BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Marco D op 12 January 2012, 16:03:05

Titel: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
Bericht door: Marco D op 12 January 2012, 16:03:05
Eindelijk weer aan de slag.
Het plan zit al wel in mijn hoofd, maar moet nu nog uitgevoerd.
Te beginnen met de tafel, langs de rand van de zolder van het huis dat er "speciaal voor gekocht is".
Nu ben ik nogal verhuizerig (mijn 22e huis), dus met verkassen ga ik deze keer wel rekening houden.
Alle stukken (modules zo u wilt, maar niet allemaal van hetzelfde formaat) kunnen dus door het trapgat,
de poten van de tafels worden los, dwz geschroefd. De delen komen aan elkaar met stevige bouten.
Eerst maar eens de zolder opruimen, want zoiets loopt op een of andere manier snel vol.

Wat wordt het voor baan ?
Nederland zo van 1975-1985. Treinen NS, trams HTM, schaal H0
Een poot stad (Marckendam, aan de monding van de rivier de Marc),
één poot dorp aan de rivier- de naam is me even ontschoten -, met
een kleine aftakking naar gehucht Teijnde

Wat doe ik hier op dit forum ?
Twee keer per maand laten zien waarmee ik bezig ben. Daarbij reken ik op uw commentaar,
in elke fase van de strijd. De planning loopt tot 2018
Nu eerst maar eens wat foto's maken.

Xieje
Titel: Re:Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
Bericht door: J_wijk op 12 January 2012, 16:18:09
Dat belooft veel (y)

Mvg Jarno
Titel: Re:Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
Bericht door: Edde op 12 January 2012, 16:35:53
De planning tot 2018???
Ik wou dat ik zoveel geduld had ;D
Maar succes met je project,NS tijdperk IV is top (y)

gr Ed.
Titel: Eerste paal geslagen
Bericht door: Marco D op 17 January 2012, 15:16:36
Hint
Dank voor jullie reacties. Het belooft in elk geval veel "werk", vandaar dat ik niet denk dat het volgend jaar al klaar is.
Inmiddels is de eerste paal geslagen. Dat had ik een vriendin van mijn vrouw beloofd, en ja, dan moet het wel klaar hebben staan. Da's een hint voor bij wie het niet wil vlotten. Verplicht je ertoe door een afspraak te maken. Zonder de eerst paal had ik nog jaren door kunnen gaan met plannen maken - en nog beter plannen maken.
Nu eerst maar eens een plaatje

De eerste paal geslagen
(http://www.mcd.dds.nl/Trein/Images/PICT0102w.jpg)
De eerste paal geslagen door Margriet en Janet, die al jaren vroegen wanneer de trein (nu eens) ging rijden.
Door een meetfout waren de palen allemaal twee cm te lang en moest ik op het laatste moment toch weer ff stressen.
Het soort tafelbouw is nu ook wel duidelijk ?

Module 1 tot 3
(http://www.mcd.dds.nl/Trein/Images/PICT0132w.jpg)
De tweede module moet precies  zo hoog liggen als de eerste. Toevallig past een stoeltje met zijn scheef aflopende leuning net onder de tafel - nog zonder poot - zodat ik een en ander rustig kan aftekenen.

Waar zijn de rails ?
(http://www.mcd.dds.nl/Trein/Images/PICT0122w.jpg)
De verhuisdozen met huisjes, treinen, seinen, trafo's en wat niet al staan verzameld op de andere helft van de zolder. Ik kan alleen mijn rails niet meer vinden. De dozen gaan nu dus weer allemaal open en ik ga foto's maken van wat er in elke doos zit en nummer gelijk de dozen (een paar dozijn...)

Het wordt al wel kouder op zolder..
   

