BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: guest7823 op 28 December 2011, 19:49:36
-
Op termijn wil ik allerlei wissel ed zelf gaan bouwen.
Vandaag een eerste proefstukje gemaakt, om eens te kijken hoe het allemaal gaat en waar ik tegen aan ga lopen.
Hoewel ik hier ook verslag hoop te gaan doen van allerlei (rail)bouwprojecten hier in ieder geval het eerste stukje rail in code 40:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Handwissel_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Handwissel_03.jpg)
Links Peco code 55, rechts "normale" Roco, in het midden het eerste proefstukje zelfbouwde code 40 rail
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Handwissel_04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Handwissel_04.jpg)
Boven Peco code 55, onder "normale" Roco, in het midden het eerste proefstukje zelfbouwde code 40 rail
Hierbij moet je in de gaten houden dat code 40 in N-spoor ongeveer overeenkomt met UIC 54, een van de zwaarste railprofielen die we in Europa toepassen.
-
Paul,
Ik gebruik code 40 al tijden en bouw zelf wissels en rail.
Ik gebruik twee bronnen:
1 de 2mm associationwww.2mm.org.uk/ (http://www.2mm.org.uk/)en
2. mago finescalehttp://www.mago-finescale.de/html/gleise__weichen___zubehor.html (http://www.mago-finescale.de/html/gleise__weichen___zubehor.html)
Voordeel van de eerste: heeft ook finescale wielen en loc wielstellen en biels uit printplaat
Voordeel van de tweede heeft kant en klare ge-etste wissels en rail(uit printplaat)
Algemeen: het ziet er veel beter en realistischer uit.Voor voorbeelden kan je terecht bij Henk Oversloot
http://www.fs160.eu/index.php (http://www.fs160.eu/index.php), Jens Emmermannhttp://www.raw-nette.de/finesca2.htm (http://www.raw-nette.de/finesca2.htm)of edward van Flottwellhttp://www.finescale.org/finescale.org/Startseite.html (http://www.finescale.org/finescale.org/Startseite.html)
Veel plezier bij het bouwen
-
Het is niet perfect, het is niet briljant, maar het is m'n eerste zelfgebouwd N-spoor code 40 wissel en ...........
HET WERKT (y)
http://youtu.be/dJIDD3mDFSM
Het is niet perfect, het is niet briljant, maar het is m'n eerste zelfgebouwd N-spoor code 40 wissel en ...........
Het werkt, ZELFS TEGEN DE PUNT IN (y) (y)
http://youtu.be/JmIk7Lg1NgU
Het moet en zal beter, maar trots, tevreden en blij ben ik wel!
PS een van de zaken die me ECHT opvalt is dat is dit testbaantje met micro Engineering code 40 rail NOOIT schoonmaak qua rail koppen en dat het eigenlijk ALTIJD rijdt. Dit in tegenstelling tot het "standaard baantje met Roco rails" dat eigenlijk NOOIT werkt zonder schoonmaken
-
Ziet er voor een eerste poging goed uit.Tip: maak nu de wissels zoals ze bedoeld zijn.Dus niet een te grote hoek, maar een fijn verlopende, zoals gebruikt bij de spoorwegen.Ik gebruik 1:9 wissels die in het echt bedoeld zijn om ze met maximaal 40 km/uur te berijden.,Ze nemen wat plaats in, maar het effect is groots!!
-
Mooi stukkie werk !
Btw een link naar een fiNe scaler..http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=50628
-
een link naar een fiNe scaler (http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=50628)
Kannie bestaat niet en z'n broer ligt op het kerkhof. Iemand nog een beetje "humble pie" over? :-[
-
Heb dit ook in de bookmarks te staan, het zijn geen grappen wat die man presteert.
Zoals 1 van de forumleden daar meld: 'da schmeisst man Seine eigene Sachen im Kamin'
Afgezien van modelbouw kan 'ie ook nog fotograferen.
Ik heb me regelmatig moeten overtuigen dat het echt N was. Alleen aan de drijfaskoppelingen zie je wat,
maar die baggermachien, is ook een ding
fred
-
Volgens mij moet die man EEEEEUWEN met z'n camera macro opnamen maken en dan ALLES wat hij ziet corrigeren en zo ad fundum :-\
Maar wel HEEEL knap (y) (y) (y)
Dezelfde categorie als die man die op (Eurospoor) Houten dat baantje had met zelfgemaakte Z wissels ed
-
(http://www.abload.de/img/dkwsegmentsony003dcj4.jpg)
(http://www.abload.de/img/dkwsegmentsony003edg0egx.jpg)
(http://www.abload.de/img/dkwsegmentsony061tfxq.jpg)
(http://www.abload.de/img/dkwsegmentsony089eey0.jpg)
DIT ZIJN GEEN GRAPPEN, dit is N-spoor, mafketel (y) (y)
Ga maar weer timide m'n hoekje in :'(
-
Echt sprakeloos!!!! Voorlopig even niet meer modelbouwen. Even bijkomen
Net reactie hierop op een amerikaans forum:
"Als iemand zou zeggen dat het spoor 0 was zou ik het ook geloven"
-
Ach Paul, gewoon lekker doorgaan en je lat telkens een klein stukkie hoger leggen. Zat eerst ook zo te kijken en te denken..moet erbij vertellen dat de man van professie chirurg is, die zal zodoende het minescule wel wat meer gewend zijn...
-
Martin,
OK het waren m'n eerste wissels, en het was toch net weer allemaal iets te snel. Maar die goed te krijgen was toch wel het nodige gepruts.
Daarna, hier eens naar gekeken:
How-To-Building-a-Fast-Tracks-Code-40-6-Slipswitch (http://www.nscale.net/forums/showthread.php?18462-How-To-Building-a-Fast-Tracks-Code-40-6-Slipswitch)
en deze
How-To-Building-a-Fast-Tracks-Code-55-3-Way-Turnout (http://www.nscale.net/forums/showthread.php?18974-How-To-Building-a-Fast-Tracks-Code-55-3-Way-Turnout-the-second-attempt!)
en dacht, daar kom ik ook wel doorheen met een beetje oefenen en puzzelen
en dan krijg je dit .............
Dan ga ik toch echt weer eventjes in m'n hoekje zitten. Maar goed ik heb twee grote etalage ruiten van ruim 3 meter breed en drie zijruiten van krap een meter vlak bij een groot station en daar moet en zal een N-spoor treintje door heen rijden (ooit) : :P
En die "standaard" N-spoor wissels BEN IK ZAT :'(
-
ik hou me maar altijd voor dat ik in ieder geval het geduld niet heb om zo'n nivo te bereiken.
Dan hoef ik over de vingers niet meer na te denken.
