BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: treinenwilhelm op 29 December 2011, 15:54:16
-
Hallo
Wie kan mij helpen?
Ik heb een grote Marklin modelspoorbaan waar treinen allemaal goed rijden op de rails.
Nu heb ik bovenleiding geplaatst en zodra ik die aansluit ontstaat er kortsluiting.
Ik sluit de rode draad aan op de bovenleiding en de bruine op de rail -
Hoe kan ik deze opsporen, is er een oplossing of moet ik alles los gaan halen?
Alvast Bedankt.
-
Bruine op de rail? Op de puntcontacten?
-
Hallo Henk
Bedankt voor uw reactie.
Nee op de min van de spoorrails en niet de contactpunten(plus)
Groeten
-
Heb je de sluiting al zonder trein op de baan of met?
Hoe heb je de voedingen gemaakt?
Via meerdere trafo's of met 1?
Iets meer gegevens zou welkom zijn.
Groet Tinus.
-
Hallo Tinus
Ik heb het met meerdere trafo's geprobeerd en ook met enkel 1 exemplaar.
Ik krijg de sluiting als er een trein op de rails staat.
Als ik de trafo wil omschakelen gaat het lichtje op de trafo uit en als ik hem opendraai gaat het lampje steeds minder fel branden.
Ik hoor het wel van u wat u ervan denkt.
Groeten
-
Je hebt dus apparte trafo's voor rail en bovenleiding.
Heb je de massa's doorverbonden?
Tinus.
-
Hoi Tinus
Ja ik heb aparte trafo's, 1 voor rail en 1 voor bovenleiding.
Ja ik heb de NUL van de trafo's met elkaar verbonden
Groeten
-
Zit er op de trein een keuze schakelaar voor bovenleiding of rail?
Staat deze helemaal op de juiste stand?
Tinus.
-
Hoi Tinus
Ja want ik heb meerdere locs met bovenleiding.
Nu heb ik alle locs van de baan af gehaald.
En nu nog steeds hetzelfde, bij omschakelen lamje bijna uit, bij opendraaien gaat het zwakker branden.
Nu staat er niets meer op de rails.
Groeten Wilhelm
-
Draai de 230v stekker van de bovenleiding trafo eens een halve slag in het stopcontact.
Tinus.
-
Hoi Tinus
Heb ik gedaan, maar het maakt niets uit.
Ik heb beide trafo's in een verlengblok zitten.
Groeten Wilhelm
-
Niet de stekker van het verlengblok.
Alleen van de trafo.
Tinus.
-
Hoi Tinus
Ja zoals u zei en vroeg heb ik dat gedaan.
Groeten Wilhelm
-
Dan zal het opzoeken toch iets lastiger gaan.\
Waarschijnlijk zit er ergens een verbinding tussen de contactpunten van de rail
en de bovenleiding.
Is de bovenleiding op meerdere punten aangesloten of enkel?
Haal de draad van de bovenleiding eens los en kijk dan nog eens.
Tinus.
-
Hoi Tinus
Ik heb maar 1 draad aangesloten.
Als ik hem los maak, werkt de trafo goed.
Groeten Wilhelm
-
Sluit nu de bovenleidingdraad weer aan en haal de massa van de bovenleiding trafo los.
Wat gebeurt er dan?
Tinus.
-
Hoi Tinus
Met alleen de plus doet de trafo niets, maar met de doorlussing van de andere trafo is het weer hetzelfde.
-
Haal eens aan 2 kanten een stukje uit de bovenleiding op ca 50co van het aansluit punt. Gaat dat goed, verleng dit stuk dan met 1m, enz enz, tot het fout gaat. Dan zit je probleem in de laatst toegevoegde sectie.
-
Draai eens beide draden van de bovenleiding trafo om.
Tinus.
-
Hoi Tinus
Er veranderd niets.
Ik denk dat ik alles los moet maken en opnieuw beginnen.
Ach ja er is altijd wel wat met de hobby.
Groeten Wilhelm
-
Tja, dat zal het dan wel worden.
Stap voor stap de boel weer aansluiten.
Zoals ruud ook al zegt.
Eerst een klein stukje bovenleiding, dan steeds een stuk toevoegen.
We horen het wel.
succes Tinus.
-
Hoi Tinus en Ruud
Hartelijk Bedankt voor jullie meedenken.
Ik laat het weten wat het is geweest.
Fijne Jaarwisseling voor als ik het nog niet gevonden heb.
Groeten Wilhelm
-
Hoi Meedenkers
Ik heb het probleem gevonden, het was een bovenleidingsmast die sluiting gaf.
Allen bedankt.
Groeten Willy