BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: p-kokkie op 18 December 2011, 21:30:26
-
Hallo allemaal!
Nou... het moet er dan maar eindelijk eens van komen. Na diverse verhuizingen en jaren van oponthoudt heb ik dan toch een begin gemaakt met de bouw van een serieuze baan in H0. Een mooie ruimte in de kelder is onlangs vrijgekomen en meet 3 x 5 meter.
In deze topic wil ik een ieder uit de doeken doen hoe ik te werk ga. Ik ga er van uit dat ik in elke modelbouw valkuil ga lopen en dat er fout op fout gemaakt zal worden... maar dat geeft niet, want van je fouten kun je alleen maar leren.
Ik zal een beschrijving geven van wat ik voor ogen heb met mijn baan.
Allereerst ben ik van plan om met een Multimuis te gaan rijden, digitaal dus. Dit was eerst niet de bedoeling maar toen ik de NS TEE van Roco kocht met dat mooie geluid erin was ik meteen om, wat is dat prachtig! Het aantal digitale treinen is sindsdien ook al behoorlijk uitgebreidt en ik heb tevens mijn zelgebouwde Plan U laten digitaliseren bij Wentink in Apeldoorn (met geluid).
Op mijn baan komt een wat groter stadsstation (naam nog niet bekend) en aan de andere zijde een dorpsstation genaamd Dijkhuizen, dit naar de spoordijk die achter het dorp langsloopt.
Wat de bebouwing betreft heb ik ook een doelstelling, veel grote industriele gebouwen, en veel "moderne architectuur" uit de vorige eeuw. Dan moet men denken aan architecten als Dudok, F.L. Wright, Oud en van Ravesteyn. Alles een beetje in de stijl van de Nieuwe Zakelijkheid dus.
Ik pin mij niet vast op een bepaald tijdperk. Het zou dus maar zo kunnen dat er een Diesel 5 naast een Koploper op het station staat.
In de titel van dit topic staat semi digitaal, dat heeft even wat uitleg nodig waarschijnlijk. Het is dus de bedoeling dat de treinen digitaal gaan rijden via de Multimuis van Roco. Echter de wissels gaan gewoon omgezet worden met knopjes/schakelaars die in de frontlijst van de baan verwerkt gaan worden. Ik moet dus straks gewoon met de trein meelopen en voor de trein uit de wissels gaan bedienen. Zo blijft het m.i. ook nog een beetje bespeelbaar allemaal. En trouwens, ik ben nogal een digibeet en de Multimuis kan ik nog bevatten maar daarboven is het voor mij allemaal aba-cadabra ???. Als ik toch die schitterende digitale banen op Rail, Eurospoor en Rijswijk zie... hoe krijgen ze het voor elkaar?
Wat betreft de updaten van dit draadje, het kan zijn dat er dagelijks iets komt en dan zo ineens een hele poos niets, dat heeft allemaal te maken met het drukke gezinsleven en de eigen zaak. We zullen het wel zien hoe het gaat lopen, maar voorlopig staat hier wel het eerste berichtje!
Groeten uut Dijkhuizen.
Pascal
-
Hallo Pascal,
Allereerst welkom op het forum !
Ben benieuwd wat je gaat bouwen. Ik lees nogal wat overeenkomsten met waar ik mee bezig ben.
Enne , foto´s zijn altijd welkom.
Gr.
Ferry
-
Hoi Pascal,
Dit zou mijn verhaal kunnen zijn.
Alleen heb ik nog minder verstand van een Roco multimuis en slechts een digitale trein en is de ruimte nog niet beschikbaar en zal het voorlopig moeten doen met een bergvliering waar je net op kunt lopen.
Ik ga dit zeker volgen.
Succes
Frank
-
Goede morgen Pascal.
Welkom bij de club der wijzen. ;D
Hier kunnen we elkaar toch mooi vooruit helpen.
Het verhaal van Frank is ook mijn verhaal, alleen met dat verschil, dat ik heel veel materiaal en ook voldoende tijd en zeer veel zin heb. (y)
Maaaaar er is een ding wat ik niet heb en dat is ruimte. >:( Wat er niet is, kan misschien nog wel komen in de toekomst. ;)
Dus voorlopig hou ik mij maar bezig met zelf- en ombouw van modellen en BNLS uiteraard. :D
Maar ik ben zeer benieuwd hoe je het e.e.a. gaat aanpakken.
Vanuit Twente heel veel succes toegewenst. (y)
mvg,
vrijbuiter55.
-
Je bent niet de enige die net begint met digitaal. Dat heb ik inmiddels ook gedaan! Ik loop tevens tegen een aantal problemen op. Voel je niet bezwaard vragen over je multimouse te stellen. Er zwerven genoeg experts rond die je het antwoord op je vraag kunnen geven. (Helaas ben ik ik dus geen expert zoals ik al zei.) In ieder geval, welkom op het forum! Beneluxspoor.net is een handige vraagbaak voor alle problemen met modelspoor. Dat heb ik in het verleden al positief opgemerkt.
