BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Overlast op 01 April 2007, 14:25:08

Titel: Olielantaarn, wie herkent deze?
Bericht door: Overlast op 01 April 2007, 14:25:08
Vanochtend heb ik van een kennis deze lantaarn gekregen :D:

(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P4010524.jpg)

Weet iemand van welke maatschappij deze was en uit welke periode deze komt?

Er staat 'DB 76' op. Het ligt voor de hand om te denken dat deze lantaarn bij de Deutsche Bubdesbahn gebruikt is, maar dat weet ik dus niet zeker. In het boek 'Spoorwegen in Nederland' van Guus Veenendaal staat op blz. 285 een zelfde afgebeeld (eigendom van het Spoorwegmuseum).

Maarten
Titel: Re: Olielantaarn
Bericht door: Overlast op 06 April 2007, 22:15:35
Weet niemand het antwoord op onderstaande vraag ???

Vandaag heb ik de roest van de lantaarn geschuurd en ga hem morgen in de primer zetten. Meestal laat ik dit soort objecten origineel, maar deze was zodanig verroest dat opnieuw schilderen de enige optie is.
Ik plaats morgen wel een foto.

Maarten
Titel: Re: Olielantaarn
Bericht door: Moddemeijer op 06 April 2007, 23:37:13
Het is een sluitlantaarn. Zo een lantaarn voor achter op de trein. Door de lantaarn een kwart slag te draaien toont deze lantaarn overdag een rood-wit bord als sluitsein. Het lijkt mij een normaal oud DB model.

De landen kan je herkennen aan de lantaarnijzers, het ophang mechanisme. Franse lantaarnijzers is de RIC standaard. In nederland bestonden de lantaarnijzers uit een "stok" met op het uiteinde een vierkant gat. Dit gat was onder een hoek van 45 graden aangebracht. Je treft die op oudere goederenwagens aan. Deze lantaarn past met geen mogelijkheid op een nederlands lantaarnijzer.
Titel: Re: Olielantaarn
Bericht door: sneek op 06 April 2007, 23:38:02
 ;) een typische DB-Oberwagenlaterne, een Duitse olielamp dus, waarvan er tot in de jaren '70 bij nacht 2 achter op de (goederen-)treinen aangebracht waren. Voordat passagiersrijtuigen electrische sluitseinen kregen, werden deze lantaarns ook op reizigerstreinen toegepast.

De DB-lantaarns hadden 4 voetjes (overdag konden de zijkanten als sluitseinbord dienen, vandaar de rood/witte kleuren), de DR had een conusachtige onderzijde. Beelden kun je zien op
http://www.eisenbahn-harzvorland.de/htm/stellwerk.htm#sig_fahrz

Op de stoomlocs werden 2 lantaarns meegevoerd in een speciaal rekje onder het machinistenhuis of bij het drijfwerk.

Niet teveel opknappen, in deze staat 'leeft' 'ie en ruik je de stoom nog ;D
groeten,
Wim
Titel: Re: Olielantaarn
Bericht door: Overlast op 07 April 2007, 20:39:42
Bedankt voor de reacties!

Citaat
In nederland bestonden de lantaarnijzers uit een "stok" met op het uiteinde een vierkant gat. Dit gat was onder een hoek van 45 graden aangebracht. Je treft die op oudere goederenwagens aan. Deze lantaarn past met geen mogelijkheid op een nederlands lantaarnijzer.

Dat wist ik, zodoende vermoedde ik al dat het in ieder geval geen Nederlandse was.

Citaat
Niet teveel opknappen, in deze staat 'leeft' 'ie en ruik je de stoom nog

Hij staat nu al in de primer :-X :P

Maarten
Titel: Re: Olielantaarn
Bericht door: Overlast op 07 April 2007, 21:41:13
O ja, de foto zoals het er nu uitziet:

(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Lantaarn001-1.jpg)

http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Lantaarn002.jpg (http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Lantaarn002.jpg)

De geëmailleerde binnenkanten laat ik zo (alleen schoongemaakt). De lampsokkel heb ik gedeeltelijk al opgepoetst (zie 2de foto).

