BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: MAGG op 28 December 2011, 13:50:22
-
Naar aanleiding van wat opmerkingen in andere draadjes waren enkelen van jullie benieuwd hoe mijn plannen er uit zouden zien.
Ik heb trackplanner maar gedownload en ben wat aan het stoeien gegaan. Et voilà...
(http://img202.imageshack.us/img202/3879/grangeletemple500x343.jpg)
Let op! Het zijn alleen nog maar ideeën. Ik ben nog lang niet zo ver. Let dus nog maar niet op het sporenplan. Daar zul je nogal wat verkeerde bogen en wissels in tegen komen. Maar ik weet de exacte maten van de plaat nog niet, het merk rails is nog niet bekend en ik moet trackplanner nog beter leren kennen of misschien wel iets anders downloaden.
Waarom Bretagne?
Omdat wij daar al een aantal jaren met veel plezier komen. Voornamelijk in het binnenland terwijl de meesten de kusten bezoeken. Het leek me leuk om dit landschap in h0 na te bootsen. Overigens wordt alles wel fictief en geen kopie. Ook wat het spoor betreft houd ik de vrije hand.
Grange-le-Temple is een kleine stadje met een station voor regionaal en lokaal verkeer. Af en toe komt er een intercity of een goederentrein voorbij. Het lokale lijntje gaat naar een badplaatsje dat is geïnspireerd op Quiberon (ligne Auray- Quiberon). Verder is er nog een industriespoortje naar de haven.
Op de afbeelding zie je bebouwing als oranjerood (huizen) en grijs (industrie). Linkerhoek het bos. Twee rivieren die uitkomen in anses of abers (ligt er aan waar je in Bretagne bent). Aber/anse betekent trouwens rivier dus de term klopt niet helemaal, maar goed.
Natuurlijk komen er ook de bekende dolmen en menhirs en een heuze alignement.
Maar voor het allemaal zover is moet ik mijn verzameling slotcars verkopen, de zolder aanpakken, het onderstel voor de baan in elkaar flanzen, rails kopen, etcetera,...
Ik houd jullie op de hoogte. Tenzij dat niet op prijs wordt gesteld natuurlijk. :-X ;)
-
Michael,
het zijlijntje is niet bereikbaar vanaf een spoor, dus hier moeten twee wissels worden ingebouwd dat zelfde geldt voor de havenlijn.Geeft meer mogelijkheden tot rangeren en rijden
gr Hans
-
Tis lekker simpel. Je hebt ervoor gekozen om in het schaduw-
gedeelte je treinen het andere spoor te laten nemen. Dat zal
even oefenen worden. Maar verder vind ik het wel wat.
vrgr Steef
-
@Hans,
Ik dacht het wel?!? De dubbele sporen zijn uiteraard de hoofdsporen. Daar zitten twee wissels in. Eén naar de badplaats en één naar de haven. Of ik begrijp niet wat je bedoelt.
In het echte plan komen nog wissels om te kruizen. Ik moet wel wennen aan het idee van links rijden.
@Steef,
Zoals ik schreef is het een eerste opzetje. En ik had het behoorlijk aan de stok met Trackplanner. Dat schaduwstation moet nog helemaal uitgewerkt worden. Uiteraard wil ik van beide hoofdsporen de schaduw in en uit kunnen rijden.
Beiden bedankt voor je reactie. (y)
-
Een paar ideeën;
Voor de haven.
(http://img692.imageshack.us/img692/8467/paimpont0727085cd.jpg)
(http://img404.imageshack.us/img404/1953/paimpont0727185c.jpg)
(http://img210.imageshack.us/img210/4006/paimpont07263.jpg)
Pleziervaart in de monding.
(http://img401.imageshack.us/img401/3538/paimpont260.jpg)
De markante rode schist rotsen in de buurt van Paimpont (Val Sans Retour).
(http://img854.imageshack.us/img854/6255/paimpont111.jpg)
Waar ook huizen van zijn opgetrokken.
(http://img207.imageshack.us/img207/5315/paimpont07250.jpg)
Of veel eerder, dolmen.
(http://img812.imageshack.us/img812/3702/paimpont293.jpg)
-
Mooie sfeervolle loods, ik ruik de vis al bijna ;D
Is een moooi thema, Bratagne... ik was er heul lang gelede,
in 1989, in het zuidelijke deel niet ver van Auray.
De meeste spoorlijnen die ik er zag waren enkelsporig, vaak
nog met telegraafdraden en mechanische seinen....
Voor het buurtpendeltje zou ik een Caravelle nemen, die heeft
LS models dacht ik, en anders heeft Jouef wel een redelijk
geslaagd model er van...
Ikzelf ben net begonnen met een module aan de andere kant
van Frankrijk, de Savoie :D
Lekker veel Frans vandaag (y)
Mvg,
Tis
-
(y) mooi thema...
-
...Is een moooi thema, Bratagne... ik was er heul lang gelede,
in 1989, in het zuidelijke deel niet ver van Auray.
Ikzelf ben net begonnen met een module aan de andere kant
van Frankrijk, de Savoie :D...
En in de Savoie was ik in 1983 en 1984. Op een camping aan het Lac Léman.
De laatste jaren hangen wij veel rond in Bretagne. En nu moet ik er weer naar toe. Nu om treintjes te kijken. ;D
Voor het pendeltje zal het inderdaad wel zoiets als een Caravelle worden. Ik denk wel aan een iets modernere uitvoering. Ik heb referentiefoto's gevonden op het internet van 2008 en daar zijn ze groen. Ik heb trouwens de ballen verstand van het franse materieel. Dus dat is ook nog een heel gepuzzel.
