BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Rob Bogers op 17 January 2012, 08:31:08
-
veel treinbesturingsprogramma's nemen genoegen met 2 bezet/terugmelders per blok, de rijsectie wordt dan in dat geval niet gedetecteerd. Nu heb zelf ik altijd 3 melders per blok gebruikt. Nu vroeg ik mij af, als het tussen de bezetmelders gelegen deel niet gedetecteerd wordt, is dan de trein onzichtbaar in het programma? Leek mij wel maar ben daar niet zeker van, graag zou ik hier uitsluitsel over hebben.
Ik heb getracht dit op te zoeken via de zoekfunctie maar kon geen treffer vinden.
Groet,
Rob
-
Ik heb koploper en mijn blokken bestaan bijna allemaal uit 2 secties waarbij de rijrichting altijd dezelfde kant op is. De eerste sectie sluit aan op de twee (stop) sectie. Dus daar bestaat volledige treindetectie. In het station heb ik secties voor 2 richtingen en daar heb ik inderdaad een tussensectie zonder detectie. Bij treinstellen is de trein dan even verdwenen, maar koploper weet dat in dat blok een trein is (is immers gedetecteerd in de eerste sectie) en verwacht hem dan in de tweede (stop) sectie). In principe levert dat geen problemen op, tenzij de trein in het onzichtbare deel blijft staan of je hem van de rails afpakt.
-
... of er een paar wagens blijven staan :).
Ondertussen vaak genoeg gehad dat er ergens "wat achterblijft", waarbij ik dan altijd weer blij ben dat ik volledige detectie heb zodat het blok gewoon bezet blijft en mijn wagens niet boven op elkaar kletteren...
-
Beste Rob,
Voor de software intern is de trein dan even verdwenen omdat je daar geen detectie hebt. De software gaat er vanuit dat dan in dat blok een trein bevindt en laat dat dan ook zien op het beeldscherm. Voor de gebruiker is de trein niet onzichtbaar maar aanwezig in dat blok.
Groeten Ronald.
-
Okee, begrepen maar wat Richey zegt betekent dus dat wanneer er in het niet gedetecteerde deel een wagen of meer blijft staan (raakt los van de rest, of valt om of ontspoort) en de trein rijdt door dat het programma dat niet "weet", met alle gevolgen van dien. Lijkt mij vooral in bergen en op het schaduwstation niet echt fijn als je ze visueel ook niet kan waarnemen.
Rob
-
Nou... als hij ontspoort of omvalt houdt het feest zoiezo op, dan maakt hij namelijk geen contact meer met de rails... ;)
-
Daar heb je ook gelijk in.
Rob
-
Dat visueel weergeven kan natuurlijk via een simpel webcammetje. Heb zelf nu ook een paar goedkope Sweex dingetjes op het ondergrondse station staan, paar verlengkabels er aan en via Cerberus (staat elders op het forum) aangestuurd via de computer.
Kun je alles precies volgen, handig voor als er wat misgaat en je geen flauw idee hebt wat er aan de hand is. Is ook nog eens leuk om te zien :) (y)
-
Ja, natuurlijk kan dat maar is dan een derde bezetmelder niet veel eenvoudiger en voordeliger in de opzet. Immers als ik op elke niet gedetecteerde en visueel niet waarneembare plaats een camera moet plaatsen, dan heb ik er wel een paar nodig en die kosten toch zo'n 20 Euro per stuk (pin me niet vast op een Euro of zo). Ik weet genoeg. bedankt voor alle reacties.
Rob
-
Gebruik ook alleen een begin en eind melder, tussenin niets.
Maar al zou ik daar detectie hebben dan nog ziet hij de wagens niet als die al eens blijven staan. Ga echt niet bij alle wagens stroomdetectie toepassen. Zijn me echt veel te veel assen om dan aan te passen. Bovendien, dat een trein een wagen eens verliest is echt uitzondering, en gebeurd dan nog alleen als de wagen volledig naast de baan is komen te staan. En ook dan heb je niets meer aan detectie van de wagens.
In de praktijk geeft het dus geen enkel probleem. Het programma weet dat er een trein moet staan totdat de laatste detectie weer bereikt is. En dat werkt prima ook in 2 richtingen.
Als je wel regelmatig wagens verliest is dat misschien iets dat je moet onderzoeken waarom dat gebeurd, en daar een oplossing voor vinden. Is in elk geval niet nodig is mijn ervaring.
Groet,
Roelco
-
Dat ben ik echt niet met je eens. Een likje weerstandlak geeft voldoende detectie of smd weerstandjes over de isolatie lijmen, van 1 as (bij 2 assige wagens) en bij 4 assige wagens bij de voorste en achterste as, zo gebeurd en je hebt er veel plezier van. Hoef je maar eenmalig te doen. En bij verlichte rijtuigen is het helemaal geen probleem. Maar zoals ik al eerder aangaf, ik weet genoeg.
Rob
-
Moet ik wel eerst weerstandslak hebben, en moet ik 150+ asjes langs gaan, en eigenlijk wel 300+ asjes omdat je dan toch wel beide assen moeten doen. Zoals ik aangaf, als er al eens een wagen blijft staan heeft dat met ontsporing te maken, en dan staat er van een twee asser minimaal 1 as naast de rails. Zul je zien dat dat altijd net die is waar de weerstand in zit.
Dus moet je het in de andere as ook wel doen om nog wat zekerheid te hebben, en dan nog. 99% van de gevallen waar een wagen achter blijft staan alle assen er naast, en dat gebeurd me misschien eens per 2 a 3 maanden. Als het niet nog minder vaak is.
Gebeurd het vaker dan is er op de baan iets mis en los ik dat op waardoor het probleem van achterblijvende wagens weer opgelost is.
En het kost me kostbare digitaal vermogen, zijn wel kleine stroompjes, maar 300 X iets kleins begint toch wel wat groter te worden. Maar goed, ieder zijn eigen ding natuurlijk :)
Roelco