BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: trainee op 28 December 2011, 21:36:09
-
Hallo allemaal,
Na jaren van niets doen ga ik binnenkort weer een nieuwe baan opbouwen en ben me aan het oriënteren op verschillende merken. Ik ben nogal gecharmeerd van de ruime wisselhoek die peco code 83 heeft. Maar dit schijnt gebaseerd te zijn op de Amerikaanse markt. Een paar vragen:
- Wie kan mij vertellen wat er specifiek Amerikaans is aan Peco code 83 en in hoeverre verschilt dit van Duitse wissels?
- Heeft iemand ervaring met deze wissels, bijv in vergelijking met Tillig of Peco code 75?
PS ik heb nog wat Roco met bedding maar dat wil ik bewaren voor "onder de grond".
Ik ben benieuwd naar jullie reacties
-
Amerikaanse wissels hebben meer dwarsliggers dan europese wissels. Ook liggen deze in een ander patroon, zijn de hartstukken etc anders opgebouwd etc.
Als je een europese baan wilt bouwen en je wilt echt slanke wissels inzetten kun je het beste Tillig EW5 en EW6 nemen of nog een paar maanden wachten op Weinert: mein-gleis (http://www.mein-gleis.de/), dat is echt naar het (Duitse) voorbeeld.
Groet,
dirkjan
-
Mein-gleis ziet er inderdaad prachtig uit, maar hoezo een paar maanden wachten? Is overigens behoorlijk aan de prijs voor zover ik dat kan achterhalen. Alternatief is dan zelfbouw wissels van Günter Weller. Heeft iemand daar ervaring mee? Zie: http://www.g-weller.de/
Groet,
Mario
-
Waarom sluit je tillig uit?
-
Het is niet bedoeling Tillig uit te sluiten. Ik was gewoon geïnteresseerd in de andere merken om een goede vergelijking en keuze te kunnen maken. Sterker nog: mijn idee gaat op dit moment uit naar Tillig EW3 in combinatie met Engels wissels van Weller. Ik wil aan de ene kant de boogstralen ruim houden maar gelet op de beschikbare ruimte ook weer niet al te groot. Het blijft natuurlijk schipperen. Als ik van de EW 3 het deel voorbij de punt recht laat creëer ik een slanke wisselhoek van 9 graden. Weller heeft een daarbij passend Engels wissel. Alternatief is het Engels wissel van Roco line met een wisselhoek van 10 graden.
Groet
Mario
-
Tillig EW3 met Weller DKW is een prima combinatie voor een fijne wisselstraat. Voor de hoofdlijn niet op schaal maar veel netter dan 'standaard' wissels. Vergeet de DKW van Roco als je het hartstuk niet vervangt door een die beter met alle wielen om kan gaan (RP25 of ander fijn materiaal valt daar in) zie hier (http://www.mw-modellbau.de/03_Gleisbau/Gleisbau.htm)
dirkjan
-
Thx voor de informatie. Ik kan hier wel iets mee (y)
Mario