BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: MB6400 op 31 December 2011, 15:41:17
-
Hallo,
aangezien ik opnieuw wil beginnen naar nederlands voorbeeld maar er nog niet uit ben in welk tijdperk precies, ben ik druk bezig diverse boeken, websites etc aan het doorpluizen om te snappen welke ontwikkeling mbt welk materieel wanneer heeft plaatsgevonden.
Ik beperk me hierbij (voorlopig) op de ontwikkelingen welke in grote lijnen (duidelijk) zichtbaar zijn op locomotieven. ::)
Het is zeker niet de bedoeling dat dit een compleet overzicht wordt maar meer een hulpmiddel om een keuze te kunnen maken mbt het te kiezen tijdperk.
Omdat ik hier op het forum ook regelmatig dergelijk vragen voorbij zie komen ( en dmv de zoekfunctie ook diverse antwoorden heb gevonden), dacht ik dat er wellicht meerdere mensen in een dergelijke lijst geinteresseerd zouden zijn.
Daarom hierbij mijn overzicht wat ik tot nu toe heb gevonden;
1948/1949:
1000 start indienststelling
1950:
1100 start indienststelling (turquoise)
1952:
1200 start indienststelling (eerst in turquoise en later bruin)
1300 start indienststelling eerste serie (turquoise)
1954:
2200 start indienststelling
2400 start indienststelling (kleuren blauw & bruin)
1100 start vervangen turquoise kleur door berlijns blauw
1955:
2300 start indienststelling
1956:
1100 laatste 1100’en worden uitgeleverd
1300 start indienststelling 2de serie (berlijns blauw)
1959:
2200 & 2400, beperkte serie krijgt hoog A-sein
1960:
2200 start invoering nieuwe geluidsdemper
2400 (beperkte serie) krijgen geplastificeerde zandgele rangeer handgrepen
2400 invoering kort hekwerk
1963:
2200 & 2440 serie, invoering omgekeerd L-sein
2200, invoering gaten in de bufferbalk voor een sneeuwschuiver
1967:
2200, selecte groep krijgt blauwe zwaalichten
1968:
invoering NS Vignet
2400 invoering Webasto kacheltje met uitlaatpijpje op het dak
1969:
2200 & 2400 serie krijgen blauwe zwaailichten
2400, start invoering lang hekwerk
1971:
2200 & 2400 start invoering geel/grijze huisstijl
1972:
zijkant stelbalk wordt geel
1974:
2200 eerste uitvoering van radiografische versie
1977:
1100 invoering botsneus
1979:
2200 & 2400 invoering handgrepen op het cabine dak
1981:
2200 & 2400, selecte groep krijgt laag groot A-sein
1984:
2200 & 2400, blauwe zwaailichten worden vervangen door rode zwaailichten
2200 invoering Webasto kacheltje met uitlaatpijpje op de huif.
1988:
2200 inbouw telerail
1995:
2200 (beperkte serie) invoering extra Webasto kachel met nieuw hoog pijpje op de huif
Aanvullingen, tips, verbeteringen zijn natuurlijk van harte welkom.
Concreet heb ik zelf op dit moment nog 2 vragen:
1) Wanneer verviel de blauwe kleur op de 2400'en
2) Wanneer starte men met de berlijns blauwe kleur op de 1000 serie ?
De groeten,
Marc
-
Hoi Marc,
Uit het lijvige boek over de 2400 haal ik dat dit gefaseerd gebeurde tussen 1955 en 1957 tijdens revisie beurten en kleine constructie wijzigingen. Als je meer wil weten, zeg het dan.
de 10.000 of de 1.000? Je bedoeld de 1.000 denk ik.
-
Bedankt. (y)
Tikfoutje aangepast. Had natuurlijk 1000 moeten staan.
-
Paar opmerkingen :
1200 kwam in 1951 reeds in dienst
1963 kreeg ALLE materieel eerst in de periode 18 maart 1963-20 mei 1963 een gewoon L-sein, daarna omgekeerd L-sein, niet slechts enkele lokseries. Ook alle treinstellen dus!
1967 zwaailampen kwamen eerder op NS200/300 en 500/600/700
1976 invoering tijdelijk los A-sein op 1100 en 1300 (zie foto in elektrische lokomotieven in NL) en inhaakbeugel op de 1200 op de kopdeur, mede ivm electrificatie Oldenzaal-Bentheim. Pas eind 1978 hadden alle eloks een echt A-sein.
-
Hoi Marc,
Grappig, ik heb in het verleden ook een dergelijk overzichtje trachten te maken en het in excel gezet. Op die manier kun je in 1 klap zien of bepaalde combi's mogelijk zijn. Ik zal hem eens opzoeken en updaten met jouw gegevens. Overigens heb ik me toen alleen beperkt tot de kleurstelling, ik ben niet zo'n purist...
Grtz,
Niels
-
Misschien een leuk idee om zoiets dergelijks in de encyclopedie te zetten, maar dan een complete
tijdslijn met de treinstellen en wagons erbij. Ik vind het echt heel interessant wat hier nu gemaakt wordt!
