BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Peppi op 26 June 2006, 17:04:30
-
Als ik op mijn bescheiden baantje een loc wil laten rijden, gaat dat zonder problemen. Echter, wanneer mijn trafo halverwege staat (tussen de nummers 100/150 en ik rijd marklin, gebruik een 32VA trafo) staat mijn locomotief opeens stil. Ook gaan de lampjes uit, dus de locomotief krijgt dan geen stroom meer. Ik heb 2 locs:
- Een marklin 3000;
- Een Henschel met opschrift 6505 (uit de startset van het Kruidvat).
Ik snap niet hoe dit kan. Het kan ook niet aan vieze rails liggen, want het probleem doet zich overal voor, als de trafo halverwege staat. Wie helpt ?!?! ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???
pep ;)
-
Gebeurt dit bij beide loks? Want dan ligt de oorzaak zeker bij de trafo.
Groeten, Mark
-
ja, dit gebeurt bij beide locs. het verbaast me zeer, omdat de trafo nog maar 1,5 jaar oud is... ik heb hem eind 2004 gekocht. Het is een witte, 32VA trafo.
-
Hangen aan de trafo nog meer stroomverbruikers dan alleen de loc's ?.
Met vriendelijke groet,
Hub
-
Nee. Mijn trafo wordt alleen gebruikt door mijn locs. En mijn baantje is zodanig klein dat er maar 1 loc tegelijkertijd op rijden kan, dwz dat er heel weinig VA wordt verbruikt. Ook gebeurt de storing (uitval v/d stroom) alleen op de 100 en een paar keer tussen de 100 en 150.
pep
Post Scriptum: bedankt voor jullie reacties!
-
Dus als je de trafo langzaam van 0 tot 250 draaid, dan staan je loks bij 100 plotseling stil en bij 150 rijden ze weer weg. ???
Ik zit te denken dat de draaiknop halverwege geen contact meer maakt en dat de potmeter of sleepcontacten (ik weet niet hoe hij er van binnen uit ziet) verbogen of beschadigt zijn. Je kan de trafo open maken, maar ik denk dat dit een garantie gevalletje is.
Groeten, Mark
-
In zo'n trafo zit een sleepcontact dat over de windingen van de secundaire wikkeling sleept. Het lijkt er op dat in een bepaald bereik dit contact weg is. Dat kan komen door corrosie of door vuil. Wat je kunt proberen is de knop een aantal keren heen en weer te draaien in de hoop dat de vervuiling weggeschraapt wordt.
-
@MMTB
Om precies te zijn: mijn loc stopt op 110, gaat weer rijden vanaf 111 (het is precies 1 puntje waar hij op stil blijft staan); hij hapert weer bij 120 en ergen bij 125/127, rijdt vanaf 130 weer velkkeloos door.
@Klaas
Heb ik geprobeerd, echter zonder noemenswaardig resultaat.
--------------------------
Ik heb alle draden van mijn trafo losgemaakt, de stekker eruit gehaald. Even gewacht. Daarna draden weer aangesloten, stekker erin en tadaa..... hij deed t weer niet goed.
Vervolgens heb ik mijn trafo los van de baan op een electromotortje uitgeteset, motor doet raar op de eerder genoemde punten: hij stopt, hapert erna.
Volgens 'sander' is mijn trafo kaduuk. Morgen breng ik hem naar HenH ter reparatie, of om hem naar de reparateur op te laten sturen, tenzij er nog een verlossende tip komt, waarmee hij het weer doet :o >:()
Allemaal bedankt voor de reacties!
pep
-
Het zal er op neerkomen dat je trafo moet worden opengeschroefd en als je niet 100% zeker weet waar je mee bezig bent, kun je dat beter niet zelf doen. Immers, er zijn dodelijke voltages binnenin aanwezig zodra de stekker in het stopcontact zit.
- Peter
-
Ja dat weet ik... dadelijk wordt 220 niet naar 16, maar naar iets anders omgezet... Daarom laat ik hem ook repareren ipv er zelf aan te klooien.
pep
-
Heel verstandig ;D :D 8) :P.
Marcel.
-
Update
Goed, eens rondgevraagd bij kennissen enzo... Eerst zei iemand dat het waarschijnlijk ook, zolas vermeld, vuil zou kunnen zijn. Dit zou verwijderd moeten worden, en eventuel een contactspraytje erover.
