BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: eenop87 op 19 December 2011, 12:03:19
-
Hierbij wil ik mijn ervaringen weergeven met het geleidend maken van wielstellen t.b.v. detectie met bezetmelders.
Ik heb ooit eens een flesje met geleidende verf gekocht van Trix.
Het nadeel van deze geleidende verf is dat de weerstandwaarde per geval nogal wisselend is en op termijn niet erg stabiel.
Nadat ik tweemaal een uitgefikt wielstel had, heb ik dat spul maar niet meer gebruikt.
Ik ben toen aan de slag gegaan met SMD weerstanden in combinatie met geleidende verf (op zilver basis).
Buiten het feit dat het erg duur spul is ben ik ook niet te spreken over het resultaat. De verf had nogal eens de neiging over het oppervlak van de smd weerstand te kruipen met als gevolg een kortgesloten weerstand.
Bovendien was het erg lastig om de smd weerstand in de juiste positie te krijgen op de gladde as.
De methode die ik nu hanteer is de volgende:
Ik soldeer aan één zijde van de weerstand een dun koperdraadje (een enkel adertje uit een snoer) van ongeveer 5cm.
Dat koperdraadje wikkel ik om de as terwijl ik de weerstand met een pincet op de as vast houd.
Als dat gebeurt is breng ik de SMD weerstand in postitie tegen het wiel en lijm ik de boel vast met geleidende lijm van Conrad (588328).
Dit blijkt in de praktijk prima te werken en werkt snel en betrouwbaar.
Groenten
Gerrit
-
Dit vind ik een goed tip, Gerrit.
Met rokende wielen heb ik in het verleden ook al ervaring opgedaan. Hele gaten in de plastic wielisolatie mee gebrand!
Jouw idee is de moeite waard.
Gerard
-
Beste Gerrit,
Je idee werkt inderdaad prima. Op mijn spoor nul baan pas ik het ook toe. Het werkt beter dan de weerstandslak. Plaatjes...
(http://home.floodland.nl/dumpzone/IMG_0693.jpg)
En van de andere kant
(http://home.floodland.nl/dumpzone/IMG_0695.jpg)
groeten,
Huib
-
@Huib,
Ik zie dat jij de draad gebruikt om de geisoleerde as te overbruggen. (y)
In mijn geval draai ik de draad een flink aantal slagen om de as om de smd op zijn plaats te houden tijdens het vastlijmen.
De door mij gebruikte assen zijn van metaal en heeft verbinding met het niet geisoleerde wiel.
Ik had nog al eens het probleem dat de weerstand er tijdens het lijmen afduvelde of dat hij aan het kwastje bleef plakken.
Gerrit
-
Een vraagje,
Wat is de waarde van de weerstand?
Andre
-
@ Andre: De weerstandjes zijn 10 Kilo Ohm.
@ Gerrit: Ik gebruik 0,5 mm lakdraad. Ooit eens een rolletje bij Conrad gekocht en het gaat eindeloos mee. De weerstandjes plak ik met secondelijm op de as, voor de geleidende verbindingen gebruik ik geleidende verf van Bush. Wel even het uiteinde van de koperdraad vertinnen anders maakt hij geen contact vanwege de laklaag.
Groeten,
Huib
-
De draadjesmethode heb ik toegepast bij wielstellen met zo'n kunststof as, net als Huib zo te zien. Bij gewone wielstellen werkt elektrisch geleidende lak bij mij goed. Eerst de weerstand over de isolatie lijmen. Als de weerstand goed vastzit de lak aanbrengen. Ik ben daar niet eens erg voorzichtig mee, zoals je ziet, maar ik heb het nooit voor elkaar gekregen de hele weerstand te overbruggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/weerstandas.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/weerstandas.jpg)
Weerstand is 10 Kohm, op deze smd genoteerd als 1002. ::)
De lak is inderdaad duur en als het open is geweest ook niet meer zo lang goed te houden. Ik maak het daarom in één keer op. Ik heb de nodige wagentjes met meerdere weerstandwielstellen rondrijden. Een nieuw wagentje ruilt gewoon een wielstel.