BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: BVZfan op 26 June 2006, 13:59:54
-
Een korte vraag, waar waarschijnlijk een hoop verschillende reacties op komen :):
??? Hoe smeren jullie de lok's en zorg je ervoor dat ze netjes zacht zoemend hun rondjes draaien?
-- Paul
-
Ik smeer mijn locomotief pas als hij schoongemaakt is. ;D
Een druppeltje olie op alle draaiende delen. Niet te weinig maar zeker niet te veel. ;)
Daarbij zorg ik ook voor weinig stof en andere narigheid op de sporen.
Een goede reinging van de motor heeft bij mij ook geholpen!!
gr alex
-
Ik smeer nooit een locomotief. En heb ook bijna geen problemen. Ten minste met de nieuwe locomotieven.
Marcel.
-
Smeren inderdaad alleen na schoonmaken, anders ga je vuil zitten verspreiden in je motortje.
Smeren hoeft eigenlijk alleen op de lagertjes door een in een druppeltje olie gedoopt tandenstokertje tegen de lagertjes aan te houden en het motortje te laten draaien.
Blijf in ieder geval ver uit de buurt van je koolborstels, die dingen doen alles met de olie wat je niet wilt :(
Grtn Coert
-
Ik smeer de draaiende delen alleen in met dunne olie wanneer dat bij onderhoudsbeurten nodig is. In principe eens per drie of vier jaar. Of wanneer een loc op de modulebaan rijdt en anderen zeggen:"Je moet er maar eens naar kijken, want hij piept!" , dan is het weer eens nodig vanwege vele draaiuren.
Het hangt ook van de tractiesoort af. Bij vele gesloten tandwielhuizen stopt de fabrikant er al vet in, waardoor jaren lang niet meer naar om hoeft te kijken. Maar ik zelf rijdt graag met Nederlands stoom (DJH) , dat vraagt veel vaker smeeronderhoud.
Gerard
-
Op een ander forum las ik dat een handige jongen zijn Märklin motoren niet hoeft te smeren omdat hij zelf lagertjes inbouwd. 8)
http://www.marklinforum.nl/viewtopic.php?t=680 (http://www.marklinforum.nl/viewtopic.php?t=680)
Pfff zo iets zou ik ook wel willen maar met mijn linker handen krijg ik dat niet voor elkaar :-|
Hermanus
-
Die handige jongen was voorheen ook actief op Beneluxrail.
En hij heeft wel een voorsprong op de meesten van ons, want hij is instrumentmaker. Heeft dus ook de beschikking over gereedschap waar wij alleen maar van kunnen dromen.
Los daarvan kun je je afvragen wat het inbouwen van kogellagertje echt oplevert. Als het resultaat alleen maar is dat je nooit meer hoeft te smeren, dan vind ik het nogal hoog gegrepen. Bovendien moeten de tandwielen toch nog gesmeerd worden, dus wat is nou eigenlijk de winst?
-
Hoi Klaas,
De winst bestaat uit het niet meer vervuilen van de koolborstels. Dat is wat ik uit het hele verhaal lees.
Groeten Jack
-
Maar dan slijten je koolborstels wel nog steeds en moet je ze nog steeds regelmatig vervangen. Daarbij dus ook nog je collector schoon maken en uitkijken dat je geen slijpsel in je kogellagertjes krijgt. M.a.w. leuk dat hij het kan, maar ik zie er ook de meerwaarde niet van in.
Grtn Coert
-
De locomotieven smeren, alleen als ze erom vragen is mijn stelling ;D.
De meeste locomotieven krijgen veel te veel olie waardoor de olie gaat plakken als ze wat langer stil staan, zoals bij mij over het algemeen.
Bij teveel olie zal ook je modelbaan (sporen) sneller vies zijn omdat de locs teveel olie ook weleens willen verliezen en dit komt dan precies op de rail terecht.
Groeten,
Christoph
-
Pas smeren wanneer een loc begint te piepen. Dan even helemaal nakijken en schoonmaken en net zoveel smeren tot dat het piepen weg is. En als dat betekent twee druppeltjes olie dan so be it.
-
Zoals Davy omschrijft is correct ;D, echter houd er rekening mee dat de olie eerst moet zijn verdeelt ::) om de asjes. Hierdoor is het beter eerst even een rondje of wat te rijden voor het oordeel komt dat de loc nog piept.
Groetjes,
Christoph
-
Die handige jongen was voorheen ook actief op Beneluxrail
Jah dat is Johan van Blausee met hout. Die mis ik inderdaad. Dat is inderdaad een Kei in het bouwen en ombouwen.
Jaap