BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: marc25 op 03 January 2012, 19:44:11
-
hallo allemaal ik heb een vraagje
ik heb een mobile station 2 nu wil ik daar een tams B2 booster op zetten gaat dit ?
als dit gaat heeft iemand hier een aansluit schema voor , ik kan op internet niks vinden
gr marc
-
Zover ik weet kan je geen booster / versterker rechtstreeks aansluiten op de MS II of de aansluitbox van de MS II. De MS II kan iets van maximaal 1,9A leveren dat is genoeg voor 2 tot 3 locomotieven tegelijk laten rijden.
Je zal misschien moeten uitkijken naar een andere centrale met meer vermogen in het versterkergedeelte.
Groeten Ronald.
-
Per PB vroeg Mark mij wat een goede centrale zou zijn voor Minitrix. Vooraf gezegd: Het is een persoonlijke keuze die je zelf moet maken. Met de ene centrale kan je meer dan de andere. Je moet gaan nadenken of je bepaalde functies wil en zo ja heb je daar het geld voor over. Ga je voor de looks dus kleurenscherm i.p.v. monochroom of maakt je dat niets uit.
Je kan overstappen op een andere goedkope (beginners) centrale zoals de Fleischmann / Roco Multimaus (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.07.01_-_Roco_Multimaus). De oudere versies hebben een zwaardere trafo met een maximaal 3,2A voor op de baan (dat is 6 tot 8 treinen tegelijk laten rijden op de baan). De nieuwere versies hebben een lichtere trafo die maximaal 2A levert, ongeveer net zoveel als je nu hebt.
Goed dan kan je ook overstappen op de duurdere centrales als een IB I (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.07.02_-_Uhlenbrock_Intellibox_Basic) of IB II (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.07.14_-_Uhlenbrock_Intellibox_II) (het grote verschil tussen IB I en II is voornamelijk het kleurenscherm). De IB heeft al een versterker van 3 A aan boord maar moet je een losse trafo bij aanschaffen en kan je je huidige versterker gewoon gebruiken als extra versterker voor meer vermogen op de baan.
Maar neem eens een kijkje in de Encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hoofdpagina) van BeneluxSpoor. Daar staan wel wat centrales genoemd.
Groeten Ronald.
-
hallo nee ik zoek niet echt een centrale voor de looks,
ik zoek er een voor de functies ,en redelijke prijs,
dus zou intellibox 2 een goed keus zijn?
wat voor een trafo komt hier dan op ?
bij conrad had ik er een gezien van 70VA / 9-16 V
of moet dit meer VA zijn?
alvast bedankt voor de hulp
gr marc
-
Als je niet voor de looks gaat kan je ook de Intellibox I nemen. Deze is met alle softwareupdates net als de IB II.
Een trafo? Voor de IB I is 52 VA voldoende geeft Uhlenbrock aan. Voor de IB II geeft Uhlenbrock aan 52 VA tot 70 VA. De IB II kan maximaal 3,5A op de baan zetten. Voor minitrix is inderdaad 15 - 16 volt voldoende.
Groeten Ronald.
-
Ecos 2 is een goede keuze
Alles in 1, kleurenscherm, programeren van super veel functies, trafo inbegrepen, booster aan boord.
Touchscreen. baaanplan , wisselstraten , easy to use.
zeker voor de N rijders een aantrekkelijk alternatief
" oeps" vergeet ik nog de regelmatige , gratis updates via internet en nl forum voor users.
-
Ik dacht dat de IB maar tot F8 gaat en bij de IB II bijna onbeperkt. Dat was voor mij de hoofdreden om over te stappen. Er komen steeds meer treinen die veel functies hebben.
Marc
-
De IB is te updaten naar versie 2.0 en dan kun je ook f9 t/m f12 gebruiken
-
luister en huivert allen
zelf heb 3 maal de tams B2 booster achter mij ecos hangen. heb geen problemen mee.
fijne boosters.
deze booster is gebaseerd op gebruik van een uitgang van een centrale. uitgang van je centrale die je normaal aansluit op je rails.
je heb geen aparte uitgang nodig van je centrale. bijvoorbeeld CDE. IB lenz.
deze booster verstrekt zowel DCC als MM. max 3 Ampère.
booster heeft kortsluiting beveiliging.
hier de handleiding. blz 29. aansluitschema. je kun ook verschillende trafo,s gebruiken.
trafo voor je centrale en een trafo voor de booster.
http://www.tams-online.de/download/NL/B-2_NL.PDF
meer info
http://www.tams-online.de/htmls/produkte/b2/produkte_b2.html
http://www.tams-online.de/htmls/produkte/b2_2007/produkte_b2_2007.html
maar mij idee en wat ik weet van de booster kan je gewoon een tams B2 gebruiken voor je mobile station 2.
groetjes ronald
-
okeej dus als ik het goed begrijp kan de tams booster op mobile station2
maar waar moet ik met de kortsluitingsdraad naar toe?
en klopt het volgende schema dan?
