BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Gijs Beukenoot op 30 March 2007, 18:57:14

Titel: Digibeet: Bezetmelders
Bericht door: Gijs Beukenoot op 30 March 2007, 18:57:14
Heren (en dames?),

Kijkend naar de geweldige prijzen die bezetmelders kosten voor iemand met 1 linkerhand vraag ik mij af wat en hoe...

Ik ben van plan om een stapeltje Conrad decoders aan te schaffen. Ik heb momenteel een Viessmann en een stapeltje Lenz LB100 liggen (allen nog ongebruikt) maar als ik even ga uitrekenen wat ik dan kwijt ga zijn als ik alles op die manier door ga schakelen dan loopt dat aardig in de papieren. Terwijl de Conrad decoders nog geen 30 eurie zijn...
En voor zover ik dat elektronies begrijp, kan ik die gewoon aansluiten zonder verdere extra's (dus de Viessmann en de Lenzen kan ik in de verkoop gooien).

Mis ik ergens iets? Ga ik een probleem krijgen als de polariteit van de baan veranderd en die bezetmelders dus plotseling 'andersom' moeten gaan werken (in plaats van de massa oor bezet wordt dan dan de plus).

Dank

GB
Titel: Re: Digibeet: Bezetmelders
Bericht door: GerritM op 30 March 2007, 19:43:59
Waar heb je het nu eigenlijk over?
Gaat het om bezetmelders of over decoders (2 geheel verschillende zaken).

Groet Gerrit
Titel: Re: Digibeet: Bezetmelders
Bericht door: RoSoft op 30 March 2007, 20:00:56
Geen idee waar je het over hebt.

Wat voor digitaal systeem (centrale) heb je in gebruik.
En wat wil je nu precies?

Mvg
Wim.
Titel: Re: Digibeet: Bezetmelders
Bericht door: Sander op 30 March 2007, 20:19:36
In een ander draadje wordt gesproken over N-spoor aangestuurd met een IB.

Voor eenvoudige oplossing:
klik hier (http://www.floodland.nl/trein/info/digitaal_6.htm)

mvg,
 Sander
Titel: Re: Digibeet: Bezetmelders
Bericht door: Gijs Beukenoot op 31 March 2007, 12:35:15
Inderdaad, IB.

En inderdaad, ik bedoelde bezetmelders.  En dan ook nog kant en klaar gebouwd...
Titel: Re: Digibeet: Bezetmelders
Bericht door: RoSoft op 31 March 2007, 13:51:08
Dus je bedoeld de vervangers voor de LB100 van Lenz??


Goed voor zover ik je vraag begrijp zal ik je een antwoord geven.

Ik denk dat je nog niet helemaal door hebt wat waarvoor dient.
Dus even een kleine uitleg.

Een LB100 is een stroomdetectie, deze meet of er stroom wordt verbruikt op een stukje spoor. Dit is dus de bezetmelder. De Viessmann 5217 een S88 cloon, is de uiteindelijke terugmelder, deze meld dus aan de centrale terug, welke ingang er op de module een bezetmeldsignaal ontvangt.

Bij 2-Rail systemen, heb je altijd  Stroomdetectie nodig om een bezetmeld signaal te kunnen aanbieden aan de terugmelder. Beide zijn dus altijd nodig.

Je kunt natuurlijk bezetmelder en terugmelder van verschillende aanbieders door elkaar gebruiken, zolang zo maar aan de systeem eisen voldoen. Dus de stelling dat je nu de LB100 en de Viessmann terugmelders kunt verkopen is niet juist.

Mvg
Wim.

Titel: Re: Digibeet: Bezetmelders
Bericht door: Gijs Beukenoot op 31 March 2007, 14:37:36
Nou, dat begrijp ik nog niet helemaal Wim.

Als ik dat schema bekijk van bijvoorbeeld de Conrad 212628 - 89 (MELDDECODER S88) bekijk dan zie ik dat dat apparaat zonder verdere extra's op de massa kan schakelen.
De vraag die dan ook opkomt is wat ik dan überhaupt met die LB100's moet...

Laat ik een keer opnieuw beginnen met mijn verhaal, enigszins versimpeld:

Ik ben bezig met een baanontwerp, in principe komt het op een hondenbot neer. Dus ik kan alle rechtse rails (rijrichting van de trein) op de massa aansluiten en alle linkse op de plus. Dan kan ik dus volstaan met een stapel S88 apparaten en klaar (denk ik tenminste).