De les is wel dat je dus ook in N geen wisselcompromissen hoeft te sluiten. Op mijn bouwsels ben
ik best tevreden met de tillig-EW3s, een stuk slanker, maar ook nog weer lang niet richting 'echte'
wisselhoeken. In de loop van de modelbouwcarriere begin ik slankere wissels steeds meer te waarderen.
nou nog voor het smalspoor, dat is of helemaal zelfbouw of geholpen door bv Weller.
fred
-
Misschien steek je van van deze blog op:
http://motoriseddandruff.blogspot.co.nz/search/label/Trackmaking (http://motoriseddandruff.blogspot.co.nz/search/label/Trackmaking)
Een aardig gedetailleerd verslag van hoe het niet moet en andere tips mbt spoor bouwen voor N spoor wielen. dat de rest 1:120 is moet je maar even negeren ;)
mvg,
Rick
-
Rick,
Bedankt. Helpt zeker om weer onder m'n bureau vandaan te komen. (y) Toen ik op de vorige Eurospoor die man met die Z-spoor baan met zelfgemaakte wissels zag had ik al zo iets van "waar begin ik aan" maar wat deze man doet is echt een klasse apart.
Ik heb toegezegd om op Eurospoor te gaan laten zien hoe je de diverse wissels DCC vriendelijk kan maken en daarvoor moet ik een aantal wisseltjes hebben om te verzagen (om te laten zien waar de scheidingen aangebracht moeten worden bij het puntstuk ed). Dus voor die tijd moet ik m'n buildersblock wel overwonnen hebben. De doelstelling om dan een Engelsman gebouwd te hebben had ik al niet en dat hou ik nog maar even zo
-
DIT ZIJN GEEN GRAPPEN, dit is N-spoor, mafketel (y) (y)
Ga maar weer timide m'n hoekje in :'(
Pas op Paul, dadelijk wordt je geveegd ;) Foei ;D
Ik was gisteren bij Martin en we hadden het over die Duitser. Ik vind het superknap wat hij daar presteert maar ergens moet het allemaal wel haalbaar zijn..... en goed genoeg en goed uitziend is voor de meesten van ons gewoon op een normale manier te doen. Dit grenst bijna aan het waanzinnige ;)
Zoals ik gisteren al zei: " het moet wel in dit leven af kunnen zijn...." ;)
-
Ronald,
Sinds een potentiele schoonvader die bezig was met het bouwen van een spoor I 3700 met vier cilinders (ipv de standaard een cilinder met slipexcentriek) vrolijk fluitend zijn wielen weggooide omdat hij er achter gekomen was dat er twee spaken te weinig in z'n wielen zaten (verkeerde tekening oid) en opnieuw begon heb ik me zelden meer verbaast.
Bewondermomenten heb ik zat gehad:
- dat eerder genoemde Z baantje
- miniaturwunderland.
- en zo nog een paar
Echter dit was echter weer zo'n "shock & awe" moment. Dus ik handhaaf m'n bovenstaande mening, tenslotte heb ik wel een klein beetje recht van spreken en verstand van ketels 8)
-
(y) ;)
-
Zoals ik altijd al zeg: als je maar lang genoeg zoekt klets je je overal uit:
http://www.woorden.org/woord/mafketel
iemand die zich op een grappige manier ongewoon gedraagt
Synoniemen:
mafkees, malloot
Volgens mij kunnen we het daar toch wel met z'n allen over eens zijn?
-
Gelijk heb je wel, je moet wel een beetje een mafkees zijn om zo te bouwen....
-
(&*)*&&^&*)^ :o Zo bouwen?? ::) Ongelofelijk mooi (y)
Ga dit in 0 niet eens voor elkaar krijgen :-\
Allie
-
goed, maar eens even beginnen met hersteltherapie :P
Sommige plaatjes zijn niet briljant, maar ik hoop wel dat ze een beetje gaan laten zien waarom ik niet meer verder wil met de standaard N-wissel en dat ik het maar zelf ga proberen.
Railprofielen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_01Rail_overzicht_code.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_01Rail_overzicht_code.jpg)
Hier een overzicht van de verschillende soorten railprofielen. Links Roco code 80, in het midden de vertruukte Peco code 55 rail en rechts Micro Engineering code 40
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_02_Rail_overzicht_code.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_02_Rail_overzicht_code.jpg)
En nog eentje vanuit een wat lagere hoek
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_03_Rail_overzicht_code.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_03_Rail_overzicht_code.jpg)
Hier is hopelijk wat beter te zien wat het verschil is tussen de standaard roco rails en de rails die Peco gebruikt. Feitelijk zijn beide rail even hoog en hebben een vergelijkbaar oppervlakte, alleen bij de Peco rail is een deel van de rail verwerkt in de dwarsliggermat
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_04_Rail_code_50_Roco.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_04_Rail_code_50_Roco.jpg)
De Roco code 80, had een vijltje langs gemogen, maar ja is toch alleen maar voor de demo baantjes in de etalage
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_05_Rail_code_50_Roco_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_05_Rail_code_50_Roco_02.jpg)
Links Roco code 80, rechts de Peco code 55
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_06_Rail_Code_55_Peco.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_06_Rail_Code_55_Peco.jpg)
De Peco code 55
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_07_Rail_code_40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_07_Rail_code_40.jpg)
En de Micro Engineering code 40 met handgemaakte rail
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_08_Rail_code_40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_08_Rail_code_40.jpg)
Ter vergelijking: links de Peco code 55 en rechts de Micro Engineering code 40 met handgemaakte rail
Dit schrijvende bedenk ik me dat ik nog vergeten ben plaatjes te maken van Micro Engineering code 40 flex. Die heb ik wel en moet er ook bij, omdat aan de hand daarvan goed kan worden aangetoond waarom sommige code 40 rail in N wel probleemloos werkt met de standaard flenshoogte die de normale N-wielen nu eenmaal hebben (de zgn. Pizza Cutters :) )
En hier die, inmiddels gemaakte, plaatjes
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_09_Rail_overzicht_Micro_Engineering.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_09_Rail_overzicht_Micro_Engineering.jpg)
Hier dus een overzicht van de Micro Engineering rail. Links de code 55 van Peco, in het midden de zelfgemaakte code 40 rail en rachts de Micro Engineering code 40 flexrail
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_10_Peco_code_40_handrail_code_40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_10_Peco_code_40_handrail_code_40.jpg)
Hier nog een keertje de Peco code 55 rail icm de zelfgemaakte Micro Engineering code 40 rail
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_06_Rail_Code_55_Peco_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_06_Rail_Code_55_Peco_1.jpg)
Peco code 55
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_11_Handrail_code_40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_11_Handrail_code_40.jpg)
Handgemaakte code 40 mbv Micro Engineering rail staven en PCB dwarsliggers
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_13_Micro_Engineering_code_40_flexrail.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_13_Micro_Engineering_code_40_flexrail.jpg)
En hier de Micro Engineering code 40 flexrail
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_12_Handrail_code_40_Micro_Engineering_code_40_flexrail.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_12_Handrail_code_40_Micro_Engineering_code_40_flexrail.jpg)
En hier nog een keertje de beide Micro Engineering railtypen naast elkaar.