Andre
-
Hallo allemaal,
Vannavond lekker aan het prutsen geweest en meteen liep ik tegen een probleempje aan.
Het zakkende spoortje naar het schaduwstation (nivo -1) liep niet lekker, de testwagon liep vast tegen de de rest van de baan (nivo 0). Maar even de decoupeerzaag erlangs en het probleem is al weer opgelost. Nu alleen de sporen van de "zig-zag" aansluiten voor dat de rest van de spoordijk er op gaat. Ik zal binnenkort proberen een fototje te plaatsen.
Ik heb trouwens gekozen voor Piko A-rails, prachtig stukje rails, dat is wel iets anders dan een aantal jaren geleden!
Voor nu, een fijne dag verder.
Groeten uut Dijkhuizen.
Pascal
-
ik heb tevens mijn zelgebouwde Plan U laten digitaliseren bij Wentink in Apeldoorn (met geluid).
En dat willen we natuurlijk wel eens even zien op Youtube haha. (y)
Hoe heb je deze gebouwd? Plots of eigen bouwsel?
-
@ Arno V
http://www.youtube.com/watch?v=DL-DSA3_SPk
Niks geplot of geprint of ander modern spul, gewoon de zaag in twee Fl. Plan V's zetten en lekker plakken, oldschool dus!
Groeten uut Dijkhuizen.
Pascal
-
U vraagd wij draaien??? ;D
Mooi gedaan zeg!
Groet, Arno
-
Even een vraagje tussendoor.
Ik kreeg de tip om de Multimuis van Roco op diverse plaatsen aan de baan aan te sluiten om zo de toevoer te waarborgen.
Klopt dit en om de hoeveel meter kan ik dan het best een aansluiting maken? Ringleiding of iets dergelijks?
Tevens wil ik weten of ik mij moet houden aan plus en min, want m.i. maakt het niet uit hoe het stekkertje naar de baan toe in de booster wordt geprikt, klopt dit of hebben juliie een andere mening?
Groeten uut Dijkhuizen.
Pascal
-
Hoi Pascal,
Zelf heb ik de booster (de MM is aangesloten op de Booster, toch?) aangesloten op de ringleiding, als je dat ding zo mag noemen. Een tweetal draden, die onder de baan lopen en echt op zoveel mogelijk punten met de rails verbonden is. Zeker bij de 'wisselstraten' heeft ongeveer elk spoor zijn eigen aansluitingen. Overigens heb ik de aansluiting tussen booster en rails voorzien van een adapterstekkertje, weliswaar afwijkend formaat van de adapter van de booster, om de booster ook op mijn testspoor aan te kunnen sluiten. Wat het plus/min gedoe, volgens mij komt er wisselstroom op de baan te staan. Het plus/min gedeelte is daarmee opgeheven. De decoder zet het dan weer om in gelijkstroom voor de lok. Maar ook hier spreekt de leek, met een semi digibaan :D
Groet uit Wagensheim (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39935.0.html)
Michel
-
Hi Pascal,
Ik zou om de meter een aansluiting solderen.
En ja, rood en bruin moeten altijd aan dezelfde kant zitten. Of de ene nou links en de andere rechts zict maakt niet uit, maar je keus moet consequent op je baan worden doorgevoerd.
Bijvoorbeeld Bruin op de Binnenrails.
EDIT: heheh... dat kan net zo goed de Buitenrails zijn, zie ik net, verzin zelf een ezelsbruggetje, als je maar consequent aansluit!
Gerard
-
Pascal,
Als je je centrale op diverse plaatsen aan je baan wilt aansluiten moet je de polariteit wel degelijk in de gaten houden.
Ik heb zelf alles via de IB aangesloten en ook een ringleiding aangelegd van waar alle aansluitingen (ong. om de meter) met een constante polariteit met de rails zijn verbonden.
Groet,
Ernest
-
Hi Pascal,
Ik zou om de meter een aansluiting solderen.
En ja, rood en bruin moeten altijd aan dezelfde kant zitten. Of de ene nou links en de andere rechts zict maakt niet uit, maar je keus moet consequent op je baan worden doorgevoerd.
Bijvoorbeeld Bruin op de Binnenrails.
EDIT: heheh... dat kan net zo goed de Buitenrails zijn, zie ik net, verzin zelf een ezelsbruggetje, als je maar consequent aansluit!
Gerard
Blauw op je buitenrails ;D
Zelf heb ik zwart op de binnenrail en rood op de buitenrail. Als je de bedrading van je ringleiding op eenzelfde manier ophangt kan je je al wat minder vergissen.
Groet,
Michel
-
Dat lijkt me heel duidelijk allemaal zo.
Alvast vriendelijk bedankt voor de informatie zover, daar kan ik wat mee!
Groet uut Dijkhuizen.
