BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: mDDM op 15 January 2012, 15:57:57
-
Op verscheidene fora wordt gesproken over mogelijke zinkpest bij grote aantallen van dit type treinstellen.
Door de zinkpest zou het metalen frame uitzetten, waardoor de kunststof bak zou scheuren.
De bron is een Italiaans forum: http://www.forum-duegieditrice.com/viewtopic.php?f=21&t=60125
-
Ik heb die van mij eens nagekeken, maar daar is (nog) niets mee mis.
misschien een slechte partij? Wel balen als het je overkomt.
groet,
Ron
-
Nou mDDM,
Ik kan niet meer zeggen dan het in de gaten houden van je model.
Mocht er zinkpest ontstaan ga je naar de winkel waar je hem hebt gekocht en kunnen zij met Roco contact opnemen wat vanuit hun kant gedaan kan worden.
En misschien komt dit probleem bij jou wel nooit voor. Laten we dat maar hopen.
Misschien is het wel de Italaanse lucht die er voor zorgd dat dit gebeurt.
Manuel
-
Voor wie niet weet om welk treinstel het gaat:
(https://forum.beneluxspoor.net/images/fotowedstrijd/2007-08/amibo.jpg)
Deze is gelukkig nog in topvorm, maar er wordt dan ook niet echt veel mee gereden.
-
Goede avond jonge lui.
Voor het thema zinkpest, betreffende Roco en Os.kar zie de Duitse Drehscheibe.
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,5721489
Ben je mooi klaar mee..
-
Ha Rob.
Heeft niets te maken of je er veel of weinig mee rijdt.
Het model van die Italiaanse eigenaar stond hoofdzakelijk in de vitrine.
De oorzaak is een zuivere produktiefout, nl een verkeerde samenstelling van het metaalmengsel
En als dat gebeuird is kom je, vroeg of laat, geheit aan de beurt.
-
Deze is gelukkig nog in topvorm, maar er wordt dan ook niet echt veel mee gereden.
Sorry Bob,
ik heb (gelukkig) geen "ervaring" met zinkpest, maar wat heeft het rijden ermee te maken???
Groet,
Frans
-
Warmte van de motor misschien (geen idee of dat invloed heeft)???
Was ook meer voor de extra informatie dat ik dat meld.
Maar mijn exemplaar ligt voornamelijk in zijn doos.
Mijn exemplaar heeft nog geen sporen van zinkpest, het kan ook exemplarisch zijn.
-
Frans forum:
http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=57235&start=0
-
Hier heb je de vertaling van het orginele bericht in het nederlands door Google. (y)
Kun je wel lachen hoor om de vertaling. ;D
Hallo, ik ben niet het schrijven van een roman, maar de foto's spreken voor zichzelf. Sono tanto incredulo che ci ho messo un pò di tempo per postare queste foto, spero, dico SPERO, sia un caso isolato, capitato a me, per ragioni dovute a un difetto di fabbrica cioè di fusione del metallo pressofuso, più che altro mi si è fuso il cuore e cervello a vedere le condizioni di soli circa tre anni un rotabile tanto amato in queste condizioni. Ik ben zo niet geloven dat het kostte me een tijdje om deze foto's plaatsen, ik hoop, ik hoop dat ik zeg, is een geïsoleerd geval, is mij overkomen, om redenen te wijten aan een fabricagefout dat is gegoten metalen, meer zoals ik gesmolten is het hart en de hersenen om de conditie van slechts ongeveer drie jaar, een geliefde voorraad in deze omstandigheden te zien. Allibito, deluso, non ho parole quando i primi di Gennaio per pulire la vetrina e mettere apposto dei carri, mi cade l'occhio sulla motrice del TEE vedendo i respingenti insieme la base dove sono innestati e separata dalla cassa, in posizione verticale!!!! Geschokt, teleurgesteld, ik heb geen woorden hebben toen de eerste van januari om het venster te reinigen en aangebracht op de wagen, mijn oog valt op het motief van de TEE het zien van de buffers langs de basis, waar ze bezig zijn en gescheiden van de borst in een rechtopstaande positie! ! Da stupido (in quel momento sotto shock), non ho fatto le foto, pensavo che forse avrei scontrato involontariamente con un'altro rotabile piegandolo, però i rotabili erano nella posizione giusta e distanti, quindi mi domandavo come cavolo poteva stare in quella posizione. Van dom (op dat moment in shock), heb ik de foto's heb, ik dacht dat ik misschien per ongeluk botste met een andere vouwen voorraad, maar de wagens waren in de juiste positie en afstand, dus ik vroeg me af hoe de heck kon worden in die positie.
