BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Ford driver op 03 April 2007, 16:25:32
-
hallo,
ik rijd digitaal via de multimaus, en ben nu bezig met m'n schaduwstation. ik heb zelf een bezetmelding uitgedacht (reed contacten en relais die overgenomen worden via crocodile physics), maar deze is mij te storingsgevoelig. het gaat om 10 bezetmeldingen in het schaduwstation.
ik wil eigenlijk dat als er een stam op een spoor staat (ongeacht het formaat, de sporen zijn even lang), een bezet melding hebben op m'n bord (lamp of led, maar liever lamp), en het wissel van dat spoor ook meteen andersom schakelen, zodat de treinen niet per ongeluk tegen elkaar aan kunnen rijden. het liefste ook nog richting gevoelig, maar dat kan ik er zelf wel van maken.
wie helpt me verder met een redelijk eenvoudige schakeling (met relais, liever niet met IC's, daar heb ik een hekel aan...).
voedingsspanning maakt me niet uit, maar wel het liefste zo rond de 12 tot 18 V, amperage onbelangrijk.
alvast bedankt
Timo de Porto
-
Timo,
allereerst een tegenvraag: waarom vraag je om een gelijkstroom bezetmelder als je digitaal rijdt?
En dan, hoe simpel wil je het hebben? Je zegt dat je het zelf wel richtinggevoelig kunt maken, maar dat is nou net het moeilijkste deel.
Kijk voor wat ideeën eens op mijn website bij de Bonte Verzameling. Zit daar iets bij wat je kunt gebruiken?
-
klaas, leuke schema's heb je op je site staan, maar het is allemaal aan de hand van digitaal signaal, en dat is iets wat ik niet wil, ik heb nl ook m'n wissels allemaal analoog. vandaar dat ik iets zoek wat met gewone relais werkt (ik heb er heel veel uit een telefoon centrale, een stuk of 100 ofzo), en ik had zelf wel wat gebeund, maar dat is niet bedrijfszeker.
en het richting gevoelig maken, das niet zo'n probleem, naar mijn idee kun je namelijk met 2 reedcontacten ervoor zorgen dat het ene contact het andere contact buiten werking stelt, en tegelijk een lampje aansturen, en dit kan dan ook weer aan de andere kant gebeuren. ik kan zelf helemaal geen schema's ontwerpen, ik doe nl installatie techniek, en das andere koek als electronika of besturingstechniek...
grt Timo
-
Dus bezetmelder op het digitale spannings gedeelte die een analoge schakeling stuurt.
Je kunt de bezetmelders op de site van Klaas toch gewoon als vervanger van de reed relais inzetten. Misschien een iets zwaardere eindtor die een relais naar massa schakeld. Met richtingsgevoelig bedoel je waarschijnlijk niet de bezetmelder, maar de hele schakeling.
Je kunt dus met een bezetmelder aan het eind van het opstelspoor, de wissel aan het begin schakelen.
Iets concreets weet ik zo even niet te bedenken, maar dat kan iemand anders misschien wel weer...
Groet,
Erik
PS, haal gelijkstroom en 2-rail niet door elkaar ;D
PS2, zoek eens op analoog schaduwstation 8)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4077.msg58081#msg58081
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2877.msg41411#msg41411
-
...maar het is allemaal aan de hand van digitaal signaal, en dat is iets wat ik niet wil,
In je startbericht schrijf je dat je digitaal rijdt met de Multimaus. Vind je het gek als ik het even niet kan volgen?
-
ik snap je klaas, ik rijd idd met de multi mause, maar die gebruik ik alleen om te rijden, ik stuur de hele baan nog analoog aan (wissels en overwegen, de laatste wel via reedcontacten en timer relais), en de seinen zijn er alleen maar voor de veiligheid, net als in het echt, alleen remmen de treinen niet zo netjes af, maar lopen ze uit op het vliegwiel, ik doe niet aan afnemende stroom, het is puur tegen ontsporingen, maar omdat ik een beetje kloterig bij m'n schaduwstation komen (tjsa, wat doe je eraan? de ruimte is opppp...), dus vandaar dat ik bezetmelders wil hebben, waarvan ik kan doorgronden hoe het werkt, en dus zelf storingen kan zoeken en verhelpen, wat zoals ik al zei: ik ben een vonkentrekker, geen besturingstechnieker.
naja, ik ga nog eens spelen met relais, en als het gelukt is, dan horen jullie dat zowiezo, en jullie feedback blijft meer dan welkom!
Timo
-
Ik had ooit een hele lange post gescheven over het aansturen van een schaduw station. Ik ben alleen bang dat die post op het oude forum was... Ik kan op dit moment niet bij de gemaakte plaatjes maar die kan ik wel een keer sturen/posten. Maar kan je mss zeggen waarom je schakeling nu niet stabiel is en wat je als schakeling gebruikt?
De manier van detectie kan je vrij kiezen. De schakelingen van klaas werken op het princiepe dat er een stroom loopt als er een loc aanwezig is op een stuk spoor. Het uitgangssignaal van de schakeling is uiteindelijk eigenlijk gewoon gelijk aan die van een reedcontact. (okay, er zijn wel een aantal kleine dinen die anders zijn maar dat is dnek ik nu niet van belang).
