BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: UdV op 05 January 2012, 22:20:26

Titel: voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: UdV op 05 January 2012, 22:20:26
Hallo allemaal,

Zoals jullie hier <  http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41416.0.html  > kunnen lezen, ben ik een herintreder. Nou wil het geval dat ik vroeger Fleischmann Modellgleis gebruikte maar dat is niet meer verkrijgbaar. Eigenlijk een zegen voor mij, want nu ben ik gedwongen iets beters te kopen.

Ik weet dat de vraag welk type rails het beste is, al heel vaak gesteld is. Ik heb dan ook het nodige kunnen lezen op dit forum en navraag gedaan bij winkeliers en op internet gezocht. Wat ik nu wil doen is een opsomming geven welke types rails er zijn met hun voor- en nadelen en welk type ik over denk om zelf te kopen. Dan ben ik benieuwd of ik het goed begrepen heb en of ik een logische keuze maak. Oh ja, ik ben 2-railer dus ik kijk alleen naar 2-rail systemen. In willekeurige volgorde:

Tillig Elite: Bijbehorend ballastbed los verkrijgbaar, profielhoogte 2,07 mm, h.o.h. afstand 59 mm. Mooie en kwalitatief goede rails. Het heeft de naam om bewerkelijk te zijn en niet geschikt voor mensen zonder ervaring. Ik heb geen tegenbogen kunnen vinden voor hun wissels dus dat wordt flexrails gebruiken. Ik heb iets tegen flexrails, ik heb liever vormvaste rails, dat lijkt me steviger en makkelijker.

Peco code 83: Zonder ballastbed, profielhoogte 2,1 mm, h.oh. afstand 52 mm? (deze weet ik niet zeker). Mooie en kwalitatief goede rails. Wissels gaan echter vrij zwaar om en kosten erg veel stroom (2 tot 2,5 A), dat is meer dan een standaard wisseldecoder kan leveren. Sommige mensen beweren dat het omleggen van een wissel veel geluid maakt, anderen ontkennen dat. Er zijn geen rechten en bochten, alleen flexrails. Al met al kies ik hier niet voor.

Roco Geoline: met ballastbed, profielhoogte 2,1 mm, h.oh. afstand 76,5 mm. kwalitatief zeer goede rails, erg geschikt voor kinderen. Door het holle ballastbed verdwijnen wisselmotortjes en snoeren uit het zicht. De hart op hart afstand van deze rails is echter 76,5 mm, niet alleen is dat inefficiënt ruimtegebruik maar ook totaal niet overeenkomstig de werkelijkheid. Ze bieden een beperkt assortiment. Daarnaast vind ik persoonlijk deze rails bijzonder lelijk.

Roco Line: Zonder ballastbed, profielhoogte 2,1 mm, h.oh. afstand 61,6 mm. Ook kwalitatief goede rails, ziet er mooi uit. Het assortiment is erg uitgebreid. De wissels hebben problemen met wielen type RP25 maar die heb ik niet.

Fleischmann Profigleis: Met ballastbed, profielhoogte 2,5 mm, h.o.h. afstand 63,5 mm. Deze rails is duur en voor de prijs krijg je niets extra's (ja, een ballastbed dat er redelijk uit ziet). De bielzen zijn eigenlijk iets te kort en het ballast is aan de grote kant maar het is het mooiste 'aangekoekte' ballastbed dat verkrijgbaar is. Veel mensen rapporteren problemen met wissels en met name de engelse wissels en wissels in lange wisselstraten geven problemen. Het puntstuk van de wissels is van plastic en dus niet te polariseren. In de wissels schijnt een complex mechaniek te zitten. Ze hebben wel een uitgebreid assortiment.

Piko A-gleis: zonder ballast, profielhoogte 2,5 mm, h.o.h. afstand 61,9 mm. Ziet er best aardig uit en is in verhouding tot de rest goedkoop. Piko wisselaandrijvingen schijnen niet al te best te zijn en de verbindingsstukjes tussen de rails gaan uitlubberen bij vaak in- en uit elkaar schuiven van de rails. Ik vind hun assortiment niet zo uitgebreid.

Trix C-gleis: Met ballastbed, profielhoogte 2,1 mm, h.o.h. afstand 64,3 mm. Is afgeleid van Märklin C-gleis zonder de puco's. Op zich niets mis met deze rails, behalve dat het net als Fleischmann Profigleis erg duur is. Voor dat geld krijg je niets extra's. Het is minder mooi dan Fleischmann Profigleis maar mooier dan de rest met 'aangekoekt' ballastbed.