Maarten
Titel: Re: Olielantaarn
Bericht door: Overlast op 18 April 2007, 18:30:16
Klaar :D:

(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P4180574.jpg)


Maarten
Titel: Re: Olielantaarn
Bericht door: Floris Dilz op 18 April 2007, 20:50:36
hm... hij's wel erg nieuw en schoon zo. Misschien nog een beetje weatheren?  ;D
Titel: Re: Olielantaarn
Bericht door: Overlast op 18 April 2007, 21:10:48
Dat was juist de bedoeling ;D

Als ik hem een paar jaar buiten zet wordt hij vanzelf weer geweaterd.

Maarten
Titel: Re: Olielantaarn
Bericht door: Robbert op 18 April 2007, 21:22:35
Waarneer ga je bekennen dat je heb gekocht heb op www.bahnshop.de (http://www.bahnshop.de). Want naar mijn idee is het gewoon DEZE!!! (http://www.bahn.de/pbin/shop.pl?action=detail;id=11868;pagelen=12). Zonder grappen je hebt het erg mooi gedaan. Mijn complimenten.

Groetjes,

Robbert
Titel: Re: Olielantaarn
Bericht door: Overlast op 19 April 2007, 11:37:16
Nou, die van mij is GEEN replica, maar echt! Volgens de kennis waar ik de lantaarn van gekregen heb, zijn bij de replica's de poten hol i.p.v. massief, en weegt zo'n replica bijna niets.

Bedankt voor de complimenten :D

Maarten
Titel: Re: Olielantaarn
Bericht door: rail4marcel op 20 April 2007, 12:38:41
Ziet er mooi uit.
Titel: Re:Olielantaarn
Bericht door: Richey op 02 October 2011, 21:01:26
Hoi,

Leuk dit topic tegen te komen...
Vraag: hoe haal je het binnenwerk uit elkaar? De lont is volledig vergaan bij die van ons, en ik kan niet ontdekken hoe het binnenwerk los moet.

Groet,

Richey
Titel: Re:Olielantaarn
Bericht door: roadster36 op 02 October 2011, 22:06:15
dat messing gedeelte draai je los , zit met schroefdraad
Titel: Re:Olielantaarn
Bericht door: Richey op 02 October 2011, 22:40:28
Bedoel je helemaal onder de brander?
Ik heb al zitten kijken, het lijkt mee een beetje fragiel en durf er niet teveel kracht op te zetten...
Kan me herinneren dat hij vroeger nog wel eens branden, maar dat is zeker 15/20 jaar geleden...


(http://www.knol-computers.nl/modelbaan/IMG_4677.JPG)
www.knol-computers.nl/modelbaan/IMG_4677.JPG (http://www.knol-computers.nl/modelbaan/IMG_4677.JPG)
Titel: Re:Olielantaarn
Bericht door: timtrein op 02 October 2011, 22:57:22
Glaasje pak je er zo vanaf, daarna kun je de hele brander uit elkaar schroeven.
Titel: Re:Olielantaarn
Bericht door: Totty op 09 October 2011, 21:55:18
Het stalen gedeelte is de oliepot, daar moet lampolie in. Je kunt hem vullen door het messing lampgedeelte geheel uit de stalen pot te draaien. Haal wel eerst het glaasje uit het messing gedeelte, anders heb je kans dat het breekt en aan andere glaasjes is moeilijk te komen, evenals aan een nieuwe pit.

succes.
Titel: Re:Olielantaarn
Bericht door: roadster36 op 09 October 2011, 22:36:47
als ik dit zo bekijk zou ik m eerst ff goed in de kruipolie spuiten ;D
Titel: Re: Olielantaarn
Bericht door: ruudns op 27 June 2017, 22:16:04
Pffff wat een stof......
Afgelopen zaterdag op het oudijzer zo'n zelfde sluitlantaarn gevonden. In behoorlijk goede staat. Weinig lakschade, glazen heel. Effe de graagbeugel weer in de juiste vorm gebogen en klaar.
Helaas is de brander er niet meer bij. Nu kan ik er natuurlijk makkelijk een led verlichting in proppen, maar de originele brander is natuurlijk veel leuker ;).
Wie heeft er nog een liggen en wil er vanaf?
Titel: Re: Olielantaarn, wie herkent deze?
Bericht door: Miljoenenlijn op 28 June 2017, 01:11:38
Hoi

