BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: g van boven op 14 January 2012, 17:48:14

Titel: binnen verlichting wagons
Bericht door: g van boven op 14 January 2012, 17:48:14
Hallo beste mensen.

Ik rijd analoog.
   
Ik wil mijn wagons uitrusten met LED-verlichting op een oplaadbare AAA-baterij,die weer in verbinding staat met de wielen voor het opladen.
Dit om de wagon verlicht te houden als hij stil staat.

Waar kan ik van die unieversele sleepcontacten komen die op de wielen kunnen,of hoe kan ik ze zelf maken.

Als er iemand van jullie hier ervaring mee heeft lees ik het graag.

Groetjes.Gerbrand.

Titel: Re:binnen verlichting wagons
Bericht door: Dolf44 op 14 January 2012, 18:00:36
Zie b.v. dit draadje

Modelspoor > Ombouwvraagbaak / Pimp my train > Inbouwen verlichting Plan E Artitec, welke stroomafnemers monteren.

Groet.
Titel: Re:binnen verlichting wagons
Bericht door: ruudns op 14 January 2012, 18:55:13
Voor Artitec plan E gebruik ik de Digirais slepers, die passen perfect. Voor roco gebruik ik naar volle tevredenheid de http://www.hufing-tronic.de/images/big/universal_schleifer_008.jpg (http://www.hufing-tronic.de/images/big/universal_schleifer_008.jpg) van http://www.hufing-tronic.de (http://www.hufing-tronic.de). De gebruik ik ook om te "verknippen" en er andere stroom afnemers van te fabriceren. zie ook http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41156.msg646210.html#msg646210 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41156.msg646210.html#msg646210) en http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38256.msg595190.html#msg595190 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38256.msg595190.html#msg595190) en http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=6336;sa=showPosts;start=465 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=6336;sa=showPosts;start=465)
Titel: Re:binnen verlichting wagons
Bericht door: Menno op 14 January 2012, 19:30:14
Aan de topicstarter: als je witte LEDs wil gebruiken, dan heb je aan 1 AAA batterij/accu niet genoeg: dat zullen er minstens 3 of 4 moeten worden, omdat je anders niet over de spanningsval van een witte LED heen komt.
Titel: Re:binnen verlichting wagons
Bericht door: g van boven op 15 January 2012, 10:41:47
hallo allen.

bedankt voor de antwoorden,ik zal ze later,als ik wat meer tijd heb ze eens wat beter bekijken.
zijn er nog andere opties die niet te veel ruimte in de wagon innemen,dat toch het licht blijft branden als hij stil staat ?

IK RIJD ANALOOG.

Mvg gerbrand.
Titel: Re:binnen verlichting wagons
Bericht door: Brs op 15 January 2012, 10:52:34
Ik denk dat de elektronica die hierbij komt kijken te veel ruimte inneemt voor het gemiddelde rijtuig. Een echt veel handigere oplossing is digitaal gaan rijden... Fatsoenlijk opladen van een normale AAA batterij kost 24 12 uur, je hebt weliswaar snelladers maar dan zijn ze net zo snel weer leeg ;)
Titel: Re:binnen verlichting wagons
Bericht door: V200-G2000 op 15 January 2012, 11:01:27
Wat je ook nog kunt overwegen is een hoogfrequente wisselspanning op je baan zetten als je perse analoog wilt blijven rijden. De locs doen daar niets mee, maar je verlichting kun je dan wel laten branden en is onafhankelijk van je rijspanning.
Titel: Re:binnen verlichting wagons
Bericht door: henk op 15 January 2012, 11:10:18
Ja, vroeger hadden we daar hf voor. Rijstroom en hf gelijk op de baan, spoeltjes in de loc zodat alleen de rijstroom de motor bereikt, condensatortjes in de rijtuigen zodat alleen de hf spanning de verlichting bereikt. Volgens mij heeft Conrad nog wel zo'n schakeling in het assortiment.

Als alternatief voor batterijen kun je goldcaps overwegen. Condensatoren met een enorme capaciteit. Ledverlichting met low current leds blijft daar wel een minuutje of wat op branden. Hoe lang moet de verlichting eigenlijk blijven branden?
Titel: Re:binnen verlichting wagons
Bericht door: g van boven op 15 January 2012, 19:42:37
Ja, vroeger hadden we daar hf voor. Rijstroom en hf gelijk op de baan, spoeltjes in de loc zodat alleen de rijstroom de motor bereikt, condensatortjes in de rijtuigen zodat alleen de hf spanning de verlichting bereikt. Volgens mij heeft Conrad nog wel zo'n schakeling in het assortiment.

Als alternatief voor batterijen kun je goldcaps overwegen. Condensatoren met een enorme capaciteit. Ledverlichting met low current leds blijft daar wel een minuutje of wat op branden. Hoe lang moet de verlichting eigenlijk blijven branden?
alleen als hij bij het station stil staat en dan lijkt mij 2 minuten al lang.
Mvg,gerbrand