Even aantal punten. Hoe je de detectie wilt doen is aan jou. Of je dit nu doet door reedcontacten of iets anders maakt eigenlijk niet uit. ik weet niet wat je nu als schakeling gebruikt maar met relais kan wel. Afhankelijk van de richting kost wel een stukje meer denkwerk en een bak meer onderdelen als het om 2-rail gaat.
Moet de detectie er overgens ook voor zorgen dat de trein tot stilstand komt?
Waarom wil je eignelijk lampen aansturen? LEDjes zijn over het algemeen goedkoper, gaan (bijna) niet stuk en zijn met een voetje erg makkelijk in een paneel te bevestigen...
Timo Engelgeer (om de Timo verwarring klein te houden...)
-
Timo (de eerste dus),
om een behoorlijke oplossing te kunnen verzinnen moet je eerst met een goede probleembeschrijving komen. We zitten nu een beetje in het luchtledige te praten.
Dus je moet eerst vaststellen wat je wilt bereiken, en vervolgens hoe je dat wilt bereiken. Vragen zijn b.v.: wanneer wil je een bezetmelding? Alleen maar als de trein een spoor binnenrijdt, of alleen maar als de trein het einde van het spoor bereikt, of gedurende de hele tijd dat de trein in het spoor staat?
Hoe wil je de bezetmelding realiseren? Met stroomdetectie, of met mechanische contacten?
Waarom wil je de bezetmelding richtinggevoelig maken? Wat wil je daarmee bereiken, en hoe doe je dat nu dan?
Wat wil je precies met de de bezetmelding doen? Alleen maar indicatie, of ook een actie zoals het omzetten van wissels? En wanneer moet e.e.a. gebeuren?
Kortom, als je helder weet te omschrijven wat je precies wil bereiken, dan heb je vaak al de helft van de oplossing in handen.
-
ik wil:
per spoor een bezetmelding die richtinggevoelig is, waarbij een signaal lamp wordt aangestuurd op mijn schakelbord, via relais.
het mag wat mij betreft ook via reedcontacten gebeuren, want dat werkt in principe prima, alleen in de huidige opstelling niet naar behoren, dit wss ivm lekstroom oid, het hele zaakje wordt in ieder geval regelmatig afgeschakeld.
het schakelen van de wissel heb ik zelf al uitgedokterd via 1 enkel relais aangestuurd door de signaal lamp, dus dat is geen probleem meer.
klaas, zo duidelijk genoeg? ;D
Timo de Porto (ik denk dat kan wel, Timo is een naam die je bijna nooit tegenkomt, vandaar!)
-
Timo,
Je zou het spoor in 2 helften kunnen delen. Op elke helft zet je dan een stroomdetector. De uitgangen van beide detectors kun je combineren.
Stel dat de trein vanaf oost komt. De oostelijke detector reageert dan het eerst en dat bepaalt dan meteen de rijrichting: oost-west. Als de trein de westelijke detector bereikt neemt die de bezetmelding over, echter zonder de richtingsindicatie te veranderen.
Als de trein in de andere richting rijdt geldt hetzelfde, maar dan andersom. West wordt eerst aangesproken en bepaalt de richting: west-oost. Oost neemt over, maar de richtingsindicatie verandert niet.
Als 1 of beide detectors aan staan laat dat een lampje branden op je paneel. Eventueel kun je met meerdere lampjes (of leds) werken. B.v. voor elke spoorhelft 1, zodat je ook kunt zien hoever de trein al gevorderd is. En dan nog twee die de rijrichting aangeven.
Hoop dat je hier wat verder mee komt.
-
he, dat is nog helemaal geen slecht idee, ik maak gewoon het als eerste geactiveerde reedcontact dominant over de andere, zodat je de richting al kunt zien, en vervolgens maak ik in het midden nog een `los´reedcontact die aangeeft dat het spoor bezet is. zet ik het bezet lampje in het midden, en het richtingen lampje ernaast, dus aan 2 kanten van het bezet lampje een ander lampje met een pijltje erbij.
mooi, ik ben eruit geloof ik, ik ga eens een zootje reedcontacten bij elkaar scharrelen en wat spelen met relais.
hardstikke bedankt voor de input!
Timo de Porto
-
ff voor de duidelijkheid.
je wilt je spoor nu in 3 delen opsplitsen?
dus 2 stukken voor de richting en 1 voor de bezet melding?
met 2 stukken lukt het ook.
maar dan moet je relais wel van een nc contact zijn voorzien. dus wissel contact.
het relai wat het eerste op komt wordt overgenomen. en het nc contact gaat open. deze zorgt er voor dat het andere relai niet op kan komen.
met het volgende contact of andere relai die in serie is geschakeld wordt de bezetmelding gedaan.
als je wilt kan ik het uit tekenen als het niet totaal duidelijk is.
-
tuurlijk hebben m'n relais nc's, het zijn PTT relais, de nieuwe uitvoering met 18 aansluitingen, en ik begrijp je helemaal, ik ben al wat aan het rommelen geweest, maar ik krijg de voetjes nog niet erg uit de printplaat, maar dat zeg ik, ik ben bezig!
-
een tin zuiger mischien handig? niet dat die altijd zo goed werken want er blijft altijd wel een beetje tin achter. maar iets is altijd beter dan helemaal niets