Titel: Re:Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
Bericht door: Mark D. op 17 January 2012, 15:45:44
hè hè hè  de eerste paal.  (y)

Goede basis is heel belangrijk, ik neem aan dat er ook op gedronken is?
Titel: Re:Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
Bericht door: tothebeach op 17 January 2012, 15:59:05
zie laatste plaatje zou ik denken  ;D
Titel: Re:Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
Bericht door: Ric op 17 January 2012, 17:36:22
Marco, Een beetje "hulp" van de vrouwen is nooit weg. Heb je al een baanplan?

Grt. Ric
Titel: Re:Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
Bericht door: W. Thomas op 17 January 2012, 18:11:56
mijn vriendin maakt alleen maa alles kapot.   ;D

Laatste keer, toen ik nog de oude baan had liet ze de foto camera vallen op het station.
Alle kleine details lagen verspreid erom heen.

maar blijf dit draadje volgen.

groeten , wesley
Titel: Spiegelbeeld, 't Is winter..
Bericht door: Marco D op 08 February 2012, 11:19:41
Tsja, ik ben dan al wel fysiek begonnen, maar op het laatste moment heb ik er toch voor gekozen de hele baan te spiegelen, omdat dat voor Teijnde beter uitkomt; voor Marckendam wat minder, maar het heeft zijn voordelen.
Ik begrijp dat het allemaal niet zo goed te volgen is zonder baanplan.
dat zit voor het grootste deel in mijn hoofd, en om op detail te kijken of het werkt maak ik dan met een demoversie van
3Dmodeltreinen versie 2.0 een stukje met de precieze plaats van de sporen en wissels.

Het is nu winter en het vriest op zolder, dus liever even achter de pc 
Dus nu eerst maar eens een globaal plaatje in elkaar zetten, zodat ik dat kan laten zien.
Aan de slag!
Titel: Re:Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
Bericht door: Mark D. op 08 February 2012, 11:59:33
Ik vind dat een foto van een A4'tje, waar met stift een baanplan opstaat getekend ook prima.

Een artist impression van een landschap erbij , zou helemaal top zijn natuurlijk.
Titel: Globaal plan Marckendam tot Teijnde HO 6x6?
Bericht door: Marco D op 08 February 2012, 13:26:23
dat ging sneller dan ik dacht
Had natuurlijk wel de "module"grootte als houvast  (90 x 135)
Nu eerst het plaatje maar eens, kunnen jullie eindelijk schieten.
(@Marc: blauw is water, de rest komt later.
    Potlood. Da's waar ook !)
(http://www.mcd.dds.nl/Trein/Images/overz3.GIF)
Titel: Teijnde tot Marckendam HO 6x6 Marco D
Bericht door: Marco D op 30 August 2012, 16:21:21
Aan het strand is het treintjes bouwen geen echte hobby.
Het bezwaar van zo'n vakantie is dat je vrij kunt nadenken.
En weer iets beters bedenkt. Kent u dat ?    ;)
Ik ga daarom links en recht verwisselen. heb ik wat mer ruimte in de stad 's-Gravenmarck
Eerste maar weer eens een schets.
PS ik kan beter naar baanontwerp verhuizen, denk ik...
Titel: Re:Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
Bericht door: Christoph op 30 August 2012, 21:39:05
Leuk baan ontwerp, al is niet te zien of het nu dubbel of enkel spoor is tussen de stations.
Ook mis ik de tram sporen nog, waar moeten die komen?
En welke tijd ga je uitbeelden met de trams?

Groeten,

Christoph
Titel: Re:Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
Bericht door: Marco D op 01 December 2012, 12:24:01
Hallo Christoph,
Ik geloof dat ik al een tijdje de site niet heb bijgewerkt.
Ik heb het geheel gespiegeld, en heb ambitieuse plannen om Marckendam anders aan te leggen
De trams zijn in alk geval Haags, vanaf de 800 serie
(http://www.mcd.dds.nl/Trein/Images/800.jpg)
via de pcc (oude kleur en eigeel) tot de hongaarse gelede trams.
Een GTL moet ik niog bouwen, dus bij het rijden zal de helft inde remise moeten zijn verstopt om te kunnen zien of we inde jaren 70 of rond de eeuwwisseling rijden.
Maar de overgang zo rond 1972 spreekt me het meest aan...
Bij de treinen komt in lek geval dubbel geel nog voor !
k Ben effe druk met andere dingen (muziek)
gr
Marco

