BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Overlast op 01 April 2007, 14:25:08
-
Vanochtend heb ik van een kennis deze lantaarn gekregen :D:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P4010524.jpg)
Weet iemand van welke maatschappij deze was en uit welke periode deze komt?
Er staat 'DB 76' op. Het ligt voor de hand om te denken dat deze lantaarn bij de Deutsche Bubdesbahn gebruikt is, maar dat weet ik dus niet zeker. In het boek 'Spoorwegen in Nederland' van Guus Veenendaal staat op blz. 285 een zelfde afgebeeld (eigendom van het Spoorwegmuseum).
Maarten
-
Weet niemand het antwoord op onderstaande vraag ???
Vandaag heb ik de roest van de lantaarn geschuurd en ga hem morgen in de primer zetten. Meestal laat ik dit soort objecten origineel, maar deze was zodanig verroest dat opnieuw schilderen de enige optie is.
Ik plaats morgen wel een foto.
Maarten
-
Het is een sluitlantaarn. Zo een lantaarn voor achter op de trein. Door de lantaarn een kwart slag te draaien toont deze lantaarn overdag een rood-wit bord als sluitsein. Het lijkt mij een normaal oud DB model.
De landen kan je herkennen aan de lantaarnijzers, het ophang mechanisme. Franse lantaarnijzers is de RIC standaard. In nederland bestonden de lantaarnijzers uit een "stok" met op het uiteinde een vierkant gat. Dit gat was onder een hoek van 45 graden aangebracht. Je treft die op oudere goederenwagens aan. Deze lantaarn past met geen mogelijkheid op een nederlands lantaarnijzer.
-
;) een typische DB-Oberwagenlaterne, een Duitse olielamp dus, waarvan er tot in de jaren '70 bij nacht 2 achter op de (goederen-)treinen aangebracht waren. Voordat passagiersrijtuigen electrische sluitseinen kregen, werden deze lantaarns ook op reizigerstreinen toegepast.
De DB-lantaarns hadden 4 voetjes (overdag konden de zijkanten als sluitseinbord dienen, vandaar de rood/witte kleuren), de DR had een conusachtige onderzijde. Beelden kun je zien op
http://www.eisenbahn-harzvorland.de/htm/stellwerk.htm#sig_fahrz
Op de stoomlocs werden 2 lantaarns meegevoerd in een speciaal rekje onder het machinistenhuis of bij het drijfwerk.
Niet teveel opknappen, in deze staat 'leeft' 'ie en ruik je de stoom nog ;D
groeten,
Wim
-
Bedankt voor de reacties!
In nederland bestonden de lantaarnijzers uit een "stok" met op het uiteinde een vierkant gat. Dit gat was onder een hoek van 45 graden aangebracht. Je treft die op oudere goederenwagens aan. Deze lantaarn past met geen mogelijkheid op een nederlands lantaarnijzer.
Dat wist ik, zodoende vermoedde ik al dat het in ieder geval geen Nederlandse was.
Niet teveel opknappen, in deze staat 'leeft' 'ie en ruik je de stoom nog
Hij staat nu al in de primer :-X :P
Maarten
-
O ja, de foto zoals het er nu uitziet:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Lantaarn001-1.jpg)
http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Lantaarn002.jpg (http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Lantaarn002.jpg)
De geëmailleerde binnenkanten laat ik zo (alleen schoongemaakt). De lampsokkel heb ik gedeeltelijk al opgepoetst (zie 2de foto).
Maarten
-
Klaar :D:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P4180574.jpg)
Maarten
-
hm... hij's wel erg nieuw en schoon zo. Misschien nog een beetje weatheren? ;D
-
Dat was juist de bedoeling ;D
Als ik hem een paar jaar buiten zet wordt hij vanzelf weer geweaterd.
Maarten
-
Waarneer ga je bekennen dat je heb gekocht heb op www.bahnshop.de (http://www.bahnshop.de). Want naar mijn idee is het gewoon DEZE!!! (http://www.bahn.de/pbin/shop.pl?action=detail;id=11868;pagelen=12). Zonder grappen je hebt het erg mooi gedaan. Mijn complimenten.
Groetjes,
Robbert
-
Nou, die van mij is GEEN replica, maar echt! Volgens de kennis waar ik de lantaarn van gekregen heb, zijn bij de replica's de poten hol i.p.v. massief, en weegt zo'n replica bijna niets.
Bedankt voor de complimenten :D
Maarten
-
Ziet er mooi uit.
-
Hoi,
Leuk dit topic tegen te komen...
Vraag: hoe haal je het binnenwerk uit elkaar? De lont is volledig vergaan bij die van ons, en ik kan niet ontdekken hoe het binnenwerk los moet.
Groet,
Richey
-
dat messing gedeelte draai je los , zit met schroefdraad
-
Bedoel je helemaal onder de brander?
Ik heb al zitten kijken, het lijkt mee een beetje fragiel en durf er niet teveel kracht op te zetten...
