BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: rard op 15 January 2012, 14:48:06
-
Hi,
Ik ben de Fortuna van Artitec aan het bouwen. Om deze bij nacht ook waarhijsgetrouw te maken, wil ik deze graag verlichting geven.
Een vraagje aan de schip kenners onder ons; waar en welke verlichting moet dit schip hebben? Zover ik op internet kan vinden moet hij:
- Wit bovenop de mast
- Wit achterop achterboeg
- Groen aan de stuurboord zijde (maar waar?)
- Rood aan de bakboord zijde (maar waar?)
(http://www.modellversium.de/galerie/img/1/1/0/3110/44257/europaeisches-frachtschiff-spits-fortuna-artitec.jpg)
Foto afkomstig van www.modellversium.de
Graag hulp.
Groeten,
Gerard
-
Stuurboord is rechts dacht ik, bakboord is links. Verder geen idee meer. Vraag me af waar al die info van vaarbewijs 1 en 2 heen zijn gegaan... ;D
-
http://users.telenet.be/yachtclubhetsas/verlichtingkort.htm
of
http://www.modelbouwforum.nl/forums/algemeen-scheepsbouw/135842-scheeps-verlichting-draadje.html
-
Beste Gerard,
Je kunt ook nog een wit rondschijnend licht op het stuurhuis maken, voor als het schip ligt afgemeerd.
Ook een blauwe vlag of boord met blauwlicht voor als het schip over de verkeerde wal vaart.
Dit laatse wordt vaak gebruikt in bochten op grote rivieren met een sterke stroom.
Gr.
Gerard.
-
Bedankt voor de hulp tot zover.
Het schip zal "varend" in een rivier geplaatst worden, aan de juiste kant van het water.
Het is duidelijk welke verlicht geplaatst moet worden. Alleen, waar precies moet rood en groen geplaatst worden?
Als je kijkt naar deze foto:
(http://a.modellversium.de/galerie/bilder/1/1/0/3110-44260.jpg)
Zie je onder de de "R" van "Fortuna" iets roods, is dat dan het rode licht?
Zelfde geldt voor deze foto, onder de "A" iets groens:
(http://www.modellversium.de/galerie/img/1/1/0/3110/44261/europaeisches-frachtschiff-spits-fortuna-artitec.jpg)
Thnks,
Grt,
Gerard
-
- Groen aan de stuurboord zijde (maar waar?)
- Rood aan de bakboord zijde (maar waar?
Als je goed op de doos kijkt en op je bouwtekening zie je dat groen rechts zit in de vaar richting en rood dus de andere kant...en de lichtbakken zitten op t dak iets schuin achter/naast de stuurhut...dus je zit helemaal goed ;D :P
(y) (y)
Groetjes
André
-
Yep, die ' houdertjes' daar zitten de lichten in.
Zie bv hier
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=71&Itemid=122
Beide schepen voorzien van ledjes.
Maak de houdertjes schoon van de neplampjes die erin zitten en vervang dat voor een ledje.
En hier een wat grotere foto
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/P1060324.jpg)
-
Thnks! Ik laat de houdertjes zitten, boor er een klein gaatje in en plaats een SMD led.
Grt,
Gerard
-
Juist ! (y)
-
Bak = Links = Rood
Stuur = Rechts = groen
Beide in een schijnhoek van 74 graden
Toplicht = boven in de voormast = rondom wit schijnend
Heklicht = achterop de boeing = onder een hoek van 74 graden wit
Op het stuurhuis aan de stuurboord zijde, blauw bord met witte rand
met in het midden een witte lamp die kinpperd als het bord voor staat.
Neergeklapt is het licht gedoofd. Dit is om verkeerde wal te varen.
Houd er wel erg in welk TP je vaart. De jaren 50 zijn andere seinen
nodig dan TP IV.
vrgr Steef
-
De verlichting zat aan stuur- en bakboord vaak in een soort halve bakken. Die kon men afhankelijk van de lading, naar binnen of naar buiten draaien. Stel dat het schip geheel was afgeladen met stro of planken, dan zag men niets meer van de boordlichten. Door deze dan naar buiten te zwenken, kwamen wat meer naar buiten en waren ze dus ook beter zichtbaar.
Heb zelf circa 17 jaar op een Belgische Spits gewoond: Alberdina. (http://i298.photobucket.com/albums/mm251/GFteA/Spts.jpg)
Daar zijn wel de nodige foto's van maar die liggen samen met de boeken, nog steeds in de opslag. :'(
Wel heb ik hier (http://www.spitsen.be/) nog wel een site die alleen maar over spitsen gaat. Misschien dat je daar wat meer afbeeldingen e.d. kunt vinden.
-
Die "halve bakken" zorgen voor de juiste afscherming van het groene en rode licht, zodat je in het donker kunt zien hoe de positie van een schip is. Zie de eerste link die gegeven is. Iets met draaibaar, kan ik me moeilijk voorstellen, ze zitten naar mijn beste weten vast aan het schip. Althans bij ons wel. Maar nou hebben wij maar een motorvletje en geen belaadbaar schip.