Ik heb het ook nagevraagd aan een engineer. Hij wist wel hoe zo'n trafo werkte, hij wist hem alleen niet open te krijgen. Vervolgens hebben we een expert gebeld welke vertelde dat een marklintrafo NIET open kan, zonder deze te beschadigen. Ook wist deze man te vertellen, dat ze bij marklin zelf de trafo NIET maken (wat ik zelf eigenlijk niet geloof, maar het zal wel zo zijn). De beste manier is, om in de zijkant, op 4 plaatsen, op de inkepingen een gaatje te boren. Daarna kan de bovenkant van de onderkant worden losgemaakt. Wat was er nou aan de hand: er was zodanig veel vet, dat op sommige plaatsen het contact onderbroken werd. Dit een beetje weghalen, schoonmaken en... hij doet het weer.
Dus, zo weet men ook hoe een marklin trafo te openen...
pep
-
Maar je moet de trafobehuizing zo dusdanig beschadigen om het te openen, nu vraag ik mij af of hij dan ook weer goed sluit, want er is altijd nog 220V daarbinnen?
Mark
-
Heb je geen tweede trafo om te controleren of het echt niet aan de locs ligt.
Waarom zoveel moeite doen. Als je hem eind 2004 heb gekocht en je hebt de bon dan ga je naar de handelaar of belt je Marklin op. Bijvoorbeeld Keuterman.
Je hebt twee jaar garantie of je koopt een nieuwe witte trafo die dingen kosten je ergens tussen de 15 en 25 euro. Want de meesten worden allemaal verkocht los uit een startset.
-
@ Davy
Zoals ik het bovenstaand bericht lees. Heeft Peppi het probleem intussen met wat ulp verholpen. Dus hoeven er denk ik geen extra tests meer worden uitgevoerd om een intussen opgelost probleem op te sporen. ;D ;)
Met vriendelijke groet,
Mark
-
@alle mensen
Hij is nog steeds kaduuk. Hij heeft het even gedaan.
@Davy
Een nieuwe trafo los kost ongeveer €80 uit mijn hoofd en met een tweedehands trafo weet je ook niet of deze wel helemaal in orde is. Er kan wel worden gezegd 'nieuw uit startset' maar die kan net zo goed een paar jaar oud zijn, dat valt op afstand niet te controleren. Daarbij heb ik de bon niet meer, dus teruggaan zat er ook niet in. Helaas.
pep
-
80 euro? ??? ??? ???
Die 32 VA trafo's (6647?) koop je voor twee tientjes op een beurs en dan zijn ze meestal wel degelijk gloednieuw. Slechter dan deze kan trouwens moeilijk, toch?
-
€80,- nieuw, ja. Het kan ook zijn dat hij het helemaal niet meer doet... dus slechter kan :'(. En je weet het nooit zeker als je iets op een beurs koopt :-|
pep ;)
-
Hoi Pep
Ik heb ooit eens een probleem gehad met een hard brommende trafo en ben ook op zoek geweest hoe hem te openen.(was alleen een lichttrafo van M* maar deze suit op dezelfde manier.
Deze M* trafo's zijn inderdaad van de zijkant met 4 kunststof pennetjes dichtgemaakt.
Als je deze voorzichtig uitboort kun je de kap eraf halen.
Let op : het blijft uiteraard een 220V apparaat!!
Naderhand kun je dit weer dichtmaken door bv stukjes gietboom van een bouwpakket erin te lijmen en af te vijlen.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat het vet zo isoleert.
De druk van de sleper (welke aan de knop vastzit) zou daar doorheen moeten drukken.
Ik denk eerder dat deze niet goed vastzit in de draaiknop.
Nogmaals Let op: stekker eruit!!
Succes ermee, John
-
Let op : het blijft uiteraard een 220V apparaat!!
230 volt tegenwoordig. Niet dat het veel uitmaakt, het is nog steeds bijzonder onplezierig om het aan te raken (uit persoonlijke ervaring).
- Peter
-
@alle mensen
Hij is nog steeds kaduuk. Hij heeft het even gedaan.