Op het hoofdspoor zit ik te denken aan een diesellok met 4 tot 6 wagens als regionale trein. Tweemaal natuurlijk, beide kanten op.
Af en toe komt er een intercityachtig iets voorbij, geen stop dus in Grange-le Temple, een electrische lok met 9 wagens of zo.
Ook moet er nog een sterke cargolok komen met een flinke sleep graanwagens.
En dan nog een diesellok voor het dagelijkse ritje van en naar de haven voor de vis, oesters en mosselen.
(Voor de beleving leg ik een haring in de vishandel, da's eens wat anders dan een rookmachine in een stoomlok. ;D :-X )
Maar als jullie suggesties hebben voor het materieel laat het maar horen. Graag met linkjes naar foto's ervan zodat ik een beeld krijg. (Periode 2000- nu. Ep V-VI?) Model of 1:1 maakt mij niet uit. Uiteraard is het een meerjarenplan en ik heb tijd genoeg om van alles en nog wat bij elkaar te sprokkelen. Plus ik moet nog eerst mijn verzameling slotcars verkopen.
-
9 rijtuigen? Hoe groot is je baan? 9 rijtuigen + lok is bijna 3 meter treinlengte. Ik zou het houden bij maximaal 5 rijtuigen, dat rijdt in het echt ook zo rond. En hou er rekening mee dat Bretagne volgens mij 25kV is, dus als je electrisch spul wil kopen, hou daar dan rekening mee.
Tip: neus eens rond op http://www.train-modelisme.com voor indrukken Frans materieel.
-
...Hoe groot is je baan?..
Zo'n 6 meter.
En het landschap is geïnspireerd op Bretagne. Dus niet alles wordt exact. Maar de verschillende voltages zal ik meenemen in de ideeënpot.
-
Leuk idee ook, de RB heb ik altijd erg leuk gevonden.
Ik kan eens wat foto's opzoeken als je wilt?
Salut!
-
@MAGG
Vanaf zeg maar het 'bovenste' spoor is de zijlijn of de havenlijn niet bereikbaar.
Hier zou een spoor wissel op het station moeten worden ingebouwd(van boven naar onderste spoor) of laat je het zo en laat je alleen uit het schaduw station deze sporen bedienen?
gr Hans
-
Nee, die wissels waren er wel ingepland. Alleen Trackplanner werkte niet echt mee. Lag aan mij. Later was ik vergeten tijdens het inkleuren van de afbeelding om er even handmatig wissels in te zetten. Ik heb nu Scarm en dat gaat beter.
Ook hier geldt dat alles nog exact uitgemeten moet worden. Het is alleen maar een idee hoe ik het ongeveer wil hebben.
(http://img718.imageshack.us/img718/8926/grangeletemplescarm500x.jpg)
-
Nee, die wissels waren er wel ingepland. Alleen Trackplanner werkte niet echt mee. Lag aan mij. Later was ik vergeten tijdens het inkleuren van de afbeelding om er even handmatig wissels in te zetten. Ik heb nu Scarm en dat gaat beter.
Ook hier geldt dat alles nog exact uitgemeten moet worden. Het is alleen maar een idee hoe ik het ongeveer wil hebben.
(http://img718.imageshack.us/img718/8926/grangeletemplescarm500x.jpg)
Paar snelle opmerkingen: ik mis een maatvoering, maar het sation lijkt me wel erg krap. Ik mis een paar rangeersporen aan de linkerkant. Het schaduwstation zou ik anders doen, namelijk met een hondebot-constructie zodat een trein van dezelfde kant afkomt waar ie vandaan komt. Nu rij je alleen maar rondjes.
-
Het hondebot is misschien ook een goed idee.
De exacte maten kan ik nog niet geven omdat ik de plaat nog moet uitmeten op de zolder.
Maar het zal zo'n 6 bij 2,5 meter zijn. Plus dan nog de "L", ongeveer 1,5m bij 1,25m.
Het perron moet een lengte krijgen die geschikt is voor 4 bakken. Op deze tekening is het inderdaad te krap.
De sporen uiterst links moeten nog uitgewerkt worden. Dat is ook een beetje afhankelijk van de scenery die ik daar wil.
-
Het baanplan aangepast. Het lokaalspoor komt uit bij een bij een kustplaatsje,voorlopig maar Kermikael genoemd, dat bij een anse ligt. De monding van een rivier dus. Dit ligt op het "L"-gedeelte van de plaat en vandaar uit wil ik het landschap en dus het sporenplan verder uitwerken.
Hier een plaatje van wat ik in mijn hoofd heb. Ik heb het uit mijn hoofd gedaan dus de gebouwen zijn nog niet exact op schaal. Het is gewoon gemaakt om jullie een idee te geven van mijn plannen.
(http://img824.imageshack.us/img824/6825/kermikael450x495.jpg)
Je ziet dus een kopspoortje bij een station. Vanaf daar gaat het landinwaarts, klimmend, en na de boog naar rechts via een brug over de rivier. (Daarna gaat het op de "hoofdplaat" nog voor een deel langs de kust.)
Op de tekening zie je verder de kustlijn die bestaat uit zowel rotsen als zand.
Een marina en een vissershaventje met afslag. Een vuurtoren met woning (rechthoek met de groen cirkel er aan), een hotel en natuurlijk (vissers-)huisjes en winkeltjes.
Het donkere groen zijn losse bomen en bebossing.
De zee wil ik maken als bij eb. Vanaf de brug krijg je dus een stroom van de rivier met ernaast drooggevallen gedeeltes waarop boten liggen. Dat zie je in Bretagne dus heel veel. Het zal nog veel werk worden om vissersbootjes en zeiljachten in h0 na te maken.
Ik heb inmiddels wel veel referentiefoto's gevonden op sites als Flickr.