BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: dancer op 03 April 2007, 13:24:31
-
misschien een domme vraag... ik vroeg me gewoon af of er een bepaalde limiet is van de trafo die men aan de Uhlenbrock IB kan aansluiten..
En voor de "DAISY" van Uhlenbrock.. hoe sterk meg de trafo maximum zijn?
-
Er zit geen maximum aan, wel een minimum. Als je trafo veel meer stroom kan leveren, maar je IB vraagt er niet om, dan wordt dat gewoon niet gebruikt. Andersom is problematischer. Ik weet niet wat er dan gebeurd, maar het kan zijn dat je trafo er dan mee kapt, omdat hij overbelast. Of dat elektrisch gebeurd of omdat hij gewoon te heet wordt, zou ik niet weten.
Henk
-
ik meen dat er maximaal 300VA op een IB/TC mag.
gelijk genoeg voor 15 locomotieven op je baan.
-
De IB kan maximaal maar 3A leveren.
Dat betekend dat je er wel tig VA in kan stoppen maar er toch niet meer uitkomt dan 3A.
simpel sommetje leert ons: 18 V (digitaal spanning) x 3A (output IB/TC) = 54VA
Een trafo van 18V - 52VA zou al wel kunnen, je haalt dan alleen niet het maximale uit je IB.
Een trafo van 18V - 70VA is beter. Merk maakt niet zoveel uit.
mvg,
Sander
-
ok! :)
Is het mogelijk dat je een Multimaus Adapter op een IB kan aansluiten? voor voeding?
50VA 16volt?.
-
Volgens het boekje van Uhlenbrock. Min eis 52 va maar raden aan 70va.
Het zelf de 70va uitvoering. En dit werkt gewoon goed.
Hou er rekening mee wat je nog meer wilt als alleen een trein laten rijden.
Dus hoeveel treinen, wil je wissels en seinen digitaal bedienen.
Zijn alle verbruikers, dus je hebt voldoende nodig.
Een andere mogelijkheid is een booster. Zodat je de zaken kunt verdelen.
B.v. Ib voor rijden en booster voor wissels en seinen. Of net andersom.
Dion
-
ok! :)
Waar kan ik een goedkope goede 70VA Adapter/travo vinden?
Die van Uhlenbrock kost 60,- vrij prijzig vindt ik dat zelf ( mij mening ).
Op conrad zit ik nu te zoeken maar ik zie niks.
-
Op Conrad kun je zoeken naar het bestelnummer 216465 - 89 voor een 70VA trafo die 39,- euro kost. Dat is een stuk voordeliger!
Groeten, Mark
-
Allen,
Ik ben nog al huiverig voor het gebruik van andere trafo's in combinatie met IB en Power 3's, gebruik alles origineel van Uhlenbrock, in fase, gemeenschappelijke massa, etc. Lees maar andere draadjes hierover:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3638.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3638.0)
Ik besef dat alles "origineel" kostbaar is, maar uitgefikte IB of gesmolten decoders zijn ook niet bepaald goedkoop.
De originele 70VA Uhlenbrock trafo's heb ik 2e hands (nieuw in verpakking, incl verzend kosten) voor 40 euro gescoord! Dus niet duurder dan "imitatie" spul.
Ik zal met deze uitspraak waarschijnlijk mede-spoorders tegen de haren strijken, maar ik sluit zoveel mogelijk risico's uit.
Groeten, Peter
-
Nee hoor Peter,
Ben het met je eens. Heb zelf ook liever de orginele spullen van Uhelenbrock. Alleen wel nieuw en niet tweede hands. Want dan loop je ook risico.
Nu komen de trafo's waarschijnlijk van een beperkt aantal fabrikanten. Deze plakken de gewenste firma naam erop.
Dus of het nu uiteindelijk iets uitmaakt?
Dion.
-
Een trafo van 16V / 70VA van Conrad is niet anders dan die van Uhlenbrock, er zil alleen een andere kleur kastje omheen. Er is niets bijzonders mee en je kan elke willekeurige trafo met gelijke uitgangsspanning gebruiken.
Natuurlijk kun je alles "origineel" (vraag je ook af wat origineel is) kopen. Daaraan zijn al de nodige bedrijven rijk geworden en vervelender nog je houdt minder geld over voor je hobby.
-
ik meen dat er maximaal 300VA op een IB/TC mag.
Hier mee las je de wielen aan de rails bij een korsluiting.
Zonder zekeringen er tussen????
-
Flip, die 300VA komen echt niet door je IB heen. De IB begrenst de stroom op 3A, of je er nou een trafo van 20VA, 70VA of 500VA voor zet.
Het is alleen beter voor de IB om de trafo niet veel groter te kiezen dan je echt nodig hebt. Bij een kleinere trafo stort de spanning sneller in elkaar bij een overbelasting, dus wordt er in je IB minder warmte ontwikkeld. Dus 70VA is een goede keus.
Vergelijk het maar met een stopcontact in je huis. Dat is, als het goed is, in de meterkast afgezekerd met maximaal 16A. Maar die voeding komt ergens in de straat uit een trafo van tussen de 200 en 800kVA. Een trafo van 200kVA kan bij een kortsluiting een stroom leveren van 6000A. Dat wil je ook niet om je oren krijgen als er een kortsluiting is, en dat krijg je ook niet, omdat die zekering van 16A er tussen zit.