Nella vetrina ci sono delle loco dal 1993, tutte intatte e come nuove, si trova in una stanza dove non c'è umidità, faretti, fonti di calore e luce diretta dalla finestra, fatta di legno e coperchio in plex! In het venster zijn er de site sinds 1993, alle intact en als nieuw, is in een kamer waar sprake is van vochtigheid, licht, hitte en direct licht van het raam, gemaakt van hout en plexiglas lid!
Prendo la motrice e la separo dalla rimorchiata, iniziano le cosidette manovre con le mani di velluto per aprirlo, dopo che mi sono calmato e visto bene dal di sotto, mi sono cadute le braccia. Ik neem de truck en scheidt van de sleep, de zogenaamde manoeuvres beginnen met fluwelen handen om het te openen, nadat ik gekalmeerd en goed van onderaf gezien, ik liet mijn armen. E' IRRECUPERABILE, ROTTO!!!! En 'oninbaar BROKEN! SI, pure fumati la bellezza di 288,00€ Ja, goed gerookte de schoonheid van € 288,00
La parte anteriore (luci) il telaio era piegato verso l'interno della scassa, la parte posteriore (gancio) verso il basso, praticamente si è allungato il telaio e non trovando vie di fuga si è piegato all'interno della cassa (per fortuna resistente, almeno quello). De voorkant (verlichting), het frame was gebogen in de richting van de binnenkant van de mast stap, de rug (haak) naar beneden, het heeft schijnbaar uitgerekt zijn chassis en niet het vinden van vluchtwegen gebogen in de behuizing (gelukkig bestendig, in ieder geval dat). Per rimuovere la cassa è stato un lavoro immane, ho sudato perchè rischiavo di spaccare la cassa, siccome la parte che si è salvata, almeno cercavo di recuperarla intera. Voor het verwijderen van de zaak is een enorm werk, riskeerde omdat ik zweette splitsen van het geval, omdat het deel dat wordt opgeslagen, in ieder geval heb ik geprobeerd om te herstellen in zijn geheel. Dopo parecchi tentativi ci sono riuscito, e come vedete dalle foto questo è il risultato. Na verschillende pogingen wist ik, en zoals u kunt zien op deze afbeelding is het resultaat. Il pezzo d'avanti (lato luci), si è sbricciolato, voi lo vedete incollato, ho cercato di fare quello che potevo, tra l'altro addrizzare i pezzi si rompevano subito quindi ho dovuto accorciarli sia dalla parte posteriore che dal lato gancio, se no la cassa non ne voleva di entrare. Het stuk in de voorzijde (zijde verlichting), sbricciolato heeft, je ziet het vast zit, heb ik geprobeerd te doen wat ik kon, onder andere addrizzare stukken zo brak ik moest verkorten zowel te lijden onder de achterkant haak zo niet, heeft de caissière niet wilt invoeren. Ho fatto questo per riporlo in vetrina, perchè prima che mi arrivi il telaio nuovo passerà del tempo! Ik deed dit om te houden in het venster, want voordat ik bij het nieuwe chassis zal de tijd voorbij!
Ho scritto il tutto alla Gieffeci con le stesse foto che vedete Voi, aspetto una risposta poi vi farò sapere. Ik schreef alle Gieffeci met dezelfde foto's die je ziet, een antwoord verwachten dan zal ik u laten weten.
