BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: vecohen op 07 January 2012, 13:19:15
-
Beste mensen,
Ik heb zojuist de treinen set van mijn opa gekregen, deze heeft tientalen jaren op zolder liggen verstoffen.
Nu wil ik deze graag weer werkend zien te krijgen.
Op een wissel van het spoor zag ik het merk "Fleischmann", ik ga er nu bij deze vanuit dat de sporen, wagons en locomotieven van dit merk zijn.
Omdat ik graag een nieuwe transformator wil (deze ontbreekt) vroeg ik mij af op welke schaal de model treinen zijn.
Ik had het geprobeerd op te zoeken maar kwam er achter dat er verschillende soorten zijn, maar er staat niks hiervan op de treinen of spoor.
Ik hoop dat iemand mij als leek hierin kan verder helpen.
Edit:
Ik heb zojuist in de encyclopedie het volgende gevonden:http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E02.02_-_Schalen
Maar als ik het spoor op meet kom ik uit op 18mm.
Foto's:
http://d.pr/6h9S
http://d.pr/OOtc
http://d.pr/55UH
http://d.pr/Pszo
-
Als het spoor echt 1,8 mm is dan is het heel erg klein.
Kan je anders wat foto's laten zien?
Erik
-
ah stom van me, het moest zijn 18mm, maar ik vermoed dat ik verkeerd meet. Ik ga de fotos even maken!
-
Zoals Erik al zei:
- foto's
- Fleischbaum? Weet je dat zeker? Is het geen Fleischmann?
- Je bedoelt 18 mm ipv 1,8 mm?
EDIT 18 dus, dus 16,5 hart op hart. Dat is H0 ofwel 1:87.
-
Excuus, het moest zijn 18mm inderdaad. En het is Fleischmann inderdaad, geen idee waarom ik Fleischbaum heb neergezet. Ik heb mijn post aangepast.
Hier zijn de foto's
http://d.pr/6h9S
http://d.pr/OOtc
http://d.pr/55UH
http://d.pr/Pszo
-
Als het fleismann is en met de foto's er bij, weet ik bijna zeker dat het H0 is.
Erik
-
Bedankt voor jullie hulp!
Dan ga ik opzoek naar onderdelen voor Fleischmann H0!
-
Je moet een "oude" standaard trafo (fleischmann 6730 oid) hebben om het spul te laten rijden.
Of het rijdt is vraag 2 omdat het al een tijd stil gestaan heeft. Een klein olie beurtje is geen overbodige luxe denk ik...
-
Hoi
Het is H0. De groene lok met de ns tekens ken ik, die is van piko?(lima?) en het is een br E44.
Het is een duitse lok de ns tekens horen er niet op.
Als ik de foto's bekijk zijn dat geen fleischmann loks maar piko of lima
Groetjes Rudy
-
Bedankt voor de reacties!
Ik wist niet da het mogelijk was merken te wisselen.
-
Meer info over schaal? Klik hier (http://washtown.nl/algemeen/schaal.html) of, nog uitgebreider: hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Modeltrein#Schalen).
Gerard
-
EDIT 18 dus, dus 16,5 hart op hart. Dat is H0 ofwel 1:87.
Het is niet 16,5 hart op hart, maar 16,5 gemeten tussen de binnenzijde van de spoorstaafkoppen.
Die groene lok is inderdaad een oude Piko, wellicht uit zo'n startset die vroeger o.a. bij V&D werd verkocht. De andere loks weet ik zo 1-2-3 niet, maar het lijken me eerder Piko en Lima of Jouef dan Fleischmann.
De messingkleurige rails is waarschijnlijk Fleischmann Modell Gleis. Zit er nou ook zilverkleurige rails bij? Dan is dat een ander merk.
Trafo hoeft niet van Fleischmann te zijn. Een andere trafo voor tweerail gelijkstroom kan ook. Dus zo'n beetje alles wat 12-14 volt levert, maar in ieder geval geen Marklin. Wel: Fleischmann, Roco, Hema..... voor weinig gebruikt te koop op beurzen.
-
Nog 'n aanvulling: Het stuk spoor bovenaan de 3e foto is zo te zien van Roco. Oude type spoor met 2,5 mm spoorstaafhoogte. Net een haartje lager dan de Fleischmann rails.
-
Die gele BR-232 met NS logo's (en het dan ook nog een 1606 als nummer geven) is een Lima inderdaad, hen 'm hier ook...
De kwam (bij mij) met een startset met daarbij 2 of 3 NS IC rijtuigen.
Rene.
-
Dus als ik nou een starter set H0 aanschaf kan ik die gewoon gebruiken in combinatie
met de huidige rails en treinen?
-
Yep. De rails zou ik even goed (laten) bekijken. Als de rails echt erg oud is, oxydeert deze erg snel. Je kunt je dan afvragen of je die niet liever wilt vervangen.
Wat betreft de loc's, voordat je die gaat digitaliseren, zorg dat ze eerst analoog probleemloos rijden.
