BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Chris80 op 26 December 2011, 13:14:51
-
Hoi allen,
Laatst heb ik een NS 1601 gekocht en nu wil ik daar cockpitverlichting inmaken. Hiervoor heb ik 2 ledjes van digirails gekocht. Beide ledjes moeten los van elkaar aan en uit kunnen. Volgens de treinwinkel kan ik deze aansluiten op mijn lokpilot v4 (volgens mij moeten ze dan op aux1 en aux2).
Aangezien ik dit nog nooit gedaan heb en ook nog nooit gesoldeerd heb zit ik met een aantal vragen:
1. Ik heb een 15watt skandia electronica soldeerbout met 1,5mm dik soldeerdraad met harskern. Gaat het hiermee lukken of heb ik iets anders nodig (ik kan nu nog naar de karwei rijden om evt te ruilen :))
2. Zijn de lampjes inderdaad los aan en uit te zetten of moeten ze beide op aux1?
Daarnaast wil ik de sluitverlichting ook graag apart aan en uit kunnen zetten, kan dat via CV waarden of moet daar ook iets voor omgezet/gesoldeerd worden??
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Groet,
Chris
-
Ha Chris,
Je kan 1 ledje (let op voorschakelweerstand) op aux1 en de andere op aux2 zetten, je kan ze dan (volgens de decoder handleiding) apart schakelen.
Wat het solderen betref; 15 watt is oke, harskern is ook oke, Doe eerst eens wat proefjes op een oud printje. Belangrijk is eerst goed vertinnen en niet te lang warm stoken.
Het koper moet goed oxide en vetvrij zijn, even de soldeerbout erop en de tin erbij, zodra de tin vloeid de soldeerbout weer weghalen. Even de onderdeeltjes vasthouden tot de tin weer stolt.
Succes, Albert.
-
Hallo Chris,
Als je de complete cabinesetjes van Digirails hebt is het vrij eenvoudig. Je set één van de draden van het setje op de blauwe draad en de andere op respectievelijk de groene en de paarse draad van de decoder. Je kunt ze dan via F1 en F2 aan en uit schakelen.
Als er in de 1601 aparte front en sluitseinen zitten, en de frontseinen zitten op de witte draad en de sluitseinen op de gele, kun je met het instellen van een CVwaarde het zo regelen dat de sluitseinen niet branden als de loc vooruit rijdt. Volgens mij moet je dan CV32 op 2 en CV346 op 0 zetten.
Als de front- en sluitseinen anders geschakeld zijn, zal er gesoldeerd moeten worden.
Ik zou zeker het advies van Albert ter harte nemen en eerst oefenen op een proefstukje. Beter daar een gat in gebrand dan in je decoder of loc.
-
Hoi,
Allen bedankt voor de antwoorden.
Vanavond de lok even open gemaakt om te kijken hoe het eea eruit ziet. Wat me opviel is dat op de lokpilot v4.0 de paarse draad is afgeknipt, deze is nog maar een paar mm lang. Hoort dit zo??
Dan nog even een praktische vraag. Het is toch de bedoeling dat je aan de onderkant van de decoder soldeerd (natuurlijk onder de juiste kleur draad). Deze plek heel kort vorverwarmen, dan een beetje tin erop doen. Ditzelfde doe je dan met de draad. Dan de draad op de printplaat drukken en hier de bout kort tegenaan houden?
Ik heb helaas geen printplaat om op te oefenen, maar ik zal vrijdag eerst eens draadjes aan elkaar proberen of aan een oud stukje rails te solderen.
Alvast bedankt voor de hulp!
Groet,
Chris
-
Het aansluiten doe je het makkelijkst op de print van de lok.
Mocht je de paarse draad van de decoder willen gebruiken, strip deze dan iets aan
en verleng deze.
Als je nog niet veel soldeer ervaring hebt zijn de soldeer eilandjes van de decoder
wel heel priegelig.
Tinus.
-
Als je direct op de print soldeert, doe dan een sateprikker in het gaatje van de decoderaansluiting om het dichtlopen met tin te voorkomen. Een keer raden hoe ik aan die wijsheid kom....
Succes,
Niels
-
Bedankt voor de tips (y).
Wat ik mij nog wel afvraag is of het normaal is dat de paarse draad afgeknipt is (hij is nu zo kort dat ik er eigenlijk niks mee kan). Anders ga ik even terug naar de winkel.
Groet,
Chris
-
Volgens mij is dat idd normaal.
Deze kun je gewoon verlengen.
Tinus.
-
Een nieuwe lopi4 heeft een lange paarse draad ,bijna net zolang als de overige draden.
Gr.
Peter
-
Dat afknippen is op zich normaal als de betreffende draad niet wordt gebruikt. Een losse draad kan gemakkelijk sluiting veroorzaken als je per ongeluk de bijbehorende functietoets indrukt.