Come potete vedere ci sono delle foto che riguarda anche alla D445 navetta di Os.Kar. Zoals je kunt zien zijn er ook zorgen dat de foto's van de shuttle Os.Kar D445. Il problema è nato che il portagancio lavorava male, smontando la loco ho visto una fessura e come potete vedere dalle foto era spezzato! Het probleem is dat de haak werkte kwaad geboren, door het verwijderen van de plek zag ik een kier en zoals je kunt zien op de foto's was gebroken!
Comunque mi sono arrangiato da solo alla riparazione perchè ho scritto una e-mail con foto ma non ho ricevuto nessuna risposta a parte i ricambi di altre cose che avevo ordinato! Ik heb echter ingericht om zichzelf te herstellen, want ik schreef een e-mail met foto's, maar niet hebben ontvangen een antwoord op de delen van andere dingen die ik besteld!
Saluti Groeten
Mureddu Giovanni John Mureddu
-
He Rob.
Is het nu duidelijk?????? ;D ;D
-
Ja, dat kan niet ontstaan door een beetje warmte van de motor :o ;D
Er zit een hele golfslag in dat onderstel :-\
-
Ik had eerder het idee dat het rijtuig zoop de voorkant op de grond is gevallen.
Schort voor afgebroken en een S in de bodem tussen de onderstellen.
Jan-Peter
-
Hier heb je de vertaling van het orginele bericht in het nederlands door Google. (y)
Kun je wel lachen hoor om de vertaling. ;D
??? >:(
Om de "vertaling" mag je inderdaad lachen, ik denk dat "het feitelijke onderwerp" nauwelijks reden tot lachen geeft...
(Oké, er zijn vást erger dingen, maar een hobby is voor een groot deel "emotie", het onherstelbaar kapotgaan van een model heeft dus een emotionele impact...) :-\ :-X
Op een bepaalde manier kun je dit vergelijken met "BRAND"; de fysieke schade is "beperkt", maar de emotionele schade (het verdwenen-zijn van fotoalbums, ("onbenullige snuisterijen") slaat diepe emotionele wonden!
Frans
-
Ik sluit me bij Jan-Peter aan dat het een beetje raar verhaal is.
Wat ik van zinkpest heb geleerd is dat de zinken onderdelen niet uitzetten, maar juist uit elkaar vallen.
Een stuk zink wat is blootgesteld aan zinkpest valt bijna letterlijk als stof uit elkaar.
Groet Peter,
-
Nee hoor, dat metaaloppervlak ziet er heel erg uit als zinkpest. Dat leidt dan weer tot vervorming van het metaal en daar kunnen precies passende kunststof onderdelen weer niet tegen.
Alleen geloof ik niet dat ik daar nou emotioneel zwaar beschadigd van zou raken.
-
Een scheur douwt de delen ook uit elkaar, dan raakt alles ontzet.
Er staan zat voorbeelden op internet.
-
Kijk, typisch het oppervlak van aangetast Zamac.
(http://www.forum-duegieditrice.com/download/file.php?id=17196&sid=ac0a75c5cf29311ebc1bc5ae7c2da1c7)
Het spul valt op de hele lange duur wel uit elkaar, maar niet nadat de boel eerst grondig ontzet is geraakt en desnoods gaat barsten.
-
Jup, mijn ervaring (met de oude Roco V200) is dat het zodra je het vastpakt gewoon begint te verkruimelen... Je kan het als een koekje breken, einde oefening...
-
Zamac is een legering die bestaat uit vooral zink, magnesium, koper en bv aluminium.
Heeft een relatief lage smelttemperatuur en is zeer geschikt voor metaalspuitgietwerk voor kleine chassis, gereedschapsonderdelen en speelgoed (auto's, treinen).
Zinkpest is na de oorlog bekend geworden door met name Marklin treinen die, door gebrek aan edelmetalen in die periode, van een te arme legering werden gemaakt. Er ontstond een chemische reactie in het metaal (corrosie) waardoor het plaatselijk uit ging zetten en tenslotte in stukken uiteenvalt. Dat verklaart de verzamelwaarde van speelgoed uit die periode: veel is voorttijdig uiteengevallen.