Al met al kies ik voor Roco Line. Het ziet er mooi uit, heeft een onwijs groot assortiment, is normaal geprijsd, overal verkrijgbaar en is erg betrouwbaar.
Als je tot zover bent gekomen met lezen, bedankt daarvoor. Ik ben benieuwd of deze opsomming klopt.

met vriendelijke groeten,

Ulco
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: E.r.i.k. op 05 January 2012, 22:41:39
Mooie opsomming!

Toevoeging: voor Roco Line zijn er geëtste puntstukken voor RP25 wielen
 - # 98019 voor 10 graden wissels e.d. (voorbeeld) (http://www.modellbahn-voigt.de/AEtzbogen-fuer-10-Grad-W-fRO_1)
 - # 98020 voor 15 graden wissels e.d. (voorbeeld) (http://www.modellbahn-voigt.de/AEtzbogen-fuer-15-Grad-W-fRO_1)
Zelf heb ik er overigens geen ervaring mee.

Groeten,
Erik
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Reinier Z. op 05 January 2012, 22:45:44
Opsomming klopt wel aardig zo. Goede keus ook. Als ik als eis zou stellen dat ik geen flex wil gebuiken, zou ik ook bij Rocoline uitkomen.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Marc tramt op 05 January 2012, 23:00:10
Ik heb iets tegen flexrails, ik heb liever vormvaste rails, dat lijkt me steviger en makkelijker.
Steviger niet, tenzij je de rails los wil leggen, makkelijker zeker. Je beperkt je echter wel tot de standaard boogstralen die Roco levert en die zijn niet conform de realiteit. Wel bruikbaar voor schaduwsporen uiteraard maar gebruik van alleen maar standaard bogen geeft, naar mijn mening in elk geval, een wat star baanplan met krappe bogen.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: JAB van Ree op 05 January 2012, 23:35:16
Ik zou een paar dingen willen aanvullen

- Roco Line : nooit wat gemerkt van problemen met RP25 wielen. Zelfs de beruchte Artitec Plan E's gaan hier prima door de 15graden wissels en engelsman, een snelle test met een nog te leggen 10graden wissel idem dito.
- Piko A-gleis heeft ook kunststof puntstukken
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: henk op 06 January 2012, 07:05:15
Het ontspoort niet snel, maar het wiel zakt even weg in het puntstuk.

Wat betreft Peco ter aanvulling. De wissels gaan moeizaam om vanwege de ingebouwde wisselsteller. Maar die kun je eruit wippen en dan is er wat dat betreft geen verschil met Rocoline of Tillig. Kun je ook zelf de aandrijving kiezen. Wat er dan weer ontbreekt zijn de extra isolerende maatregelen die je bij de wissels met metalenpuntstuk moet nemen om korsluiting te voorkomen. Staat allemaal keurig in de gebruiksaanwijzing, maar het is even wennen.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Deka op 06 January 2012, 07:51:01
Ulco,
De hart-op-hart afstanden die je in je openingspost geeft, kloppen niet. Zie hier (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.02.03_-_Railgeometrie).
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Gouda op 06 January 2012, 08:03:32
Rocoline is in flex met houten bielzen of met betonnen bielzen te krijgen.

Marc
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: stig op 06 January 2012, 08:04:54
Vergeet peco code 75 niet. streamline heet dat geloof ik. de code 83 rail die je noemt is voor de amerikaanse markt bedacht. die leggen alles met flex...
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: UdV op 06 January 2012, 08:11:30
Iedereen bedankt voor de informatie tot zover. Misschien ga ik later ook wel flexrails gebruiken maar het lijkt me zo bewerkelijk. En hoe krijg je het in de gewenste vorm? Hoe krijg je bijvoorbeeld exact een tegenboog van een wissel? Hoe krijg je sowieso een bocht die precies rond is en ook nog overal precies dezelfde afstand heeft tot de naastgelegen rail?

Ulco,
De hart-op-hart afstanden die je in je openingspost geeft, kloppen niet. Zie hier (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.02.03_-_Railgeometrie).