Pascal
-
Een prachtig bouwdraadje Pascal, maar een paar foto's zou wel bijdragen tot meer aantrekkelijkheid ervan. Veel tekst maar geen plaatjes kunnen denk ik niet lang boeien.... ;)
-
@ Roland Halma
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/doe_nou_maar_100_1.jpg)
Vanaf de deuropening kijk je de treinenkamer in met uiterst rechts de "zig-zag", vanaf nivo 1 gaat het naar beneden naar nivo 0 en dan weer de "zig-zag"in om verder te dalen naar nivo -1.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/doe_nou_maar_108.jpg)
Zicht op de wisselstraat op nivo 1 van 2 sporen naar 3 sporen, met daaronder de lus vanuit Dijkhuizen naar de "zig-zag" en rechts tegen de muur een spoor vanuit het schaduwstation.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/doe_nou_maar_104_1.jpg)
Zicht op het waternivo met links een sparing voor de haven.
Groeten uit Dijkhuizen.
Pascal
-
Hoi Pascal,
Bestaat er een baanplan? Of een schematisch plan van je baan? Want wat bedoel je met zigzag?
Je hebt wel lekker de ruimte!
Groet,
Michel
-
Het baanplan zit in mijn hoofd en zal dus ook nog tijdens de bouw aangepast (moeten) worden. Zo kwam ik er gisteren achter dat een extra wisseltje vlak voor de "zig-zag" weer een leuke extra speelfunctie geeft.
Met de "zig-zag" bedoel ik het volgende: een aantal op- en afritten boven elkaar die zigzaggend heen en weer gaan om zo verschillende nivo's te bereiken, zie schetsje. Zeg maar een grote klimspiraal maar dan anders...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zigzag_1.jpg)
Groet,
Pascal
-
Mooie ruimte om een mooie baan te bouwen (y)! Ben eigenlijk ook wel benieuwd eventueel naar t baanplan :D! (Als het mogelijk is om deze te tekenen).
Tim
-
Het baanplan zit in mijn hoofd en zal dus ook nog tijdens de bouw aangepast (moeten) worden. Zo kwam ik er gisteren achter dat een extra wisseltje vlak voor de "zig-zag" weer een leuke extra speelfunctie geeft.
Met de "zig-zag" bedoel ik het volgende: een aantal op- en afritten boven elkaar die zigzaggend heen en weer gaan om zo verschillende nivo's te bereiken, zie schetsje. Zeg maar een grote klimspiraal maar dan anders...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zigzag_1.jpg)
Groet,
Pascal
Is dit dan een switchback? Waar treinen eerst inrijden, de wissel word omgezet en de trein rijd achteruit naar het volgende niveau?
-
@ Raider
Nee, geen switchback. ik zal proberen om het uit te leggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zigzag2.jpg)
Hier een aantal mogelijke combinaties:
Vanaf punt A kan de trein naar AA, BB en vervolgens via een lus (dijkhuizen) van BB naar B
Vanaf punt B kan de trein naar AA en CC (richting schaduwstation) en vervolgens via het schaduwstation naar C
Vanaf punt C kan de trein dan weer terug naar BB om via Dijkhuizen dan weer bij B uit te komen om vervolgens naar AA of CC te gaan, tevens is het mogelijk om van C direct naar AA te rijden.
Volgen jullie het nog een beetje? ???
Groet uit Dijkhuizen,
Pascal
-
Goedenavond,
Zo, ik ben zojuist uit de kelder gekropen en heb een helling aanlegd om naar het schaduwstation te rijden.
ook meteen even een loc laten rijden om te testen of het niet te steil is, maar hij gaat zonder moeite omhoog.
Vandaag de boodschappen al vast in huis gehaald voor de komende Kerst, dus als het werk het toelaat ga ik morgen overdag weer een paar uurtjes de kelder in om te bouwen. Tevens morgen een soldeerboutje en wat draad halen om aan de rails vast te maken voor de ringleiding.
Hij gaat lekker zo!!
Groeten uut Dijkhuizen.
Pascal
-
@ Roland Halma
Goed kijken, Pascal..... 't is Ronald ;)
-
@ Ronald
Oke,
Groet
Lacsap... ehh Pascal ;D
-
;D ;D ;)
-
AU!!! >:( >:( >:(
Op aanraden wil ik om de meter een draadje aan de rails gaan solderen om zo het digitale signaal te waarborgen. Echter... wat doe ik fout? Ik heb draad, ik heb een soldeerbout, ik heb soldeertin met harskern en het volgende resultaat; een blaar op mijn vinger, gesmolten bielzen, gesmolten plastic van het draad en een kelder die naar verbrand plastic stinkt maar het draadje krijg ik met geen mogelijkheid vast aan de rails!!!
Valt er aan Piko A rails soms niet te solderen of zo?
HELP
Groet uut Dijkhuizen.
