BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Chris op 02 April 2007, 23:18:53
-
Ik ben twee 7770 serie loks aan het inzetten op de baan. Dubbeltractie, zoals in het echt met de twee lange huiven tegen elkaar aan.
1 lok is dummie, dus geen motor en geen verlichting.
1 lok is standaard, dus zo uit de doos.
Echter, heb ik de stekker van de verlichting aan 1 kant losgetrokken om de seinen uit te zetten, en de lok ingezet op de baan.
Na een paar rondjes, gaat de lok langzamer rijden en gaat goed roken en stinken.
Ik dacht, bye bye decoder, maar daar is niets mee aan de hand. Het is de printplaat die heet wordt en ik denk dat er wat weerstanden enz aan het frituren zijn. De lok rijd nog steeds en de verlichting aan 1 kant werkt nog prima, echter als ik de lok inzet, rookt ze weer en stinkt ze.
Nu heb ik met een beetje zwarte verf de seinen of verduisterd aan de kant waar de stekker is uitgetrokken, en is een beetje verf in de stekker gekomen die nu open is.
Kan dit het zijn ? Of komt het omdat de lok juist verwacht dat er nog seinverlichting moet branden en nu de printplaat overbelast is ?
U ziet, ik ben A technisch.
-
Chris
Kan dit het zijn ? Of komt het omdat de lok juist verwacht dat er nog seinverlichting moet branden en nu de printplaat overbelast is ?
Logisch denkend, lijkt dit mij sterk, als iets (te) warm wordt, moet er (een te hoge) stroom lopen.
Ik ben niet A technisch, maar in decoders heb ik me nog niet verdiept.
Arthur
-
Hoi Chris,
Kun je lokaliseren waar de rook en stank vandaan komt ?
Neem er anders eens foto's van met de kap er af.
Door het uitschakelen van verlichting kun je denk ik geen overbelasting krijgen.
Was de lok voorheen wel goed ?
In combinatie met het 'zachter' gaan rijden gaat mijn verdenking uit naar de motor...
Grtzz,
Karst
-
Als je de loc openmaakt kun je dan zien wat er erg heet wordt?
Verkleuring van b.v. een weerstand of koperbaan op de print, dat kan een indicatie zijn.
Dat de verf geleidend zou zijn is natuurlijk mogelijk maar onwaarschijnlijk (zou wel handig zijn voor stroomdedectie).
Kijk nog eens goed of er geen draadje in de knel gekomen is en sluiting maakt. Zo maar een paar ideeën, mischien heb je er wat aan.
Groet Gerrit
-
Hoe gaat 'ie analoog?
Hoe gaat 'ie geheel zonder/met volledige verlichting?
-
Bedankt voor de tips.
Ik kom er morgen op terug.
Ik zal em eens een nachtje laten staan (drogen)
De hitte en stank en rook komt van een groepje weerstandjes aan de zijde waar de verlichting is uitgeschakeld en de verf zit, vandaar mijn verdenking.
-
Dat de verf kortsluiting maakt lijkt me stug. Maar kan het zijn dat de schakeling zo in elkaar zit dat er over een bepaald weerstandje een veel hogere spanning komt te staan zodra je die stekker lostrekt? Bijvoorbeeld doordat dat weerstandje normaal gesproken parallel aan de leds staat? Ik geef toe dat het een rare veronderstelling is, maar ik kan het schakelschema van sommige digitaal voorbereide modellen toch al niet zo goed volgen. Vooral niet als er kunstgrepen zijn uitgehaald om de verlichting op constante sterkte te krijgen.
In elk geval is het simpel uit te proberen: verlichtingsstekker terugplaatsen en kijken wat er dan gebeurt ;)
Arjen.
-
Het was wel natte verf, geen idee of het dat was, maar tot nu toe rookt ze niet.
-
Verf proberen te verwijderen.
Bij genoeg hitte, welke geproducerd kan worden in elektronica brand de verf eraf. Grote kans dat dit dus je probleem veroorzaakt.
Je verlichting los gehaald zeg je? Dus draad los?
Draad isoleren uiteraard, maar dan loopt er geen stroom meer door de banen naar en van de verlichting die afgeschakeld is en zal dus nooit heet kunnen worden.
mvg,
Sander
-
Hoi Sander
In de Mehano 7770 serie zitten bandstripjes, geen draadjes. Die heb ik simpelweg uit de stekker getrokken.
-
Tsjonge Chris, jij gaat wel heel ver met realistisch rijden, dat je nu ook al dieselwalm probeert weer te geven! ;D
mvg,
Gert
-
Hallo,
Zoals Stig ook al voorstelt: Kan je de zaak niet terug bouwen naar analoog?
-Peter
-
Analoog deed ie het prima. Digitaal ook, voor mijn verbouwing.
-
Ja, en nu analoog? :D
-
Ja prima.
