BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Rob Bogers op 20 December 2011, 09:27:30
-
Als je begint met digitaal en een nieuwe baan ontwerpt dan heb je nog geen idee met hoeveel treinen je gaat rijden en of je met veel of weinig verlichte rijtuigen gaat rijden. Kortom je zit nog in de beginfase van een baanontwerp en dat is wat je jezelf afvraagt. Nu weet je natuurlijk dat de stroomopname oploopt met het aantal ingezette treinen en aangehangen artikelen.
Hoe kun je nu het beste de boosterscheidingen inplannen in je baanplan, zodat je later niet nog eens de boel moet "vernielen" om extra booster scheidingen aan te leggen, uitgaande van boosters van ongeveer 4 Ampère. Maar je wilt natuurlijk ook voorkomen dat je straks zit met veel te veel boosters en trafo's.
Ik hoop dat iemand mij daarmee kan helpen.
Groet,
Rob Bogers
-
Hoi Rob,
Ik heb in mijn baan eerst een globale planning gemaakt van het maximale aantal treinen dat rond kan rijden gebaseerd op de capaciteit van het schaduwstation en de rest van de baan. Daarna heb ik stroomverbruik per trein berekend (inclusief eventuele verlichte rijtuigen) in totaal. Daarna gekeken waar de treinen zich tijdens bedrijf (in theorie) bevinden (grofweg) en op basis daarvan scheiding gemaakt en de baan voorbereidt op een extra booster. Deze booster later geplaatst en e.e.a. klopte vrij aardig.
Ik gebruikte uiteindelijk 2 boosters van 3,5-4 amp en dat was genoeg. Voor het goede had er eentje bij gekund.
Je kan altijd wat meer scheidingen voorbereiden dan dat je later gaat gebruiken. Bij deze benadering is het wel belangrijk dat je een vorm van een baanplan hebt en al voor ogen hebt waarmee je wilt gaan rijden.
Succes,
Jeroen
-
Hoe bereken je per trein de stroomopname? Stel e-loc met 5 verlichte rijtuigen. Hoe ziet die berekening er uit? Maakt het merk van de loc daarbij nog uit dus Marklin/Roco of Fleischmann? Houd je dan ook rekening met oudere of nieuwe locomotieven en zo ja, hoe doe je dat? Want als blijkt dat er in een boostersectie te veel stroom opgenomen wordt dan schiet je booster tekort in vermogen.
Ik hoop niet dat het erg vind dat ik mij dat dan afvraag.
Rob
-
ik heb geloof ik 0,5 amp per loc genomen (ergens op internet gevonden, niet zelf gemeten ;D) en voor verlichting het verbruik van een licht strip x het aantal verlichte wagons. Oh ja, ik heb ook nog rekening gehouden met een verhoogd stroomverbruik van de loc in bijvoorbeeld de klimspiraal. Ik heb de berekeningen allemaal naar boven afgerond ter voorkoming van problemen.
-
Er is geen echte vaste regel...
Een lok kan, afhankelijk van de schaal, type motor ed tussen de 100mA en 1A gebruiken...
Meeste Roco loks 200-500mA, Fleischmann en Marklin rondmotoren wat meer.
LED strips in rijtuigen moet je circa 50-100 mA voor rekenen, indien nog gloeilampen zou ik voor de zekerheid 250 mA/rijtuig aanhouden.
Beste is om gewoon te gaan meten. Dat kun je het simpelst doen door tussen de transformator en de booster een goede amperemeter te zetten. Eerst zet je niets op de baan, dan zie je het verbruik van de booster zelf. Daarna steeds een verbruiker per keer op de baan en dan is gebruik verbruiker afgelezen verbruik - verbruik booster. Deze methode is niet perfect maar nauwkeurig genoeg voor dit gebruik.
Bedenk wel dat je sowieso niet alles op 100% belasting wilt hebben... ik zou een 4A booster nooit verder belasten dan circa 3A, in verband met warmte ontwikkeling en het mogelijk laten trippen van beveiligingen (verbruik is nooit mooi effen en constant. Als je al op de grens van 4A zit loop je kans dat door een klein piekje de boel al in storing vliegt)
-
Verder als het even kan voorkomen dat treinen op een boosterscheiding stilstaan en de boosters langere tijd elektrisch met elkaar verbinden. De plek van de boosterscheiding speelt daarbij natuurlijk een rol.
Overigens kun je met 4A nog een aardige baan aansturen, vooral als je de binnenverlichting uitschakelbaar maakt. Dan verbruiken stilstaande treinen zowat niks en gaat het dus om het aantal treinen dat je maximaal tegelijk aan het rijden hebt.
Ledstrips tot 100 mA Jab? Verlichting met gloeilampjes deed tot 100 mA (meestal twee stuks van 30 tot 50 mA). Als je je ledstrips zorgvuldig uitzoekt, dan kom je bij exemplaren met low current leds op niet veel meer dan 10 tot 20 mA.
-
Nou, met deze gegevens kan ik wel wat. Ik was ook wel van menig dat vooral een loc nooit een constante stroom opneemt en al helemaal niet als hij moet trekken aan een flink stammetje rijtuigen en dan ook nog berg op om maar eens wat te noemen.
Dank Rob
-
Ledstrips tot 100 mA Jab? Verlichting met gloeilampjes deed tot 100 mA (meestal twee stuks van 30 tot 50 mA). Als je je ledstrips zorgvuldig uitzoekt, dan kom je bij exemplaren met low current leds op niet veel meer dan 10 tot 20 mA.
Oudere LED strips, met meerdere groepen witte LED's parallel, zijn helaas niet zo zuinig. En ik heb al een paar brakke wagens met mega gloeilampen gezien (zoals bijvoorbeeld ook in de Marklin Motorpost zaten/zitten?) waardoor die 50 mA wel erg karig is.
Maar nogmaals : meten is weten.