Wat klopt er dan niet? Het enige verschil t.o.v. de encyclopedie is dat ik zeg dat Rocoline een hart op hart afstand heeft van 61,6 mm. Kijk maar op de website van Roco: bocht R2 is 358 mm, bocht R3 is 419,6 mm, bocht R4 is 481,2 mm. Dat is in mijn ogen toch echt een verschil van 61,6 mm.

groeten van Ulco
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Marc tramt op 06 January 2012, 08:26:13
Een boog hoeft uiteraard niet exact een cirkel (rond) te zijn, dat komt in het echt ook nauwelijks voor. Om die reden oogt een baan met flauwe bogen veel natuurlijker dan een met starre standaard bochten.
Exacte afstand tussen de sporen kun je zelf een afstandhoudertje voor maken; houten latje van de juiste afmeting als afstandhouder gebruiken. Voor tegenbogen van wissels kun je eventueel wel de standaardbogen gebruiken.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Rob Bogers op 06 January 2012, 09:48:59
@Marc Tramt, niet om het een of ander maar welke fabrikant buiten Roco levert wel standaard boogstralen conform de realiteit?? Heb je de boogstralen van het grote voorbeeld wel eens bekeken en welke particuliere modelspoorbaan voldoet aan die "eis". Zelfs Railz-Miniworld voldoet daar niet aan en ook Miniatur-Wunderland in Hamburg niet.

Rob Bogers
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Albert Bas op 06 January 2012, 09:53:29
Hallo,
Wat bedoel je met "tegenbogen"? Is dat de bocht na een wissel om de sporen weer parallel te krijgen?
Ik leg trouwens alles met Fleischmann profi flex.

groet, Albert.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Ronald Halma op 06 January 2012, 09:55:42
Iedereen bedankt voor de informatie tot zover. Misschien ga ik later ook wel flexrails gebruiken maar het lijkt me zo bewerkelijk. En hoe krijg je het in de gewenste vorm?

Daar zijn mallen voor die je bocht in de gewenste radius leggen. Nog makkelijker; een potloodlijn trekken en die netjes volgen ;)
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: p-kokkie op 06 January 2012, 10:07:45
Hallo,

Ik ben momenteel zeer tevreden over de Piko A rails. Het argument dat het niet zo uitgebreid is vind ik eigenlijk geen probleem. Door de overzichtelijkheid van het programma is het juist heel makkelijk te plannen en te leggen. En wat betreft het uitlubberen van de raillasjes; dat zal waarschijnlijk wel bij meerdere merken voorkomen als je het voortdurend in en uit elkaar schuift. Gewoon een kwestie van in elkaar schuiven en er dan niet meer aankomen, lijkt mij...

Groet uut Dijkhuizen,

Pascal
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Marc tramt op 06 January 2012, 11:36:00
@Rob Bogers: wel goed lezen!

Ik beweer nl. niet dat er fabrikanten zijn die het wel leveren.
Verder zijn er zijn zat modelbanen die wel aan die eis voldoen want die geldt alleen voor de sporen in het zicht. Voor schaduwsporen zijn de standaard krappe bogen prima bruikbaar, want dan ook in mijn bericht staat.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: lutje op 06 January 2012, 12:04:44
Hallo

Ik rijd op geoline, het klopt dat het voor kinderen is,ben zelf net een klein kind.  ;D
De bedding is minder mooi, maar die ga ik groten deels bedekken. :)

Gr Henk
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Ernest op 06 January 2012, 12:24:11
Ik rijd op RocoLine zonder ballastbed en ben daar uitermate tevreden over.
Ook bij mij geen enkel probleem met RP25 wieltjes over de 15gr. wissels.
Voor bochten die redelijk gecamoufleerd zijn (of nou eenmaal niet ruimer kunnen) gebruik ik standaard bochten (mm R4)
Verder zoveel mogelijk flex.
Flex werkt best prettig. Even een lijn trekken en netjes vast zetten met schroeven/ringen. Na het ballasten de schroeven er uit.
Ernest
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Brs op 06 January 2012, 19:48:27
Ik rij met Piko A-rails en Fleischmann Profigleis. A-rails ziet er mooi uit en is goedkoop, het is alleen niet zo stevig zoals bij Fleischmann (dat wel 2x zo duur is). Voorzichtig bewaren van wissels is een must, de tongen buigen snel. De wisselaandrijvingen zijn ook relatief duur en ook minder stevig terwijl je er evenveel voor betaalt als een Fleischmann aandrijving.