Maar, ergens in het midden heb ik een station. Als ik nu een overloopwissel in dat station wil hebben zodat een trein van beide sporen gebruik kan maken dan heb ik een probleem want dan komen de plus en de min ergens tegen elkaar aan te liggen. Welliswaar met een rail-isolatie ertussen maar op het moment dat er een lok overheen gaat maakt ie kortsluiting en is het afgelopen.
Dus ergens moet ik de boel 'omschakelen'. Als ik nu de bovenste en de onderste helft van het bot ga scheiden dan kan ik de plus altijd op de noord-rails zetten en de massa op de zuid-rails. Dan heb ik natuurlijk hetzelfde probleem maar dan heb ik dat probleem verplaatst naar de 'uiteinden' en daar zou ik dan een schakeling kunnen inbouwen zoals de funky-rail keerlus om de spanning om te polen.
Echter, dan schakelen de bezetmelders ineens niet meer de massa maar de plus en  ik vraag me af of die dingen daartegen kunnen... De kans is natuurlijk aanwezig dat ik het veel te moeilijk bekijk en dat dat helemaal geen probleem is...

Ik kan natuurlijk ook de overloopwissel vergeten en beide baandelen altijd gescheiden houden. Dna een overlooop-spoortje links en rechts en dan hen ik ook een station. Nu met 4 sporen nog wel en ik hoef er niet eens moeilijk voor te doen. Kan ik echter ook nooit kruisen om een aftakking te maken ergens anders in het plan.

Dus de vraag is eigenlijk meerdelig:
- Uitgaande van een hondenbot, moet ik twee schakelingnen inbouwen om de spanning te kunnen ompolen en dus de rest van sporen altijd zo aansluiten dat de massa altijd de 'onderste' rails is? (en dan in de linker enrechterkant van het hondenbot de spanning ompolen met de funky-rail-keerlus-schakeling?)
- Doen die Conrad S88 apparaten het ook als je die massa en de plus omschakeling gebruikt?
- Wat is het toegevoegde nut van de LB100 in het algemeen en/of dit geval in het bijzonder?

Dank,

GB
Titel: Re: Digibeet: Bezetmelders
Bericht door: RoSoft op 31 March 2007, 14:44:59
GB,

Ik heb je net een antwoord gegeven op de vraag wat je met de LB100 moet.

De 212628 is een standaard S88 module bedoeld voor 3-Rail (Marklin), met en bij dit systeem heb je een derde geleider, welke je kunt gebruiken voor de doorverbinding via de ongeisoleerde wielen van het Marklin matreiaal om naar massa te schakelen.

Bij 2-Rail mis je de derde geleider, dus heb je een LB100 nodig om via die schakeling naar massa te kunnen schakelen. (verbinden).

De Funky rail keerlusschakeling, bezit 3 stroomdetectie schakelingen, en drie aansluitingen naar de terugmelder. En wat jij je afvraagd, daar is al van te voren overnagedacht, dus is niet aan de orde.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Digibeet: Bezetmelders
Bericht door: Gijs Beukenoot op 31 March 2007, 15:01:39
Wim, ik noem mezelf niet voor niets een digibeet :-)

Ik begrijp het nu een beetje beter. Helaas nog niet helemaal... Dus als ik nog even vervelend mag zijn:

- De LB100 detecteert de spanning
- Die geeft een 'seintje' aan de S88
- Die 'vertelt' de IB dat het spoor bezet is.

De grote vraag is echter wat er gebeurd als je de spanning wilt ompolen. OF begrijp ik de Funky schakeling niet helemaal en doet die dat in een geheel afgesloten stukje en alleen maar *dat* stukje (die drie delen) zonder de rest van de baan te beinvloeden?

GB
Titel: Re: Digibeet: Bezetmelders
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 March 2007, 18:31:48
- De LB100 detecteert de spanning
- Die geeft een 'seintje' aan de S88
- Die 'vertelt' de IB dat het spoor bezet is.

Bijna goed. De LB100 detecteert dat er stroom wordt afgenomen in de betreffende sectie.
Titel: Re: Digibeet: Bezetmelders
Bericht door: Wim Donker op 31 March 2007, 20:34:39
De grote vraag is echter wat er gebeurd als je de spanning wilt ompolen. OF begrijp ik de Funky schakeling niet helemaal en doet die dat in een geheel afgesloten stukje en alleen maar *dat* stukje (die drie delen) zonder de rest van de baan te beinvloeden?

De Funky schakeling poolt inderdaad alleen *dat* stukje om.

De digitale spanning is overigens geen gelijkspanning, maar een soort wisselspanning. Die wordt door de locdecoder gelijkgericht om de trein voor- of achteruit te laten rijden. De stroomdetectors zijn ook geschikt voor die wisselspanning en hebben dus geen last van het ompolen van de baanspanning door de keerlusschakeling.

Groet, Wim
Titel: Re: Digibeet: Bezetmelders
Bericht door: Gijs Beukenoot op 01 April 2007, 11:35:57
Aha... Ik begin het te begrijpen.

U wordt allen bedankt voor de info. Ik ga eens even kijken waar ik dat in kan passen.

GB