Titel: Re:Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
Bericht door: Antal op 01 December 2012, 13:23:26
Ik zie nu pas het topic maar wat ik lees moet het iets heel gaafs worden! :)
Op mijn toekomstige baan wil ik ook trams laten rijden enkel ben ik erachter gekomen dat het nog vrij moeilijk is om goede (GVB) trams te kunnen vinden.
Veel succes nog even met muziek en hopelijk lezen we snel weer eens een update. (y)

Groetjes,

Antal
Titel: Re:Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
Bericht door: Christoph op 01 December 2012, 14:55:55
Hallo Antal,

ben je bekend met skiptram, hier zijn diverse nederlandse modellen te vinden. Zie: http://skiptram.nl/?HO%28me%29 (http://skiptram.nl/?HO%28me%29).

Ook amsterdams: http://skiptram.nl/?MODEL_in_H0_%281%3A87%29:GVBA_materieel (http://skiptram.nl/?MODEL_in_H0_%281%3A87%29:GVBA_materieel).

Groeten,

Christoph

Titel: Re:Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
Bericht door: Antal op 02 December 2012, 11:12:06
Hallo Christoph,

Ja die ken ik en de 5G van de GVB vind ik wel erg stoer! :D
Nu ben ik benieuwd of er ook iets modernere trams ervan te krijgen zijn en als ik het zo lees schijnt het veel werk te zijn.
In ieder geval maar eens kijken ervoor.  (y) (en nog veel oefenen om zoiets mooi te maken)

Groetjes,

Antal
Titel: Amsterdam tot t'Eijnde (HO trams)
Bericht door: Marco D op 02 December 2012, 15:30:49
Hai Antal.
van A'damse trams weet ik niet zoveel,
maar de Combino zie ik toch geregeld ook in model.
't Is een beetje off-topic, lijkt me maar zie
(http://www.tramshop.amsterdamsetram.nl/jpg/combino.jpg)
van de Amsterdamse tramshop (http://www.tramshop.amsterdamsetram.nl/model2.html (http://www.tramshop.amsterdamsetram.nl/model2.html))
gr
Marco
Titel: Marckendam Tramwegmaatschappij
Bericht door: Marco D op 10 December 2013, 15:34:32
Het wordt winter, en dus koud op zolder.
Tijd om weer eens na te denken.
Voor de trams op de baan maak ik een nieuw "draadje", anders wordt het een zootje
De link erheen is http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55988 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55988)
gr
Marco
Titel: Marckendam HO 6x6 plan gespiegeld
Bericht door: Marco D op 10 December 2013, 16:40:22
Hoi
Zoals beloofd zou ik het gespiegelde plan nog even laten zien.
De afmetingen zijn niet erg nauwkeurig, maar een globaal idee moet het wel geven
Sporen die rechts en links van de tafel aflopen verdwijnen naar beneden
Daar heb ik nog fantastische ideeën bij, maar de praktijk zal wel worden dat er gewoon een lang spoor onderlangs loopt, zodat treinen pas na verloop van tijd weer (van dezelfde kant !) terugkomen
O ja, de gespiegelde tafel. Zo issie:
(http://www.mcd.dds.nl/Trein/Images/overz342.GIF)