De ervaring dat de (nieuwe, beetje ronde) railverbindingen snel uitlubberen heb ik ook, dat gaat sneller dan bij hun oude platte.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Swiss_fan op 07 January 2012, 08:45:38
Voor info over verwerken van flex:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,10355.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,10355.0.html)
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Afgelopen op 07 January 2012, 08:55:58
Op mijn baan ligt Fleischmann standaard en profi rail, Jouef, Roco, Peco en volgens de catalogi van diverse bedrijven MOET je dan overgangsstukjes gebruiken van het ene naar het andere spoor. Gemerkt dat het met een Dremel en een slijpsteentje prima passend op elkaar te maken is, wel zorg ik ervoor deze overgangen alleen op rechte stukken te maken en dat werkt prima, geen ontsporingen en stukken goedkoper. Voor de overgang van Profi naar Normaal rails moet je wel de gewone standaard raillassen gebruiken, of ruimte maken rond de railstaaf bij de aansluiting.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: UdV op 09 January 2012, 20:17:39
mensen,

Bedankt voor de informatie. Ik houd het op Rocoline. Ik vind het mooi, het is normaal geprijsd, het is erg betrouwbaar en het heeft een groot assortiment.
Wie weet ga ik later ook wel aan de flexrails maar dan moet ik eerst meer ruimte hebben. Op mijn stekkie van 1,3 x 3,5 meter heeft dat weinig zin denk ik. Jullie hebben me in ieder geval overtuigd dat flexrails mooier is en met jullie tips mag het leggen geen problemen meer geven. En anders kom ik toch weer terug met een nieuwe vraag  ;D

groeten van Ulco
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Maarten43 op 12 January 2012, 20:49:05
Goede keus Ulco.
Rocoline rails is een zeer goed product, en is degelijk.
Het railgamma is zeer uitgebreid, wat te denken van 10 graden wissels en engelse wissels, ruime bochten van R3 tot R20,
lijkt me realistisch genoeg. Anders kun je altijd nog met hun flex rails werken, gaat prima (want ik ben niet anders gewent met mijn vorige N baan met Peco, wat alleen naast de wissels uit zo'n 90 meter flex bestond).

Verder, alle wagens,rijtuigen en uiteraard de loks gaan er prima doorheen. Heb pas geleden alleen wat problemen gehad met de Artitec DE-1 bij het rechtdoor rijden in een engelse wissel, bleek de wisseltong aan de buitenzijde niet goed aan
te sluiten. Heb deze zo'n 0,5 mm extra verbogen en klaar was Maarten, nooit geen problemen meer ondervonden.

Omtrent Tillig en Peco in HO, daar heb ik helaas geen ervaring mee maar zal ook wel goed zijn, hoewel ik wel soms hoor dat deze merken niet altijd goed uit de bus komen.

Verder, succes met het bouwen met Rocoline, je zult er geen spijt van hebben.

Groeten, Maarten




Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: ddv op 13 January 2012, 01:09:10
Hoi;

Als herbeginner heb ik nog oud Roco-nikkelzilver materiaal 2,5 mm., ik was hier altijd tevreden over, maar het wordt niet meer gemaakt  :'(. Ik heb daarop Roco-line bijgekocht en ben tot de ontdekking gekomen dat met name Oud Lima materiaal en Oud Fleischmann materiaal daarop behoorlijk ratelt [alsof het over kasseien gaat] ook wil er wel eens wat bij met name  een wissel ontsporen  >:(. Ik heb er daarop [met gemengde gevoelens] voor gekozen Roco-nikkelzilver gecombineerd met Piko-A [2,5 mm.] in de hoofdbaan te gebruiken daar rijdt alles probleemloos op en de Roco-line [2,1 mm.] met gebruikmaking van overgangsraillassen op een industrieterrein omdat daar niet alles komt, ik kan er dan rekening mee houden. Ik heb de zaak nog in opbouw maar vertrouw erop dat ik hiermee voor mijn, overwegend toch wat ouder, materieel een goede keus heb gemaakt. :D  
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: eenop87 op 13 January 2012, 01:27:04
Misschien ga ik later ook wel flexrails gebruiken maar het lijkt me zo bewerkelijk.


Ik gebruik voor het leggen van mijn flexen altijd railklemmen (http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=217733)
Je kan daarmee de flexrails goed in bedwang houden en is ook erg gemakkelijk bij het passend zagen.

Gerrit
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Deka op 13 January 2012, 07:14:06
@ddv: Jouw "probleem" heeft te maken met de oudere wielen: zie hier (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.02.04_-_Rail_(spoorstaaf),_hoogte_en_materiaal).
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: ddv op 14 January 2012, 23:01:44
Hallo Dick;

sorry voor de late reactie, was even niet in de gelegenheid .....

Dat is precies het probleem, te grote wielflenzen, ik stond voor de keuze wielen vervangen of rail aanpassen.