Kan me herinneren dat hij vroeger nog wel eens branden, maar dat is zeker 15/20 jaar geleden...
(http://www.knol-computers.nl/modelbaan/IMG_4677.JPG)
www.knol-computers.nl/modelbaan/IMG_4677.JPG (http://www.knol-computers.nl/modelbaan/IMG_4677.JPG)
-
Glaasje pak je er zo vanaf, daarna kun je de hele brander uit elkaar schroeven.
-
Het stalen gedeelte is de oliepot, daar moet lampolie in. Je kunt hem vullen door het messing lampgedeelte geheel uit de stalen pot te draaien. Haal wel eerst het glaasje uit het messing gedeelte, anders heb je kans dat het breekt en aan andere glaasjes is moeilijk te komen, evenals aan een nieuwe pit.
succes.
-
als ik dit zo bekijk zou ik m eerst ff goed in de kruipolie spuiten ;D
-
Pffff wat een stof......
Afgelopen zaterdag op het oudijzer zo'n zelfde sluitlantaarn gevonden. In behoorlijk goede staat. Weinig lakschade, glazen heel. Effe de graagbeugel weer in de juiste vorm gebogen en klaar.
Helaas is de brander er niet meer bij. Nu kan ik er natuurlijk makkelijk een led verlichting in proppen, maar de originele brander is natuurlijk veel leuker ;).
Wie heeft er nog een liggen en wil er vanaf?
-
Hoi
Voor de mensen die het niet weten,ieder sluit,wissellantaarn ,heet het bouwjaar erin staan.
Deze lantaarns werden nog lang gemaakt ,zeker tot in de tachtiger jaren.
Deze olielantaarn is een drie standen sein.
Overdag rood-wit , nachts rood en bij defecte frontsein wit, ook werd hij gebruikt bij de donnerbuchse stuurstand.
Veel plezier ermee
gr Jo
-
Ik heb jaren geleden o.a. reserve glazen (die op de brander zelf) gekocht via deze site: http://www.emh-bude.de/index.html
Volgens mij heeft deze nog het een en ander. Stuur hem eens een mail, wie weet.
Deze kwam ik toen tegen bij "Die dampftagen" bij het spoormuseum in Koblenz.
-
Beste Ruud,
De brander is een 'Kosmosbrenner'. Daar is eenvoudig aan te komen net als de lampglazen en de kousen. Maar jij mist waarschijnlijk ook het tankje. Dat is wat moeilijker te vinden, zoek op Google.de geeft je meer mogelijkheden dan Google.nl. Zoals hier https://www.eisenbahnlampen-ausbesserungswerk.de/shop/ersatzteile-laternen/ (https://www.eisenbahnlampen-ausbesserungswerk.de/shop/ersatzteile-laternen/).
Succes
Met vriendelijke groet Biels
-
(y) dat er nog zoveel van te krijgen is (y).
Mis inderdaad de tank, brander en het glas :-\.
Brander en het 8"-glas zijn nog te krijgen. Tank wordt ook weer nagemaakt (y).
-
Wat geluk moet je hebben. Had ik een aantal maanden geleden ook al eens zo'n lantaarn in het oudijzer gevonden, zwaar beschadigd, zonder glas enz. Hem toen toch op het terrein in de loods gemieterd. Afgelopen zaterdag liep ik hem weer tegen het lijf...........zit er wel een tankje in ;D (y).
Thuis effe ontdaan van vliegroest en in de rode primer gespoten. Daarna effe een beetje zwart erop en........
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170711_22_20_48_Pro_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170711_22_20_48_Pro_1.jpg)
Even opgepoetst met een doek, verder lekker zo laten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170711_22_20_19_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170711_22_20_19_Pro.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170711_22_21_48_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170711_22_21_48_Pro.jpg)
Zal wel minder geluk hebben met het "vinden" van de pit en het glas ;D. Eerdaags dan maar eens gaan bestellen. Toch leuker als hij weer compleet wordt ;).
-
Effe het stof er af blazen.....
Weet iemand of de firma nog bestaat? Hun website is niet meer in de lucht :'(
https://www.eisenbahnlampen-ausbesserungswerk.de/shop/ersatzteile-laternen/
-
Oeps, nu wel weer in de lucht, maar alle delen staan op 0 voorraad ::).
-
Shop bestaat toch nog 8) :
die Artikel liegen bei uns vorrätig. Allerdings haben wir bereits dieses Jahr schon geschlossen.
Am 02.01.18 öffnen wir wieder den Onlineshop, dann können Sie dort die gewünschten Artikel bestellen.
Mit freundlichen Grüßen aus Kredenbach
Tim Marvin Trapp
Geschäftsführer
Eisenbahnlampen-Ausbesserungswerk Kredenbach
Kredenbacher Straße 67
57223 Kreuztal
Büro: 02732 384-0
-
Deze soort olielampen zijn volgens mij nog te verkrijgen bij de ZLSM. in Simpelveld. Heb er zelf ook een aangeschaft aldaar voor vijftien euro.