1 mobile station->
2 rail aansluitbox->
3 tams booster-> (deze met eigen trafo)
4 kabels aansluiten op rails.
of vergeet ik nog iets?
mocht dit niet gaan allemaal dan moet ik misschien maar overstappen op de intellibox
of ecos, ook allebei mooie centrales
alvst allemaal bedankt voor de hulp
gr marc
-
Hallo Marc,
In principe kan je niet rechtstreeks een booster / versterker aansluiten op de MS II. Er zit geen aparte uitgang naar de rails op de MS II of een aparte uitgang voor een versterker. Wil je toch een versterker gebruiken in combinatie met de MS II dan moet je het digitale signaal voor de versterker van de rails die door de MS II wordt gevoed halen. Dat zou kunnen werken. Alleen dan heb je een probleem met de kortsluiting. Ik weet niet hoe de versterker en de MS II reageren op eventuele kortsluitingen.
Je kan ook zien in de handleiding van de B2-versterker. Dat de massa gekoppeld moet worden bij deze versterker. Dat is een nadeel in het gebruik met de MS II.
Zelf zou ik gewoon overstappen op een andere centrale als je toch met de versterker wil gaan rijden. Deze centrales hebben een aansluiting voor versterkers met de kortsluitbeveiliging. Dus bij sluit op een deel van de baan stopt de gehele baan. In combinatie met een IB heb je dan ongeveer 6A voor je baan. Dat moet voor minitrix toch in het begin wel voldoende zijn.
Succes!
Groeten Ronald.
-
kun je ook te veel Ampere op je baan zette ?
als je 6 A op je baan hebt moet dan ook ongeveer 12 treinen hebben rijden
of mag je dan ook met 2 treinen rijden ?
gr marc
-
kun je ook te veel Ampere op je baan zette ?
Hallo Marc,
Nee dat kan niet, het is anderom. Het aantal ampere's (de stroom die geleverd wordt) neemt toe naarmate je meer treinen op de baan hebt rijden.
Op een centrale/booster die 6A kan leveren kun je dus gerust met 2 treinen rijden. :)
Gr, Ben.
-
Teveel ampere kan wel degelijk!!
Je moet rekening houden met de kortsluitstroom.
Het is zo l*llig waneer de isolatie van de draden af smelt bij een sluiting.
Tinus.
-
Als je in de toekomst ook nog besluit om via een treinbesturingsprogramma de baan digitaal te gaan sturen, kun je veel goedkopere (lees voordeliger) alternatieven kopen, zoals de IB-Com, de Tams MC want al die poespas die op een Uhlenbrock IB-II of een ECoS zit, zit vaak standaard al in het programma en dan dient de centrale alleen maar als interface tussen baan en PC, dus als doorgeefluik voor de digitale informatie en dan is elke cent die je meer uitgeeft dan strikt noodzakelijk, zonde van het geld.
Je kunt het namelijk maar 1 keer uitgeven. EEn IB-Com kost ongeveer 200 Euro incl.booster van 3,5 A. Daar hoef je dan alleen nog maar een transformator van ongeveer 70VA bij te kopen. later kun je de IB-Com nog uitbreiden met meerdere boosters en dat geldt ook voor de Tams. helaas is die niet standaard met booster maar voor 300 Euro ben je met een Tams en booster wel klaar dacht ik. Kijk ook eens op e-bay, daar worden IB's nogal eens aangeboden voor een hele schappelijke prijs.
Succes met zoeken,
Rob
-
Teveel ampere kan wel degelijk!!
Je moet rekening houden met de kortsluitstroom.
Het is zo l*llig waneer de isolatie van de draden af smelt bij een sluiting.
Tinus.
Nee en ja, een zwaardere booster vereist wat meer maatregelen.
Ik heb zelf een 10A booster en dat is veilig bruikbaar met voldoende dikke bedrading en apart afgezekerde secties. Ik prefereer één zware booster boven meerdere lichtere boosters. Scheelt nodeloze overgangsproblematiek.
Dat gezegd hebbende, als je niet snel aan 4A of meer toekomt, dan ook maar geen nodeloos zware booster gebruiken.
-
Toch is de overgangsproblematiek relartief. Mits je dezelfde boosters hebt zal je weinig problemen ondervinden. De boosters zijn dan min of meer gelijk waardoor één en ander binnen de perken blijft.
Ik neem aan Henk, dat je een edits booster hebt. Zover mij bekend zijn dit de enige 10A boosters. Zelf gebruik ik de editsboosters, alleen gedimensioneerd voor 5A waarbij vanuit de primaire voeding meerdere 5A printen worden gevoed. Omdat ik bij treinstellen de voor en achterslepers doorverbonden heb, rijd ik regelmatig van de ene naar de andere booster. Nooit problemen gehad.
-
een booster kun je die ook aan je cvl hangen of moet je daar aparte stroomkabels voor leggen,
anders dan heb je toch dikke kabels die niet wegsmelten!
en over die meerdere boosters ik denk dat ik aan 1 booster genoeg heb voor mn baan voorlopig
eerst dit maar allemaal onder de knie krijgen dan weer verder en groter knutselen!
en ja misschien in de toekomst dat ik met pc ga besturen maar dat weet ik nog niet
maar dan kan ik misschien inderdaad beter een goedkope centrale kopen
bedankt voor de reacties trouwens
(vind k bij N-spoorforum beetje tegen vallen, wel ook een mooi forum! en ook veel te vinden )
gr marc