Zou het dan toch de (zeer natte) verf geweest zijn ? (tot nu toe rijd ze nog wel zonder kap, en met de dummy op sleeptouw.)
Geleid natte verf ook geen stroom ?
-
Zou kunnen....
mvg,
Sander
-
Ik denk, dat alleen goudverf , zilververf of alum. verf geleidt, ook als het droog is. ;)
Maar gewone nog natte verf geleidt zo weinig, dat ik niet kan voorstellen, dat jouw dekoder ervan stuk gaat, of weerstanden laat roken.
Je hebt toch niet ongemerkt een tinbruggetje ergens op die print zitten?
-Peter
-
Geleid natte verf ook geen stroom ?
Goede kans van wel. De meeste oplossingen geleiden wel een beetje. Als het spanningsverschil groot genoeg is en de te overbruggen afstand heel klein, kan ik me voorstellen dat het fout gaat. En als dan de boel langzaam begint te verkolen wordt de geleiding alleen maar beter.
Ik heb zelf al een paar keer gemerkt dat een witte led vrij gemakkelijk is kort te sluiten door resten vuil/soldeervet op een printplaat. Met een rode of een gele gebeurde me dat nooit, omdat daarbij de spanningsval veel kleiner is. Lijkt er op dat je onder gemiddelde modelbouwomstandigheden, met gebruik van gemiddelde modelbouwmaterialen, problemen kunt verwachten vanaf een voltje of drie....
Arjen.
-
De lok staat nu sinds een uurtje of 17.00 op de baan met de lichten aan en de kap erop.
Het ziet er naar uit dat het roken voorbij is.
-
Hallo Chris.
Na het lezen van je probleem ,zag ik de oplossing ( letterlijk ) in de verf voorbij komen.
Nu nog de ventilatoren echt laten draaien ;)
Groetjes Patrick
-
;D Nu met blaaskracht.
Video komt eraan ;D
-
;D Nu met blasskracht.
Video komt eraan ;D
Een 7700 op Groterdam ! Wordt dat een Bespreking ?
Groetjes,
Robbert
-
Nope, deze had ik al voordat ik met besprekingen begon. Heeft lang in een doos gelegen, na mijn twijfels om te rijden met goederenverkeer.
-
Geen idee of natte verf geleid, nooit geprobeerd, maar het zou kunnen.
Jij bent het proefkonijn (of voor de paas, proefhaas).
Groet Gerrit
-
Tja, tot nu toe snort ze al een uurtje rond zonder rook ;D
-
als de verf op waterbasis heb je grote kans dat het geleid. niet zo goed als water zelf maar goed genoeg om een grote amperage door je weestanden te krijgen. een grotere amperage hoe hoger de temperatuur wordt van je weestanden.
-
Tamiyaverf geleidt in ieder geval wel als het nog nat is. Tijdens het schilderen van een printplaat-dwarsligger geleidde de verf in ieder geval genoeg om een bezetmelding te generen. Na 5 minuutjes was de verf droog, en de bezetmelding weg :). Met verf op oliebasis zal het ongetwijfeld het zelfde zijn, maar deze droogt niet zo snel.
-
Het was humbrol.
De lok rijd nu al een paar dagen netjes zijn rondjes.
Dus ik geef de schuld inderdaad aan de verf.
-
dan zal idd, toen de verf nog nat was de weestand kleiner zijn geweest als de verlichting die er normaal op zat. en dan kan het gebeuren dat er weestandden en nadere dingen beginnen te roken. beter dat nog steeds dan een baan die uit brand want dan ben je verder van huis.
-
Ik denk, dat alleen goudverf , zilververf of alum. verf geleidt, ook als het droog is. ;)
Maar gewone nog natte verf geleidt zo weinig, dat ik niet kan voorstellen, dat jouw dekoder ervan stuk gaat, of weerstanden laat roken.
Je hebt toch niet ongemerkt een tinbruggetje ergens op die print zitten?
-Peter
Zelf had ik op mijn tweede baan een Faller fontein met blauw gekleurd water, in dat water-bassin lagen drie 16V lampjes, waarvan het metaal helemaal dichtgeverfd was, om maar geen el. stromen te laten lopen door het water.
Die lampjes waren telkens snel kapot. toen heb ik gepoogd om zonder verf, dus niet ge-isoleerd hetzelfde te doen en dat heeft jaaaaaren goed gewerkt. Lekstromen 0,0 (geen elektra & geen water ;D )
Daarom denk ik dat de verf misschien toch niet schuldig is geweest.
-
Zuiver water (B.V. gedistileerd water) geleid niet, als je dat gebruikt heb je geen probleem.
Als er b.v zout in het water komt gaat het wel geleiden ook die blauwe kleurstof zou dat kunnen veroorzaken.
Groet Gerrit