Pascal
-
bekend probleem! Heb je het stuk rails waar je soldeert eerst schoongemaak? Met een scherp mesje of een railreinigingsblokje even een stukje blinkend schoonmaken en dan lukt het vast! In ieder geval geen vloeimiddel gaan gebruiken!
succes!
Niels
-
Niels bedankt voor de tip maar...
Ik heb de rails met een schuurpapiertje schoongemaakt cq. opgeruwd en een draadje er aan gesoldeerd, hij lijkt mooi vast te zitten maar bij het minste of geringste laat het weer los tot op de kale rails toe.
Dit zou voor mij een reden kunnen zijn om de hele Piko bups weg te doen en een ander type rails te kopen die wel soldeerbaar is GRRR...
groet,
Pascal
-
Is je soldeerbout van voeldoende capaciteit?
Wel vloeimiddel gebruiken!!! In jou geval is de hars in het harskernsoldeer het juiste vloeimiddel.
Solderen zonder vloeimiddel kan je wel vergeten.
Eerst de rails ter plekke goed schoonmaken met b.v. een glasvezelstift en deze even vertinnen.
Stukje van de draad blank maken en ook even vertinnen.
Vervolgens de draad aan de rails solderen.
Voorwaarde is altijd dat de boel goed op temperatuur is, dus niet een heel klein boutje gebruiken.
Als de boel vloeit haal je direct de bout weg. Als je te lang wacht verdampt/verbrandt de hars en krijg je een lelijke las.
Maak ook voor het solderen even de punt van de bout schoon met een doekje of een nat sponsje.
Wat ik bij beginners nogal eens zie, is het trachten de las te verfraaien door met de bout te gaan smeren over de las: Niet doen, het is geen plamuur!
succes
Gerrit
-
Ik zag dat je Piko onterecht de schuld geeft.
Piko rails is prima te solderen.
Mijn vorige baan bestond grotendeels uit Piko rails en daar zaten vele soldeerlassen aan.
Gerrit
Toevoeging:
Als je de draad zo weer los trekt, heb je de boel onvoldoende warm gemaakt.
-
Als je het doet zoals Gerrit zegt moet het lukken!
Oefen anders even op een oud stukje railstaaf.
Groet Jaap
-
Thankz...
Ik ga het nog maar een keer proberen, moet potdikkie toch lukken!!!
Groet,
Pascal
-
Op aanraden wil ik om de meter een draadje aan de rails gaan solderen om zo het digitale signaal te waarborgen. Echter... wat doe ik fout? Ik heb draad, ik heb een soldeerbout, ik heb soldeertin met harskern en het volgende resultaat; een blaar op mijn vinger, gesmolten bielzen, gesmolten plastic van het draad en een kelder die naar verbrand plastic stinkt maar het draadje krijg ik met geen mogelijkheid vast aan de rails!!!
Hey Pascal,
Kijk even op deze pagina (http://www.wassedam.nl/prj_ba_aansluiting.php)...
Gerard
-
Bedankt Gerard! Maakt me weer helemaal blij, ik ga snel aan de gang.
groet,
Pascal
-
Joepie!!!
Even een vijltje over de onderzijde van het raillasje halen, ff opruwen, vertinnen en solderen maar...
Bedankt voor de goeie tips!
Voor vandaag, over en sluiten.
Groet uut Dijkhuizen,
Pascal, die weer helemaal blij is. :) :D ;D
-
Hallo allemaal,
Een aantal berichten terug had Ernest het er over dat de polariteit wel degelijk in de gaten gehouden dient te worden, op zich is dat geen probleem, maar in mijn baanplan heb ik een zogenaamde driehoek voorzien en dan draait de polariteit om. Zwart wordt rood en rood wordt zwart. Nou kan ik natuurlijk een geisoleerde las installeren zodat zwart niet bij rood kan komen en andersom, maar heeft de rijdende trein hier dan geen last van als die dit punt passeert? ???
Graag jullie visie hierop.
Groet,
Pascal
-
Pascal,
Je hebt daarmee een "keerlus" situatie. Een situatie waarin je normaal gesproken kortsluiting krijgt. Dit is op te lossen met een apparaatje dat een "keerlus-module" wordt genoemd. Er is een aantal fabrikanten die zo'n ding maakt.
Zoek hier op het forum maar eens naar "keerlus" en de voorbeelden vliegen je om de oren.
Zelf ben ik erg gecharmeerd van de Litfinsky oplossing, de KSM-SG. Kijk op deze pagina (http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_frame_nl.htm) en zoek naar "KSM-SG".
Maar er zijn er meer hoor! Kijk ook even in de encyclopedie.
Gerard
-
Gerard bedankt voor je antwoord.
Ik heb ff gesjoekeld en ben bij Digirails terecht gekomen, hun keerlusmodule lijkt mij zeer eenvoudig aan te sluiten en dat is voor mij uiteraard zeer belangrijk.
http://www.modelbaan-elektronica.nl/modelbaan-elektronica.nl/data/mediablocks/DR400.pdf
Groeten uut Dijkhuizen,
Pascal
-
Hoi Pascal,
Zoals Gerard zegt heb je een keerlus in je baan.