Gerard
-
Bekijk ook even de hoogte van het railprofiel. Die bedraagt tegenwoordig ongeveer 2,1 mm, maar echt oude rails had vaak 2,5 mm hoogte. Combineren zal dan wat problemen geven bij het onderling koppelen m.b.v. raillasjes.
-
laat ik nou vandaag een fleischmann startset hebben gekocht en heb de rails, 2 wissels, stootblok en trafo niet nodig. ;D tis Profirails de nieuwe dus met railbedding
ik stuur je wel een pb
-
Bedankt voor alle reacties!
Jan ik heb je een PB terug gestuurd.
Ik ga nu eerst kijken of de Locomotief werkt, het lijkt er op dat de rails verouderd zijn deze spullen zijn minstens 20 jaar oud.
Veel daarvan is geloof ik nog ouder zelfs, ik hoop dat de locomotieven het nog doen zo niet dan houd het op en is het een mooi aandenken/decoratie. Bedankt allen!
-
Ik heb nu gekeken of de loco's werken, van de drie werken er twee. Ik heb dit getest met de accu van een oude lego trein. De locomotieven gingen toen rijden, ik vraag mij nu af of ik dan een digitale of analoge set moet kopen of dat dit niet uitmaakt?
-
Voor de oude treinen heb je een analoge set nodig.
-
Onderstaand heb ik foto's gemaakt van de locomotieven.
Twee daarvan deden het toen ik dat testen met stroom van het lego trein set.
Een hiervan werkte niet, dat is die grijze. Komt dat dan doordat deze digitaal is? Of zijn dit allen analoge locomotieven en is deze gewoon stuk.
Sorry voor de vele vragen, maar ik heb niks van papieren, dozen o.i.d en kan ook nergens vinden wat voor modellen dit zijn.
deze zwarte werkt werkt (deze vind ik het mooist!):
http://d.pr/nWB8
deze groene werkt ook:
http://d.pr/kWuc
de grijze doet het niet:
http://d.pr/aFye
-
Die grijze lijkt haast wel een Jouef....
Maar als hij inderdaad 20 jaar oud is, dan is de kans dat hij digitaal is erg klein.
Mijn advies: niet te lang aansluiten op de spanning voor het geval de boel vast zit, anders fikt de motor door. Uit elkaar halen en goed schoonmaken, en verder goed nakijken.
Of als je dat liever (nog) niet zelf doet: laten doen natuurlijk...
Gerard
-
Ik wist niet eens dat die dingen uit elkaar gehaald konden worden. Wordt steeds groter dan ik denk! Maar ik ga het wel proberen om ze uit elkaar te halen en schoon te houden. Leuk project voor in de avond uren!
-
Die BB loc van de SNCF (mist 1 pantograaf) is hoogstwaarschijnlijk een Jouef: maakte veel herrie, maar was wel krankzinnig sterk: op de allereerste baan hebben m'n broer en ik wel eens alle wagens die we hadden er achter gehangen, zodat er tussen de voorkant van de loc en de laatste wagen iets van 10 centimeter zat en we een trein van 4,5 meter lang hadden. Zonder problemen zette die BB er de gang in en niet zo'n beetje ook!
Ik weet niet hoe deze opengemaakt werd omdat de loc van mijn broer was.
Dat groene lokje met NS logo's is een Piko, geen twijfel mogelijk. De stroomafname is knap beroerd omdat de afname strips op het loopvlak van de wielen drukken. Het openmaken is wel simpel: trek de zijkanten van de kap zo ver uit elkaar dat de plastic raampjes die je ziet, uit de raamopeningen vallen en voila, daar staat het binnenwerk voor je neus.
Die grijs-gele diesel loc is bij mijn weten een Piko, maar dat baseer ik puur op het feit dat het in en uit elkaar halen hetzelfde werkt als bij dat groene locje als ik me niet vergis. Wees er wel zuinig op, want het ding is knap sterk en zwaar (de rijeigenschappen zijn prima!) Ik heb er ooit eens eerder wat over geplaatst op het forum.
Ah, gevonden: hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28290.msg434479.html#msg434479 (lees ook nog dit: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28290.msg434501.html#msg434501 )
-
Die BB loc van de SNCF lijkt me een Lima. Dat er maar één stroomafnemer op zit, klopt. Het origineel heeft er ook meer één.
Huub
-
Die BB loc van de SNCF lijkt me een Lima. Dat er maar één stroomafnemer op zit, klopt. Het origineel heeft er ook meer één.
Huub
Helemaal mee eens en het is een lima.
-
Ik heb zojuist nog een loco gevonden: http://d.pr/WjRD klopt het dat dit een "Fleischmann 1380" is? Denk niet dat deze rijd, alles zit los en hij is erg stoffig.
@Menno, thanks! Je zegt eerst "BB loc van de SNCF.." en daarna "Die grijs-gele diesel loc is bij mijn weten een Piko, " Maar die "BB loc" en "Grijs-gele diesel loc" bedoel je daar niet dezelfde mee? Als ik dit google kom ik uit op dezelfde treinen.