Sluitverlichting apart schakelen gaat niet zomaar. Wel is de sluitverlichting apart op de print aangesloten. Je kunt dus de sluitverlichting losmaken en, al of niet via een weerstand, op de groene en paarse draad aansluiten. Maar dan moet je dus kiezen. De LP4 heeft nog twee functieaansluitingen, maar die zijn in deze versie niet bedraad en ze zijn niet versterkt. Wordt wat ingewikkeld voor een beginnende soldeerridder.
-
Hoi Henk,
Het is een nieuwe Roco 1601 (62670). Wel gelijkstroom. En er is een nieuwe decoder (uit doosje) ingezet door de winkelier. Vandaar dat ik benieuwd was of het zo hoort. Als ik nl. plaatjes zie op internet kijk zie ik die draad nl wel lopen van decoder naar de pinnen die in de loc gestoken worden (hopelijk is het duidelijk zo). Als het een losse draad aan de decoder is snap ik dat die afgeknipt is ivm sluiting.
Groet,
Christiaan
-
Ja, dat stekkertje heeft acht aansluitingen en de decoder heeft negen draden. De paarse draad hangt er dus een beetje bij en wordt meestal afgeknipt als hij niet wordt gebruikt. Zelf knip ik die draad dan op een centimeter af, zodat hij later weer gemakkelijk is te verlengen, maar hier is kennelijk rigoureuzer ingegrepen.
-
Het is inderdaad nogal rigoreus gedaan, zal vanavond eens kijken of ik er nog wat mee kan.
Groet,
Chris
-
En dan nu de laatste vraag (ik ben hier echt nieuw in en 100% electronica analfabeet >:( ). Ik moet de groene en blauwe draad van de decoder doorknippen en daaraan solderen ?? Of moet het op de printplaat op de groene en blauwe draad komen .. ??
Wederom bedankt voor de hulp :-) (y)
-
Je moet de blauwe draad gewoon laten zitten Chris, anders werken de front- en sluitseinen niet meer. De blauwe draad is namelijk de gemeenschappelijke (positieve) aansluiting van alle functies.
De groene draad kan je van de decoderstekker losknippen. Dan heb je een losse draad die je met de zwarte draad van één van de cabinelichten kan verbinden. De paarse draad verbind je met de zwarte draad van het andere licht. De rode draden van de lichtprintjes moet je met de blauwe draad verbinden. Je kunt ze op de stekker solderen of anders ergens op een printbaan van de hoofdprint waar de blauwe draad op is aangesloten.
Als je echt nog nooit hebt gesoldeerd, dan toch eerst eens oefenen Chris. Al soldeer je maar wat draadjes aan elkaar. Dan zie je in ieder geval hoe het soldeer vloeit. Je moet hier echt heel weinig soldeer gebruiken en telkens maar kort verhitten. Enne tja, risico is er altijd, vrijwel iedereen heeft weleens iets naar de knoppen geholpen. Ik wel in ieder geval. Dat heet leren. :-\
-
Oef, ik heb al een hoop geleerd ;D
Grtz,
Niels
-
Bedankt voor de heldere uitleg!
Wat betreft het oefenen, dat ga ik zeker eerst even doen. Moet er wel wat gevoel bij krijgen natuurlijk. Via google ook al een paar duidelijke instructiefilmpjes gevonden.
En er zal inderdaad vast wel eens wat sneuveleb, risico van het vak he :). Zou alleen zonde zijn als het bij de loc gebeurd..
-
De rode draden van de lichtprintjes moet je met de blauwe draad verbinden. Je kunt ze op de stekker solderen of anders ergens op een printbaan van de hoofdprint waar de blauwe draad op is aangesloten.
Nog even hierop terugkomen. De printjes van de kop- en sluitverlichting zijn natuurlijk ook via de print met de blauwe draad van de decoder verbonden. Ik weet niet uit mijn hoofd welke draad van de printjes dat is, maar die plek op de hoofdprint is de meest logische plek om de rode draad van de cabineverlichting aan te sluiten. Hoef je in ieder geval niet aan de stekker te solderen. Je kunt de rode draad zelfs aan één van de aansluitpunten op de hoofdprint voor de stroomafname van de loc solderen. Dan werkt het ook, zij het dat de cabineverlichting dan minder fel brandt.
-
Ik heb net even getest met de draden van de verlichting er los tegen aan te houden, de zwarte draad tegen de groene aan en de rode draad op een aansluitprint de "grote" printplaat. Het lampje gaat dan mooi branden. Het lijkt zelfs wat fel, maar dat test ik wel even als alles vastzit. Dan kan er altijd nog een weerstandje tussen.
Dus morgen maar even oefenen met solderen en dan aan het grote werk beginnen :).
-
Iedere uitgang van de LP4 is dimbaar Chris, dus een extra weerstand is niet nodig. Moet je je wel verdiepen in het programmeren van de LP4. :o
Succes.
-
Dat is waar ook, helemaal vergeten. Programmeren van de lp4 gaat wel lukken.
-
Iedereen nogmaals dank voor de hulp. Vandaag zonder problemen alles gesoldeerd. En het werkt ook nog :-).