BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Richey op 02 January 2012, 12:58:00
-
Hoi,
Ik heb al een tijdje een mooie LSModels NMBS 1185 naast de baan staan, welke ik gekocht heb als vervanging voor de Lima 1186. Omdat we met bijna alles 1:100 rijden en 1:87 op onze baan niet past gebruik ik echter nog wel de Lima rijtuigen.
Nu zit ik alleen nog met een probleem: als ik de handel probeer te koppelen ontspoort het eerste draaistel van het Lima rijtuig. Dit in mijn ogen door:
A - het geringe gewicht van de rijtuigen;
B - de op het draaistel vastzittende koppeling.
Omdat ik merkte dat in de geduwde toestand (stuurstand voorop) de haken van de koppelingen omhoogkwamen en klem kwamen te zitten onder de buffers heb ik van één draaistel als proef de koppeling afgesneden er een FLM-kortkoppeling koppeling opgelijmd. Helaas heeft dit nog altijd niet het gewenste resultaat opgeleverd... :(
Zijn er hier meer mensen die met deze combinatie rijden, en het wel succesvol voor elkaar hebben gekregen?
Ikzelf zit er over te denken de hele koppeling er onder vandaan te slopen en een ribu onder het rijtuig te lijmen, zodat het draaistel geen druk meer hoeft op te vangen. Maar ik weet niet of dit het nu wel echt oplost... :S
Groet,
Richey
-
Onder de LSM loc zit een klein onderdeeltje (ik geloof een elctrische doos, oid) die er vooraf wel onder is geplaatst door LSM, maar die bij een correcte werking, verwijderd moet worden (is een los onderdeeltje). Anders kan de koppeling niet ver genoeg uitslaan. Ik zal even kijken of ik eea aan documentatie voor je kan vinden...
Hmmm, volgens mij denk ik aan een ander "probleem" en is dit niet echt van toepassing voor jou. Iets te snel gelezen...
-
Beste Richey,
Zo lang je geen rijtuigen gebruikt met de standaard NEM kortkoppelingen erin, blijft het klooien met de zelfonderbouwkoppelingen en dan maakt het niet uit of je Fleischmann, Ribu of die van Symoba onderbouwt.
Zelf rijdt ik ook met en zonder standaard kortkoppeling en door elkaar meet dat gaat alleen goed als de trein getrokken wordt.
Duwtreinen gaan er geheidt uit.
Ik hoop dat je er iets aan heb.
Zelf gebruik ik voor de trekduw trein de LSModels rijtuigen en hoop dat dit jaar wel het koprijtuig* uitkomt.
* zou in 2010 al uitkomen.
-
Lijkt wel of de Lima rijtuigen het kortkoppelingsmechanisme niet hebben(gokje).
-
Lijkt wel of de Lima rijtuigen het kortkoppelingsmechanisme niet hebben(gokje).
Klopt, dat is het probleem juist...
Maar ook getrokken dondert hij er dus steeds uit... Het lijkt gewoon een te starre oplossing te zijn zo op het draaistel, in combinatie met veel te weinig gewicht.
Heb zo'n rijtuig al open proberen te maken, maar dat is tot op heden nog niet gelukt...
Groet,
Richey
-
De lima's kun je openen door de ramen stevig naar binnen te drukken.
Met de nagels tussen bak en dak trek je dan het dak eraf.
De ramen en het dak zijn 1 geheel.
Als de koppelingen op dezelfde hoogte zitten zou het toch goed moeten gaan.
Je kunt de lima wel voorzien van een simoba-tje.
Dit zou ook goed moeten werken.
Heb je het ook al geprobeerd met een ander rijtuig direct aan de lok?
Tinus.
-
Ik kan je plaatjes leveren om je Lima rijtuigen te verzwaren. Trek èn duw je ze niet snel meer uit de rails.
Mail me via m'n pb.
Groeten Richard
-
Gister nog even gekeken of ik ze open kon krijgen, maar denk dat ik nog niet hard genoeg heb durven duwen... man man wat zitten die bakken vast... ???
