BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: wimke op 02 January 2012, 18:57:51
-
voor wie van stoom in het algemeen houdt het vogende
Enkele uren geleden heeft Wetterskip Fryslan besloten het ir. Woudagemaal op te starten. Dit vanwege de extreem hoge waterstanden in de provincie.
Bezoekers zijn van harte welkom vanaf morgen dinsdag 3 januari van 10.00 tot 17.00 uur.
Het gemaal is uitsluitend toegankelijk via het bezoekerscentrum aan de Gemaalweg 1a
Waarschijnlijk blijft het gemaal nog de hele week onder stoom.
Houd voor nieuwe berichtgeving onze website in de gaten!
Met vriendelijke nieuwjaarsgroet,
Team bezoekerscentrum ir. D.F. Woudagemaal
Bezoekerscentrum
Gemaalweg 1a, 8531 PS Lemmer
Postbus 113, 8530 AC Lemmer
T (0514)-561 814
E info@woudagemaal.nl
www.woudagemaal.nl
-
Ah dat is een leuk bericht. Misschien ga ik wel kijken van de week.
Andre ;)
-
Dit vanwege de extreem hoge waterstanden in de provincie.
Hoe komen die waterstanden zo hoog? Het heeft toch niet extreem veel geregend? De stand van de rivieren is juist erg laag de laatste tijd. Vanwaar dan die wateroverlast in Friesland?
mvg,
Gert
-
Schitterend hoor zo'n stoomgemaal, vind het gemaal in Cruquius ook zo mooi. Echt iets voor een modelbaan...
-
Schitterend hoor zo'n stoomgemaal, vind het gemaal in Cruquius ook zo mooi. Echt iets voor een modelbaan...
Dag Tom,
tis waar maaaar ontzettend moeilijk te bouwen, je zult veel messing moeten laten etsen om al die details terug te brengen in H0...
Hans
-
Hans.... wel een mooie uitdaging voor een diorama.... ::)
Jeffrey
-
Het Wouda Gemaal is absoluut een aanrader! Ben er 1 keer geweest en was flink onder de indruk. Zoiets nabouwen is een behoorlijke uitdaging, zeker wat betreft de inrichting! (Misschien iets voor Railz?)
@Gert: Wat betreft de hoge waterstand in Friesland: December was al behoorlijk nat, gisteren in korte tijd 30 mm in Friesland en Groningen, dus het waterpeil in de meren zal wel erg hoog zijn. (bodem is inmiddels ook flink verzadigd, neerslag kan eigenlijk alleen maar via de kanalen en meren worden afgevoerd.) De stand van de rivieren doet er nu dus even niet toe... (Ook bij mij in Ten Post staat het Damsterdiep erg hoog...)
Mvg. Gert
-
Schitterend hoor zo'n stoomgemaal, vind het gemaal in Cruquius ook zo mooi. Echt iets voor een modelbaan...
Hier heeft iemand al de Cruquius gebouwd:
Klik op bijgaande link ,scroll op de helft v/d pagina naar beneden en geniet...
http://www.haarlemmermeerspoor.nl/joop.htm
Grt,
Jeroen
-
Hans.... wel een mooie uitdaging voor een diorama.... ::)
Jeffrey
Jeffrey dat is waar en dan al die 8 zuigers in volgorde te laten bewegen is wel iets anders dan een watermolentje met een rieten dak uit Gijsteren.
Ik vind het een leuk onderwerp en eerst mijn SS Wageningen en mogelijk volgend jaar een BNLS dio met de Cruquius als middelpunt. Het zal wel buiten de wedstrijd omgaan omdat het gemaal rond is en het diorama ook rond is en draait. Het is een gedachte spinsel maar..... eerst SS Wageningen.
Hans
-
Jeroen,
Dat is niet alleen genieten maar ongelofelijk mooi gedaan, petje af voor deze bouwer(s).
Hans
-
Hans mogen we je eraan helpen herinneren volgend jaar ? 8) ;)
-
Natuurlijk, staat al in mijn agenda voor 2013 ;)
Hans
-
toppie (y)
-
Hoe komen die waterstanden zo hoog? Het heeft toch niet extreem veel geregend? De stand van de rivieren is juist erg laag de laatste tijd. Vanwaar dan die wateroverlast in Friesland?
mvg,
Gert
ik denk dat ze niet of onvoldoende kunnen lozen via de andere mogelijkheden die ze hebben
-
Maar met de Cruquius dwalen we af van het oorspronkelijke (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41308.msg649193.html#msg649193)onderwerp.
Hans
-
Maar wat heeft dit met treinen te maken, behalve dat de Friese spoorlijnen onderlopen als ze maar lang genoeg niet malen ???
-
daarom staat dit in het ditjes en datje board, ;) en voor de stoomliefhebbber (zoals ik ) is dit echt gaaf ;D
gr
-
ik denk dat ze niet of onvoldoende kunnen lozen via de andere mogelijkheden die ze hebben
Klopt, de natuurlijke afvoer van de Friese boezem loopt via het Lauwersmeer, maar daar is (nog) geen gemaal, dus dat is afhankelijk van de getijden. Friesland heeft vervolgens maar twee grote gemalen, waarvan een met stoom. Het elektrische Hooglandgemaal staat al enkele dagen aan, nu komt daar ook het Woudagemaal bij. Heeft overigens ook nog te maken met de verwachte storm morgen, waardoor opstuwing ontstaat en dus plaatselijk nog hogere waterstanden.
En het is hier nu echt heel erg nat hoor. Veel weilanden staan deels onder water.
Rob
-
Jeffrey dat is waar en dan al die 8 zuigers in volgorde te laten bewegen is wel iets anders dan een watermolentje met een rieten dak uit Gijsteren.
Hans
Ik heb ooit in een oude film gezien dat alle zuigers tegelijk op en neer gaan.Ze worden door één enkele staande stoomcylinder aangedreven. Wegens de grote krachten op het gebouw zijn wel eens één of meer zuigers afgekoppeld geweest.
Ook ik ben eens naar het Wouda gemaal geweest. Wegens de drukte werd je er helaas in zo'n 20 minuten "doorheen gejaagd". Even praten met een medewerker werd niet toegestaan.Ik ben er toen nog maar een keer doorheen gegaan. Zeer maar dan ook zeer indrukwekkend.
Jaap
-
Ik ga er morgen maar eens kijken.
wil,
-
Ondanks het slechte weer wares er voor 12.00 uur al 350 bezoekers geweest.
Ja het heeft niets met het spoor te maken maar kon toch even stoom met een olie luchtje waarnemen.
wil.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/woudagemaal.jpg)
-
Klopt, de natuurlijke afvoer van de Friese boezem loopt via het Lauwersmeer, maar daar is (nog) geen gemaal, dus dat is afhankelijk van de getijden. Friesland heeft vervolgens maar twee grote gemalen, waarvan een met stoom. Het elektrische Hooglandgemaal staat al enkele dagen aan, nu komt daar ook het Woudagemaal bij. Heeft overigens ook nog te maken met de verwachte storm morgen, waardoor opstuwing ontstaat en dus plaatselijk nog hogere waterstanden.
En het is hier nu echt heel erg nat hoor. Veel weilanden staan deels onder water.
Rob
het gemaal maakt dan ook nog steeds officieeldeel uit van de waterhuihouding
gr