Ik heb overigens de kap van de grijze er af gehaald om te kijken waarom hij niet rijd. Nu ging die kap direct stuk (lekker handig) maar ik zie alleen een grijs/zwart rechthoekig blok(volgens mij is dit alleen voor gewicht?) en een plastic deel met tandwieltjes. Meer kan ik er niet van maken.
Wat ik me dus afvroeg, weet iemand een 'hoe maak ik mijn loc' handleiding die voor een beginner is te begrijpen? Ik heb gekeken in de 'encyclopedie' maar kwam er niet uit.
Als laatste, het viel me op dat die rode Fleischmann 1380 van staal is, de rest is allemaal plastic. Waarom is dat? Ik vidn het ene beetje raar om het een plastic te hebben en het ander staal..
Overigens denk ik dat hubertus en Wim gelijk hebben, als ik de bovenkant van de grijze bekijk lijkt er niks afgebroken of te missen o.i.d.
-
Dat heeft vooral met de leeftijd van het beestje te maken... De oudere fleischmann locs waren gewoon van ijzer...
Verder denk ik dat iedereen die een beetje met een elektronica doos gespeeld heeft toch een eind zou moeten komen met en oude fleischmann lok. Het is zeg maar niet echt high-tech: twee koolborstels op veertjes, twee afdekdopjes en in de motor een spoel met 3 delen.
Kijk anders eens naar de fleischmann service sheets; bijna elke oudere lok heeft een identieke motor... ;)
-
Ja is niet echt hightech nee maar ik ben niet echt een techneut. Momenteel heb ik alleen een lego trein set om mee te kijken of de loc's werken. ( als het goed is er een transformator onderweg).
We gaan het zien :)
-
Yep die is onder weg (y)
Gr Jan
-
Super ;D
-
Helemaal mee eens en het is een lima.
Nu ik terug denk, het model van mijn broer had geloof ik 6 assen, dus dat verklaart een hoop ;) (die van hem had sowieso 2 stroomafnemers, en er staat me iets bij dat het er zelfs 3 waren...)
@Menno, thanks! Je zegt eerst "BB loc van de SNCF.." en daarna
"Die grijs-gele diesel loc is bij mijn weten een Piko, " Maar die "BB loc" en "Grijs-gele diesel loc" bedoel je daar niet dezelfde mee? Als ik dit google kom ik uit op dezelfde treinen.
Met 'BB loc van de SNCF' bedoel ik dat metallic grijze, rode en oranje gekleurde geval: de 2 B's staan voor het nummer (kan ik niet lezen op de foto) en SNCF is de maatschappij.
Die grijsgele NS-diesel-loc is dat zes-assige geval dat voor een Nederlandse dieselloc door moet gaan, maar in een heerlijk fantasiejasje gestoken is.
Ik heb overigens de kap van de grijze er af gehaald om te kijken waarom hij niet rijd. Nu ging die kap direct stuk (lekker handig) maar ik zie alleen een grijs/zwart rechthoekig blok(volgens mij is dit alleen voor gewicht?) en een plastic deel met tandwieltjes. Meer kan ik er niet van maken.
Wat ik me dus afvroeg, weet iemand een 'hoe maak ik mijn loc' handleiding die voor een beginner is te begrijpen? Ik heb gekeken in de 'encyclopedie' maar kwam er niet uit.
Dat van die kap: Dikke kans dat die kap aan hetzelfde euvel lijdt als een kap van een BR103: daarin is de weekmaker uit het plastic verdwenen waardoor elke aanrijding op de baan tot echte schade kan lijden. De kap openmaken op de manier zoals hoort is ook uitermate link. Ik denk dat de kap van die BB loc daar ook last van heeft.
Dat plastic deel met tandwieltjes is de motor, en ergens moeten 2 draadjes aan 2 messing stripjes zitten (daartussen zit vaak een condensator)
Kijk eerst goed of alle draadjes nog vastzitten, want de motor openmaken is iets wat je het best voor het eerst bij gewoon daglicht kunt doen.
Als je naar dat plastic deel met tandwieltjes kijkt zie je als het ware een koektrommel in het klein op z'n kant staan.
Het moet ongeveer hier op lijken:
http://www.m-voorloop.nl/benelux/motor2.jpg
Dat ronde gedeelte is de eigenlijke motor. Aan 1 van de 2 kanten zitten 2 schroefjes waarmee je het zogenaamde motorschild kan verwijderen: als je dat doet komen de veertjes die de koolborstels tegen het anker duwen los. Ook het anker kun je dan uitnemen als dat nodig mocht zijn.
Het anker wordt overigens ook nog wel eens de collector genoemd: anker is vollediger, omdat dat het deel aangeeft dat draait onder invloed van elektrische stroom. De collector is eigenlijk alleen het koperwerk waar de koolborstels op drukken.
Tipje: een simpele multimeter met diode-stand ('doorpiep-stand') is erg handig bij het controleren van een niet werkende loc: een doorgebrand anker komt zelden voor, breukjes in draden, afgebroken draadjes om simpelweg smerige stroomafname-strips of vuile wielen zijn veel vaker de oorzaak van een loc die weigert te rijden.