Ik heb er zelf twee en heb daarvoor de "ultieme keerlus"gebruikt die op dit forum ook regelmatig ter sprake komt.
De aansluiting daarvan is iets gecompliceerder maar achteraf is er geen enkele afstelling meer nodig.
Je hoort hem wel klikken maar ok............ik ben er zeer tevreden over.
Met de digirails oplossing heb ik geen ervaring.
Groet,
Ernest
-
Dag Pascal,
De module die je beschrijft is inderdaad erg gemakkelijk aan te sluiten. Dat komt omdat ze gebruik maken van een kortsluiting die ontstaat wanneer je loc vanaf de "verkeerde" kant de keerlus inrijdt.
Dit wordt door andere oplossingen, zoals de ultieme keerlus en de LDT module voorkomen. Die zijn beide - zoals Ernest al aangeeft - na aansluiting klaar voor gebruik! (@Ernest: waar heb je dan wel later afstelling bij nodig?)
Daarvoor moet je ietsje meer draden aansluiten, maar hey, dat gaat inmiddels goed, toch?
In hun eigen folder waarschuwen ze dat het ding flink heet kan worden. Da's niet erg fijn. De andere oplossingen hebben daar geen last van, waarschijnlijk omdat ze met elektromagnetische schakelaars (relais) werken. Als dat te ingewikkeld klinkt, gelijk weer vergeten... Bottom line is dat ze hierdoor bij normaal gebruik geen last hebben van oplopende temperaturen.
Mocht je besluiten om toch voor een kortsluiting-vrije oplossing te gaan, laat het ons dan maar weten, dan helpen we je wel met aansluiten.
Succes,
Gerard
-
@ Gerard,
De digirail module heeft een instelpotje wat bijgesteld KAN worden.
Ik heb uit eerdere draadjes begrepen dat sommige "kortsluitmodules" enige fine tuning behoeven afhankelijk van de loc.
Ervaring heb ik daar echter niet mee maar alleen al de vermelding van die instelpot voor het geval dat..............
Ernest
-
@ Gerard,
De digirail module heeft een instelpotje wat bijgesteld KAN worden.
Ik heb uit eerdere draadjes begrepen dat sommige "kortsluitmodules" enige fine tuning behoeven afhankelijk van de loc.
Ervaring heb ik daar echter niet mee maar alleen al de vermelding van die instelpot voor het geval dat..............
Ernest
{Huiver mode} Yugh !!! {Huiver mode uit} :-X
Dank voor je uitleg...
Gerard
-
....maar in mijn baanplan heb ik een zogenaamde driehoek voorzien en dan draait de polariteit om.
Hoi Pascal,
Ongeacht welke oplossing je wilt kiezen, is het wel goed te weten, dat je langste trein in zijn geheel op het stuk kan staan waarop je de keerlus module aansluit.
@Gerard,
Valt mee hoor. Overigens is de DR400 niet meer leverbaar. Een vervanger is onderweg... en die gaat omschakelen in de snelheid van 1 :o DCC puls ( 16 microSeconden ) ;)
Grtzz,
karst
P.S. Misschien handig 'even' je baanplan-met-driehoek hier te laten zien ;)
-
Karst,
Ik zal komende Kerst in de dooie uurtjes eens mijn tekentalenten loslaten op een A4tje en proberen om mijn baanplaan op papier te zetten.
Groet,
Pascal
-
@Gerard,
Valt mee hoor. Overigens is de DR400 niet meer leverbaar. Een vervanger is onderweg... en die gaat omschakelen in de snelheid van 1 :o DCC puls ( 16 microSeconden ) ;)
Grtzz,
karst
Weet je toevallig ook wanneer die ongeveer leverbaar is? Ik heb nl. binnenkort ook een keerlusmodule nodig.
-
We hopen ergens in Q1 2012 ;)
Grtzz,
Karst
-
@Gerard,
Valt mee hoor. Overigens is de DR400 niet meer leverbaar. Een vervanger is onderweg... en die gaat omschakelen in de snelheid van 1 :o DCC puls ( 16 microSeconden ) ;)
Grtzz,
karst
Van welk merk wordt die opvolger Karst?
Gerard
-
Typenr. DR410.... ;) :-X
-
Vreemd, als ik Google vind ik een verwijzing naar een pagina, www.digirails.com/dr410-digitale-keerlus-module.html, maar als ik die dan aanklik verschijnt er iets heel anders...
Gerard
-
Google cache probleem ?? :)
Anyway, nog niet aangekondigd, dus ook niet te vinden :P
-
Hallo allemaal,
De Kerstdagen hebben we weer overleefd, ik heb behoorlijk wat tijd kunnen steken in de bouw van de baan en ben tevens naar mijn hofleverancier Wentink in Apeldoorn geweest om de nodige spulletjes aan te schaffen.