En nu zullen velen zich afvragen: waarom deze flauwekul en dit langdradige verhaal? De reden is simpel en heet:
PIZZA CUTTERS
Alle standaard N modelen zijn voorzien van relatief hoge flenzen. Deze flenzen zijn in ieder geval vele malen hoger als wat ze volgens 1:160 zouden moeten zijn. Urban mythe zegt dat je om met deze wielen te kunnen rijden je minstens code 80 nodig heeft. Peco heeft inmiddels met code 55 aangetoond dat het "allemaal wel wat minder kan". De praktijk is echter dat de handgelegde code 40 (rail gesoldeerd op PCB) prima gaat met de standaard Pizza cutters. Pas bij de Micro Engineering code flexrail kom je met de standaard flenzen in de problemen.
Hoe zit dat:
Bij de Peco 55 zit de bevesting van de rail feitelijk in de tweede voet die volledig in de dwarsliggermat steekt. Verder heeft Peco een nauwelijks te zien trucje uitgehaald: de railklemmen in de binnenkant van het spoor (waar de flenzen dus zitten) zijn lager als de railklemmen aan de buitenkant :-\.
Echter......... wanneer je de normen goed doorkijkt kan je zien dat code 40 op zich hoog genoeg is om de hoogte van de flenzen vrij te houden van de voet van de rail. Kortom wanneer je code 40 soldeert op printplatendwarsliggers ben je helemaal gesteld en kan je prima rijden met de standaard N schaal wielen. Pas bij de Micro Engineering code 40 flexrail kom je met de standaard flenzen in de problemen. Die gaan dan namelijk de railbevestigingsimitaties raken. indien je die rails wilt gaan gebruiken zal je dus naar wielstellen met een lage flens moeten. Maar zo lang je met zelfgemaakte rails werkt: NIETS AAN HET HANDJE met code 40 (y) (y) (y)
Wordt vervolgd .........
-
Ik kan me vergissen, maar ik dacht altijd dat Roco eerder code 80 is net als Fleischmann en Minitrix, en dat Peco dan nepcode 55 is.
Micro Engineering heeft echte code 40 en ik heb zelf een Amerikaans baantje gehad met echte code 55 (Atlas).
-
Ik twijfelde al, maar had nog geen tijd om e.a. uit te zoeken, maar ........... volgens mij heb je gelijk. Daar ik het artikel toch nog even wou aanvullen pak ik het gelijk mee.
Thx
-
uhh Paul,
Misschien heb je gelijk wat betreft de pizza roller wielen op code 40, maar als je mooiere wissels wilt hebben zal je toch echt de afstanden tussen de rail op de wissels kleiner en smaller moeten maken. Dus afdraaien die wielen.
Daarnaast is het ook mooier op je model: veel beter op schaal!
Gr Hans
-
Vooralsnog wou ik dit verhaaltje eerst maar eens beperken tot wat er kan met het standaard spul. Daarna zal ik eindigen met waar het daarna nog allemaal naar toe kan (al loopt daarmee de zelf (moeten) doen steeds verder op)
Maar ik snap je punt (y)
-
bijde 2 mm association hebben ze vervangende wielsets voor heel veel wagons.OOk voor locomotieven,maar dan moet het net passen.Wellid worden noodzakelijk(kost niet echt veel)
ziehttp://www.2mm.org.uk/ (http://www.2mm.org.uk/)
-
Ben ik al lid van. Echter zodra Engelsen metrische maten door hun verhaal heen gaan gooien raak ik in de war. (Zij waarschijnlijk ook) Ik heb wel eens gekeken welke normen (maatvoering) ze nu hanteren, maar daar kon ik nog even geen sjokola van maken.
Voorals nog heb ik 14 meter raam / muur lengte te voorzien van "iets rijdends" om mijn (voormalige) winkeletalage om te toveren van "zwart gat" naar buurtaantrekkelijke bekijk locatie. Met een keerlus door mijn kantoor ruimte kom ik dan al gauw aan 30 meter spoor en dan moet ik de opstelsporen (in de etalage) er ook nog bij op tellen. Voorals nog ga ik dat niet in fiNe-scale doen. Kinderen die komen kijken vinden rijdende treinen belangrijker dan maatvoering. Verder heb ik nog dusdaning veel Pizza-cutters dat ik domweg de tijd niet heb om dat ook allemaal direct te doen. En zoals gezegd: de zelfbouwrails ( de bulk) dus kan ook later nog gewoon gebruiken
Het grote voordeel is dat zelfbouw wissels "next to nothing" kosten en tegen de tijd dat ik toe ben (if ever) aan fiNe-scale vermoed ik dat mijn (code 40) wissels kwalitatief afdoende goed zijn om daar iemand anders blij mee te maken en vrolijk fluitend opnieuw te beginnen.
-
Als je echt aan finescale gaat doen moet je er op bedacht zijn dat je veel grotere boogstralen moet toepassen dan we van de gemiddelde modelbaan gewend zijn.
Ik weet niet precies wat je in schaal N moet hanteren, maar in Proto-87 (H0) moeten de boogstralen minstens 1 meter zijn, en bij voorkeur nog groter. Op mijn spoorbaan heb ik boogstralen van 70 cm omdat ik dacht dat dat genoeg zou zijn, maar niet dus. Regelmatig problemen met ontsporingen.
Daarom heb ik recent de knoop doorgehakt, alle wissels worden omgebouwd naar NEM zodat ik weer gewoon met NEM-wielen kan rijden. Weliswaar met de laagst mogelijke flens (0,6 mm) omdat ik veel gespijkerde code 70 en 75 heb waar net iets minder dan 1 mm ruimte is.
-
intermezzo:
Railhoogten:
In dit topic heb ik het regelmatig over een bepaalde "code" voor rail. Hoe werkt dat nu die code ?
Het code getal is de hoogte van de rail in duizendste van inches. Dus code 80 is 0,08 inch hoog, code 55 is 0,055 inch hoog en code 40 is dus 0,04 inch hoog.
Wanneer ze dat dan weer gaan omrekenen komen we op (ongeveer*) de volgende waarden uit:
- code 80 = 0,08 inch = 2,0 mm
- code 55 = 0,055 inch = 1,40 mm
- code 40 = 0.04 inch = 1,0 mm
Gelukkig werken we in N-spoor met een makkelijke schaalverhouding (1:160) en kunnen we dus makkelijk verder rekenen en krijgen we de volgende aanvulling:
- code 80 = 0,08 inch = 2,0 mm = 320 mm / 32 cm
- code 55 = 0,055 inch = 1,40 mm= 224 mm / 22,4 cm
- code 40 = 0.04 inch = 1,0 mm = 160 mm / 16 cm
Hoewel ik in mijn lagere school tjd geleerd heb dat de bulk van Nederland vollag met NP46 gaan we maar even gemakshalve uit van UIC54. Hier voor zijn twee redenen.
De tweede reden is dat UIC60 alleen maar op hogesnelheidslijnen en zware goederenlijnen wordt toegepast.
