (reeds gemonteerd) in de dummy.
Wat zijn jullie ervaringen met deze Viessmann koppelingen of kan ik beter koppelingen van een ander merk nemen? Zo ja, welke?
Titel: Re:Ervaringen met Viessmann stroomvoerende koppelingen
Bericht door: henk op 18 January 2012, 20:36:55
De vierpolige koppelingen van Viessmann zijn oorspronkelijk door/voor Heljan ontwikkeld. Ik vind het voortreffelijke koppelingen. Koppelen stevig, leveren een uitstekende elektrische verbinding en zijn toch relatief gemakkelijk te ontkoppelen. Kortom, het juiste evenwicht gevonden. Ik zou wel even kijken of ze passen, het zijn vrij dikke dingen.

Roco is natuurlijk het alternatief. Passen zeker, ook een stevige verbinding, maar lastiger te (ont) koppelen met wat grotere kans op een defect.
Titel: Re:Ervaringen met Viessmann stroomvoerende koppelingen
Bericht door: sn00zerman op 18 January 2012, 22:06:24
Ik heb een hele hoop van die koppelingen in gebruik, werken prima, alleen moet je met één ding rekening houden:
- oftewel moet je ervoor kiezen om je rijtuigen "paar" en "onpaar" te markeren, oftewel moet je bij je rijtuigen de voorkant en de achtergrond markeren.

Je kan namelijk die koppeling niet zo aansluiten, dat je ze kan koppelen zoals je wil.
Die aansluitpinnen staan namelijk onder een hoek van 45 graden, en wat bij de ene koppeling het "mannelijk" stuk is, is bij de te koppelen koppeling, het "vrouwelijk" stuk.

Is eigenlijk nogal moeilijk uit te leggen, maar als je die dingen in je handen hebt, snap je het heus wel :-)


succes,
Kris
Titel: Re:Ervaringen met Viessmann stroomvoerende koppelingen
Bericht door: Afgelopen op 18 January 2012, 22:23:59
Ik heb deze koppelingen in mijn 55 jaar oude Fleischmann tandradtreintje gezet, zowel de verlichting als de aandrijving krijgen nu via alle wielen stroomtoevoer en dat resulteert op mijn anologe pendelbaan uitstekend. Doordat de koppelingen iets langer zijn ook gelijk geen problemen meer dat de buffers in elkaar haken als de lok duwt tegen de helling op in een scherpe bocht. AANRADER !!!
Titel: Re:Ervaringen met Viessmann stroomvoerende koppelingen
Bericht door: Paul Habraken op 18 January 2012, 23:40:42
De 2-polige stroomvoerende koppelingen van Viessmann kosten al 11,95 bij Conrad. De 4-polige zullen dus een slagje duurder zijn. Om die reden heb ik bij diverse stammen per rijtuig een functiedecoder van Brelec ingebouwd à € 10,-- p.stuk.
(bij afname van 5 stuks)  Is ook een optie.

Uw rekenmeester,
Paul
Titel: Re:Ervaringen met Viessmann stroomvoerende koppelingen
Bericht door: Paul Habraken op 19 January 2012, 00:28:21
Sorry, los van bovengenoemd kostenaspect vergat ik mijn ervaringen met de stroomvoerende Viessmann koppelingen te melden:
Op een gesuperde Lima-Ddm-stam heb ik in de stuurstand een functiedecoder die middels een 2-polige koppeling (Viessmann 5048) de stroom doorvoert naar 3 rijtuigen. Soms valt in een rijtuig de stroom uit, omdat er een messing draadje een fractie is verbogen. Is uiteraard weer te stellen, maar ik vraag me af hoe het zich gedraagt bij echt intensief gebruik, kleine ongelukjes, zoals uit de rails lopen etc. .  Het ontkoppelen gaat o.k. Mijn conclusie: moet er erg voorzichtig mee omgaan.

Daarom bij andere stammen per rijtuig een functiedecoder toegepast.

Paul
Titel: Re:Ervaringen met Viessmann stroomvoerende koppelingen
Bericht door: henk op 19 January 2012, 00:55:28
Maar die tweepolige koppeling is ook heel wat anders dan de vierpolige koppeling waar Ruud naar vraagt. De Viessmann tweepolige koppeling komt oorspronkelijk bij Tams vandaan en is gebaseerd op Fleischmann profi. (Ont)koppelt heel goed, maar het elektrisch contact is minder betrouwbaar.

Moet het een vaste samenstelling worden Ruud?
Titel: Re:Ervaringen met Viessmann stroomvoerende koppelingen
Bericht door: Afgelopen op 19 January 2012, 09:34:46
Vanwege die betrouwbaarheid heb ik ook de 4 polige gekozen, ook al gebruik ik er maar twee. Ontkoppelen gebeurt bij mij eigenlijk zelden, de tandradtrein heeft een vaste samenstelling, dus daar kan ik niet zoveel over zeggen. Mij bevallen ze prima en de machinist van de tandradlok is ook blij met een betere stroomaanvoer zodat zijn lok blijft rijden.
Titel: Re:Ervaringen met Viessmann stroomvoerende koppelingen
Bericht door: sn00zerman op 19 January 2012, 09:44:11
Die 4-polige koop ik meestal voor rond de 12,50 euro, zo veel duurder dan die 2-polige zijn ze dus niet,
zeker niet in vergelijking met een extra decoder :-)
Titel: Re:Ervaringen met Viessmann stroomvoerende koppelingen
Bericht door: ruudns op 19 January 2012, 22:56:19
 (y) top info, dan gaat het blokkendoos stel voor de 4 polige en de 2200 met dummy voor de 2 polige Viessmann. Voor de lima koploper en de fleischmann citypendel gaan we later nog bekijken ;D