Even een kleine foto update van de bouw van Dijkhuizen.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/30_11_2011_010.jpg
Deze foto toont de layout van het grote stadsstation. Twee ruime bogen komen uit bij de wissels en gaan vervolgens om de perrons heen, het rechterspoor ligt nog niet vast en daalt rechtstreeks naar Dijkhuizen toe. Aan het einde van de perrons liggen de wissels waarna het spoor via een boog de brug op moet gaan om zo aan de overkant van het water te komen.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/30_11_2011_011.jpg
Nogmaals het station met in de verte de boog die ligt stijgt om hoogte te krijgen voor de brug.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/30_11_2011_012.jpg
Op deze foto de hoofdbaan met een bocht naar links, via enkele gebogen wissels heb ik de keuze om de trein de hoofdbaan te laten vervolgen of de trein achter het opstaande plaatje te laten verdwijnen naar Dijkhuizen.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/30_11_2011_013.jpg
Zicht op de "zigzag". Hier gaan de treinen van en naar de schaduwstations.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/30_11_2011_014.jpg
Nogmaals de "zigzag".
https://images.beneluxspoor.net/bnls/30_11_2011_015.jpg
Het linker spoor gaat dus naar beneden via de "zigzag" om vervolgens naar Dijkhuizen te gaan, de twee sporen rechts zijn de hoofdbaan ofwel paradebaan.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/30_11_2011_016.jpg
Hier nog een keer een blik op de stationssporen met een steil dalende lus naar de haven.
Groeten uut Dijkhuizen,
Pascal
-
Hallo allemaal,
Even een kleine update, helaas zonder foto's want zoonlief heeft de camera laten vallen.
Het eerste gebouwtje staat op de baan, het is een typisch NS onderstation geworden. Het is een eigen ontwerp geinspireerd op de ontwerpen van Sybold van Ravesteyn. Ook bekend van Rotterdam Centraal.
De gebouwen teken ik met Corel Draw in de computer en print ze dan uit. De geprinte muren plak ik dan op een houten ondergrond en zo onstaat een leuk gebouw.
Momenteel ben ik ook bezig met een groot station in de stijl van de Amsterdamse School en ook enkele grote fabriekspanden zijn al getekend.
Inmiddels is er ook al een stukje proefgereden, en dat gaat best goed. Het was inderdaad een goed idee om, om de meter een aansluiting te maken want het rijdt erg goed. Tevens heb ik ook al enkele bovenleidingmastjes in elkaar gesoldeerd van messing profiel. De tips om eerst goed de ondergrond te schuren alvorens te solderen was echt goud waard! Het gaat heel goed!
Zodra er weer mogelijkheid is om wat foto's te maken zal ik jullie het onderstation en de mastjes laten zien.
Groeten uut Dijkhuizen.
Pascal
-
Hallo allemaal,
Vandaag weer wat kunnen doen aan de baan.
Weer enkele proefritjes gemaakt. Buiten is het nat en koud maar binnen brullen de Diesels en sist de 3737.
Ik heb een wissel verlegd die niet lekker liep, met enkele aanpassing gaat het nu wel soepel. Als het mee zit wil ik morgen de paradebaan sluitend maken zodat er een rondje gereden kan worden! yes, eindelijk.
Ik heb ook al een mooi plekje gevonden voor het oude seinhuis. Namelijk aan het einde van de perrons.
Tot zover.
Groeten uut Dijkhuizen.
Pascal
-
Hallo allemaal,
Afgelopen zondag naar Houten geweest om Rail 2012 te bezoeken.
Ik heb een drietal Mastica streekbusjes gekocht die het alternatief gaan worden als de treinen eens niet rijden op de baan. Verder nog een decodertje aangeschaft van Hornby, net geen 17,00 eurotjes. Ik heb hem ingebouwd in mijn groene Roco sik. Was wel even spannend natuurlijk! Was voor mij de eerste keer dat ik een loc digitaal maakte zonder de decoder er zomaar in te prikken (solderen dus in de sik). Maar zowaar, hij doet het.
Verder op Rail veel inspiratie opgedaan om weer verder te gaan bouwen.
Het grote stadsstation schiet ook al aardig op. Dat wordt een OV terminal!
Tot zover.
Groet uut Dijkhuizen.
Pascal
-
Hallo allemaal,
Vandaag heerlijk zitten bouwen, een sextant gebouwd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_03_2012_008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_03_2012_008.jpg)
Zie ook de volgende link voor meer info:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43082.msg685349.html#new
Groeten uut Dijkhuizen.
Pascal
-
Hallo Allemaal,
Vorige week heb ik een watertoren gemaakt voor op de baan. De keuze is gevallen op de toren van Doorwerth.