De eerste en belangrijkste reden is dat UIC54 159 mm hoog is en .................
laat dat nu weer eens mooi overeenkomen met "code 40" (y) (y) (y) (y)
(*) Anecdote: Beyer Peacook klaagde bij de bouw van de SS 700 een beetje over de zelfs in hun ogen vreemde maatvoering. Wat was er gebeurd: De SS 700 was grotendeels in Nederland ontworpen, met veel zaken in (relatief) ronde metrische maten. Toen de loc's uiteindelijk bij Beyer Peacook gebouwd ging worden met de hele tekeningenset om gerekend worden naar "Imperal measurements". Hoewel Engels wel wat gewend zijn met hun x/4 - x/8 - x/16 - x/32 -x/64 zitten ze dan vaak wel op redelijk gewone combinaties. Bij de SS 700 lag dat iets anders, omdat we ze wel graag metrisch in Nederland kregen. Al zullen waarschijnlijk veel bout/moer en pijpmaten wel weer imperisch gewesst zijn :-\
-
Als je echt aan finescale gaat doen moet je er op bedacht zijn dat je veel grotere boogstralen moet toepassen dan we van de gemiddelde modelbaan gewend zijn.
Ik weet niet precies wat je in schaal N moet hanteren, maar in Proto-87 (H0) moeten de boogstralen minstens 1 meter zijn, en bij voorkeur nog groter. Op mijn spoorbaan heb ik boogstralen van 70 cm omdat ik dacht dat dat genoeg zou zijn, maar niet dus. Regelmatig problemen met ontsporingen.
De etalage vensterbanken zijn 60 cm breed (halve plaat breedte - zaagsnede). Kortom boogstraal +55 cm. Daar moet het maar binnen gebeuren :D
En nogmaals vooralsnog is fiNescale nog niet zichtbaar op mijn radar (al heb ik de kaart waar het opstaat wel aan boord ;))
Prioriteit 1 tot 10 is voor mij en de mensen die langs de etalage lopen gewoon dat er "iets" aan het rijden is. Dat mag (en is nu) kale rails op de "kale" vensterbank. Als ik echter merk hoe leuk mensen het vinden als er domweg iets rijdt en hoe teleurgesteld sommige kinderen zijn als er eens iets NIET rijdt, weet ik waar mijn priorteiten liggen.
Een ongemerkt voordeel van Micro Engineering code 40: je hoeft het niet schoon te houden (althans ik doe het eigenlijk nooit). Ik heb nu meestal een onverbouwde Minitriz TEE / RAm rijden (en dat is toch naar verluid een slechte rijder) en als ik weer eens geen bezwaar heb tegen de herrie naast / achter me, dan is het kopje draaien en gaan met die banaan. Het enige wat ik na twee / drie minuten moet doen is dan even de spanning wat lager zetten omdat e.a. dan op temperatuur is de de snelheid wat hoog wordt. Maar verder...... geen omkijken naar. (wel de kinderen, maar daar deden we het voor (deels) ;D)
-
Half Engels wissel:
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/483130_418236018226183_1822465576_n.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/427953_418236164892835_799784208_n.jpg)
Ik wou dat het anders was, maar helaas ....... dit wissel loopt niet briljant, maar goed het was dan ook de eerste van deze variant. De kruising die ik in dezelfe mal gebouwd heb had ook de nodige nabewerking nodig. Alleen die heb ik uiteindelijk redelijk functionerend gekregen. Bij deze moet ik nog even door utteren.
Wel heb ik bij dit wissel op m'n soldeertechniek gelet en iedere keer "enough is enough" moeten denken en zie hier het resultaat ???
Inmiddels denk ik dat ik weet wat ik aan de productie van dit type wissel moet aanpassen om in een keer een goed functionerend wissel te krijgen. Op naar nr 2 & 3 8)
PS: En ja, ik weet dat ik "links" eigenlijk nog een contrarails mis. Echter de opening die overblijft voor het plaatsen van deze contrarails is net aan 1,5 mm :-/ Als ik die er in had willen hebben had ik dat eerder moeten doen. Nu is die er domweg niet meer tussen te frotten
-
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/156500_418290974887354_736311160_n.jpg)
Niet gek voor een beginner. Eigenlijk best wel trots om zelf :o
Zoals gezegd: Voor meer info zie Facebook - Handwissel
En....... oh ja, die halve Engelsman doet het nu ook. Vermoedelijk heb ik het uitgevlooid hoe ik de volgende nu in een keer werkend kan krijgen.
Op naar de hele Engelsman :P
-
Dat probleem met de contrarails die er niet meer tussen passen is een gevolg van de modelspoornormen. De groeven waar de flenzen door moeten zijn in model 2 keer zo breed als wanneer ze volgens schaal zouden zijn. En dat slokt bij een Engels wissel zoveel ruimte op dat er geen plaats meer is voor een fatsoenlijke contrarail.
Je zou het op kunnen lossen door in plaats van een stukje railstaaf een stripje messing te nemen, dan kan je de contrarail veel dunner krijgen.
Wat bij het bouwen van kruisingen en Engelsmannen ook belangrijk is, is de bouwvolgorde. Uit het boek "An approach to building finescale track in 4mm" van Iain Rice heb ik geleerd dat je moet beginnen met de twee geknikte spoorstaven die bij een kruising aan de buitenkant zitten. Bij een Engels wissel zijn dat de staven die uitlopen in de rechte tongen. Van daaruit bouw je de rest dan op.
Het gebruik van spoormallen is ook heel handig, maar ik weet niet of die in schaal N bestaan. Anders zou je die zelf moeten knutselen.
-
Wat bij het bouwen van kruisingen en Engelsmannen ook belangrijk is, is de bouwvolgorde. Uit het boek "An approach to building finescale track in 4mm" van Iain Rice heb ik geleerd dat je moet beginnen met de twee geknikte spoorstaven die bij een kruising aan de buitenkant zitten. Bij een Engels wissel zijn dat de staven die uitlopen in de rechte tongen. Van daaruit bouw je de rest dan op
Volgens mij is "4mm" vergelijkbaar met hO toch? Naar ik meen te weten is " 2mm" namelijk vergelijkbaar met N
Indien dat klopt kan je een deel van de adviezen vergeten. D'r is in N op een gegeven moment domweg geen ruimte meer om e.a. in elkaar te solderen. In mijn ervaring is het bij N makkelijker om van binnen naar buiten te werken, omdat je dan e.a beter kan bereiken met je soldeerstift.
Zodra ik een halve engelsman (in N) in een keer werkend kan maken zal ik een volledig bouwverslag op Facebook zetten.
-
4mm is inderdaad vergelijkbaar met H0. Iets groter zelfs, de spoorwijdte is daar 18,83 mm.
Je hebt gelijk dat het voor de soldeerbout makkeljiker is om van binnen naar buiten te werken, maar voor het handhaven van de juiste maatvoering is het beter om de methode van Iain Rice te volgen.
Maar goed, het was een tip, maar je bent natuurlijk vrij om je eigen methode te volgen.