Vergeet je de locseries 1500 en 16/17/1800 niet?
Gr,
Mathyn
-
Wellicht ook mogelijk voor treinstellen (diesel en elektrisch). Voor de rijtuigen zou je dat kunnen combineren met de lokken.
Verder een mooi overzicht.
-
En dan misschien meteen combineren met een trein samenstelling overzicht en tzt de database van nsinmodel die op BNLS zou komen?
-
Ik heb zelf weinig kennis op dit gebied maar wat een meesterlijk initiatief !
Ernest
-
leuk om de reacties te zien !
Met het opnemen in de encyclopdie heb ik geen enkel probleem. Kunnen we deze dan blijven updaten met aanvullende informatie ?
Nu wil ik de opmerking graag verwerken maar mag het originele bericht in dit draadje niet meer aanpassen ?! ???
Iemand een idee hoe dit aan te passen is ?
Als alternatief kan ik de lijst natuurlijk "quoten" en aanpassen.
Wie kan me hier uitsluitsel over geven ?
-
Uit het lijvige boek over de 2400 haal ik dat dit gefaseerd gebeurde tussen 1955 en 1957 tijdens revisie beurten en kleine constructie wijzigingen. Als je meer wil weten, zeg het dan.
Meer info is altijd erg welkom ;D dus graag .......
2) Wanneer starte men met de berlijns blauwe kleur op de 1000 serie ?
Heeft iemand misschien een antwoord op deze vraag. Ik heb tot nu toe nog nergens een duidelijk antwoord kunnen vinden ::)
-
Iemand een idee hoe dit aan te passen is ?
Gemeld bij de knop: Meld dit bericht aan de moderator
is gedaan, wie weet kan er wat mee gedaan worden
mvg
Mark
-
Vraag is opgepakt en ligt bij het ency-team (y)
-
Ter info: Ency denkt er over om een tijdlijn op te nemen. Wel redelijk basic, maar voldoende.
-
In 1 van de topic hier over auto's en tijdperken kwam iemand met een link van de duitse Opel wiki. Hier staat een mooie tijdlijn op van de types: http://de.wikipedia.org/wiki/Opel#Zeitleiste
Het zou mooi zijn als zoiets voor de NS gemaakt zou kunnen worden! (y)
Vriendelijke groet,
Benno
-
Leuk om te zien in welk tijdperk mijn (2e auto) C kadett paste.
Moest hem hem helaas wegdown voor de hoge koste van de apk.
Ow beneluxsite,
Terug on topic dan gauw:
Denk dat dit wel te realiseren valt, zou er bij de NS niet zoiets er al zijn maar niet openbaar op een site hebben staan?
Mvg
Mark
-
Ik ben het nog nooit tegengekomen.
Het is een handig overzicht, maar wordt het niet erg complex als je dit voor alle locs en treinstellen wil gaan doen? En waar trek je de grens welke uiterlijke constructiewijzigingen je wel en welke je niet noemt in je tijdslijn? Bij de 1100 mis ik bijvoorbeeld nu nog de overgang van ronde naar rechthoekige stempels op de buffers. Bij de 1300 de komst van de eenbenige stroomafnemers, etc. etc.
Ook de 1600 heeft diverse uiterlijke veranderingen ondergaan.
Het zou wellicht overzichtelijker zijn als je per loc en treinstel een tijdslijn maakt. Dan kun je ook de artikelnummers van de modellen noemen die in die tijdslijn passen. Of ga ik nu weer te ver? ;D ;D ;D
Jeroen
-
Paar opmerkingen :
1200 kwam in 1951 reeds in dienst
1963 kreeg ALLE materieel eerst in de periode 18 maart 1963-20 mei 1963 een gewoon L-sein, daarna omgekeerd L-sein, niet slechts enkele lokseries. Ook alle treinstellen dus!
1967 zwaailampen kwamen eerder op NS200/300 en 500/600/700
1976 invoering tijdelijk los A-sein op 1100 en 1300 (zie foto in elektrische lokomotieven in NL) en inhaakbeugel op de 1200 op de kopdeur, mede ivm electrificatie Oldenzaal-Bentheim. Pas eind 1978 hadden alle eloks een echt A-sein.
Het lijkt me erg sterk om dat in 2 maanden en 2 dagen te realiseren :o. En, eind 1959 reden er al 3 2400'en met een A-sein rond ten einde de grens met Duitsland te mogen passeren.
-
Het was weinig technisch hoor... vooral procedureel.
Diverse series loks hadden reeds kleurenwisselaars voor beide topseinen.
Het was dus vooral voor de machinist opletten welke schakelaars te gebruiken en de juiste kleurwisselaars verzetten.
-
De 2600 serie reed toch tussen 1953 en 1958?
Die heb ik er ook nog niet tussen zien staan, of ik moet hem over het hoofd hebben gezien..
Vr gr
Niels