BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: nscargo op 11 January 2012, 12:44:40

Titel: Snelheid
Bericht door: nscargo op 11 January 2012, 12:44:40
Op het werk is nogal wat onduidelijkheid over welke trein met welke snelheid mag rijden.
En waar kan ik dat nu beter vragen dan hier nietwaar.
Kan iemand mischien uitleggen hoe dat zit ?
vr gr
Harm
Titel: Re:Snelheid
Bericht door: Maarten.T op 11 January 2012, 12:55:51
Om wat voor treinen gaat het ? Hier in Nederland of elders ? Kan allemaal van invloed zijn voor het juiste antwoord.
Titel: Re:Snelheid
Bericht door: nscargo op 11 January 2012, 12:59:59
ja dat had ik er even bij moeten vermelden, het gaat om hier in nederland
Harm
Titel: Re:Snelheid
Bericht door: Sander. op 11 January 2012, 13:05:19
Treinen van NS hebben in Nederland een max van 140km/h

Alle mat op SGMm (120), mat'64(140), DDM/DD-AR(140) en de Buffel(140) na is toegelaten voor 160km/h
Fyra (v250) 250km/h
ICE3 330km/h
Thalys 320 km/h

mvg

Sander
Titel: Re:Snelheid
Bericht door: Jes op 11 January 2012, 13:58:30
Misschien handig te vermelden dat de snelheid waarmee een trein mag rijden gelimiteerd wordt door de baanvaksnelheid, zie hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Baanvaksnelheden.png) voor een overzicht.
Titel: Re:Snelheid
Bericht door: Mcn1986 op 11 January 2012, 14:48:01
Snelheden zijn in nederland afhankelijk van:

-Dienstregeling snelheid.
-Inhaal snelheid. (bij vertragingen)
-Hoogst toegelaten snelheid materieel. (Reizigersmat)
-Hoogst toegelaten snelheid voor de trein. (goederentreinen) Word samengesteld naar onder welk remregime de trein rijdt, (welke baanvakken met bepaald gewichten) gewicht van de trein en het geremd gewicht.
-Baanvaksnelheid. (door borden aangegeven)
-Plaatselijke snelheid. (door seinen en eventuele TSB's)

Er zijn waarden vastgelegd waaronder een trein met een normale remming tijdig tot stilstand kan komen, hiervoor word een bepaald percentage vast gesteld.

Voorbeeld:
De ruimte tussen de seinen zijn groot en het traject ligt keurig vlak (geen tunnels en hellingen). Er word vast gesteld dat treinen die hier rijden minimaal 54% rempercentage moeten hebben.

De trein bestaande uit 1x6400 en 4 wagons van 50 ton.

Gewicht loc    82 ton
Gewicht wagens 200 ton
Totaal trein gewicht 282 ton


Remgewicht loc  58 ton
Remgewicht wagens 140 ton
Totaal geremd gewicht 198 ton

Totaal geremd gewicht x 100 gedeeld door totaal trein gewicht = 70,21
Daar het percentage altijd naar beneden word afgerond kan worden vast gesteld dat deze trein prima op dit traject kan rijden met 70% rempercentage.
Mocht het rempercentage kleiner zijn dan de vereiste 54% zal de snelheid naar beneden gebracht moeten worden.

Gr. Silvester