Xieje
Titel: van 's Gravenmarck tot Teijnde (HO 6x6 Marco D)
Bericht door: Marco D op 01 January 2014, 21:35:30
Leuk en aardig, maar misschien toch iets te druk aan de rechterkant
Het oorspronkelijke plan is er namelijk op gebaseerd dat deze baan tegen een beetje verhuizen moet kunnen (ik woon nu in mijn 23e huis) en dus in principe langs de wand gebouwd is. Niet echt in modules, maar wel zo dat je hem door een bocht elders te leggen kunt uitvouwen op opvouwen. daarom issie overal ook even diep.
De brug die de lus bij 's Gravenmarck (of Marckendam- dat weet ik nog niet) mogelijk maakt, moet dus vervallen.
Terug naar de oude opzet. Effe zoeken waar het plaatje was..
Jawel. Al  weggegooid, dus opnieuw dan maar, het zit toch wel in mijn hoofd..
(stations zijn ruwweg; schaduwsporen zijn niet getekend)
(http://www.mcd.dds.nl/Trein/Images/Overz402.GIF)
Titel: Marckendam -- H0 6x6 Marco D
Bericht door: Marco D op 20 January 2014, 16:50:42
Inmiddels ben ik aan het "bedenken" van het station Marckendam / 's GravenMarck begonnen
Dat komt niet helemaal zo uit als ik wou, maar het gaat al de goede kant op.
Doorgaande treinen over de hoofdlijn rijden over I en II, op spoor III kunnen twee tweetjes achter elkaar staan, vandaar het kruiswissel tussen II en III  (Zoals in Leiden en Haarlem bijv.)  Alleen wil ik daarvoor de doorgaande lijn (spoor II) niet voorzien van seinen halverwege het station.  Nog even stoeien met de seinen en de seinbeelden.
We spelen in de overgang van dubbel geel naar cijferbakken dus mogelijkheden te over voor dubbelgeel. Dat was er ook gelijk trouwens, volgens Nico (http://www.nicospilt.com/z/z24323.JPG)

Wat me wel verbaast op deze foto is dat de zonnekappen al klein zijn. Ik dacht dat dat jarenlang van die grote bakken waren geweest (zo'n 50 cm diep). ??
Eerst het station:
(http://www.mcd.dds.nl/Trein/Images/Mark-10s.jpg)
Even de seinbeelden controleren, ideeën genoeg
Titel: Te veel dubbelgeel [ HO 6x6 Marckendam ]
Bericht door: Marco D op 22 January 2014, 20:54:53
Hoi,
dat is toch lastiger dan ik dacht.  Kijken we even alleen naar binnenkomen op spoor 3 (III)
Zowel van links van van rechts (N en Z) kan een trein binnenkomen die halverwege aan het perron moet stoppen, op spoor3. Daarvoor kan het inrijsein dan wel geel geven, maar de remweg is te kort, en het vorige sein moet dus dubbelgeel geven (of geel 4).
Als de trein (op spoor 3) doorrijdt tot het eind kan het sein halverwege geel geven (dwerg), maar het inrijsein dus dubbelgeel (of geel4)
Nu is mijn vraag of dat in het echt ook zo ging/gaat. Ik kan me ook voorstellen dat het inrijsein groenknipper geeft (voorafgegaan door geel4) als de trein tot het eind van het spoor mag doorrijden en het sein bij het kruiswissel geel, omdat de trein toch al 40 rijdt is de remweg dan nog wel voldoende. Alleen in Amsterdam lossen ze dat anders op. Daarvoor werd wel een apart sein ingevoerd, en een heel raar sein ook, vind ik.  Die wil ik zeker niet op mijn baan zien.
Wat me eigenlijk dwarszit, is dat ik zoveel dubbelgeel (of geel4) seinen nodig heb door het kruiswissel.  Hoe los ik dat op ?
Titel: Dubbelgele seinen station Marckendam [ HO 6x6 Marco ]
Bericht door: Marco D op 23 January 2014, 15:02:08
Hoi

Als ik even alleen de op spoor III uit het oosten aankomende treinen bekijk, dan zou het er zo uitzien:

(http://www.mcd.dds.nl/Trein/Images/AanOost14k.gif)

Dat is toch wel een beetje raar. Ook als stop je voor hetzelfde sein, de ene keer krijg je geel, de andere keer dubbelgeel (of geel4), afhankelijk van waar je het wissel van spoor II naar spoor III neemt.
Langzamerhand vraag ik me (en jou) af: Werd dubbelgeel wel gebruikt als inrijsein, of alleen daarvóór ?

