BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Ponytail op 26 December 2011, 13:39:37
-
L.S.,
Via MP kocht ik een blauwe Lima 1200 met de bedoeling deze ook eens om te bouwen naar 3-rail-digitaal.
Nu was het een gebruikte... zeg maar misbruikte loc. Een soort van miskoop dus, zeker voor wat betreft het onderstel: 2 tandwieltjes (achter de wielen) missen ieder een tandje, De verlichting is een kerstlampje, het motorlozedraaistel is voorzien van allerlei bijgekliederde (geplakte) koperstrips met de kennelijke bedoeling contactverbetering en het geheel is gerepareerd met bisonkit en koperstripjes.
Ach zo gaat het wel eens..... :'(
Maar ook bleek dat de kap niet past bij het onderstel: hierop zitten bevestiginsnokjes midden aan de zijkanten, terwijl er geen corresponderende gaatjes zijn in de verdere wel redelijke kap.
Mijn vraag is nu: de Lima-kap is wellicht de meest maatgetrouwe, juiste, 1200-kap. Minder scherp gedetailleerd misschien. Geldt dit nu alleen voor de 'bekende' grijs-gele, die wel de gaatjes heeft?
Of zijn beide uitvoeringen in principe hetzelfde?
En wijkt het onderstel voor de blauwe veel af van de geel-grijze?
mvg.
Willem E.
-
Dat hangt er een beetje vanaf welke versie van de blauwe je hebt. De laatst uitgegeven versies zijn identiek, maar de wat oudere blauwe wijken op wat details af.
Misschien heb je een foto?
-
Ik vermoed dat dit een oude versie is.
Foto1:
(http://i40.tinypic.com/e83gc1.jpg)
Je ziet "hoe goed" de kap past. Toe hij binnenkwam was hij over de nokjes gedrukt en stonden de zijkanten naar buiten...
Foto2:
(http://i40.tinypic.com/15qtddv.jpg)
De binnenkant van de kap. Met wat freeswerk wel passend te maken, maar toch hoortie niet bij het onderstel...
Alvast dank voor de reacties.
mvg.
Willem E.
Dat hangt er een beetje vanaf welke versie van de blauwe je hebt. De laatst uitgegeven versies zijn identiek, maar de wat oudere blauwe wijken op wat details af.
Misschien heb je een foto?
-
Zo te zien is het een oude (eind jaren '60 of begin '70) kap op een nieuwer onderstel.
Het oude onderstel is te herkennen aan de aanwezigheid van 4 schroefveren per draaistelzijkant (correct) tegen 2 veren per zijkant bij de nieuwe (foutief).
Je zou een uitsparing kunnen maken waar de nokjes invallen aan de binnenkant van de kap, maar dan niet door en door zodat er geen gat ontstaat aan de buitenzijde (zoals bij de nieuwere Lima kap wél zo is). De nokjes van het onderstel daartoe iets afvijlen. Als je ook bevestigingsnokken bij de rangeerderstreden hebt, kan je die in het midden eventueel ook achterwege laten. Helaas is er zeker een daarvan afgebroken, zie ik.
-
Deze dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lima_1200_pijl.jpg)Groter (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lima_1200_pijl.jpg)
Ik heb hier nog een compleet, en voor een Lima, goed lopende exemplaar liggen.
Mocht je deze willen hebben dan kan dat tegen €6,75 aan verzendkosten.
Je hebt dan alleen nog wel het probleem van het vastzetten van de kap.
In de originele blauwe kap, zit nog een staafje (zie pijl) waarmee je het onderstel vastzet. Die ontbreekt bij jou loc. Daar zul je een vervangend stukje kunststof in moeten lijmen.
Anders valt iedere keer als je de loc oppakt, het onderstel er weer uit...
Mocht dat staafje een probleem zijn, wil ik wel een vervangend stukje meesturen. Moet je die er zelf nog even inplakken.
(Bison (http://www.bison.nl/nl-nl/producten/647-2-componentenlijmen/product/2283-kombi-snel/))
-
Allereerste ZEEEER veel dank voor de reacties,
En met name het aanbod van Gerrit! (y)
Inmiddels is de zaak al wat verder gegaan.
Met een freesje heb ik de kap zodanig aangepast dat hij nu al wel los op het onderstel past. De nokjes daarvan zijn er ook af. Volgende stap wordt de bevestiging maken zoals Gerrit laat zien.
Aan de technische kant: alle "rommel heb ik weggesloopt. De vorige eigenaars hadden her en der met koper-brons stripjes extra afnemers geflanst... Gesoldeerd met kennelijk S39 ofzo, want de zaak was aardig groen! De gebruikte (contact-)lijm was ook al 'uitgewerkt.
Helaas was door het gerommel de stroomafnemer van de rechterwielen al slecht en heeft nu helemaal de geest gegeven. Probleem? Welnee: het ding moet toch op 3-rail gaan rijden.
En dus is ook al een sleper geplaatst onder het motorloze draaistel. Provisorisch, maar het werkt!
Zo heeft hij al de eerste rondjes gereden op Märklin C-rails. Wielen zijn dichter geperst op ongeveer 14 mm. Nu dus 3-rail-DC-analoog. ;)
De tandwieltjes met de missende tand doen het verder prima, geen haperingen. Alles is gesmeerd met een heel klein tipje kogellagervet (voor fietsen) en dat scheelt toch wel wat in het bekende Lima motorgeratel. Bevalt met beter dan oliesmering bij deze treinen.
Het heeft en daagje werk gekost maar de "puinbak" is al wat opgegroeid naar een redelijk exemplaar: Hij (Zij?) rijdt keurig, ook langzaam, zonder hapering met een passende kap, die nog wel los zit.
Het leek een miskoop, maar heeft toch al een dag (ver-)bouwplezier opgeleverd!
Nogmaals allen dank voor de reacties.
Willem E.
-
Zo te zien is het een oude (eind jaren '60 of begin '70) kap op een nieuwer onderstel.
Het oude onderstel is te herkennen aan de aanwezigheid van 4 schroefveren per draaistelzijkant (correct) tegen 2 veren per zijkant bij de nieuwe (foutief).
Maak daar maar 1963 tot pakweg 1970 van en vergeet vooral de correcte asymmetrische asindeling niet. Die moet Willem nu missen. ;D
-
Het heeft en dagje werk gekost maar de "puinbak" is al wat opgegroeid naar een redelijk exemplaar
Mooi dat je hem weer gangbaar hebt gekregen.
Mocht je toch nog onderdelen zoeken, hier ligt nog wel het nodige van de Lima 1200 reeks.
-
de makkelijkste kapbevestiging is het nokjessysteem omdraaien: zaag onderaan de bak onderaan het chassis een stukje weg en lijm aan de binnenkant van de kap twee blokjes plastic, zodat de kap om het onderstel haakt. Kap iets uitbuigen en je kunt het onderstel er zo uithalen.
-
Hoi Floris,
Is ook een aardige optie, maar ik kies toch eerder voor de "door-de-bodem-in-staaf-schroef-methode"...
Hou niet zo van nokkies. Of was het nou Tokkies..?
Toch dank voor het meedenken!
mvg.
Willem E.