BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Ronald Halma op 18 December 2011, 13:27:09
-
Uit het draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,10974.msg164521.html#msg164521) van gebruiker dito anno 2008:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tilligaanLS150.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tilligaanLS150.gif)
Ik heb een LS 150 en daarop aangesloten een Lemaco. Dat gedaan volgens de handleiding met 2 diodes (rechts op de tekening, links even vergeten nu). Getest; niets... daarna de schakeltijd naar 3 seconden gebracht; niets.... Draai ik nu telkens de draden op de motor om en geef telkens hetzelfde schakelbevel (bijvoorbeeld alleen -) dan krijg ik de motor netjes om. Laat ik alles aangesloten volgens schema wil het niet.
De LS150 MOET op wisselspanning dus daar kan ik niks aan veranderen.
Ik kom er even niet uit. Wie wel?
-
Ronald,
Heb je geen handleiding bij de Lemaco? Het riekt er na dat de diodes al in de wisselaandrijving is ingebouwd, cq er een brugcel opzit. Test even zonder de LS150 maar direct op de trafo (heel voorzichtig natuurlijk).
Marius.
-
Heb ik gedaan Marius en dan lopen ze op gelijkstroom netjes beide kanten op.... Zoals al vermeld; aangesloten volgens de gebruiksaanwijzing.
Diodes zitten inderdaad in de aandrijving maar zo dat ook de eindafslag daarin zit... dus die kan ik niet zomaar omzeilen. Heb dat net geprobeerd maar dat is ook geen succes.
-
Hoi Ronald,
Ook eens even aan het googelen gegaan: Klik (http://www.eisenbahnfreunde.ch/download/common/wm-inst.pdf)
Uit dat document maak ik op dat de aandrijving zonder diodes aangesloten kan worden. Heb je dit al eens geprobeerd?
Marius.
-
Hoi Ronald,
Als je hem aansluit zoals het schema links hoef je er geen diodes meer tussen te zetten (en zal het niet meer werken als je de diodes er verkeerd om tussen zet ;D )
Verder geeft de gebruiksaanwijzing van Lenz dat de aandrijving minimaal 10mA moet vragen.
Just my 2 cents.
Groet,
Tjalling
-
@Marius; dat schema geeft de 2-draads aansluiting weer en die ken ik wel. Maar de Lenz kent 3 aansluitpunten.
@Tjalling: Ik begrijp je niet?
Ik schaam me bijna dat ik hier niet uitkom..... ;)
-
Diodes zitten inderdaad in de aandrijving maar zo dat ook de eindafslag daarin zit... dus die kan ik niet zomaar omzeilen.
Hoi Ronald,
Weet je dat zeker ? Ik kan dat niet afleiden uit de tekening die op Scaletrading.nl staat:
(http://www.scaletrading.nl/import/images/Lemaco%20wisselaandr%20schema%20710%20pix%20(2).jpg) (http://www.scaletrading.nl/import/images/Lemaco%20wisselaandr%20schema%20710%20pix%20(2).jpg)
Het gaat dan om figuur 3. Als er namelijk een eindafschakelaar in zou zitten, kun je hem precies 1 keer schakelen... :-\ :-\
Heeft u fotootje van de aandrijving in kwestie ?
Grtzz,
Karst
-
Karst, ik heb foto 3 omzeilt door de motor rechtstreeks aan te sluiten. Maar dan zijn ook de contacten buiten bedrijf.. alhoewel, nu ik zo zit te denken heb ik wel de draden los gehaald en aan elkaar gemaakt maar daarmee ook de contacten uitgesloten. Als de contacten wel maar de diodes er niet tussen zitten zou het theoretisch moeten werken.
Ik ga het morgen proberen, moet nu naar m'n nest omdat ik vannacht nog werken moet. Alvast bedankt!
Foto hoe het aangesloten zit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1120678.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1120678.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1120679.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1120679.jpg)
-
Gisteren de diodes overbrugd maar dat werkt ook niet.... Vanmiddag echter toch weer googelen maar nu op LS150 met Fulgurex. En toen vond ik deze foto:
(http://aberdeenmrc.co.uk/AMRC/DCC/Entries/2011/6/17_Fulgurex_and_Lenz_LS150_files/photo%201%20copy.jpg)
Bron: Aberdeen model railway club (http://aberdeenmrc.co.uk/AMRC/DCC/Entries/2011/6/17_Fulgurex_and_Lenz_LS150_files/photo%201%20copy.jpg)
De aansluitingen zijn identiek aan de Lemaco's alleen de opbouw is anders. De witte draad losgeknipt (op mijn eigen aandrijving) zoals de foto laat zien, de diodes bij de decoder weggehaald en alle 3 draden rechtstreeks zoals de foto laat zien. En het werkt!!
Dus, opgelost! Iedereen bedankt voor het meedenken! (y)