Wie weet 't / Heeft iemand dit soort situaties bekeken ?
k Ben  benieuwd
Titel: Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
Bericht door: Servé op 23 January 2014, 18:55:09
Dubbelgeel = afremmen naar halve dienstregelingsnelheid. Dit werd gebruikt als de bloklengte korter was dan de remweg van een trein, maar er toch behoefte was aan veel blokken voor een snellere doorstroming. De volgorde was dan: Dubbel-geel, geel, rood. Als er afgeremd moest worden werd er altijd een cijferbak gebruikt. In jouw geval kan het inrijsein gewoon een 3-lichts sein zijn. Het sein daarvoor moet dan een sein met cijferbak zijn. Dit is als je 40 km/u als snelheid gebruikt om over de afbuigende wissels te gaan. Als je bijv 60 km/u wil, dan moet je inrijder ook een sein met cijferbak zijn.

De volgorde van de seinbeelden bij tekening 1:

40 km/u: Geel-4 (sein voor inrijder), Groen-knipper, Geel, Rood
60 km/u: Geel-6 (sein voor inrijder), Groen-knipper-6, Geel, Rood


De volgorde van de seinbeelden bij tekening 2:

40 km/u: Geel-4 (sein voor inrijder), Geel, Rood
60 km/u: Geel-6 (sein voor inrijder), Geel, Rood


De volgorde van de seinbeelden bij tekening 3 (er moet voor het kruiswissel eigenlijk nog een dwergsein staan):

40 km/u: Geel-knipper4* (sein voor inrijder), Geel-4, Geel, Rood
60 km/u: is er niet, kruiswissels zijn volgens mij altijd 40 km/u

*Groen kan ook, maar ik denk dat de afstand tussen de inrijder en het dwergsein op spoor 2 te kort is, vandaar Geel-knipper4. Dubbelgeel zou in dit geval ook wel kunnen, denk ik...
Titel: Dubbelegeel in Marckendam [ HO 6x6 Marco D ]
Bericht door: Marco D op 24 January 2014, 13:55:58
Dank je wel Servé, dat heb je heel helder uitgelegd.

Als fan van dubbelgeel zal ik die zoveel mogelijk gebruiken (i.p.v. geel4 of 6), maar dat maakt voor je verhaal niet uit.
Ik begrijp er ook uit dat dubbelgeel in het inrijsein kán voorkomen, maar dat het sein voor het inrijsein eerder in aanmerking komt. Op mijn baan kan je dat alleen voor de van links komende trein zien, maar staat wel mooi - vind ik.

Je miste nog een dwergsein op spoor II, voor het kruiswissel. Die heb ik daar opzettelijk weggelaten, omdat spoor II onderdeel is van de hooggroene route (doorgaande trein, alleen rechtliggende wissels). Ik zou dan wel een hoog sein kunnen neerzetten, maar dan krijg ik van die vreselijk kleine blokken op de hoofdlijn. En op spoor II wachten/ stoppen voor het kruiswissel is toch al niet de bedoeling.  Ik kan nog eens in Haarlem kijken wat er bij het kruiswissel staat. In Leiden hangen (??) meen ik hoofdseinen aan het perrondak. Effe opzoeken.

Ik teken het even uit, maar bij nauwkeurige lezing begrijp ik, dat groen knipper niet voorafgegaan kan worden door dubbelgeel _ ook al is de baanvaksnelheid 8(0). Dan moet ik toch aan de cijferbakken ? 

