BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: zuylen op 15 December 2011, 18:14:30
-
Een tijdje geleden heb ik een Hornby terrier voorzien van een geluidsdecoder. Ik weet dat het motortje van de loc en de stroomafname niet geweldig is, maar dat is niet anders. Analoog rijdt het locje zonder decoder goed. Voorlopig rijd ik analoog. Maar nu doet zich het effect voor dat de loc bij analoog bedrijf met ingebouwde decoder tijdens het op gang komen gewoon functioneert terwijl als hij op de maximale snelheid komt opeens begint te haperen. ??? >:( Dat haperen gebeurt volgens een patroon van in en uitschakelen.) Het geluid werkt overigens analoog wel gewoon zoals ook bij andere locs. De decoder kan de maximale motorstroom gemakkelijk aan. De ingebouwde decoder is overigens een Esu micro 4.0 sounddecoder.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen met hun eigen locs gehad? Is er een oplossing voor? Ik heb de loc getest op een afgevlakte gelijkspanning. Dan werkt alles perfect. Andere digitale locs werken analoog ook perfect op een gewone Fleischmanntransformator. Ik weet dat het niet handig is met een digitale loc analoog te rijden, maar ik kan nou een maal niet alles gelijktijdig ombouwen. Binnenkort zal uiteindelijk een digitale centrale worden aangeschaft. HELP MIJ!! ;D Ik hoop dat ik alles een beetje duidelijk heb uitgelegd. Als er vragen zijn dan zal ik deze zover mijn digitale (pinda) kennis reikt, beantwoorden
Vr gr Andre
-
Een micro decoder in een OO model... Dan zal de motor als ie hard gaat vast teveel ampère verlangen van die decoder. Volgens mij moet je daar dan een gewone inzetten, niet een micro.
Overigens, als je nog een micro hebt liggen die je wilt ruilen voor een gewone, die ruil kun je met mij maken. Ik heb nl een micro nodig, maar heb eentje voor H0.
-
Nou zoals ik al in mijn verhaal vertelde, kan de sounddecoder de motorstroom met gemak dragen. Het is geen kwestie van overbelasting want met een afgevlakte gelijkstroom werkt het wel gewoon. Overigens zal een gewone sounddecoder van esu niet passen dus daar heb ik niets aan.
André
-
Andre,
Waar je de fout ingaat, en dat haal je niet (goed) uit de gebruiksaanwijzing van de LS micro is het totale stroomverbruik van de decoder. De totale stroom moet verdeeld worden over de motor, functieuitgangen en in jouw geval ook nog de geluidsuitgang.
Volgens de specs kan de motoruitgang 0,75 A (750 mA) leveren. Kijk je bij de functieuitgangen dan staat daar 2x 150 mA maar is de totale stroom voor de functieuitgangen 280 A en niet de 300 mA die je zou verwachten. Bij de gewonde LS is dat ook maar 280 mA en geen 1A.
Ga je dit vertalen naar jouw rijgedrag dan kan de decoder 750 mA leveren maar als je de functieuitgangen inschakeld (de front/sluitverlichting) dan gaat daar in het ergste geval 280 mA vanaf en blijft er nog 470 mA over voor de motor en dan kan wel eens te weinig zijn om de motor maximaal te alten draaien. De decoder geeft dat aan (overbelasting) met het laten knipperen van de verlichting, jouw beschreven haperen in een patroon van in en uitschakelen.
Ergo, je gebruikt een decoder die niet geschijkt is voor je loc 8)
En dat het bij gelijkstroom wel goed gaat is ook logisch. De decoder detecteerd dat er een analoge spanning aangeboden wordt en schakelt over naar de analoge modus en geeft dat gewoon door aan de motor zonder de decoder echt te gebruiken (even simplitisch bekeken, de decoder zal waarschijnlijk nog wel iets doen).
Gr.
Eric
-
alleen zegt ie dat de loc er dus bij analoog rijden mee ophoudt. Dat verhaal gaat dus niet op.
-
Ik heb wel aan het overbelastingsverhaal gedacht. Echter de verlichtingsuitgangen worden niet gebruikt. Daarnaast doet de decoder het na een tijdje rijden ook analoog op mijn oude fleischmann trafo goed????? Ik snap er niets van. Het kan zijn dat de motor het na een tijdje warmlopen het beter gaat doen. Ik weet ook dat decoders het met vuile rails moeilijker hebben. Ik denk dat het gedeeltelijk slecht contact is en gedeeltelijk iets anders. Het kan zijn dat de trafo door een slecht contact van de sleepring op de trafowikkeling ook een oorzaak is. De nieuwe trafo's hebben dit probleem niet meer omdat deze electronische geregelde gelijkspanning leveren. Ik heb gesproken met de man van het bedrijf Digitaalservice. Hij gaat kijken of eventuele instellingen een verbetering opleveren. Maar dit gebeurt pas na de kerst. Ik hou jullie op de hoogte en tot die tijd hoop ik dat jullie mee willen blijven denken en brainstormen die leiden tot een oplossing. Dat scheelt Digitaalservice weer zoekwerk.
Vr gr
Andre ;)
-
Een micro decoder in een OO model... Dan zal de motor als ie hard gaat vast teveel ampère verlangen van die decoder. Volgens mij moet je daar dan een gewone inzetten, niet een micro.
Overbelasting? Lijkt me sterk. Ik ken iemand die z'n Philotrain locs standaard voorziet van 'n Esu Micro. En de meeste van zijn Philo's hebben 2x zoveel assen en trekken nog een hele sleep rijtuigen ook zonder ene cent pijn.
-
Juist en daar komt nog bij dat op een Engelse modelspoorsite iemand succesvol een ESU 3.5 micro in eenzelfde Hornby Terrier heeft ingebouwd.
Zie:http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=15995 Vandaar dat ik zo.n decoder heb aangeschaft. Binnenkort moet ook een vuurkistledje in de loc zoals op de Engelse site beschreven is. Maar dan moet het kreng >:( wel eerst goed rijden!
Tips zijn natuurlijk nog steeds welkom.
Vr gr Andre (Die zijn eerste voorzichtige stappen op digitaal glad ijs zet.)
-
Inmiddels heb ik een Roco multimouse aangeschaft. Het Terrierlocje reageert hier helemaal niet op. Hoewel ik de multimouse nog niet geheel machtig ben. Maar ik zal vanavond nieuwe pogingen wagen.
Andre
-
Heb je het juiste adres geselecteerd?
Vertel eens wat je met je MM gedaan hebt. DAt geeft wat amakkelijker advies.
Gr.
Eric