Voor de mensen die het niet weten,ieder sluit,wissellantaarn ,heet het bouwjaar erin staan.
Deze lantaarns werden nog lang gemaakt ,zeker tot in de tachtiger jaren.
Deze olielantaarn is een drie standen sein.
Overdag rood-wit , nachts rood en bij defecte frontsein wit, ook werd hij gebruikt bij de donnerbuchse stuurstand.
Veel plezier ermee

gr Jo
Titel: Re: Olielantaarn, wie herkent deze?
Bericht door: J. Moors op 28 June 2017, 02:35:29
Ik heb jaren geleden o.a. reserve glazen (die op de brander zelf) gekocht via deze site:  http://www.emh-bude.de/index.html
Volgens mij heeft deze nog het een en ander. Stuur hem eens een mail, wie weet.
Deze kwam ik toen tegen bij "Die dampftagen" bij het spoormuseum in Koblenz.
Titel: Re: Olielantaarn, wie herkent deze?
Bericht door: Biels op 28 June 2017, 17:08:16
Beste Ruud,

De brander is een 'Kosmosbrenner'. Daar is eenvoudig aan te komen net als de lampglazen en de kousen. Maar jij mist waarschijnlijk ook het tankje. Dat is wat moeilijker te vinden, zoek op Google.de geeft je meer mogelijkheden dan Google.nl. Zoals hier https://www.eisenbahnlampen-ausbesserungswerk.de/shop/ersatzteile-laternen/ (https://www.eisenbahnlampen-ausbesserungswerk.de/shop/ersatzteile-laternen/).
Succes

Met vriendelijke groet Biels
Titel: Re: Olielantaarn, wie herkent deze?
Bericht door: ruudns op 29 June 2017, 22:13:16
 (y) dat er nog zoveel van te krijgen is (y).
Mis inderdaad de tank, brander en het glas :-\.
Brander en het 8"-glas zijn nog te krijgen. Tank wordt ook weer nagemaakt (y).
Titel: Re: Olielantaarn, wie herkent deze?
Bericht door: ruudns op 11 July 2017, 22:39:03
Wat geluk moet je hebben. Had ik een aantal maanden geleden ook al eens zo'n lantaarn in het oudijzer gevonden, zwaar beschadigd, zonder glas enz. Hem toen toch op het terrein in de loods gemieterd. Afgelopen zaterdag liep ik hem weer tegen het lijf...........zit er wel een tankje in ;D (y).
Thuis effe ontdaan van vliegroest en in de rode primer gespoten. Daarna effe een beetje zwart erop en........

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170711_22_20_48_Pro_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170711_22_20_48_Pro_1.jpg)

Even opgepoetst met een doek, verder lekker zo laten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170711_22_20_19_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170711_22_20_19_Pro.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170711_22_21_48_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20170711_22_21_48_Pro.jpg)

Zal wel minder geluk hebben met het "vinden" van de pit en het glas ;D. Eerdaags dan maar eens gaan bestellen. Toch leuker als hij weer compleet wordt ;).
Titel: Re: Olielantaarn, wie herkent deze?
Bericht door: ruudns op 20 December 2017, 23:16:08
Effe het stof er af blazen.....
Weet iemand of de firma nog bestaat? Hun website is niet meer in de lucht :'(

https://www.eisenbahnlampen-ausbesserungswerk.de/shop/ersatzteile-laternen/
Titel: Re: Olielantaarn, wie herkent deze?
Bericht door: ruudns op 20 December 2017, 23:25:44
Oeps, nu wel weer in de lucht, maar alle delen staan op 0 voorraad ::).
Titel: Re: Olielantaarn, wie herkent deze?
Bericht door: ruudns op 21 December 2017, 10:13:28
Shop bestaat toch nog 8) :

die Artikel liegen bei uns vorrätig. Allerdings haben wir bereits dieses Jahr schon geschlossen.
Am 02.01.18 öffnen wir wieder den Onlineshop, dann können Sie dort die gewünschten Artikel bestellen.

Mit freundlichen Grüßen aus Kredenbach
Tim Marvin Trapp
Geschäftsführer
Eisenbahnlampen-Ausbesserungswerk Kredenbach
Kredenbacher Straße 67

57223 Kreuztal

Büro: 02732 384-0
Titel: Re: Olielantaarn, wie herkent deze?
Bericht door: Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland) op 21 December 2017, 13:03:29
Deze soort olielampen zijn volgens mij nog te verkrijgen bij de ZLSM. in Simpelveld. Heb er zelf ook een aangeschaft aldaar voor vijftien euro.