Het ontwerp is van architect Koch en is gebouwd in de jaren 30 van de vorige eeuw. Ook deze watertoren is gemaakt volgens het principe tekenen, uitprinten en plakken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/d_005_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/d_005_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/d_006_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/d_006_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/d_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/d_003.jpg)
De vlag aan de paal is van de gemeente Renkum. Doorwerth is één van de dorpen van Renkum.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/d_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/d_001.jpg)
In de ronding is een pvc pijp van 3 cm verwerkt, komt van een afvalcontainer af waar men aan het verbouwen was.
Groeten uur Dijkhuizen.
Pascal
-
Mooie gebouw. (y)
-
Het ontwerp is van architect Koch en is gebouwd in de jaren 30 van de vorige eeuw. Ook deze watertoren is gemaakt volgens het principe tekenen, uitprinten en plakken.
Hoi Pascal,
Teken je het zelf? Maak je gebruik van bouwplaten, die je bewerkt? Gegevens vraag je op bij de gemeente? Ik vind het een interessant concept, om zelf zo je bouwplaten zelf te maken. Kan je daar meer over vertellen?
Overigens, zo uit mijn hoofd kan ik deze toren niet 1,2,3 in Doorwerth plaatsen. Staat ie er nog? Of is ie weggehaald?
Groet,
Michel
(woonachtig in Renkum, vandaar :))
-
@ Michel
Ik ben geboren in Doorwerth op een steenworp afstand van de watertoren (vanaf mijn tweede woonachtig in Renkum), ben er vanmiddag met vrouw en kinderen nog langs geweest en hij staat er nog steeds aan de Spechtlaan. Er is wel een moderne aanbouw tegen/voor aangezet, samen met de toren is het nu een woon/werkpand geworden. Meer info op http://www.watertoren-doorwerth.nl
De tekening van de oorspronkelijke toren is ook op deze site te vinden. Ik heb hem gebruikt voor de maatvoering.
Met het programma Corel Draw teken ik de wanden afzonderlijk van elkaar. Voor de watertoren heb ik een gele steen gebruikt in Vlaams verband, kop-strek-kop enz... Het steentjesmotief vind ik meestal op sites als http://www.cgtextures.com/. Hier kun je een hele reeks texturen (deuren, allerlei soorten beton, bakstenen, ramen enz. enz. ) vinden die je kunt gebruiken in onze mooie hobby. Als maatvoering voor de stenen ga ik ervan uit dat een steen in model 0,8 mm hoog is, over het algemeen komt dat aardig overeen met de werkelijkheid. Ook kijk ik naar panden hier in de buurt die mooie details hebben. Dan is het een kwestie van fotograveren en dan het gewenste deel (een raam of een deur bijvoorbeeld) bewerken en gebruiken in een heel ander pand.
Met een bouwtekening die 1/100 is, is het nog veel makkelijker om een pand te tekenen. In het verleden heb ik zo Villa Sonsbeek te Arnhem, Huize Mariëndaal en Villa Hartenstein te Oosterbeek gemaakt.
Feitelijk maak ik dus mijn eigen bouwplaten inderdaad.
Als dan alle wandjes gereed zijn is het een kwestie van uitprinten, uitsnijden en op een geschikte ondergond plakken. Voor het plakken gebruik ik lijmspray van de Action.
Waar je overigens wel om moet denken is dat bijna alle inkt niet tegen zonlicht kan, naar verloop van tijd zal alles dus verbleken! Maar gelukkig heb ik mijn baan in de kelder dus daar is geen sprake van.
Hieronder enkele foto's van mijn eigen onderstation gebaseerd op de ontwerpen van Sybold van Ravesteyn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_03_2012_004_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_03_2012_004_1.jpg)
Zoals je ziet zijn de deuren telkens dezelfde exemplaren, maar dat zie je niet als het gebouwtje op de baan staat, het gaat om de indruk die het maakt. De deuren komen ook weer van internet af.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_03_2012_003_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_03_2012_003_2.jpg)
Voor de ondergond voor dit gebouw had ik nog wat 12 mm multiplex liggen, het is in feite gewoon een houten doosje met behang aan de buitenkant, en dat behang is dan toevallig een gebouwtje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_02_2012_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_02_2012_002.jpg)
Op deze manier kun je dus op een zeer goedkope manier vele mooie gebouwen maken die niemand anders heeft
Ik hoop dat ik je zo voldoende heb verteldt, mocht je een keer zelf zien hoe één en ander in zijn werk gaat, stuur dan eens een PB, dan bouwen we samen een keer wat.
groeten uut Dijkhuizen.
Pascal
ps.
Momenteel ben ik bezig met de Gustav Adolf kerk in Berlijn, waarvan de toren in model zo'n 45 a 50 centimeter hoog zal worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gustav_adolf_kirche.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/gustav_adolf_kirche.jpg)
-
gaaf!!!
Die zou ik wel eens in het eggie (op schaal dan) willen zien.
Ik PB je.
Groet,
Michel
-
Zo... dat was even een lange pauze.