Wat tegenwoordig het probleem is, is dat met sommige Chinese fabrikanten (dus productie voor Roco etc) nogal eens slechte (=goedkope) legeringen gebruiken voor zamac. Het komt echter zelden voor dat het metaal gaat uitzetten zoals door die Italiaan beschreven, maar het valt wel degelijk onherstelbaar uit elkaar.
Dit komt ook voor bij bv producenten van modelauto's, Sun Star (met name bekend van de grote 1:18 en 1:12 modellen) heeft ook een aantal problematische runs gehad.
Bessel
-
Wat tegenwoordig het probleem is, is dat met sommige Chinese fabrikanten (dus productie voor Roco etc) nogal eens slechte (=goedkope) legeringen gebruiken voor zamac.
Kun jij zo bewijzen dat Roco een fabriek heeft/inhuurt in China?
Als ik even zoek op de Duitse Wiki en bij Roco zelf op de homepage, vind ik alleen fabrieken in Arad, Roemenie en Banska Bystrica, Slowakije.
Ik weet dat Roco produktie kan inkopen in China, maar over produktie in China kun je eigenlijk niks vinden. Nu kan ook daar in het Oostblok slecht zink voorbij komen, dus dat maakt voor dit probleem verder niet uit. Maar ik vind dat je dit niet meteen op de Roco produktie in China moet gooien.
Groet Peter,
-
Ik heb mij laten vertellen dat Roco ook in China laat produceren, staat op dit forum ook in diverse draadjes. Dat is mijn bewijs, meer niet ;) Feit blijft dat, met name uit het verre oosten, regelmatig zeer slecht zamac komt. Ik weet niet wat ze er daar doorheen doen, maar het gewicht per kubieke cm is dan ook lager dan bij kwaliteitsmateriaal. Soms kom je castings tegen die zo licht zijn dat het wel plastic lijkt, misschien is het aandeel aluminium dan hoger, ik weet het niet.
-
Ik moet wel toegeven, dat de lijst fabrikanten die NIET in China laten produceren waarschijnlijk een heel stuk korter is, als die van fabrikanten die wel in China laten produceren.
Het wil er alleen bij mij nog niet in dat een niet organisch materiaal uitzet door een (ver)rottingsproces.
Volgens mij kan dat alleen bij organismen voorkomen, niet bij metalen.
Groet Peter,
-
Denk aan roest op gewoon ijzer... Zet in den beginne ook uit... Is ook logisch het reageert met een andere stof en die stof komt er dus bij (Zuurstof). Pas in een vergevorderd stadium, verpulverd het en ontstaan de gaten...
-
Het heeft helemaal niets met rotting te maken of met roestvorming (oxidatie). Peter is dan ook de eerste die het over een rottingsproces heeft, maar dat kan inderdaad alleen bij organisch materiaal en daarvoor zijn externe micro-organismen nodig. Roestvorming, meer algemeen oxideren van metaal, is de reactie van metaal met zuurstof uit de lucht.
Kenmerk voor wat zinkpest heet is nou net dat externe invloeden niet de oorzaak zijn, vocht en temperatuur kunnen het proces hooguit versnellen. Het spul is slecht gemaakt, de kristallijne structuur deugt niet, en dus begint het spul uit elkaar te vallen. Omdat de losse moleculen wel degelijk meer plaats innemen dan een nette kristalstructuur, gaat dat gepaard met vervormen als het proces ergens binnenin begint.
-
Het wil er alleen bij mij nog niet in dat een niet organisch materiaal uitzet door een (ver)rottingsproces.
Volgens mij kan dat alleen bij organismen voorkomen, niet bij metalen.
Wat Henk zegt is juist. Wat betreft de uitzetting: verdiep je eens in het verschijnsel "betonrot", dan weet je hoeveel plek roestend ijzer méér inneemt dan wanneer het intact is. Kan ik helaas uit ervaring over meepraten (kwaaitaalvloer...).