Ik ben technisch gezien niet zo'n held [ja wat doe ik eigenlijk met een modelbaan !!  ;D], wielen vervangen bij wagentjes is geen probleem maar bij de loc's is andere koek, omdat de zaak toch in opbouw is heb ik voor 2,5 mm. rails gekozen.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Deka op 15 January 2012, 07:55:38
Ook bij 2,5 mm hoge rails kan het probleem zich voordoen. Veroorzakers zijn namelijk de kunststof railspijkerimitaties die de rails op de biels vasthouden. Bij gelijke railhoogte kunnen tussen de verschillende merken daarbij aanzienlijke verschillen optreden. Ik heb ooit voor de nieuwe clubbaan de hoogtes van de railbevestiging gemeten met de schuifmaat. Er bleek toen variatie tussen 0,9 en 1,3 mm te zitten bij verschillende gangbare merken, en dat betekent dan wél, dat er aan vrije ruimte voor de flenzen maar 1,6 tot 1,2 mm overblijft. Een clubgenoot met oud F* materiaal kon dat wel op het ene merk laten rijden zonder geratel, maar niet op het andere merk.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: ddv op 15 January 2012, 11:50:54
Leuk om te weten .... hier had ik dus géén rekening mee gehouden ??? !

Ik was wel zo voorzichtig om eerst een flexstuk van Piko te halen en te kijken of er geen problemen waren, het voldeed geheel, waar ik me wél wat zorgen over maak zijn de wissels want die krijgen niet zo'n beste kritieken en dat gaat dan van doorbuigende wisseltongen tot doorgebrande spoeltjes. Bij proefritten over boogwissels heb ik echter nog niks gemerkt.  
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: frederik19630 op 15 January 2012, 12:01:01
@ddv

ik heb zelf ook piko-a in het schaduwstuk, 2 probleempjes gehad:

- 1 boogwissel loopt niet netjes, aftakkend ontspoord er van alles, is geen probleem
voor mij omdat het verkeer de andere kant op gaat. Andere boogwissel hebben geen probleem,
maar ik kon verder niks vinden.

- de eigen piko wisselaandrijving wil niet/slecht werken met de kuehn wd-10 decoder. Kan aan beide liggen,
maar de piko aandrijving trekt nogal wat piekstroom. Wat rommelen met 1-ohm weerstanden maakt
het bijna werkbaar, nog steeds foutgevoelig.

fred


Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: MaVe op 15 January 2012, 12:11:27
Ik had eerst alleen Piko A-gleis ( Wat ik een prima en betaalbaar type rails vind ) echter dermate veel problemen
gehad met de Piko wisselaandrijvingen dat ik iig de wissels eruit heb getrokken en er rocoline wissels in heb gegooid.

Ik wilde geen ondergrondse aandrijvingen gebruiken op mijn eerste eigen baan en van vroeger thuis weet ik dat de roco's
ontzettend betrouwbaar zijn. Mogelijk zouden er aan het eind van dit jaar nieuwe aandrijvingen van Piko komen?

De combi piko - roco bevalt me prima, alleen moet je wel de speciale railassen gebruiken om het hoogteverschil weg te werken.

Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: ddv op 15 January 2012, 12:18:06
Hallo Frederik;

Ik heb al gezegd dat ik niet zo technisch ben, het materiaal dat ik heb stamt overwegend uit het analoge tijdperk. Dat van dat digitale, ik weet het niet .... ben bang dat me dat helemaal boven de pet gaat. Een probleem met de wissels is dat er enkele wissels zijn waar ik als de zaak eenmaal staat niet meer [goed] bij kan  :-\ derhalve vindt ik het wel een risico, de baan krijgt een U-vorm en ik ben nu met de eerste poot bezig, de rest staat nog niet daardoor ka ik nog overal bij.

Hoi MaVe;

Ik heb nog het oude Roco-nikkelzilverspul, loopt prima maar is niet meer te krijgen, Roco-line geeft als gezegd problemen met mijn reeds wat ouder materieel, derhalve aanvulling met Piko.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Ferry As op 15 January 2012, 12:28:51
Hoi,

Je kunt ook Peco code 100 overwegen.

zie website Peco :

http://www.peco-uk.com/page.asp?id=c100

Zorg ervoor dat op moeilijk bereikbare plaatsen goed en betrouwbaar railmateriaal ligt. Je zult zien dat anders het daar als eerste problemen geeft.
( iets met Murphy  ::)   )


Succes

Ferry
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: ddv op 15 January 2012, 12:35:10
Ik ga eens op die Peco-site neuzen !
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: ddv op 17 January 2012, 02:08:29
Hoi ;

Ik heb geneusd leuk spul, maar ik heb hier ook een draadje over Peco gevonden waar ik kon lezen dat m.n. de wissels ook geen jubelstemming oproepen :'(
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Ronald Halma op 17 January 2012, 11:09:25
Sorry, da's dus echt onzin.... vertel mij dan wat er mis is met de wissels van Peco. Zonder mijn eigen mening en ervaring met dit spul is het zo dat zo'n beetje de hele Fremo community bij zowel de Europese tak alswel de Amerikaanse tak Peco code 75 gebruiken. Als er mensen zijn die kritisch zijn  dan vindt je die daar wel, en tot nu toe gebruiken zij allemaal dit railmateriaal.

