BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Overlast op 02 April 2007, 18:43:37
-
Hallo allemaal,
Ik vraag me al een tijdje af waar onderstaande onderdelen, te zien op verschillde electrische treinsoorten voor dienen. Vooral omdat ik het dak van mijn 1400 realistisch wil maken.
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Pantos.jpg)
De foto linksbovenin is van een Koploper, die daaronder van een mat '54 (plan P) en rechtsboven van een 1800.
Voor de duidelijkheid: bij 4 gaat het in beide gevallen om een kabel die vanaf de stroomafnemer over een isolator 'loopt' en in het dak verdwijnt. Bij de foto van een 1800 (rechtsboven is deze isolator niet te zien).
Bronnen: www.nicospilt.com, Utrechts Archief
Maarten
-
Hm, had je geen grotere foto's? beetje klein zo...
Maar een poginkje..
De 2 is je dakveiligheid, en 3 is de smoorspoel daarvan.
Bij nieuwe materieel is dit vervallen en vervangen door de snelschakelaar.
4 is de luchtleiding die er voor zorgt dat je stroomafnemer omhoog komt.
Normaal is de neerveer van een stra sterker dan de opveer, maar wanneer je luchtdruk op een cylinder zet zorgt die voor tegendruk van de neerveer waardoor je stroomafnemer op blijft staan.
6 is je HS leiding.
-
als je het, zover je daar van kunt spreken, realistisch doen wilt, dan zou
ik een 1100 of 1300 als voorbeeld nemen.
groet,
marco-
-
Bedankt voor de reactie Thom. Idd zijn de foto's wat klein.
Bij nieuwe materieel is dit vervallen en vervangen door de snelschakelaar
Is dat misschien nummer 1 en 5?
Maarten
-
Snelschakelaar zit in de bak,
is ff iets groter dan zo'n kassie op het dak over het algemeen ;)
Da's zo'n kast in het materieel die met nogal wat sleutels ed open moet.
-
als je het, zover je daar van kunt spreken, realistisch doen wilt, dan zou ik een 1100 of 1300 als voorbeeld nemen.
Marco, de 1100 en 1300 stammen uit de jaren '50 en zijn technisch wat anders dan de hoe de 1400 zou worden. Een smoorspoel (nummer 3 op de foto) zou daarom ook niet voorkomen op een 1400. Ik heb vooral naar materieel uit de jaren '60 en '70 gekeken zoals de mP, mat '64, de Sprinter en Koploper. Deze types hebben in ieder geval allemaal een kastje zoals nummer 1 en 5, en geen dakveiligheid en smoorspoel.
Maarten
-
1,3,5 zijn dakdozen, ofwel overspannings beveiligingen, in de doos zit een elco met een zekering van 10 ampere.
2 is een dak veiligheid die later is vervangen door een snelschakelaar, deze zal je meestal niet bij een loc zien.