-
Roestend ijzer neemt meer ruimte in, omdat er nu eenmaal zuurstofmoleculen aan het ijzer zijn toegevoegd.
Bij zinkpest neemt het resultaat meer ruimte in doordat de moleculen niet meer keurig in het gelid van een kristallijne structuur staan. Zeg maar zoals een berg losse legosteentjes meer ruimte inneemt dan wanneer je diezelfde steentjes tot een mooie kubus hebt verwerkt.
-
Ik heb de uitleg van Henk nog een keer goed gelezen, nu snap ik het, dat met die losse legoblokjes maakt veel duidelijk. Maar ik had tot nu toe alleen van het uitelkaar vallen van zinken (Zamac) onderdelen van modeltreinen ten gevolge van de zinkpest gehoord. Nog nooit dat de plastic kap uit elkaar wordt gedrukt door het zink.
Groet Peter,
-
:'(
-
Hallo
Zinkpest is de populaire aanduiding voor de combinatie van corrosie en kristallisatie van zamak ( legering met een laag smeltpunt ) . Dit is het meest gebruikte materiaal voor zinkspuitgietwerk . Het is een combinatie van vooral Zink en een paar procenten Aluminium , MAgnesium en Koper . Verder kunnen er nog andere stoffen inzitten tegen corrosie enz .
De zinkpest komt door een foutieve verwerking van het materiaal . Een te hoge temperatuur bij het inspuiten in de form en het te snel afkoelen . Een slechte opslag versneld het proces natuurlijk .
Slechte inhomogene legeringen , nieuwe legeringen met minder giftige Redoxstoffen (oxidatiereakties) dragen daartoe bij respectievelijk beïnvloeden de verwerking negatief .
Kleinmodellbahn is(was) zo'n probleemmerk daar ze al relatief vroeg een byzondere milieuvriendelijke , niet giftige legering ,
waarin verschillende stoffen , bv arsenicum , niet meer voorkwamen . Hiervoor waren de verwerkingstemperatuur en ook de afkoelfase van groot belang . Dat wist men toen niet . (Ook liet de firma het door een derde gieten daar ze dat zelf niet mochten ) Bijna alle Kleinmodellbahn modellen zijn hiervan de dupe , van het "uitzetten" van de legering en het afbrokkelen hiervan . Tijdens dit proces worden de kunststof kappen stukgedrukt .
Zie de banaanvormige containerdraagwagens , de bolle bovenkanten van de Ea(n)ostypen . Bij de lokomotieven dat die wielen niet meer draaien en de stukgedrukte kappen .
Roco heeft hiermee al meer last gehad oa de serie 1018 uit de 80er jaren .
Ook Marklin en Brawa hebben hiermee te maken gehad .
Verder zijn er diverse fabrikanten van diecast modelautootjes hierdoor getroffen .
gr Jos
-
:'(
Hoi
Geef het nou maar gewoon op. De meesten zullen het toch nooit snappen.
Het idee van roest of iets externs zit er gewoon te vast in.
@ Jos
>De zinkpest komt door een foutieve verwerking van het materiaal . Een te hoge temperatuur bij het inspuiten in de form en het te snel afkoelen . Een slechte opslag versneld het proces natuurlijk .
En dit is dus ook totale nonsens.
Bart
-
Roestend ijzer neemt meer ruimte in, omdat er nu eenmaal zuurstofmoleculen aan het ijzer zijn toegevoegd.
Bij zinkpest neemt het resultaat meer ruimte in doordat de moleculen niet meer keurig in het gelid van een kristallijne structuur staan. Zeg maar zoals een berg losse legosteentjes meer ruimte inneemt dan wanneer je diezelfde steentjes tot een mooie kubus hebt verwerkt.
Voor wie het nog steeds niet snapt: De uitleg van Henk en vooral het voorbeeld van die legosteentjes is uitstekend.