-
Erg indrukwekkend (y)
-
Ben meerdere beschrijvingen tegen gekomen voor hO die in N domweg niet kunnen werken. Punt is dat je veel instructies wel kan opschalen, maar niet "neerschalen" zonder dat bepaalde zaken niet meer gaan werken
-
Vandaag m'n wisselmal voor 1:9 wissels binnen gekregen. Toch maar even gauw een wisseltje in elkaar gegooid :P
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_02_13_HW_07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_02_13_HW_07.jpg)
Een vergelijking tussen de diverse wissels die ik zo had liggen. Onderin een 1:6 wissel, bovenin diverse standaard koopbare wissels. Degene die ik bij dit soort voorbeelden het meeste mis is de haakse bocht van Minitrix uit m'n jeugd. Binnenkort op een beurs toch maar eens een setje kopen. "Just for the fun of it" :-X
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_02_13_HW_08.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_02_13_HW_08.jpg)
Hier kan je dus zien wat d'r ongeveer gaat gebeuren wanneer je de wisselhoeken van het grootbedrijf gaat gebruiken. Dit wissel is nu 25 cm lang. Wanneer je het wissel zo lang maakt dat je van tongpunt tot vrijbalk gaat praat je denk ik al gauw over 30 cm en dat in N-spoor. Dan hou je zelfs bij een grote modelbaan een heeeel simpel stationnetje over ::)
Verder schijnt het zo te zijn dat je in N-spoor eigenlijk niet echt goed Engelse wissels kan maken met een wisselhoek kleiner dan 1:6, dit omdat dan domweg de oversteek te groot gaat worden. Dus indien je een compleet wisselprogramma wilt maken zal je je moeten beperken tot 1:6.
Toch wil ik wel het een en ander gaan doen met 1:9 wissels en kruisingen dus vandaar toch maar de mal gekocht.
-
(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/860342_469374466445671_1651478472_o.jpg)
De eerste set 1:9 wissels. Hierbij heb ik nog een mal gebruikt:
(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/859439_469374443112340_656540087_o.jpg)
Morgen maar eens kijken of ik nu voldoende vaardigheid heb om zelf een kruising 1:9 in elkaar te frotten. Punt daarbij is wel dat er bij Fasttrack (http://www.handlaidtrack.com/Fast-Tracks-N-Printable-Track-Templates-for-Crossings-s/120.htm) geen template voor een dergelijke kruising te vinden is. Dus die moet eerst gefabriekt worden :P
En ehhhh, mocht je dit een lang wissel vinden .......... is 1:9, wat de scherpste hoek is die in Nederland gebruikt wordt, meestal op emplacementen. Weet niet uit mijn hoofd wat de normale hoek is die gebruikt wordt bij stations en als overloopwissels op de vrije baan. 1:9 is aftakkende een Vmax van 40 km/u
-
(https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/856574_469783056404812_711929888_o.jpg)
01-Het uitzetten van het schema voor de kruising. Eerst de bovenste sporen getekend en toen de wissel templates er op gelegd om de tweede sporen te tekenen
(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/857211_469783039738147_227357098_o.jpg)
02-Hier is een stap overgeslagen, namelijk de versie waarbij de volledige wisselmallen op de schematekening zijn gelegd. Nadat e.a. was uitgelijnd de templates op maat gesneden, waarvan hier de rechter te zien is
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/857741_469783096404808_1304568862_o.jpg)
03-De template met 3M "Post-it" lijm ingespoten. Hierbij wel even een velletje papier over de "niet rails" delen leggen tijdens het spuiten, anders zit je constant te werken op een plakkende ondergrond
(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/843965_469783106404807_705838732_o.jpg)
04-De linkerhelft van de dwarsliggers op hun plaats
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/859349_469783116404806_1693940980_o.jpg)
05-Rechts nog leeg, tevens is hier een aantal extra dwarsliggers donker gekleurd. Deze zouden in mijn ogen OOK in de wissel template en mal horen, maar die zitten er dus standaard niet in
(https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/857822_469783146404803_203206298_o.jpg)
06-De template compleet voorzien van van dwarsliggers
(https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/843759_469783173071467_713935671_o.jpg)
07-Voor het bouwgemak eerst, tijdelijk, een doorlopende spoorstaaf op de template vast gesoldeerd
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/856662_469783233071461_2995120_o.jpg)
08-De wisselmal heb ik wel gebruikt voor een aantal "buigmomenten". Het voordeel is dat je dan makkelijk kan zien of je de hoek van de spoorstaaf goed hebt. Ik doe niet aan de flauwekul om de voet van de rail in te vijlen zoals FastTrack dat aan beveelt. Dat heeft zin bij hO en groter, maar in N is de railvoet 1,2 mm breed. Die buigt ook scherp zonder het invijlen van de voet :-)
(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/861231_469783239738127_1081675411_o.jpg)
09-Detailopname van de geknikte spoorstaaf
(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/830449_469783213071463_1201595693_o.jpg)
10-Met afstandsmallen wordt e.a. op z'n plek gehouden. Twee FastTrack vijlmallen dienen als aandrukgewicht
-
(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/858622_469783276404790_327742412_o.jpg)
11-De eerste (rechte) rail definitief op z'n plaats
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/861436_469783279738123_1969951772_o.jpg)
12-De afbuigende rail op z'n plaats
(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/860769_469783303071454_1536510907_o.jpg)
13-Niet scherp, maar bouwen was en blijft belangrijker / leuker dan fotograferen in dit stadium. Het eerste puntstuk
(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/860366_469783343071450_1793110606_o.jpg)
14-E.a. op z'n plaats gehouden met diverse afstandsmalletjes
(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/856287_469783369738114_1247668905_o.jpg)
15-En het tussenresultaat. Het puntstuk kan nu als maatvoering gaan dienen voor de bovenste, nog los te halen spoorstaaf
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/861424_469783386404779_1342209554_o.jpg)
16-De eerste tussenrail op z'n plek met mallen
(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/859146_469783413071443_216257183_o.jpg)
17-En vastgesoldeerd
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/858224_469783436404774_1887772666_o.jpg)
18-De bovenrail losgesoldeerd
(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/856750_469783453071439_158499243_o.jpg)
19-De bovenrail gebogen en op z'n plaats gehouden met afstandmallen
(https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/859558_469783469738104_884563775_o.jpg)
20-Facebook zet deze foto op z'n kant, maar je kan zien wat de bedoeling is. De "Stock-aid" dient als aanslag om te zorgen dat de min of meer vrijliggende rail recht blijf tijdens het solderen
-
(https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/823351_469783483071436_113232076_o.jpg)
21-De kruising met beide buitenste rail op hun plek
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/858904_469783509738100_1492510072_o.jpg)
22-De bovenste rail iets meer in detail
(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/857352_469783516404766_265488016_o.jpg)
23-De tweede (linker) tussenrail klaar om gesoldeerd te worden
(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/843741_469783529738098_390136216_o.jpg)
24-Links (afgezien van de contrarail) klaar
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/858410_469783556404762_2037614602_o.jpg)
25-Rechts verder
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/861162_469783576404760_126353639_o.jpg)
26-Rechterpuntstuk klaar voor plaatsing
(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/856978_469783569738094_2018571899_o.jpg)
27-Diverse afstandmallen om het puntstuk op z´n plaats te houden
(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/860766_469783596404758_19142109_o.jpg)
28-Met dit als gevolg
(https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/860417_469783626404755_822785795_o.jpg)
29-De rechter tussenrails
(https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/856609_469783619738089_1034674776_o.jpg)
30-Rechter tussenrail 1 op z´n plaats
-