@Davy
Een nieuwe trafo los kost ongeveer €80 uit mijn hoofd en met een tweedehands trafo weet je ook niet of deze wel helemaal in orde is. Er kan wel worden gezegd 'nieuw uit startset' maar die kan net zo goed een paar jaar oud zijn, dat valt op afstand niet te controleren. Daarbij heb ik de bon niet meer, dus teruggaan zat er ook niet in. Helaas.
pep
Omdat er nu aan je trafo is geknoeid heb je je recht op garantie verspeeld en moet je een nieuwe kopen. Anders had je via de handel een nieuwe kunnen krijgen of anders via Keuterman.
En of een witte trafo al een paar jaar oud is mag niets uitmaken. Er zijn nog tig mensen die trafo's gebruiken die al tientallen jaren oud zijn.
Maar echt waar bij een beetje Marklin handelaar kan je een nieuwe witte trafo met twee jaar garantie kopen voor 20 tot 25 euro. En jij bent echt 1 van de weinige waar toevallig de trafo is kapot gegaan. Want die dingen gaan bij normaal gebruik bijna niet kapot.
-
Ok, ik dacht dat ze los, ook bij een erkende handelaar, duurder waren, zoals eerder gezegd. Maar ik heb geen redenen om je niet te geloven dus ik kijk wel. Misschien is het vet wel weer wat verlopen door het warme weer.
pep
-
Peppi,
ik denk niet dat het vet de oorzaak is van het probleem. Dat vet hoort daar en is bedoeld om de slijtage te verminderen.
Als een paar keer heen en weer draaien van de knop niet voldoende is om het contact te herstellen dan is er iets anders mis. B.v. de contactdruk van de veer is onvoldoende of er is iets scheef gemonteerd. Maar om dat te kunnen beoordelen moet je wel enig technisch inzicht hebben.
-
@Davy
Volgens de site van HenH (een marklindealer) kost een trafo 6647 los €99,95.
(http://www.henhmodelbouw.nl/)
pep
-
Ok, ik dacht dat ze los, ook bij een erkende handelaar, duurder waren, zoals eerder gezegd. Maar ik heb geen redenen om je niet te geloven dus ik kijk wel. Misschien is het vet wel weer wat verlopen door het warme weer.
pep
Ja los in een officiele Marklin doos zijn ze veel te duur. Zowiezo is deze meneer duur. Hij vraagt de adviesprijs. Voor die prijs koop je ook een startset met een witte trafo.
Maar ze worden ook los verkocht uit startsets en dan gelden de hier al eerder genoemde prijzen. Dus ga naar de winkel en vraag voor een losse witte trafo uit een startset. Heeft die meneer dat niet dan ga je naar een andere.
-
Die €99,95 is de adviesprijs van Märklin.
Bij MTE vragen ze €91,65, dat is minder, maar toch nog een hoop geld.
Ik zou het advies van Davy maar volgen en eens wat rondvragen bij een paar winkels.
En anders vraag je iemand met met verstand van elektro bij je in de buurt of hij eens naar je defecte trafo wil kijken.
-
lees bovenstaande berichten, en dan merk je dat een kennis van mij met verstand van electronica er naar gekeken heeft.
pep
-
Het is dat je niet in Zeeland woont. Want Klaas is heel goed in dingen repareren. ;D
-
Nee. Ik woon in Waddinxveen en het is voor mij een beetje ver fietsen naar Zeeland, haha ;D
peppi
-
Er wordt momenteel zo'n trafo aangeboden op marktplaats, vlak in de buurt, in Gouda. Richtprijs 22,50.
Even Märklin 6647 intypen en je vindt hem.
Doe dat op ebay.nl en je vindt er ook altijd wel een paar.
Doe dat op ebay.de en er is een paar pagina's nodig om alle aanbiedingen weer te geven.
Normaal kan er met zo'n trafo weinig gebeuren, dus je loopt erg weinig risico als je hem zelf in Gouda gaat ophalen.
-
Ja, die trafo heb ik ook al gezien. Ik kan hem idd gewoon zo uit school ophalen, alleen moet ik dan wel geld hebben en dat heb ik nu niet. >:( >:( ;)
pep
-
lees bovenstaande berichten, en dan merk je dat een kennis van mij met verstand van electronica er naar gekeken heeft.
Zonder meer. Maar Davy is iemand met nogal veel verstand van Märklin, net als Klaas nogal veel verstand van electr(onic)a heeft. :)
- Peter