Met dank en vr gr
Titel: dubbelgeel in Marckendam [ HO 6x6 Marco D ]
Bericht door: Marco D op 24 January 2014, 15:27:57
Hallo Servé
Dus zo zou het dan worden (case A-C)
(http://www.mcd.dds.nl/Trein/Images/AanOost14J.GIF)
Hm.  (het sein vóór de inrijder is voor de kijkers niet zichtbaar)
Titel: Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
Bericht door: Servé op 24 January 2014, 16:27:34
Toevallig vandaag door Weert gekomen en daar staat een dubbelgeel-sein met cijferbak als inrijsein (tweede gele lamp wordt natuurlijk niet meer gebruikt). Ik ga me er vanavond even in verdiepen, je hoort nog van me ;)

Btw: in Haarlem staan er dwergseintjes, omdat je altijd over een afbuigend wissel moet waar je maar max 40 mag rijden. Ik zal nog eens kijken het misschien zonder kan.
Titel: Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
Bericht door: Marco D op 25 January 2014, 18:22:27
Hallo Servé
Ik ben benieuwd wat je vind over dubbel geel inrijden
Inmiddels heb je mij ook aan het zoeken gezet, naar kruiswissels (langs perrons) zonder dwergen.
Als ik naar de huidige sporen kijk kan je je groen zoeken, maar ze zijn vrijwel allemaal van alle vier kanten beveiligd met een sein, behalve...
Haarlem. Uit het noorden of westen binnenkomend op spoor II - thans spoor 2 genaamd - heeft het kruiswissel geen sein.
Als je eenmaal Haarlem inmag,  ga je dus direct door naar 2a of 3a. In de praktijk betekent dat dat er goederentreinen op spoor 2 staan te wachten tot ze naar Amsterdam mogen , of via spoor 2 Haarlem passeren zonder stoppen. Vanaf "Hoogovens" (Bv) is dit dan ook de hooggroene route tot Haarlem. Tot Haarlem want vertrek naar Amsterdam betekent altijd twee of drie "kromme" wissels.
Je kijkt vast ook wel eens op www.sporenplan.nl
Wat kruis betreft kan ik me dus laten inspireren door Haarlem
(http://www.mcd.dds.nl/Trein/Images/Haarlem123.JPG)
En wellicht kwam het vroeger wel vaker voor    ::)



Titel: Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
Bericht door: Servé op 27 January 2014, 16:33:02
Hallo Marco,

Als je goed kijkt staat er rechts van het kruiswissel in Haarlem wel een dwergsein. Aan de linkerkant staat dat niet. Dit komt omdat links niet als een "spoor" wordt gezien maar als een wisselstraat. Er zijn dus 2 dingen wat je kunt doen: 2 extra dwergseinen plaatsen rond het kruiswissel of geen uitrij-seinen op spoor 2 plaatsen. Dit betekent wel dat je dan geen trein op spoor 2 kunt stilzetten.

Wat betreft het dubbelgeel: vanaf de rechterkant zal dat niet mogelijk zijn. Vanaf de linkerkant wel, denk ik. Als inrijsein kun je een gewoon 3-lichtssein hebben (ervan uitgaande dat je de wissels met 40 km/u berijdt). Het voorsein van dat sein kan dan een sein zijn met dubbelgeel EN cijferbak.

Als de trein naar spoor 1 gaat krijg je dan: dubbelgeel, geel, rood; als je doorrijdt gewoon 3x groen
Als de trein naar een ander spoor gaat krijg je: geel-4, geel, rood; of geel-4, groenknipper etc.. (als je doorrijdt)

De reden waarom je dan dubbelgeel krijgt is dat het blok tussen het inrijsein en het uitrijsein korter is dan een normaal blok. Omdat een trein wel moet kunnen stoppen moet de snelheid al teruggebracht zijn, voordat deze het laatste blok (= spoor 1) binnenkomt. Als je dan een baanvaksnelheid van 120 km/u hebt, komt deze na dubbelgeel met 60 km/u spoor 1 binnen. Voor deze snelheid is het blok wel nog lang genoeg om te kunnen stoppen.