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/859924_469783679738083_523634900_o.jpg)
31-Wederom met dank aan FB voor het draaien, maar rechts nu ook klaar
(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/861198_469783706404747_420959975_o.jpg)
32-Poging 1 om de railopening op maat te krijgen. Van het halve engelswissel 1±6 wist eigenlijk al dat dit op deze manier niet zou gaan lukken. Het voordeel dat de zaagblaadjes van Juniorzagen hebben is dat ze precies 0,7 mm over de tanden zijn, of te wel precies de normmaat voor de flens opening in N
(https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/861263_469783756404742_1584976404_o.jpg)
33-Alle contrarail voorbereid
(https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/856786_469783806404737_566027692_o.jpg)
34-Linker contrarail op hun plek
(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/830411_469783809738070_1846702564_o.jpg)
35-Rechter contrarail op hun plek
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/856789_469783839738067_223787493_o.jpg)
36-De midden contraral op hun plek
(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/858787_469783853071399_1829421898_o.jpg)
37-En de kruising is bijna af, maar kan in ieder geval van de template af
(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/856841_469783883071396_1418472226_o.jpg)
38-Kruising los van de template. Dat gaat door de 3M "Post-it" dus erg makkelijk. De lijm is stevig genoeg om de dwarsliggers tijdens het soldere nop hun plek te houden
(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/858951_469783896404728_1396219310_o.jpg)
39-De dwarsliggers op lengte gemaakt
(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/858506_469783969738054_1503657507_o.jpg)
40-Detailopname linker deel kruising
-
(https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/856411_469783963071388_1595453614_o.jpg)
41-Detailopname middeldeel kruising
(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/860058_469783983071386_709010843_o.jpg)
42-Detailopname rechter deel kruising. Helaas onscherp, maar moet nu maar even zo
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/857864_469784006404717_365963005_o.jpg)
43-De twee in de mal gebouwde wissels en de geheel uit vrije hand gebouwde kruising.
De grote vraag is..........
Ga ik nu toch proberen om in deze wisselhoek een (half) engelswissel te maken .......
-
t antwoord is... je kunt t!
-
Tja, maar "ze" zeggen dat 1:9, qua kruising in N / code 40 niet gaat :-\
Probleem zou zitten in de grote oversteek zoals die in het midden van de kruising zit
(https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/856411_469783963071388_1595453614_o.jpg)
Maar goed: A fainted heart never won a fair maiden. En ehhhhh, qua rails en dwarsligger kost een poging next to nothing
Eerst deze maar eens in een testbaantje gooien en kijken hoe e.a. zich gedraagd. Punt daarna is wel: waar vind ik de ruimte om er een zinnig baantje mee te bouwen. Deze wissels zijn LANG ::)
-
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/857767_473068479409603_1100311216_o.jpg)
Een van die heerlijke ZEN momenten die het zelfbouwen van je eigen rails met zich meebrengt :P
-
(Zen)monnikenwerk..... :o
Maar het resultaat is zeker mooi (y)
Mvg,
Tis
-
Mooi zeg!
Maar wat een klus om een wissel in elkaar te zetten
-
Ben ik kennelijk vergeten hier te posten:
(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/456659_470793452970439_465885522_o.jpg)
Zelf gefrotte template
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/856900_470793459637105_1727774364_o.jpg)
Stap 1
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/456566_470793639637087_1597454488_o.jpg)
Stap volgend
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/859069_470793762970408_43408032_o.jpg)
En weer wat verder, met er boven een voorbeeld (1:6) hoe het ongeveer moest gaan worden
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/858947_470793826303735_242225645_o.jpg)
Voorwaarts, immer onversaagd voorwaarts
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/736971_470793912970393_1714279551_o.jpg)
Als een blije lemming richting de afgrond. inmiddels had ik al het meer dan donkerbruine vermoeden dat dit geen werkende oplossing zou gaan bieden, echter ........... een mens leert het meeste van zijn fouten :-[
(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/858664_470793989637052_245522146_o.jpg)
Het ziet er allemaal niet gek uit, alleen je krijgt d'r geen wielstel doorheen :'(
(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/860885_470794002970384_951852284_o.jpg)
Close-up
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/858269_470794046303713_1273586802_o.jpg)
Hier, een deel van, de oorzaak waarom e.a. niet zal gaan werken.
Belangrijker is dat je op deze manier teveel "into thin air" bouwt qua maatvoering. Dat gaat bij de kruising variant uitstekend, echter bij een Engelsman is dat een grote zelfoverschatting.
Kortom zwaar tijd voor een rethink. En die kwam een dag later toen ik nog eens goed naar m'n mal voor de 1:9 wissels keek
-
Inmiddels zijn we een paar weken verder en heb ik m'n freesbankje in gebruik genomen. Je kunt dan het beste beginnen met een goedkoop stukje metaal en daar dan wat simpele bewerkingen op uit te voeren om de diep weggezakte MTS fijnmechanica kennis weer op te frissen, of ..............
(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/884371_483265005056617_994430744_o.jpg)
Je trekt een grote broek aan en gaat gelijk aan de gang op een dure geimporteerde mal 8)
Nu alleen nog kijken of het idee gaat werken ::)
-
Een wijs man zei ooit tegen mij: maak je toch niet druk om dat rottige forum, ga gewoon lekker treintjes bouwen. Dus was gisteren een mooie gelegenheid om de wijze raad tot mij te nemen. Het gevolg.............
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/883039_486212474761870_841380386_o.jpg)
Tadaaa: een werkende 1:9 dubbele Engelsman in code 40 N-schaal. Het is hopeloos arrogant, maar ik kan er NIETS aan doen: best wel trots op mezelf :-[
Het bouwverslag volgt zsm. FYI: d'r verdwijnt dus 2 meter rail in zo'n ding :P
-
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/p206x206/551333_485663708150080_114332554_n.jpg)
Afb. - 01
De dwarsliggers in de aangepaste mal
(https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/555685_485663771483407_1248665080_n.jpg)
Afb. - 02
Het eerste puntstuk
(https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/6598_485663801483404_479133631_n.jpg)
Afb. - 03
Het tweede puntstuk. Hierbij gelijk de aanslagrail er bij geplaatst voor extra stevigheid
(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/67930_485663804816737_410788757_n.jpg)
Afb. - 04
De twee sets puntstukken met aanslagrail. Onderaan de eerste poging, als referentiemateriaal
(https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/8374_485663994816718_1706856767_n.jpg)
Afb. - 05
Het aftekening van de eerste buitenrail. Het midden is gemarkeerd ter hoogte van de middelste dwarsligger. tevens is de zijkant van de rail gemarkeerd op die plaatsen waar de voet van de rails moet worden weggevijld om plaats te maken voor de wisseltongen
-
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/539167_485663884816729_1419690073_n.jpg)
Afb. - 06
De eerste buitenrail op z'n plek gesoldeerd. De tweede buitenrail ligt volledig voorbereid klaar boven de mal
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/604019_485663868150064_788581389_n.jpg)
Afb. - 07
Een foto met bijna de aanstaande hele Engelsman er op
(https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/7357_485663978150053_1320739597_n.jpg)
Afb. - 08
De tweede buitenrail op z'n plek. Het stuk ter hoogte van het puntstuk zit op z'n definitieve plaats. Het stuk rechts van het puntstuk zit op er tijdelijk (op de plaats van de "rechte rail") om de dwarsliggers op hun plaats te houden
(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/6663_485663974816720_1529939064_n.jpg)
Afb. - 09
De Engelsman uit de mal genomen om te worden omgedraaid. Op zich ligt de maatvoering nu redelijk vast. Hierna kunnen de dwarsliggers op maat geknipt worden.