Maar goed... ik voel al wel weer de noodzaak om naar Houten te gaan volgende keer voor onderdelen... :P
Groet,
Richey
-
De Lima Benelux rijtuigen zijn te openen door eerst de vouwbalgen voor en achter te verwijderen.
Daarachter zit een brede klik verbinding van het dak, die verborgen is door de vouwbalg.
De vouwbalgen zijn te verwijderen door ze ietsje in te knijpen, dan komen de klikverbindingen vrij van de wagon.
En zitten er geen twee gaten in de bodemplaat met schroeven? Ik weet het niet meer.
Ik heb de beste ervaringen met Symoba kortkoppelingen met het vierkante plaatje. Het mechaniekje wordt in de midden stand gehouden door een miniscuul stalen veertje. Voor vaste stammen van personen rijtuigen heb ik veel Ribu' s gebruikt, de kleinste uitvoering, waarbij ik die rare "voelsprieten" weg gesneden heb. Voor het koppelen moet ik dan wel handmatig de koppeling in het midden duwen. Voordat je die mechiekjes vastplakt met seconden lijm, eerst altijd flink wat olie in die mechaniekjes doen. Dit voorkomt, dat het kortkoppelmechaniekje per ongeluk ook seconden lijm door de capilaire werking vast geplakt wordt. Maarre, moet die wagon wel open? Past die kleine symoba niet gewoon aan de onderkant?
Het verticale stokje, waar de NEM schacht op geschoven wordt, kan je in korten met een hobby mesje of zijknip tangetje voor plastic bouwdozen.
Groetjes
Wil (die ook de trotse bezitter is van een volledige Lima Benelux trein, met de bijbehorende met lood verzwaarde Lima loc.)
(Nog een klein beetje extra lood en hij trekt de zes wagons tegen de helling op, nu nog maar 5.) ;D
-
Ik heb even verkeerd gelezen, zie dat je het stuurstand bedoeld.
Het openen hiervan zou idd wel iets met schroeven kunnen zijn.
Hoe rijdt dit rijtuig?
Als de koppeling omhoog komt, loopt deze dan niet te zwaar?
Misschien even de stroomafnemers nazien, en iets olieen?
Een simoba zou er ook onder kunnen, maar misschien zou er dan iets van het
draaistel afgehaald moeten worden.
Tinus.
Tinus.
-
Toen ik in de begin jaren tachtig de eerste ICR rijtuigen kochte, was er niets aan de hand,Maar met de benelux uitvoering kreeg ik problemen.
Met name bij de op en afrit van mijn baan ging het mis. de flenzen van de wielen raakten de bodemplaat van de bak en de trein ontspoorde.
de importeur gebeld (internet was er nog niet) Hij had nog nooit van het probleem gehoord maar had daar speciale ringen voor die tussen de bak en rijtuigbodem kunnen.
Zo was het probleem opgeost, maar jou probleem zit waarschijnlijk ook ik het feit dat de koppeling houder niet de norm 360 heeft,En als ik mijn herinner heeft de koppeling van lima nem 362.En deze heeft wel de juiste hoogte.
Dus de hoogte moet wel goed zijn,wat de (verhogings) ringen betreft zou je eens in Houten moeten kijken,Heb zelf de rijtuigen niet meer, maar misschien ligt er nog eentje in mijn rommelbak.
ps heb je ook al andere rijtuigen geprobeert.?
En de daken en ramen zijn een stuk vandaar dat het openen moeilijk gaat, dus wees voorzichtig.
mvgr Evert.
-
Eigenlijk heb ik nooit voor zover ik kan herinneren problemen gehad met deze wagens, maar dat was altijd met de Lima lok. Omdat deze toch behoorlijk wat kracht mist en qua detaillering niet "je van het" is, vond ik het mooi om een LSM te kopen.
Maar met de Lima lok ging het dus wel prima bij mij...
Maar goed, ik heb je al terug ge-PB't (Evert), misschien moet hij dan maar 5 rijtuigen lang worden... ;).
