BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: gregory op 05 April 2007, 13:26:18
-
Hoe kan ik een loc automatisch doen stoppen ??
Met seinen??
Zou dit willen kunnen met de multimuis, kan je seinen ansturen met de multimuis???
Wat zou je er allemaal voor nodig??
Veel vragen , ik weet het en ik hoop ook op veel antwoorden.
Groeten, gregory.
-
Als je dit soort dingen wilt doen dan moet je sparen voor de software en computerinterface van Roco, genaamd Rocomotion. Daarmee kan dit allemaal!
-
Hoe zit het dan met seinen , moet je seindecoders hebben , denk van wel.
Dewelke??
-
Seinen worden aangestuurd vanuit de software; eigenlijk zijn de seinen niet nodig in Rocomotion, maar het programma kan ze wel aansturen
-
Ik heb rocomotion niet, hoe doe ik het dan en met wat allemaal??
-
http://www.miba.de/neuheit/05/08/bilder/roco2m.jpg
Dit....was zelf ook zoiets voor plan om dat te kopen....
Dan kan je met net zon soort programma als Koploper je treinbaan laten besturen geloof ik...
-
Ik wilde eigenlijk zeggen , wanneer ik rocomotion niet gebruik of wil gebruiken .
Hoe doe ik het dan??
-
Een loc laten stoppen met seinen kan. Dit zonder gebruik van een programma voor een computer.
Een sein met locomotief beinvloeding/stopwerking moet je dan hebben.
Om deze digitaal te maken heb je een magneetschakeldecoder nodig.
Hoe dit met de multimaus werkt weet ik zo niet. Heb deze wel maar maak daar op deze wijze geen gebruik van. Dit gebeurt met een IB.
Zelf heb ik seinenpalen van Viessmann(4500 en 4501) deze hebben treinbeinvloeding. Omdat ik deze digitaal aanstuur maak ik gebruik van een Uhlenbroch magneetschakeldecoder 67200. Geschikt voor seinen en wissels.
Bij mij is het wel zo dat de loc dus inhet stopvak stil valt. Verlichting gaat uit. De loc remt dus niet mooi af en komt tot stilstand. Dit is wel mogelijk met een bepaalde bouwsteen van Uhlenbrock, nummer weet ik zo niet meer.
Heb deze twee geprobeerd maar werkte niet naar mijn zin of geheel niet.
Er zullen best meerdere wegen zijn en oplossingen. Deze heb ik in gebruik.
Dion
-
Hoi Gregori, er is ook nog een mogelijkheid om locs automatisch te laten stoppen, dat kan met bepaalde decoders van Lenz (misschien ook andere merken dat weet ik niet). Daarbij wordt er op een bepaald (door jou te bepalen ) baanvak een soort DCC gelijkspanning gegenereeerd ipv een DCC wisselspanning. De decoder reageert daarop door af te remmen en vervolgens tot stilstand tekomen. Lenz past dit toe in de zgn assymmetrische DCC techniek. Zie ook http://www.lenz.com/techinfo/index.htm
Het voordeel is dat je eenvoudig je multimaus kunt blijven gebruiken zonder veel extra kosten te maken. Zo´n stop apparaatje BM1 kost je plm 10 euro, maar bestaan feitelijk uit zo´n 5 diodes van een paar kwartjes geloof ik.
Groetjes,
Marc
-
Of je gebruikt het originele principe van Umelec (Lenz heeft het gecopieerd).
http://www.umelec.ch/hompa02.htm
Kost bijna niets en het werkt!
Er zijn genoeg decoders die dit principe ondersteunen en er komen er vast meer .
Gideon
-
Iemand met een overzicht van welke decoders dat zijn? Vlgs. mij van Lenz alleen de Silver en Gold series. Let wel, volgens mij praten we hier niet meer van het Lenz Bremsstrecken systeem maar van asymmetrische DCC.
-
Ik heb inmiddels Rocomotion v5.8 draaien en ziet er mooi en veelbelovend uit. Ben nu bezig de eerste aansturing van een wissel aan te sluiten. Stapje voor stapje verder ...
Koploper heb je dan niet meer nodig.