-
@Stig
Gerrit heeft gelijk, er staat ook zwekbaar. Dwz de lichtbak verder
naar buiten brengen zodat de lamp zichtbaar blijft. Er is genoeg te
vinden over posities van de verschillende verlichting op een schip.
www.binnenvaart.nl (http://www.binnenvaart.nl)
En anders heeft de gemiddelde scheepsmodelbouwvereniging het één
en ander wel in boekvorm liggen. Stuur anders eens een mailtje naar het
tekeningenarchief van de MBVA. www.mbva.nl (http://www.mbva.nl) die hebben het
op zeker (zelf aangeleverd).
vrgr Steef
-
Heb nog een vraagje voor de kenners;
Langs rivieren staan bakens:
(http://www.gelderlander.nl/multimedia/archive/01181/DG_8483836_8483836_1181247a.JPG)
Deze zijn uiteraard weer rood en groen, maar zijn ze indentiek qua vorm aan beide zeiden van de rivier? En geven deze ook licht als het donker is?
Grt,
Gerard
-
Gerard,
Deze baken geven geen licht.
-
Nog even over de bakken.
Het is nog 'erger' ;)
Vroeger hadden ze geen lampen met goede afgeschermde zijden, als de huidige 'moderne' boordverlichting. Hier (http://www.watersportalmanak.nl/artikel/varen-bij-nacht) vind je een site waar die hoeken op staan afgebeeld. Juist om die reden waren er die eerder genoemde bakken om toch de juiste lichthoek juiste te stralen.
En vastzitten deden ze al helemaal niet. Heb ooit ergens een afbeelding voorbij zien komen van een spits beladen met iets van riet o.i.d. Dan werden de lichtbakken uit de houders gehaald en simpelweg ergens in de lading bevestigd. Maar ja dat was vroeger.... ;)
-
Hoi Gerrit,
Dat laatste gebeurt nog steeds als een lading dusdanig uitsteekt dat de normale verlichting niet meer de 'juiste' informatie verschaft.
Dan komt uit het vooronder (of scheepsvlak) de gaslampen, en heeft de opmerking in het scheepslog "en houden de scheepsverlichting helder brandend." weer z'n oude betekenis. Elke 2 uur loopt de wachtsmatroos een rondje over de gaslampen. Indien nodig poetst hij de ruitjes!
Jan-Peter
-
Kijk, tijden veranderen maar sommige zaken zijn tijdloos.
Bestaat het wachtlopen op basis van "glazen" dan ook nog steeds? ;D ;D
-
Kijk, tijden veranderen maar sommige zaken zijn tijdloos.
Bestaat het wachtlopen op basis van "glazen" dan ook nog steeds? ;D ;D
Beetje off-topic, maar ik hoop van wel.
Er gaat in deze moderne tijd al veel te veel traditie naar de ***.
Ik heb in mijn woonkamer een scheepsklok hangen die glazen slaat (mijn vader was zeeman). Hij sloeg zojuist 3 glazen...
-
;D geweldig (y)
-
En ja [Offtopic] het normale wachtschema aan boord is nog steeds gebaseerd op glazen. Na elke doorloop is de volgende ploeg aanzet. Voormiddag[08-12], achtermiddag[12-16],platvoet [16-20], eerste wacht[20-24], hondwacht[24-04] en dagwacht [04-08]. Oja er is ook nog de Nachtwacht maar die hangt in Amsterdam ;) Het laatste halfuur van een wacht telt altijd 1 glaas, de laatste dus acht slagen op de bel
Als de klok dus om 20:00 7 glazen sloeg, dan moet je eens naar het slag werk kijken. Dat hoorden er 8 te zijn. Om 20:30 is er dan weer 1 glas voorbij en wordt de bel een keer geluid.[/Offtopic]
Terug naar de Fortuna: Schepen gaan 'erg' lang mee. Spitsen hebben nog bedrijfsmatig tot ver in de 20e eeuw hun werk gedaan. Ze werden door de eigenaren of beurtschippers elke keer aangepast naar de huidige stand van de techniek. Het blauwe bord (of vlag) dat aangaf dat je aan de verkeerde zijde van het vaarwater voer moet dan ook na het midden van de 20e eeuw verplicht gevoerd worden op de Rijn en Waal.
Jan-Peter
-
dr komen hier nog dagelijks spitsen langs over het amsterdam-rijnkanaal...
-
Hoi Floriz,
Ja er varen nog veel spitsen rond echter zijn dat groot en deels spitsen die zijn gemoderniseerd in de 80 jaren.
Tot de 80 jaren was er de beurtmarkt. Iemand die wat wilde vervoeren kwam naar de beurtmarkt en de 'markt' bepaalde wie de vracht van a naar b mocht varen. Dit werd geregeld door een cooperatieve markt partij van schippers. Eind jaren 80 begin jaren 90 is er onder groot protest van de zelfstandige schippers de mogelijkheid van eigen vervoer (eigen schippers) die buiten de beurtmarkt zaken mochten vervoeren.
De zelfstandige schippers werden hierdoor gedwongen economischer vervoer aan te bieden. Er werden 15m modules in de romp geplaatst en de Werkspoor diesels werden vervangen door MTU en Catepillars. De kleine stuurhut (zoals op het model) werd direct vervangen door de 1 persoon onbemande machinekamer stuurhutten, die meer weg hadden van een viskom dan een stuurhut.
Vriendelijke groeten,
Jan-Peter