BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: jmu op 18 January 2012, 12:13:33
-
Beste Forumleden,
Een probleem waar de meeste bouwers vaak mee zitten, is dat de rails vies is/wordt en dat de treinen niet soepel over de baan rijden. Ook ik had hier mee te maken, en omdat ik met een tandrail, bovenleiding en tunnels te maken heb, is het schoonmaken en houden van de rails een regelmatig terugkerend probleem. Een deel van de problemen worden hopelijk opgelost door mijn zelfgebouwde railcleaner. Lees hierover op mijn blog http://tandradbaantje.wordpress.com/2012/01/18/poetsen-poetsen-poetsen/ (http://tandradbaantje.wordpress.com/2012/01/18/poetsen-poetsen-poetsen/).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_44.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_44.jpg)
Joop
-
Ik gebruik voor het schoonhouden van mijn baan twee oude Fleischmann reinigingswagons. Het zijn tankwagons, behoorlijk aan het gewicht en je kan ze vullen met reinigingsmiddel, de eerste heeft een schuurblokje en de tweede een lapje waar schoonmaakspul op druppelt vanuit de wagon. Dit werkt allemaal prima, alleen voor de tandradbaan koppel ik de wagon met doekje los, deze blijft haken in de verbinding. In het schuurblokje zit in het midden een gleuf, zodat de vertanding niet wordt beschadigd. Werkt prima, maar zo'n zelfbouwwagon heeft ook wel wat.
-
Heb je daar ook wat foto's van?
Joop
-
Helaas kan ik geen plaatje laten zien, alles zit ingepakt in dozen in afwachting van het eerste berijdbare deel van mijn modelspoorbaan in herbouw, ook op Google kan ik niets vinden. Het is een tankwagon met bovenop twee dopjes, een grote voor het vullen en een kleine, dat is een stelschroefje om de hoeveelheid schoonmaakvloeistof (wasbenzine) te regelen. Onder de wagon hang een metalen blokje in twee delen, dit kan je losklikken en met schroeven iets van elkaar draaien. Tussen boven en onder klem je nu een lapje of een stukje schuurpapier, schroefjes weer vast en het blokje weer onder de wagon hangen. In het onderste blokje heb ik een gleuf laten frezen en nu klem ik twee smalle stroken schuurpapier (fijnste korrel) tussen de blokjes en schoonmaken maar. Ik heb twee van deze wagons en het Dieseltje uit de startset is sterk genoeg om ze allebei tegelijk rond te trekken, het tandradlokje kan het ene wagonnetje prima aan.
-
Met schuurpapier op de rails, zelfs de fijnste korrel, zou ik toch maar oppassen. Geeft gauw krassen en daar gaat nu juist het vuil in/tussen zitten.
Als je standaard railreinigingswagentjes van bijvoorbeeld Fleischmann of Trix, die met viltjes werken, voortdurend mee laat rijden op je baan, valt het vuil worden van je baan reuze mee. Althans, dat is mijn ervaring. Ik heb ook een borstelwagentje, eigen maaksel van modelspoorwinkel ''t Winkeltje' in Dordrecht, en dat houdt de rails eveneens goed schoon.
Groet,
Ruud
-
Het is een tankwagon met bovenop twee dopjes, een grote voor het vullen en een kleine, dat is een stelschroefje om de hoeveelheid schoonmaakvloeistof (wasbenzine) te regelen. Onder de wagon hang een metalen blokje in twee delen, dit kan je losklikken en met schroeven iets van elkaar draaien.
Is een oud Liliput model in Shell uitvoering. Voldeed heel vroeger zeer goed bij mij.
-
Fleischmann heeft ooit een DB diesellok (type weet ik even niet want zit net als de rest in de doos) uitgebracht met aangedreven viltjes tussen de wielen. Deze raken alleen de rails en zouden geschikt zijn voor het reinigen van een tandradbaan, nadeel is dat deze lok de helling niet kan nemen waarvoor men vertanding gebruikt. Misschien komt er nog eens een voertuig dat hetzelfde werkt, maar als wagon die je achter de tandradlok kan hangen.
-
Ik heb nu ook een andere poetser aan het werk gezet. Gevuld met wasbenzine en op de baan gezet. Je moet wel oppassen dat de "kraan" bijna dicht staat, anders loopt de benzine er zo uit...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cleaner.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cleaner.jpg)
-
Dit wagonnetje van Fleischmann/Het Winkeltje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FleischmannBorstelwagon.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FleischmannBorstelwagon.jpg)
mvg Henk
-
Ik heb nu ook een andere poetser aan het werk gezet. Gevuld met wasbenzine en op de baan gezet. Je moet wel oppassen dat de "kraan" bijna dicht staat, anders loopt de benzine er zo uit...
Ah, de railzamboni ;D Vond ik altijd een rampending. Ik heb eens een werkloc gebouwd op basis van een railbus met een roco-railgum eronder in 2 delen, op beide rails 2 helft. Heeft als voordeel dat op wissels niet de ene kant opgetild wordt en het tegenoverliggende spoor ook niet geveegd wordt.
Is helaas al weer jaren met pensioen, ik weet niet zeker of er nog foto's resteren.
-
En nog een andere poetser, Zelf gemaakt van een goedkoop wagonnetje en een viltdop. In het vilt heb ik een gleuf gesneden voor de tandrail. De dop kan draaien, en dat is ook meteen het nadeel: je moet de dop bij het begin van de tandrail even richten. Het voordeel is wel dat je het vilt kan doordrenken met wasbenzine of andere cleaner. Wel wat extra gewicht aanbrengen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cleaner_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cleaner_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cleaner_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cleaner_3.jpg)