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/69420_485664051483379_1720440554_n.jpg)
Afb. - 10
De dwarsliggers op maat geknipt
-
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/45340_485664194816698_372458826_n.jpg)
Afb. - 11
Het tweede puntstuk in de mal geplaatst voor solderen
(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/165456_485664098150041_890898166_n.jpg)
Afb. - 11
En hier besloot ik te stoppen voor vandaag. Het was vandaag een redelijke stuiterdag en de rust ontbreekt me nu om met de frees de toch niet goedkope mal te lijf te gaan
(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/733924_485664151483369_68032865_n.jpg)
Afb. - 12
Een detailopname van het probleemgebied. Helaas zal de freesactie dwarsdoor de mooie belettering moeten :-/
(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/150398_485664184816699_679049653_n.jpg)
Afb. - 13
Tot hier en niet verder. Wordt vervolgd
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/64178_486212308095220_874336399_n.jpg)
Afb. - 14
De tweede (en laatste) aanpassing aan de FastTrack mal
(https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/555075_486212264761891_315460562_n.jpg)
Afb. - 15
Het past prima aan deze kant (net als eerder)
-
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/540557_486212214761896_381801855_n.jpg)
Afb. - 16
Maar nu past de andere kant ook
(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/165433_486212344761883_1283017315_n.jpg)
Afb. - 17
En een derde rail op z'n plek gesoldeerd. Dit zal de engelsman goed houden qua uitlijning tijdens het verder bouwen en omdraaien in de mal
(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/521617_486212358095215_2016888677_n.jpg)
Afb. - 18
De engelsman uit de mal, met de tijdelijke rail op z'n plek
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/6782_486212404761877_2035056722_n.jpg)
Afb. - 19
Hier heb ik een paar stadia overgeslagen bij het fotograferen. De eerst volledige set wisseltongen is op z'n plek. De ttijdelijke rail zit nog steeds op z'n plek om e.a. goed te houden qua positionering
(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/149056_486212471428537_2036049811_n.jpg)
Afb. - 20
De eerste doorgaande rail is nu op z'n plek. Hierna zal de tegenoverliggende rail geplaatst worden nadat de Engelsman omgekeerd in de mal is geplaatst
-
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/537390_486212474761870_841380386_n.jpg)
Afb. - 21
Tadaaaa: een werkende 1:9 hele Engelsman in code 40 N-spoor :-). Een hele engelsman zoals deze eet 2 meter rails als ontbijt :-/
(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/540691_486212491428535_574060627_n.jpg)
Afb. - 22
De aangepaste FastTrack mal om ook de (hele) engelsman te kunnen bouwen
(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/554241_486212538095197_1931560091_n.jpg)
Afb. - 23
Een overzicht van de hele engelsman
(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/319899_486212571428527_467824411_n.jpg)
Afb. - 24
Linkerkant van de hele engelsman
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/561279_486212588095192_1052239086_n.jpg)
Afb. - 25
Midden van de hele engelsman
-
(https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/48080_486212614761856_941391114_n.jpg)
Afb. - 26
Rechterkant van de hele engelsman
(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/63490_486212668095184_874233259_n.jpg)
Afb. - 27
En hoe de engelsman in de aangepaste mal past, deel 1
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/554256_486212681428516_556195666_n.jpg)
Afb. - 28
En hoe de engelsman in de aangepaste mal past, deel 2
-
En speciaal voor BNLS gebruikers, drie klikbare plaatjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_04_06_HW_024_B.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_04_06_HW_024_B.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_04_06_HW_025_B.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_04_06_HW_025_B.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_04_06_HW_026_B.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_04_06_HW_026_B.jpg)
Nu alleen nog even uitvlooien hoe ik de tongaandrijving ga doen. Standaard FT praktijk is om met zgn. "hinged" points te werken en dat vind ik dus NIKS >:(.
Punt is wel dat je bij een hele Engelsman in feite twee driehoeken creeert bij de wisseltongen, kortom theoretisch is daar geen beweging in te krijgen :P
-
ziet er strak uit,
en ik vond het al een heel gepriegel om de middelste tongen goed te krijgen in een 16mm Ho engelsman....
fred
-
In alle eerlijkheid: ik ben minstens net zo verbaasd. "Ze" zeiden dat het allemaal bijna ondoenbaar was en dat ging dan over de 1:6 engelsman waar ik WEL een passende mal voor heb :-\
De 1:9 KRUISING was easy-piecy en zelfs gewoon FUN. De 1:9 hele Engelsman was wel gedoe, maar viel eigenlijk dus wel mee. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik er waarschijnlijk toch nog maar minstens 2 ga bouwen die ik niet in een baan ga gebruiken, domweg om wat ervaring te krijgen, maar de conclusie moet gewoon zijn: het is doenbaar.
Puntje is nog wel de tongaandrijving. FT gebruikt zgn. "" hinged points" en dat vind ik dus gewoon NIKS. Daar moet ik dus nog wat op verzinnen. Bij een dubbele engelsman creer je feitelijk met de wisselbladen twee driehoeken en een vage herinneringen uit m'n middelbare schooltijd en de daaropvolgende HTS zeggen me dat het vervormen van driehoeken gedoe op leverd :-[
Kortom: TO BE CONTINUED ;D
PS Toch maar even wat rails bij bestellen als ik binnenkort weer naar de NYMR ga. Met een Engelsman gaat het met 2 meter per keer toch wel hard :P
-
Respect (y)
Absoluut zeer fraai....
Mvg,
Tis
-
Ik sluit mij aan bij Tis: Heel erg mooi. Ik doe je het niet na. Heel mooi! (y)
Groeten Ronald.
-
Knap staaltje bouwkunst (y)
Puntje is nog wel de tongaandrijving. FT gebruikt zgn. "" hinged points" en dat vind ik dus gewoon NIKS. Daar moet ik dus nog wat op verzinnen. Bij een dubbele engelsman creer je feitelijk met de wisselbladen twee driehoeken en een vage herinneringen uit m'n middelbare schooltijd en de daaropvolgende HTS zeggen me dat het vervormen van driehoeken gedoe op leverd :-[
Qua driehoek heb je min of meer gelijk, als je de tongen aan de linkerkant va de foto hieronder van onder naar boven wilt bewegen, dan gebeurt er dit;
-De 1e en 3e tong van boven willen niet alleen naar boven, maar oo+ naar "Echts toe
-DE 2e en 4e tong vN boven willen niet all%En naar "oven, maar ook naar links toe
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_04_06_HW_026_B.jpg)[/url]
Aangezien de afstanden die de wisseltongen bewegen nogal gering zijn, zullen de krachten op de wisseltongen niet al te groot zijn, al is het misschien wel groot genoeg om op den duur soldeerverbindingen los te laten komen.