-
Zoals je mss al hebt gemerkt zijn er verschillende mogelijkheden om je trein te doen stoppen. Toch zijn er aantal verschillen (vooral in kosten). De aller makkelijkste en goedkoopste manier is natuurlijk gewoon te doen zoals ook bij annaloog gebeurd. Dit dus door een relais samen met het sein te schakelen of door gewoon gebruik te maken van schakelaars. Je hebt dan zelf alles in de hand en kost bijna niets. Treinen remmen alleen niet af ofzo. Een uitbreiding is bijvoorbeeld die schakeling met asymmetries DCC signaal. Voordeel is dat de treinen nu langzaam tot stilstand komen. Dit werkt alleen niet met alle soorten decoders en ik zou ook niet weten welke wel en welke niet werken. Ook hier doe je alles gewoon met de hand, bijna annaloog dus. Als tussenstappen heb je nog allemaal bloksystemen wat eigenlijk ook neer komt op een annaloge oplossing. Als meest extreme oplossing (kostbaarst maar geeft naar mijn inziens wel het mooist mogelijke effect) is het volledig computergestuurd maken van je baan. Alleen bij deze optie is het nodig alloes te voorzien van decodes (wissels, seinen enz) en kan je de computer alles laten bedenken.
Welk van deze opties jou het beste lijkt is natuurlijk volledig aan jou!
Timo
-
Iemand met een overzicht van welke decoders dat zijn? Vlgs. mij van Lenz alleen de Silver en Gold series. Let wel, volgens mij praten we hier niet meer van het Lenz Bremsstrecken systeem maar van asymmetrische DCC.
Ik heb wat rond zitten neuzen, maar volgens mij zijn er op dit moment niet zo gek veel decoders met asymmetrische DCC ondersteuning:
- uiteraard de Umelec decoders zelf
- Lenz Gold en Silver series
- Zimo middels sw updates
Van de LP3 kan ik niet echt achterhalen of die dit ondersteunt, de LP1 en 2 beiden niet.
Viessmann en Kühn niet.
Ik ga binnenkort met 1 Lenz Gold wat experimenteren, de schakelingetjes soldeer je met 4 x 1N4002 voor 40 cent zo in elkaar en bij mij kunnen ze parallel aan de blokrelaiscontacten worden gehangen. Als dat naar tevredenheid verloopt, zou ik wel eens 15 Gold & Silver decoders nodig kunnen hebben :'(
-
Heb pas een ESU LokPilot V3.0 decoder aangeschaft en volgens de specs, en de handleiding, herkent deze decoder ook dit remsysteem.
Groet Gerrit
-
Heb pas een ESU LokPilot V3.0 decoder aangeschaft en volgens de specs, en de handleiding, herkent deze decoder ook dit remsysteem.
Groet Gerrit
Gerrit, staat er echt letterlijk "asymmetrische DCC ondersteuning"? Op hun website kan ik dat niet vinden. En nogmaals, er is verschil tussen Lenz bremsstrecken (dat werkte met gelijkspanning op de baan gooien), of Lenz moet nu dat andere systeem ermee bedoelen en dan is het maar de vraag wat anderen daarmee doen. De kretologie verandert om de haverklap en als consument moet je maar net weten wat ze precies bedoelen. Lenz roept ook "met onze UPS techniek blijft de datacommunicatie met de lok zelfs op vuile sporen intakt" .... ja, me hoela, hij blijft alleen spanning houden door een interne bron.
-
Anders gewoon vragen aan de fabrikant op 28 april in Gouda bij H&H. http://www.henhmodelbouw.nl/ (http://www.henhmodelbouw.nl/)
-
Op het doosje staat "Unterstützung der Lenz (R) LG100, Roco (R) und Märklin (R) Bremsstrecke".
Na wat nader onderzoek bij Lenz kom ik nu tot de conclusie dat het niet het asymetrische systeem is, de LG100 waar ze naar verwijzen genereert een speciaal stop commando waarop de lok dan met een instelbare remvertraging gaat stoppen. Na het opheffen van dit commando gaat hij weer rijden, wel langzaam optrekkend. hiermee is dus wel hetzelfde te bereiken.
Groet Gerrit