Groet,
Richey
-
Ik gebruik de Märklin rijtuigen (ook 1:100) met Hamo-assen, die rijden erg mooi en hebben ook nog kortkoppeling. Het stuurstandrijtuig heb ik zelf gemaakt met behulp van een kopje van Trawos omdat er van Märklin zelf geen stuurstand is. Mijn Lima 1186 heb ik voorzien van de aandrijving van een Roco 1600 loc, dus trekkracht is geen probleem. De LS 1185 heb ik ook en die is inderdaad zeer veel mooier (ik heb er geluid in gebouwd)....maar die trekt dan ook mijn LS-rijtuigen (en hopenlijk over niet al te lange tijd ook het stuurstandrijtuig). Helaas heb ik nog nooit geprobeerd om de stammen te wisselen, dus kan je ook geen ervaring mededelen over hoe ze dan rijden.
groet Marc
-
Ooooo, stuurstandrijtuig!
Weer de vouwbalg verwijderen door die iets in te knijpen. Nu de brde klik verbinding aan de onderkant van de kap induwen en de bodemplaat omlaag trekken. Dan de kap richting stuurstand duwen of de bodemplaat richting vouwbalg of allebij voorgenoemde handelingen.
Ramen aan het dak vast? Nee, integnstelling tot de rest van de wagons, heeft de stuurstand wel ramen, die mooi in de raamopeningen in de kap passen en die zijn met een frame boven in met elkaar verbonden, de linker ramen en de rechter ramen en ook met de frontruit en de ramen in de machinisten deur.
Nu kan je het 1000 delige goedkope verjaardags kado van je echtgenote/vriendin/verloofde/schoonmoeder gebruiken, waarmee ze niet zo blij was, toen je het gaf. Duizend kado's en dan zijn ze nog niet blij. ??? De doos met houten tandenstokers. ;D Steek tussen elk raam aan de binnen kant een tanden stoker tot die niet verder kan. Nu kan je alle ramen naar achteren duwen om de frontruiten vrij te krijgen en vervolgens omhoog trekken als het dak onder is.
Ik heb het dus zo gedaan om sluit ledjes in de stuurstand te maken.
Er is ruimte tussen het dak en het frame van de ramen, dus daar zou een ledstrip kunnen passen met dubbezijdig plak foam tape vast geplakt. Nou kan er ook een zwaar verminkte machinst in. Ehh, onder de knie zal je wat been moeten verwijderen, anders zit ie met zijn/haar hoofd tegen het dak en dat ziet er een beetje raar uit. ;D
Groetjes
Wil
-
Om even terug te komen op het originele probleem: Een marklin rijtuig van Evert (Mass am See) ertussen doet wonderen: getrokken en geduwd geen enkel probleem meer (y).
De koppeling die ik zelf in elkaar gelijmd had lijkt veel te star te zijn... Vanmiddag maar eens een Symoba'tje onder lijmen...
Groet,
Richey
-
Hoi Richard,
Goed om te lezen dat het probleem is opgelost (y) nu nog een foto van de trein.
mvgr Evert.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0040_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0040_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0328.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0328.jpg)
Hoi Evert,
Bij ons op zolder is het nog een rommeltje, daarom moet je het hier maar even mee doen.
De echte foto houd je te goed.
Groet, Richard en Fred.
-
Hoi Evert.
Hier dan de foto's van de trek-duw in miniatuur.
Nogmaals bedankt voor je levering.
Groet, Richard en Fred.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/treintjes_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/treintjes_004.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/treintjes_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/treintjes_005.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/treintjes_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/treintjes_006.jpg)
-
Hoi
Misschien een stomme vraag, maar gebruik je wel een kortkoppelingskop tussen lok en eerste rijtuig? Met een gewone beugelkoppeling gaat het geheid fout.
Bart
-
We gebruiken Fleischmann kortkoppelingen... :) Het tweede rijtuig (de eerste lima dus) heeft een Symoba gekregen na mijn eerdere experimenten om hem succesvol aan elkaar te zetten... :).
Groet,
Richey