-
Vergelijk het maar met een stopcontact in je huis. Dat is, als het goed is, in de meterkast afgezekerd met maximaal 16A. Maar die voeding komt ergens in de straat uit een trafo van tussen de 200 en 800kVA. Een trafo van 200kVA kan bij een kortsluiting een stroom leveren van 6000A. Dat wil je ook niet om je oren krijgen als er een kortsluiting is, en dat krijg je ook niet, omdat die zekering van 16A er tussen zit.
Heb ik niet geschreven er zekeringen tussen te zetten ?
Als de IB inwendig afgezekerd is het goed met 70VA of meer dan nog zou ik uitwendig zekeren.
Waarom heb ik verhalen gelezen op internet van mensen die een auto lamp tussen hun IB en de voeding (of het spoor) zetten.
Heel mijn baan (Lenz) wordt al 10 jaar met een transfo van 500VA gevoed.
Alle voedingen afzonderlijk gezekerd.
Dacht je dat ik dat niet wist van 16A en 6000A?
Ik heb ook 45 jaar ervaring met elektronika Klaas en 35j modeltreinen, maar ga geen muggen ziften.
Die zelfde Flip
-
Ik gebruikte de methode met de autolamp. Elke beveiliging is er immers 1.
Dit werkte perfect en beveiligde op die manier de eindtrappen van mijn IB welke ik al eens keurig netjes uit heb laten fikken.
Tegenwoordig heb ik boosters aan mijn baan hangen voor de rijspanning en gebruik ik de IB alleen nog voor het schakelen van wissels.
mvg,
Sander
-
Niet te vergeten maar zeer belangrijk is dat de uitgangsspanning van de trafo maximaal 18V mag zijn.
Groetjes Ronald
-
Heb ik niet geschreven er zekeringen tussen te zetten ?
Als de IB inwendig afgezekerd is het goed met 70VA of meer dan nog zou ik uitwendig zekeren.
Zoals ik al zei is de IB inderdaad inwendig gezekerd, weliswaar niet met smeltveiligheden of zoiets, maar met een elektronische stroombegrenzing. Ik zie dus eigenlijk geen noodzaak om er nog extra zekeringen tussen te zetten. Als het goed is is de trafo al beveiligd met een bimetaalschakelaar.
De reden dat je regelmatig leest van uitgefikte IB's ligt in het feit dat de componenten in het vermogenscircuit aan de grens zijn bemeten. Ik heb ook eens het genoegen gehad zo'n gesneuvelde IB te mogen repareren. Als je ziet hoe mager het allemaal is gedimensioneerd dan schieten de tranen je in de ogen.
-
Als het goed is is de trafo al beveiligd met een bimetaalschakelaar.
Die werken te traag, dan is het kwaad geschied.Beter twee trage glaszekeringen secundair in verhouding met het gevraagde vermogen. Digitaal gedeelte booster etc afzonderlijk, signalen afzonderlijk , voeding sploelen wissels afzonderlijk enz . Alles achter één zware transfo wel elke voeding afzonderlijk afgezekert.
Tel maar uit een trafo van 500VA hoeveel ampere dat is bij een kortsluiting!
Gr Flip
-
Een bimetaal in een trafo dient enkel als veiligheid voor de trafo. Ter voorkoming van oververhitting en brand.
Zekeringen tussen de trafo en een IB webben enkel zin om te voorkomen dat de stroom door de trafo te groot wordt in het geval de IB echt teveel stroom gaat trekken. Als je ze zo kiest dat deze zekeringen al doorgaan bij een sluiting op de baan mag je wel een aantal op voorraad nemen.
Het beste kun je de spanning op de baan bewaken. Als deze te ver zakt laat je de IB uitschakelen via de DCC boosteraansluiting. Je kan ook de spanning over de autolamp (als die aanwezig is) meten. Wordt deze meer dan 5 volt dan kun je de IB weer uit laten schakelen.
-
Tel maar uit een trafo van 500VA hoeveel ampere dat is bij een kortsluiting!
Daar heb ik wel een idee van, want ik heb zo'n trafo. Maar die gebruik ik niet meer.
Juist vanwege het aantal mogelijke amperes bij kortsluiting is het beter om afzonderlijke kleinere trafo's te gebruiken. Dus voor elke booster een eigen trafo.
-
Een bimetaal in een trafo dient enkel als veiligheid voor de trafo. Ter voorkoming van oververhitting en brand.
Zekeringen tussen de trafo en een IB webben enkel zin om te voorkomen dat de stroom door de trafo te groot wordt in het geval de IB echt teveel stroom gaat trekken. Als je ze zo kiest dat deze zekeringen al doorgaan bij een sluiting op de baan mag je wel een aantal op voorraad nemen.
De booster(s) van Lenz is elektronisch beveiligt. Bij een sluiting op het spoor gaat hij onmiddellijk in veiligheid.
De boosters worden uit een trafo van 500VA gevoed met tussenschakeling van 3,15T zekeringen. In geval er in het inwendige van de booster iets gebeurt hij niet gans uitbrandt.
Mvg
Flip