Hopelijk is het een beetje duidelijk. Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel ;)

Titel: Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
Bericht door: Marco D op 08 February 2014, 22:09:33
Dank je wel Servé
 
Het gebruik van de seinen is me voor het grootste deel wel duidelijk.
Maar...
als ik de wissels in de hoofdbaan voor 60 maak, vraag ik me af of ik van links binnenkomend naar spoor 3 dubbelgeel mag tonen of geel-6. Het lijkt me dat dubbelgeel niet gebruikt werd om de snelheid te beperken voor het volgende wissel, alleen voor het volgende sein. Heb ik dat goed begrepen ?
Ik zal de verschillende varianten eerst uitwerken voor ik weer wat vraag

Wat betreft de beveiliging van een kruiswissel blijf ik nog op zoek naar andere situaties dan Haarlem zonder sein op het hoofdspoor.  Ik heb de jaren 60 natuurlijk wel bewust meegemaakt, maar merk toch dat sommige details van de logica van destijds verloren gaan in mijn herinnering.

Ik zal ook aan Alkmaar te denken, waar halverwege het perron nog lang een perronseinpaal stond
(Zie http://www.seinarm.nl/Armsein/Stationsbeveiliging/perronseinpaal.aspx (http://www.seinarm.nl/Armsein/Stationsbeveiliging/perronseinpaal.aspx))
Voor mij blijft het ook merkwaardig dat op spoor 1 en 2 er geen (uitrij)seinen meer zijn ten westen van wissel 17. dat het als wisselstraat zou worden beschouwd, lijkt me meer een conclusie dan een oorzaak.

Nu ja, echt helemaal foutloos hoeft het natuurlijk niet altijd. Het blijft maar schaal 1:87

m vr gr
Marco

Oproep aan iedereen:
waar was een kruiswissel halverwege een perron waar minstens 1 sein ontbrak?




PS / nagekomen:
@Servé (or @anyone else)
Weet jij hoe dat in Maastricht ging? Daar zijn de dwergseinen bij het kruiswissel pas in 2005 geplaatst, zie ik.

Titel: Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
Bericht door: Servé op 09 February 2014, 07:37:05
Hoi Marco,

Even een snel antwoord.

Dubbelgeel werd (voor zover ik weet) nooit gebruikt voor het afremmen voor een wissel. Dubbelgeel werd puur gebruikt voor het preventief afremmen als er een blok kwam dat korter was dan de normale remweg.

Wat betreft de seinen: je mag er van uit gaan dat er aan beide kanten van een spoor een wissel staat, waarbij er zich geen wissel tussen de seinen bevindt. (uitzonderingen daargelaten, zoals kleine station die je maar in 1 richting mag berijden of wissels van aansluitingen die gegrendeld zijn met een OTC-sectie bijv).

Perronseinpalen werden alleen gebruikt in de tijd van armseinen. Overigens begrijp ik je opmerking van wissel 17 te Alkmaar niet? Ik kan dat hele wissel niet vinden :P
Titel: Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
Bericht door: Marco D op 09 February 2014, 13:23:36
Hoi Servé
m vr gr Marco

Zie ook http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57367.msg3221435846/topicseen.html#msg3221435846 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57367.msg3221435846/topicseen.html#msg3221435846)
Titel: Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
Bericht door: Martin Hornis op 11 November 2015, 19:46:15
Dit is een voor mij heel interessante discussie. Is er nog een vervolg met betrekking tot de bouw en de daarbij toegepaste seinen? Gebruik je ook een seinbeeldenkaart?
Titel: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
Bericht door: Marco D op 20 November 2015, 14:27:48
Ja de plannen zijn er, maar de bouw schiet niet op.
Altijd druk met andere dingen. desnoods net bouwen van een molen enzo.
Ik maak op dit moment geen haast.

En nee, ik dacht niet aan seinbeeld kaarten of zo,
gewoon bedraden met contacten en/van relais, en wellicht met een enkel poortje. Dat laatste weet ik nog niet maar kan het behoorlijk verfraaien.