Het is helaas niet anders!
mvg,
Gert
PS: Ik ken iemand (ook hier aanwezig) die al jaren waarschuwt voor de kwaliteit van de kunststoffen die Mehano gebruikte. Dat is weliswaar een andere discussie en ik hoop dat hij ongelijk heeft, maar ik hou het wel in de gaten.
-
Ik moet wel toegeven, dat de lijst fabrikanten die NIET in China laten produceren waarschijnlijk een heel stuk korter is, als die van fabrikanten die wel in China laten produceren.
Het wil er alleen bij mij nog niet in dat een niet organisch materiaal uitzet door een (ver)rottingsproces.
Volgens mij kan dat alleen bij organismen voorkomen, niet bij metalen.
Groet Peter,
10 mm roest op een stalen balk heeft je 1 mm van die balk gekost.
groetjes uit Zandvoort, zout, zee en zo
-
PS: Ik ken iemand (ook hier aanwezig) die al jaren waarschuwt voor de kwaliteit van de kunststoffen die Mehano gebruikte. Dat is weliswaar een andere discussie en ik hoop dat hij ongelijk heeft, maar ik hou het wel in de gaten.
Dat heb ik bij diverse Lima loks en rijtuigen ook meegemaakt, het materiaal was zo verhard dat het heel broos was geworden. Alsof het plastic met een sterkte ontvetter was behandeld.
Dat heeft wellicht een andere oorzaak: de plastic industrie moest in de jaren '90 op zoek naar milieuvriendelijker vervangers voor de, vaak broomhoudende, vlamvertragers in het materiaal. Dat ging niet altijd goed...
-
Elke handelaar die ook Roco verkoopt heeft van Roco een email gehad dat Roco afgelopen jaar nogal problemen had met zijn kwaliteitscontrole en het schijnt nogal een flinke lijst afgelopen jaar geweest te zijn.
Mijn handelaar was er niet echt over te spreken. Maar hij begon er zelf over en aan de andere kant is het ook wel goed van Roco dat ze zo eerlijk zijn.
Ook in de treinenmakerij is de concurrentie bikkelhard en wordt elke cent omgedraaid waardoor helaas het ook wel eens misgaat.
Marklin heeft problemen gehad met een kofje uit de jaren negentig en een bepaalde batch van een seetalkrokodil en Brawa heeft de afgelopen jaren flinke problemen gehad met een aantal peperdure stoomloks. Marklin en Brawa hebben dit heel netjes en zonder kosten voor de meesten opgelost. Of Roco dit doet geen flauw idee.
Het maakt heel wat uit of het in Duitsland wordt gemaakt het zink of in China.
In Marklin wagons worden al heel lang metalen platen gebruikt en de laatste jaren is dat een glanzende metalen plaat als verzwaring en versteviging wagon.
Hoe ik dat weet er is wel eens een splinternieuwe wagon van mij van het buffet op de harde ondergrond gevallen waarna ik het als bouwpakket weer in elkaar kon zetten. Zonder enige vorm van schade. ;D
-
Elke handelaar die ook Roco verkoopt heeft van Roco een email gehad dat Roco afgelopen jaar nogal problemen had met zijn kwaliteitscontrole en het schijnt nogal een flinke lijst afgelopen jaar geweest te zijn.
Mijn handelaar was er niet echt over te spreken. Maar hij begon er zelf over.
Die problemen met de kwaliteitscontrole bij Roco betroffen voornamelijk de volgende problemen:
- Lakbeschadigingen,
- Slechte en/of missend opdrukken,
- Missende onderdelen (ook onderdelenzakjes),
- Slecht soldeerwerk (kortsluiting),
Ik heb weinig gehoord over slechte metalen onderdelen.
En dan was er natuurlijk nog de slechte research, waardoor er onder andere zijcamera'tjes op bepaalde Traxx loks werden vergeten en meer van dit soort problemen.
Groet Peter,
-
Ikzelf heb eens zinkpest gehad in wagonvloeren van Klein Modellbahn,
bij eaos-wagens... heeft nog een artikel over gestaan in Modelspoor magazine
hoe je die vloeren kon repareren.
