BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Benrail op 08 January 2012, 20:33:51
-
Ik ben bezig met het digitaliseren van een fleischmann 4147
Motorschild aangepast e.d. en alle draden op devolgens mij goede plek aan elkaar gebakken.
Maar het lokje rijdt niet.
d.w.z. hij heeft dat wel even keer gedaan maar nooit echt "lekker" lopend.
hij is nu geheel gestopt, eerst brandde het frontlicht helder maar flakkerend.
nu alleen nog een flauw gloeien.
de motor geeft in het geheel geen teken van leven meer.
Heb alles weer uit elkaar gehaald en alles doorgemeten op kortsluitstromen enz.
Maar niet helpt, via de de decoder geen beweging in te krijgen.
wat kan hier aan de hand zijn?
Heeft het toeval mij een "maandagmorgendecoder" bezorgd?
Het is een ESU V4 nr 54611.
Daarvan heb ik er 2 gekocht. De andere zit nu in een Roco loc (een BR74) en doet het uitstekend.
Ik heb vorig jaar al eens een oudere, vergelijkbare, Fleischmann gedigitaliseerd met een ESU V3 en die doet het uitstekend.
Maar wat zou er nu mis kunnen zijn?
iemand enig idee?
-
Had je wel goed nagemeten of de motor geen verbinding met het chassis maakt (goed geïsoleerd is)? Liep hij analoog wel goed? Koolborstels vernieuwd? Werkt de decoder in een andere lok ook niet?
-
Had je wel goed nagemeten of de motor geen verbinding met het chassis maakt (goed geïsoleerd is)? Liep hij analoog wel goed? Koolborstels vernieuwd?
Motor maakt wel contact met het chassis, maar de 2 koolborstels maken daar geen contact mee.
Analoog draait de motor prima in deze setting.
Ik ben ook niets tegengekomen over de motor extra isoleren, heb ik bij m'n andere FL loc ook niet gedaan.
koolborstels niet vervangen, die waren nog prima.
-
Zolang de koolborstels maar geïsoleerd zijn tov het chassis, moet het goed zijn. Zet de esu eens terug op de fabrieksinstelling. CV8=8. Test dan eens opnieuw (aansturen op lokadres 3).
-
Zolang de koolborstels maar geïsoleerd zijn tov het chassis, moet het goed zijn. Zet de esu eens terug op de fabrieksinstelling. CV8=8. Test dan eens opnieuw (aansturen op lokadres 3).
terugzetten op CV8 hoe doe ik dat?
heb alleen een Roco locmaus gaat dat daarmee?
-
je hebt het over een 4147
dat is een oud model met niet geisoleerde massa borstel
wat heb je aangepast aan het schild
een kunststof exemplaar of de borstelhouder eruit en het gat opgeboord
anders heb je sluiting tussen de decoder in en uitgang
-
Zolang de koolborstels maar geïsoleerd zijn tov het chassis, moet het goed zijn. Zet de esu eens terug op de fabrieksinstelling. CV8=8. Test dan eens opnieuw (aansturen op lokadres 3).
Heb inmiddels de gebruiksaanwijzing van de locmaus gevonden en de CV8 gereset
helaas heeft dat geen enkel effect.
-
je hebt het over een 4147
dat is een oud model met niet geisoleerde massa borstel
wat heb je aangepast aan het schild
een kunststof exemplaar of de borstelhouder eruit en het gat opgeboord
anders heb je sluiting tussen de decoder in en uitgang
klopt, de massa borstel was niet geisoleerd
Gat opgeboord en nu dus wel geisoleerd
-
iemand nog een goed idee?
-
Beste Benrail.
Als je geluk hebt moet het nu werken, anders even de ontstoorcondensator ook even weghalen en weer proberen.
Mvg, Jules.
-
dan heb ik waarschijnlijk geen geluk :-[
met en zonder ontstoorcondensator ook al geprobeerd.
mijn andere FL loc doet t overigens prima met condensator.
-
Condensator moet geen probleem zijn. Mijn locomotieven werken zelfs met zowel het rode/zwarte ontstoorspoeltje in combinatie met de condesator die over de borstelbrug heen is gesoldeerd. Ik heb meerdere van die locs lopen. Wel oppassen dat zich naar verloop van tijd vuil/olie ophoopt tussen de borstellamellen (koperen dingetjes waar de koolborstels contact maken) Hierdoor kan de decoder overbelast raken. Moderne decoders schakelen zichzelf dan uit. (Heb dit meerdere keren gehad.) Oplossing: laat de loc met decoder op een gewone gelijkstroomtrafo draaien. Bij kortsluiting motor opnieuw aan laten lopen zodat het vuil weggebrand is. Wel oppassen met decoders zonder afschakel beveiliging. Kortsluiting tussen de lamellen van de motor is een veelvoorkomend fleischmannprobleem. Zeker bij de oudere motoren. overigens heb ik precies dezelfde loc als ombouwproject staan. ;)
Succes
Andre
-
als het nu niet werkt
of je aansluiting(en) zijn niet goed
of je decoder is defect
als je licht weer werkt
sluit een lampje aan op de motor aansluiting en geef stroom met je rijregelaar op een analoge trafo/spoor
dan moet dat reageren
zoniet
decoder defect waarschijnlijk
-
lampje op de motor aansluiting (bij digitaal) doet ook nix
analoge trafo heb ik niet meer
36 jaar geleden ooit eens weggedaan ;D
maar goed heb de motor dus wel op een opladertje van ongeveer 5V gezet en het motortje draait dan prima
Ik ga nog es ff stoeien met m'n multimeter
wellicht zie ik nog iets geks
-
Bedankt voor de hulp iedereen!
Heb alle aansluitingen nogmaals nagemeten en uiteindelijk blijkt het probleem het geklonken ringetje waarmee de stroomafnemers van de achterste wielen vastzitten.
Daar had ik de draad van de decoder op gesoldeerd.
Maar daat ringetje heeft kennelijk wat corrosie t.o.v. het plaatje van de stroomafnemer.
en daardoor deed ie eerst iets, toen niets daarna weer een beetje en uiteindelijk helemaal niets meer. (stroomgeleiding)
nu de klinknagel en de stroomafnemer aan elkaar gesoldeerd et voilá ;D
Goh daar heb ik me dan 14 dagen tegenaan verbaasd :o
-
Nou rijd prima!
veeeeeeel te hard voor een ouwe stoomloc ;D
dat is voor de volgende keer: inregelen.
en hij mist een antislipbandje op de tender dat moet ook nog.
wat is hier overigens de mening bij dit soort oudere FL loco's:
wel of geen condensator over de koolborstels?
Doet die elco nog iets anders dan alleen ontstoren?
-
(y) yeb, de decoder moet natuurlijk wel een goed contact met de rails gaan maken ;D
-
(y) yeb, de decoder moet natuurlijk wel een goed contact met de rails gaan maken ;D
Ja kennelijk, zoiets verwacht je toch niet ;D
-
daarom soldeer ik de draden direct aan de stroomafnemers
en die condensator en ontstoor spoel haal ik er meteen af
en te hard rijden is de cv s instellen tot ie naar jou gevoel goed rijd