BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Hermes73 op 02 January 2012, 20:06:50
-
Bij mijn 2-rail baan met Tillig Elite rails maak ik gebruik van een ECoS 2, ECoSDetector, SwitchPilot Servo(SPS) en SwitchPilot Extension (SPE). De SPS en SPE zijn met elkaar verbonden. Aan de SPS hangt een servomotor om een wissel te bewegen (dit werkt). Met de SPE wil ik het puntstuk en wisseltongen van het wissel polariseren, maar dit lukt nog niet: er komt geen spanning op te staan.
In eerste instantie werd het wissel van stroom voorzien via de ringleiding (ongedetecteerde sectie) en had ik van de SPE 1 draad naar het puntstuk lopen (in onderstaande afbeelding heb ik de COM poort van 1A en 1B geprobeerd). Omdat dat niet werkte (puntstuk kreeg geen stroom) heb ik het wissel volledig geisoleerd van de rest van de baan, en de railstaven verbonden met de linker en rechter aansluiting van de poort 1A /1B, maar dan heeft het hele wissel geen stroom.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hermes73___switchpilot_extension_servo.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hermes73___switchpilot_extension_servo.jpg)
De SPE is met de SPS verbonden via de connector aan de zijkant, deze zit er goed ingeklikt. De 2 poorten (J) op de SPE voor servomotors hebben wel (continue) stroom.
In de handleiding staat dat een gewone SwitchPilot ingesteld kan worden in een k84-mode waarbij continue stroom gegeven wordt. Deze knop is niet op een SPS aanwezig. Ik heb wel geprobeerd om met CV3 deze mode in te stellen, maar dit geeft een "fout" melding bij het schrijven. Een andere CV, om servosnelheid in te stellen, kan ik wel aanpassen.
Hoe kan ik de SPE inzetten zodat het puntstuk van stroom voorzien wordt, en hoe moet ik het wissel correct aansluiten? Ik kan me niet voorstellen dat het lastig is, maar ergens mis ik iets.
Groet,
Harm
-
Je blijft de spoorstaven van de wissel aansluiten zoals je altijd deed. Alleen het hartstuk moet inderdaad worden gepolariseerd.
De SPE is een eenvoudige relais-kast die per servo aansluiting twee relaiscontacten (A en B) om laat gaan als de servo wordt bediend.
Het omschakelen wordt gedaan halverwege de ingestelde uitslag van het servo. Halverwege het omgaan van de wissel hoor je als het goed is een klik.
Er staat dus geen spanning op die contacten.
Laten we even aannemen dat je de "A" contacten gaat gebruiken van servo 1 (de meest linkse van de vier aansluitingen bij n).
Op het middelste van de drie contacten "1A" sluit je het puntstuk van de wissel aan. Op het ene buitenste contact 1A sluit je de rechte buitenste railstaaf van de wissel aan, en op het andere buitenste contact 1A sluit je de geboden buistenste railstaaf aan. Testen, en als je alsnog sluiting krijgt de twee buitenste relaiscontacten 1A omdraaien.
Laat maar weten of het zo duidelijk genoeg is.
Gerard
-
Hallo Gerard,
Dank je (y), het werkt! Ik had niet door dat het wissel een dubbele aansluiting nodig had (1 voor stroom en 1 voor "voeding" t.b.v. polarisatie).
Ik heb nu vanaf het wissel lange draden getrokken naar de SPE (polarisatie + links + rechts). Ik ga deze nog aanpassen dat de linker en rechter contacten van de SPE via een korte draad direct aan de ringleiding verbonden worden, dat scheelt een boel draad.
Groet,
Harm
-
Graag gedaan Harm,
Je kunt inderdaad volstaan met één draad vanaf de SPE naar het hartstuk van de wissel. Dat vond ik zo in eerste instantie wat lastiger uitleggen...
Groet,
Gerard
-
Mooie uitleg. Ik zit met dezelfde vraag.
Toch nog dit.
Linker railstaaf aansluiten op A1 en rechter op A2 en puntstuk op het middencontact als ik het geod begrijp.
Dan wordt er geopperd om de railstaven aan te sluiten op de ringleiding.
Kan iemand dit verduidelijken met een tekening.
Groet,
Henk