BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: jpboogerd op 29 December 2011, 20:30:53
-
Ik heb verleeden week een Philotrain bier wagen gekogt en ik will wel een Philotrain verzaameling beginnen. Maar ik wil wel weeten of de meeste verzaamelaars hun Philotrain modellen op een layout rijden of ze in een glaaze kast staan om daar te bewonderen. Alle advies is hierop welkom. Ik weet wel dat mijn Hollands niet het beste blijkt want ik woon sinds kind zijn in Canada.
-
Dat is voor iedereen verschillend, eeeeh Jan? ;)
Voor mij zijn treinen om mee te rijden. Dus het kleine aantal Philotrain modellen dat ik heb rijdt vrolijk mee met de rest. Ik heb zelfs een paar Amstel bierwagentjes met nem-schachten en Fleischmann koppelingen rondrijden. Voor de die hard vitrineverzamelaar is dat je reinste heiligschennis. Die twee modellen zijn ook vervuild en dan gaat de gemiddelde verzamelaar al helemaal van zijn stokje.
Maar ieder zijn lol. Ze staan ook prachtig in een mooie vitrine.
-
Ik heb verleeden week een Philotrain bier wagen gekogt en ik will wel een Philotrain verzaameling beginnen. Maar ik wil wel weeten of de meeste verzaamelaars hun Philotrain modellen op een layout rijden of ze in een glaaze kast staan om daar te bewonderen. Alle advies is hierop welkom. Ik weet wel dat mijn Hollands niet het beste blijkt want ik woon sinds kind zijn in Canada.
Off topic, Jouw Nederlands is prima hoor mijn complimenten.
Greetings Ben.
-
De wedervraag is, waarom wil je specifiek Philotrain verzamelen?
-
Dag Jan,
Heel veel modelbouwers in Nederland beschouwen de Philotrain modellen als een stuk waardebelegging en zijn uiterst voorzichtig met het rijden ermee. Of het staat in een vitrine of ze bewaren het in de originele Philotrain dozen.
Dit soort modellen vervuilen, dat staat gelijk aan vloeken.
Maar overal zijn uitzonderingen op! Ik ken ook iemand die de modellen echt gebruikte om mee te rijden op modelbanen.
Dus, wat jij ermee wilt, dat moet je gewoon doen. Daar is het een hobby voor.
Gerard
-
Hoi,
Tenminste twee Gerard, als je mij niet met die ene bedoelde ;)
JP, ik koop ze om mee te gaan rijden. Maar dat is out of the box niet altijd een succes. Daarom laat ik er dan een heel progamma aan modificaties op los.
Lees hier en huiver eventueel ;) (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,33227.msg504214.html#msg504214)
Grtzz,
Karst
-
ik heb ze ook om te rijden.
daarom hebben ze er ook een motor ingezet nietwaar?
maar om het goed aan t rijden te krijgen heb je meer nodig als een vijl (nagellak bijv) ;D
de meeste probleem punten om mee te rijden zijn de remblokken die tegen het wiel aanlopen
of bogies die tegen trapjes aan komen en dan kortsluiting geven.
Dit omdat alles dus metaal is.
gr Jan
-
Zucht nog een JP..... ;)
t' wordt hier nog druk ....
Welkom op het forum, en gebrekkig Nederlands is nog niet als reden gebruikt om iemand hier bij de benen af te branden, het geheel niet gebruiken van Hoofdletters en leestekens als daar zijn ".,"; is meerdere malen aangegrepen.
JP
-
;D tja t mos ff snel he
-
Hmm, ik weet niet of deze olie op de golven of op het vuur gaat :-\
Mijn ervaring met Philo beperkt zich tot de trammodellen: GEWELDIGE modellen (Kant-en-Klaar) in GEWELDIGE finish, maar voor de rijdende hobbyist: ??? ??? ??? :o :-X :'(
Inderdaad: er zitten motoren in, maar daarmee is (naar mijn mening) dan ook wel alles gezegd... Het Zou Moeten Kunnen Rijden...
Ik propageer dan ook een samenwerking tussen Dhr, Friskorn (kappen) en Roco (trein) danwel Halling (tram) voor Echt Geweldige Modellen. [Mijn HTM-buitenlijner zal met Haar twee Salonwagens nooit Haar vitrine verlaten, ik wensch geen desillusie...]
Frans
-
In zo'n bierwagentje zit geen motor hoor. :P
Ik heb twee Philotrains op eigen kracht en digitaal rondrijden, een eloc 1500 en een 2000, en na een hoop gefrot (vooral met de stroomafname) loopt dat nu prima. Resteert nog een motorpost. Die kan ook rijden, maar is tevens een geweldige open klankast. Man, man de Mätrix 1200 is er niks bij.
-
De stoomloks daarentegen rijden bijna geruisloos.
Soms een knorretje van de cardanas, maar dat was het dan ook wel.
Extra stroomafnemers is inderdaad een must.
Omdat de loks nu zo`n 20 jaar oud zijn, de tandwielkast open schroeven oude vet er uit en nieuw roco vet er in.
(zuur en weekmaker vrij)
En soms is het wat meer werk.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35614.msg552646.html#msg552646
Gr Jan
JP, de kat was nu van mijn schoot af ;D
-
Ook ik gebruik ze gewoon om mee te rijden (voor zover dat gaat) ;)
-
Dag Jan,
Heel veel modelbouwers in Nederland beschouwen de Philotrain modellen als een stuk waardebelegging en zijn uiterst voorzichtig met het rijden ermee. Of het staat in een vitrine of ze bewaren het in de originele Philotrain dozen.
Dit soort modellen vervuilen, dat staat gelijk aan vloeken.
Maar overal zijn uitzonderingen op! Ik ken ook iemand die de modellen echt gebruikte om mee te rijden op modelbanen.
Dus, wat jij ermee wilt, dat moet je gewoon doen. Daar is het een hobby voor.
Gerard
Ja, Gerard, dat begijp ik nouw tog wel goed. De DE-I en DE-2 van Artitec zijn ook heel mooi en tog wel veel goedkooper. Men kan mischien een Philotrain DE-1 van Philotrain in de vitrine zetten en een van Artitec mee rijden. En ik geloof tog wel dat er meerdere modellen van Artitec in de toekomst ook of de markt komen.