Maar dan nu weer eens een kleine update.
-er is een stukje rails van balast voorzien. (probeersel)
-met een grasmaster is er wat groen gezaaid.
-er is veel werk gaan zitten in diverse bovenleidingmasten (al een stuk of 20)
-voorts ben ik de baan aan het inrijden.
En...
diverse treinen aan het digitaliseren, een Lima Koploper aan het ombouwen van ICM-0 naar ICM-4 (de Trix is vrijwel niet te verkrijgen en anders erg kostbaar)
Gewoon lekker aan het hobbyen dus!
Groeten uut Dijkhuizen,
Pascal
-
Hoi Pascal,
het is idd even geleden. Maar al een aardige update.
plaatje?? ik ben een beetje nieuwsgierig :)
Groet,
Michel
-
Bouw van 138 woningen begonnen!
Binnenkort start verhuur en bouw van de galerijflats Dijkhuizen I en II.
Ideaal voor starters die op zoek naar een betaalbare woonruimte.
Gelegen in de wijk Dijkhuizen West waar al meerder flatwoningen, in de vorm van portiekflats, zijn gerealiseerd.
Op de beganegrond zal een comercieele laag voorzien in allerlei kleinschallige winkels.
Dijkhuizen I en II zal voorzien in de almaar groeiende behoeft aan betaalbare woonruimte in de stad.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1781_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1781_2.jpg)
Dijkhuizen I zal bestaan uit 13 woonlagen en Dijkhuizen II uit 10 woonlagen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1776.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1776.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1784_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1784_1.jpg)
Om een indruk te geven van het uiterlijk; hier alvast een stukje van de buitenschil van de flat. Aan de galerijzijde komen de kozijnen met de voordeuren. Tevens een blik op de afwerking aan de zijgevel van de flat.
Tussen beide flats in komt een trappenhuis cq. liftschacht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1788.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1788.jpg)
Hier de overige bebouwing in de wijk Duikhuizen West, de portiekflats. 2 stuks staan er al en uiteindelijk zullen het er 5 of 6 moeten gaan worden.
Voor nu een fijne dag verder en groeten uut Dijkuizen.
Pascal
-
Kleine wijziging!!!
I.v.m. de terugloop van het aantal inwoners en daardoor mindere vraag op de huizenmarkt zal flat Dijkhuizen I het met 10 woonlagen moeten doen (ipv 13) en flat Dijkhuizen II met 8 (ipv 10) woonlagen. In totaal zal het dus niet gaan om 138 maar 106 woningen. Al met al blijft het nog steeds een indrukwekkende hoge flat voor H0.
Inmiddels verloopt de bouw van Dijkhuizen I voorspoedig, de dakdekkers zijn geweest, de kozijnen aan de galerijzijde zijn geplaatst en ook de liftschacht / trappenhuis is bijna klaar.
Groeten uut Dijkhuizen.
Pascal
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb071_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb071_1.jpg)
Alles is zoveel mogelijk gelijk gehouden, van de gevelbeplating, de balustrades tot aan de kozijnvulling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb072.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb072.jpg)
Zicht op de liftschacht en de balustrades.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb073_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb073_3.jpg)
Het lifthuis, vanaf deze plek heb je een prachtig uitzicht op het emplacement van Dijkhuizen Centraal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb074_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb074_1.jpg)
Vanaf straatnivo is het een indrukwekkende flat aan het worden. Rechts zijn de contouren van Dijkhuizen II al zichtbaar en de onderste laag zal worden gevuld met het winkelcentrum De Lijnbaan.
-
Hierdoor wordt de woningnood op jouw modelbaan een stuk minder! Mooi gebouwd!
Andre
-
Indrukwekkend groot! Wellicht een idee om er een aantal "Te Koop" borden bij te maken :).
Groet,
Chris
-
Prachtig!
-
@Chris80
Het is sociale woningbouw, dus huur. Misschien een satelietschotel op het balkon of waren die er in de jaren 80 en 90 nog niet?
Groet,
Pascal
-
Hoi Pascal
Mooi flatgebouw, en indrukwekkend groot! Zeker als ik um zo zie naast het station, en dat was ook al geen kleintje :)
Voor wat betreft de schotels, volgens mij kwam die pas eind jaren '80 begin jaren '90, icm commerciële tv.
Groet,
Michel
-
Aha! Ik had niet in de gaten dat het sociale huur was :). Ipv schotels kun je ook van de fel oranje zonneschermen ophangen :).
Succes er mee, ik vind het in elk geval een erg mooi project!
Groet,
Chris
-
Hoi Pascal,
Zag onlangs de eerste foto's van je torenflat en had zo m'n twijfels maar ik moet zeggen dat 'ie erg geslaagd is. Sowieso mooie bouwsels in je draad. Ik zou nog mooie lichtreclame boven op die flat plaatsen als ik jou was; Pascaltec ;) (y)
Gr.Martijn