Dus; niks mis mee hoor ;)  Het probleem wat men bedoeld zal waarschijnlijk zijn dat je met de wat oudere flenzen van rollend materieel problemen gaat krijgen bij Peco. Maar dat ligt niet aan Peco maar aan de wielen die buiten de NEM normen vallen.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Ernest op 17 January 2012, 12:27:45
Als ik ddv goed interpreteer is hij al tot de conclusie gekomen dat hij code 100 wil/moet gebruiken.
De reden hiervoor ligt niet bij de voor- en nadelen van de diverse rail systemen maar bij de wielen van zijn materieel.
Als je besluit om niets aan de wielen te doen is de enige keus code 100 gebruiken.
Ik heb er totaal geen ervaring mee maar dan zou ik het lekker bij Piko houden vanwege de prijs.
Voor de wisselaandrijving op moeilijk bereikbare plekken zou ik dan ondervloerse aandrijvingen gebruiken. Ik lees hier regelmatig dat de Conrad aandrijvingen redelijk betrouwbaar zijn.

Zelf heb ik mijn twee loks met "verkeerde wielen" (een Hamo 1200 en een Lima 1300) voorlopig terzijde gesteld.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Afgelopen op 17 January 2012, 17:40:35
Op mijn baan ratelt een oude Trix Express hondekop over de bielzen van de nieuwe Fleischmann profi rails, op de oude en Lima rails geen probleem. Het is een naar 2 railsysteem omgebouwd model en ik weet dat ik de wielen moet afdraaien of vervangen, maar dat ratelen deed het bij mijn vader vroeger ook altijd en die herinnering heeft ook wel wat. Met wissels, overwegen etc. heeft de trein geen problemen, dus laat ik het maar zo. De trein rijdt maar heel af en toe, voor een speciale tocht mag die soms uit het Modelspoorwegmuseum, dus de rails zal er niet te zeer van slijten.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: ddv op 17 January 2012, 19:01:20
Hoi;

Over het Peco railsysteem lees ik positieve dingen en het ziet er ook goed uit, alleen de wissels[aandrijvingen] daar lees ik in het draadje toch e.e.a. over waar ik niet écht blij van wordt, dan is Piko met aandrijvingen van Conrad i.d.d. een optie.

Mijn probleem is dat ik te veel materiaal heb met grote wielflenzen om deze ter zijde te stellen, dus ik moet wel naar code 100!. 
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Ronald Halma op 17 January 2012, 20:44:26
Peco heeft ook code 100 en dat noemen ze "Streamline" en zit in de blauwe doosjes. Bij Peco hoef je niet de aandrijvingen van hun te gebruiken maar kun je ook bv Conrad nemen. Eventueel kun je dan het veertje in de wissel vewijderen maar dat hoeft niet.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Reinier Z. op 17 January 2012, 21:11:12
Code 75 heet ook streamline, dus niet alleen op de naam afgaan...
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: ddv op 17 January 2012, 21:25:25
Hoi Ronald;