Je kunt het problem oplossen door ergens een klein beetje speling in te bouwen zodat de wissetongen niet met elkaar vechten. Dit kan bijvoorbeeld door "hinged points" te gebruiken, maar ook door de verbinding tussen de wisseltongen scharnierend te maken door bijvoorbeeld de wisseltongen met pennen in de "tie bar" te laten steken in plaats van solderen.
mvg,<"" />Rick
-
Je kunt het problem oplossen door ergens een klein beetje speling in te bouwen zodat de wissetongen niet met elkaar vechten.
Rick,
FYI: De wisseltongen zitten "slechts" op anderhalve biels vast. En dat is echt het absolute minimum. Die halve biels is de middelste biels waarbij de twee (losse) tongen tegenelkaar aan zitten. De dwarsliggers zijn 1,4 mm breed uit mijn hoofd, dus zoveel vlees zit daar ook weer niedbr /> maar ook door de verbinding tussen de wisseLongen C#harnierend te maken door bijvoorbeeld de wisseltongen -Et pennn in de "tie bar" te ,Aten steken in plaats v!N soldeRn.
br />HiE geldt min of meer hetzelfde. De wisseltong is ter hoogte van de tie-bar 0,5 mm breed of mogelijk zelfs minder. De tie-bar zelfs is dus die 1,4 mm breed. Dus ook daar wordt het weer erg priegelen. Bij een gewone wissel tong zal e.a nog wel te doen zijn, maar om de uitlijning van de vier gaten goed te krijgen.......
Ik ga je opmerkingen zeker meenemen in m'n overwegingen. Waar ik op uit ga komen ...... ? ? ? ? ? ?
-
De wisseltongen zitten "slechts" op anderhalve biels vast.
Ben je hier nog over aan het nadenken?
Heb je de railstaaf doorgezaagd in het midden, of anders gezegd, bestaan al je wisseltongen uit 4 of 8 railstaven? Je opmerking suggereert namelijk dat je 8 losse wisseltongen hebt. Ik zou pleiten voor railstaven die dus aan beide uiteinden wisseltong zijn. Die hebben meer houvast in het midden en zijn behalve aan de biels ook aan de vaste rail te solderen.
Je kan eventueel de railstaaf flexibeler maken door de voet smaller te vijlen, al denk ik dat je je daar met jou rails en lengtes niet druk over hoeft te maken. De smallere railvoet heb ik ook in het grootbedrijf gezien.
-
Ton,
Ik heb (heel kort) overwogen om de wisseltongen van de Engelsman uit een stuk te maken, echter ben nooit verder gekomen als het gedachtenexperiment. Om de afschuiningen van de tongen aan twee kanten precies aan de maat te krijgen zou me, naar mijn gevoel, teveel "trial & error" opleveren. Dan maar liever die las op de middelste dwarsligger. Bij code 40 praatje over een railbreedte van 1 mm en een railhoogte van 1,1 mm (lijfdikte 0,4 mm). Dan praat je over maten waarbij zelfs een kopse soldering al redelijk wat stevigheid oplevert, zeker als er dan ook nog een dwarsligger onder zit.
De 1:6 Engelsman kan ik goed bouwen op deze manier. Over de 1:9 Engelsman ben ik nog niet helemaal tevreden, maar ja, wie wil die dan ook gebruiken in z'n baan :-[
Het verjongen van de railvoet heb ik ook gedaan, met name om het korte stukje rail (wat de tong feitelijk is) wat flexibeler te maken, dus net als in het grootbedrijf. Puzzelpuntje zijn de wisselstangen. Dat is bij een Engelsman ook wat tricky. Dat zijn bij een Engelsman drie driehoeken (W of V V, waarbij de binnenste punten van de twee V's heel dicht bij elkaar liggen. De wisselstangen zitten op de openkant van de V's of W) en maken daardoor de driehoeken en driehoeken zijn in principe onvervormbaar. In het grootbedrijf wordt dat opgelost door twee wisselstangen en de nodige speling. Hoe ik dat 1:160 voor elkaar ga krijgen ......... ???
-
Weliswaar geen code 40, maar wel handmade (een afrijdspoor voor een (Peco) draaischijf:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_20_HW_001_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_20_HW_001_PB.jpg)
De template van hoe het moet worden, een wisselmal 1;6 voor de fabricage van het puntstuk (moest "getrucd" omdat de railvoet van code 55 niet in de mal past) en eerst het plaatsen van de dwarsliggers
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_20_HW_002_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_20_HW_002_PB.jpg)
Alle dwarsliggers op hun plek
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_20_HW_003_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_20_HW_003_PB.jpg)
De eerste rail op zijn plek
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_20_HW_004_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_20_HW_004_PB.jpg)
Het tweede spoor op zijn plek
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_20_HW_005_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_20_HW_005_PB.jpg)
En het tweede been vast en het puntstuk op z'n plek
Dit is dus totaal niet standaard (kromming ook tpv puntstuk) of het gaat werken ........ Verder is de rail bagger. Is "steel" ipv wat ik heb in code 40. Wat ik ook probeer, ik krijg het niet mooi gesoldeerd. Vreemd genoeg hecht de soldeer ook niet goed / mooi meer op de printplaat. Alsof er bij het trekken van de railstaven een glijmiddel oid is achtergebleven op de rail. De normale rail op megabiels solderen ging vandaag dus (met zelfde soldeer en soldeerbout) gewoon weer goed :-\
en het voorlopige eindresultaat
Deze Paul is niet verder gekomen dan dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_20_HW_006_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_20_HW_006_PB.jpg)
Deze rail die ik UK de UK heb gehaald is bagger om te solderen en dat heeft de voortgang en zin drastisch de nek omgedraaid. Morgen maar kijken of ik ergens op de beurs een nieuw potje "zin" kan vinden
FYI is/wordt een "custom made" afrijdspoor voor een draaischijf
-
Hi Paul,
Als je goed soldeerbare code 40 rail wil kijk dan eens op de http://www.mago-finescale.de/ (http://www.mago-finescale.de/) of bij de Engelse 2mm association
http://www.2mm.org.uk/ (http://www.2mm.org.uk/). Ik gebruik beide en heb er goede resultaten mee bereikt net als meer Fremo leden. Deze rail is goed te solderen.
gr Hans
-
Hans,
De code 40 die ik heb is prima. Het is de code 55 die niet wil. Is gewoon een ander metaal dan van de code 40.
Bij de BNLS modules hebben we code 55 afgesproken, en ik wou dat hiermee doen ipv de Peco 55