Ook hun reeks 60-loks hadden hier last van, het frame viel uit mekaar...
Zinkpest is heel verraderlijk, en helaas niets tegen toe doen :-[
De lego omschrijving is heel helder hierover (y)
Mvg,
Tis
-
Ikzelf heb eens zinkpest gehad in wagonvloeren van Klein Modellbahn,
bij eaos-wagens... heeft nog een artikel over gestaan in Modelspoor magazine
hoe je die vloeren kon repareren.
Heb ik ook gehad, 3 Eaos en een containerwagen, zie plaatje om te zien hoe erg de vervorming en uitzeting van het metaal kan zijn (nee, is niet gefotoshopt). Gelukkig zijn kunststof vervangonderdelen nog leverbaar bij Oscar Klein, recentelijk binnengekregen, 3 bodems voor Eaos en 1 voor containerwagen, slechts € 9,50 inclusief verzenden.
(http://i96.photobucket.com/albums/l174/AlbertXG/KlnSgns1.jpg)
containerwagen alleen nog geschikt voor bananenvervoer
-
Maar dan wel van Chiquita ;D
Is wel balen als je zo 3 modellen bezit. :'(
-
:o
Oja, zo'n containerwagen heb ik ook nog ergens...
had het al uit mijn geheugen gewist ;D
Als daar kunstof bodempjes voor te vinden zijn... :D
dan moet er natuurlijk wel een verzwaarde container op, anders
is de wagon veels te licht....
Mvg,
Tis
-
Wat ik me nou afvraag , zijn er nou al meerdere mensen die zinkpest bij dit model hebben geconstateerd , of gaat het nou nog steeds om èèn melding hiervan (want ik hoor er verder niks over)
-
Er zijn uit het buitenland meerdere meldingen.
-
Bij onze V200 van Roco is ook een verzwarings deel gebroken door zinkpest. Konden in Emmen een vervangend onderdeel bestellen. Alleen moet die op maat worden gemaakt, nu past dat onderdeel nog niet.
Zinkpest is er dus wel bij Roco.
Gr. Fred.
-
Wat ik me nou afvraag , zijn er nou al meerdere mensen die zinkpest bij dit model hebben geconstateerd , of gaat het nou nog steeds om èèn melding hiervan (want ik hoor er verder niks over)
Ik zie eigenlijk overal dezelfde serie foto's van 1 treinstel van een erg hard schreeuwende Italiaanse meneer. Maar ik kan er natuurlijk naast zitten.
Zinkpest komt bij alle (grote)merken wel eens voor.
Als ik de grote buitenlandse forá zo hier en daar volg, is er nog geen sprake van een uitbraak van zinkpest bij Roco.
@Totty, hoeveel jaar oud is de betreffende V200? Heeft ie ongeveer dezelfde leeftijd als de Italiaanse treinstellen?
Groet Peter,
-
Bij onze V200 van Roco is ook een verzwarings deel gebroken door zinkpest. Konden in Emmen een vervangend onderdeel bestellen. Alleen moet die op maat worden gemaakt, nu past dat onderdeel nog niet.
Welke versie of welk nummer heeft die V200? En verzwaringsdeel : je bedoelt het grote blok dat bovenin met 2 schroeven de print en lichtgeleiders afdekt?
-
Op Frans forum dit bericht (http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=57235&start=30#p1242498).
Roco neemt de zaak dus serieus en vraagt naar meer foto's van beschadigde onderdelen.
-
Welke versie of welk nummer heeft die V200? En verzwaringsdeel : je bedoelt het grote blok dat bovenin met 2 schroeven de print en lichtgeleiders afdekt?
Gewoon het gehele stale onderframe van de oude V200, dus waar de motor inligt, de draaistellen aanzitten etc. Ook het afdekplaatje bovenop verpulverde in tientallen stukjes...
Ondertussen alle onderdelen maar nieuw gekocht bij een bekende heer uit Emmen, nu heeft hij dus een plastic onderkant... :).