Inderdaad waren in het draadje over Peco die veertjes overwegend de bron van ergernis, ik overweeg nu jullie dat aandragen om waar nodig motortjes van Conrad o.i.d. te gaan gebruiken [kan ik er ook mooi van onder de baan bij] en dan moet ik Ernest gelijk geven dat ik dan ook gewoon mijn Piko spul kan blijven gebruiken en geen extra kosten hoef te maken.
Neemt niet weg dat ik als [oude] beginner weinig kaas heb gegeten van dergelijke zaken, het klinkt al snel moeilijk maar ik zal hier zeker het nodige vinden om me wegwijs te maken. Dat is juist het mooie van dit forum dat men elkaar kan helpen en advies kan geven ! (y)  
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Ernest op 17 January 2012, 21:52:41
Geloof me, ik ben ook geen super techneut.
Maar al doende leer je.
Ik ben een aantal jaren geleden na meer dan 20j stilstand opnieuw met de hobby begonnen en heb me ondertussen het digitale redelijk eigen gemaakt (naar mijn eigen maatstaven dan,  ;).
Een lok digitaliseren is minder ingewikkeld dan je denkt en met geduld gaat dat beslist lukken.
Ik lees in je "even voorstellen" dat je digitaal t.z.t. overweegt. Laat dat vooral niet los want het biedt echt veel voordelen.
Groet,
Ernest
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: ddv op 18 January 2012, 01:52:07
Voor zover het mij betreft ben ik momenteel al blij als ik de zaak analoog aan het draaien krijg  ::), ik heb nogal wat ouder rijdend materiaal uit een eerdere aanloop die door allerlei omstandigheden [zoals bij de meesten van ons] is vastgelopen en na jaren nu weer is opgepakt [vandaar ook het vele materiaal met de wat te grote wielflenzen]. Een U met een tussen verbinding om rond te komen is de bedoeling, een poot daarvan is nu in bewerking en ik hoop dit jaar in elk geval met de tafels "rond" te komen zodat ik kan rijden. Een goede keuze van de rails is voor mij daarbij van belang m.n. omdat ik op bepaalde plaatsen wissels krijg te liggen waar ik bij een storing niet meer zo goed bij kan, hiervoor lijken de Conrad aandrijvingen mij i.d.d. een oplossing maar ik moet op alle gebieden nog veel leren en dit draadje van Ulco heeft mij weer aan het denken gezet of ik wel goed bezig ben ik wordt hier steeds wat wijzer.  
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Afgelopen op 18 January 2012, 07:40:03
Probeer toch altijd een oplossing te vinden om overal bij te kunnen, de wet van Murphy leert ons dat een trein daar strand waar het het moeilijkst is deze te bereiken. Uit eigen ervaring weet ik dat dit gebeurt en heb op mijn eigen baan ook hier en daar uitneembare stukken gemaakt zodat ik er (met een beetje moeite) toch bij kan. De motortjes van Conrad (prima zaak overigens) zijn inderdaad van onderaf bereikbaar, maar een ontspoorde trein of beschadigde wisseltong wordt dan toch een probleem.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: zuylen op 18 January 2012, 09:21:33
Ik sluit mij daar bij aan. Problemen op de slecht bereikbare stukken heb je al gauw. Ook zal de rails weleens gepoetst moeten worden.
Andre
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: ddv op 19 January 2012, 01:17:01
Hoi;

Ik kan achterlangs via uitneembare stukjes erbij als er wat ontspoort, v.w.b. schoonmaken moet ik vertrouwen op een van de beroemde poetswagentjes [Roco] en als een wisseltong het begeeft ....... je moet Murphy ook een kans geven ....... dan heb ik dus een probleem  :'(.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: zuylen op 19 January 2012, 08:58:35
ik kan uit ervaring spreken dat het met een poetswagen alleen niet lukt.
Andre
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Afgelopen op 19 January 2012, 09:13:01
Een poetswagen werkt prima als ONDERHOUD, laat zo'n wagon regelmatig een rondje meerijden en je voorkomt een hoop gekl****.    MAAR, als je treinen langere tijd niet gereden hebben (vakantie etc) kan het gebeuren dat er aanslag op je rails zit wardoor je loks geen stroom krijgen en dan heb je niets aan een schoonmaakwagon. Daarom moet je er toch voor zorgen dat alles bereik- en poetsbaar blijft.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: ddv op 19 January 2012, 21:36:44
Gaat op sommige plaatsen kunst en vliegwerk worden !
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: zorro op 19 February 2012, 16:17:39
Ik rij op roco geoline en ben er zeer tevreden over of het nu voor kinderen is of niet.
Alles rijd er probleemloos op tot nu toe (y) (y)

Tony
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: ddv op 19 February 2012, 17:14:01
Hoi;

Roco geoline is een goede keus, ik heb deels roco line maar niet al mijn spul kan daarop rijden.
Ik heb op het forum links en rechts gezien dat je van geoline iets heel erg moois kan maken !! 
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: henk op 19 February 2012, 17:15:34
Welk spul is dat dan? Geoline en Rocoline hebben hebben bij mijn weten hetzelfde railprofiel.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Romeo373 op 19 February 2012, 18:31:58
Nee dus, op Geoline is een hogere wielflens dan op Roco Line mogelijk.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Reinier Z. op 19 February 2012, 19:33:59
Geoline en Rocoline zijn even hoog: 2,1 mm. Maar als ik 't goed zie, zijn bij Geoline de imitaties van railklemmen en bouten platter uitgevoerd dan bij Rocoline. Er is dus meer vrije hoogte voor de flens. Ik kan 't niet precies nameten, bij gebrek aan een schuifmaat hier.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: zuylen op 06 February 2013, 16:23:55
Raillassen zijn los verkrijgbaar. Zeker van Roco. Piko A weet ik niet maar ik neem aan dat ze daar dit soort dingen ook hebben.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Wisselwachter op 06 February 2013, 16:45:13
Ik gebruik,tot grote tervredenheid, hoofdzakelijk Piko-A rails. Daarnaast heb ik ook flexrail van allerlei pluimage ingebouw. Van flexrails zonder naam, flexrail van Piko tot flexrail van Roco. Wel is alles code 100. Op mijn spoorbaan heb ik Peco-wissels met Peco-ondervloeraandrijving, Piko-wissels met Peco-wisselaandrijving en Piko-wissels met de aandrijving van Conrad verwerkt. Tevens nog een tweetal Roco-wissels metde standaard aandrijving. Je ziet (leest) een ratjetoe aan rails  en wissels. alles werkt (tot nog toe) perfect. Ik heb voor het aan elkaar maken van de diverse railsoorten "gewoon" gebruik gemaakt van de railasjes van Roco. Het verschil tussen Roco en Piko is te verwaarlozen. De Piko-railasjes die het verschil tussen Piko A-rails en bijv. Roco moeten opvangen zijn zéér kwetsbaar. Zij buigen zeer snel om. Mocht er toch verschil zijn bij het gebruik van Roco railasjes, even voorzichtig vijlen.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: W. Thomas op 06 February 2013, 20:22:25
Ikzelf gebruik profi- rails in schaduwstations en tillig elte code 83 op de zichtbare delen.

Ik heb voor tillig gekozen omdat ik dat de mooiste rails vond, hebben een vrij groot assortiment en de bouwpakket wissels zijn buigbaar. (flexteg of hoe dat ook heet.)

Voor de wissels heb ik nog geen servo, wel heb ik servo decoders van ESU, welke servo ik ga gebruiken ben ik nog niet over uit.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Yvo op 06 February 2013, 20:35:53
Ik heb gekozen voor een andere optie, die hier nog niet is genoemd.
Na mijn hertintreding ben ik verder gegaan met Rocoline met bedding. Wordt als jaren niet meer geleverd, maar op marktplaats en Ebay volop verkrijgbaar.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Ridderspoor op 11 February 2013, 12:43:51
Vraag; is het mogelijk om met oud Fleischmann materieel , waarvan de flenshoogte circa 1,35 mm is, op Peco code 83 rails te rijden? Zou mooi zijn, het ziet toch net iets mooier uit, vooral als er lokjes met kleinere wielen over rijden. Code 100 komt gelijk zo grof over.
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: E.r.i.k. op 11 February 2013, 13:50:45
Vraag ... flenshoogte circa 1,35 mm ... op Peco code 83 rails?

Ik zou er niet op rekenen dat dit past, of anders gewoon eens een stukje rechte rails kopen en proberen.  Zelf heb ik Roco Line rails (code83) waarop bijvoorbeeld Hamo locs en oude Lima's niet kunnen rijden. Ombouwen kan altijd maar is behoorlijk wat werk, sterk afhankelijk van de hoeveelheid locs die je hebt, hoeveel zin je in zo'n ombouw hebt en hoe handig je bent.

Zelf heb ik mijn enige Hamo 1205 verkocht (met pijn in het hart, die loc is mooi!) en er een moderne Trix voor teruggekocht. Die Trix is overigens nog mooier, maar ik moest wel EUR 60,- lappen voor dat genot ;)

Mvg,
Erik
Titel: Re:voor- en nadelen van verschillende types rails?
Bericht door: Ridderspoor op 11 February 2013, 15:12:01
Dank voor je reactie, ik heb wel ervaren dat op roco rails zonder bedding (railhoogte 2,5 mm), de flenzen over de rail-"nagels" gaan, rijd goed maar lawaaierig natuurlijk. Railhoogte zegt dus ook niet alles, en dan vrees ik voor de hoogte van de kunststof-vlakken bij de puntstukken van wissels. Ik denk dat ik het maar bij Peco code 100 houd. De flexrails vanPeco is echt flex, en mooi en gemakkelijk te verleggen, evenals die van Fleischmann. De breedte van de bielsen van beiden komen overeen, dit in tegenstelling tot GT; een Neurootje goedkoper, maar duurder aan ergernis..