BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: dancer op 29 March 2007, 19:58:26

Titel: stuurstandrijtuig marklin dat wisselt qua frontsein
Bericht door: dancer op 29 March 2007, 19:58:26
ik snap niet hoe dit in elkaar zit: de niewere stuurstandrijtuigen van marklin zouden al naar gelang de rijrichting een andere verlcihting hebben van het frontsein.. maar hoe werkt dit?  m.a.w. hoe kan eht stuurstandrijtuig weten in welke richting de  trein rijd?
Titel: Re: stuurstandrijtuig marklin dat wisselt qua frontsein
Bericht door: JaJo op 29 March 2007, 20:03:21
Misschien wel door een stukje electronica...... ;)
Groet Jaap
Titel: Re: stuurstandrijtuig marklin dat wisselt qua frontsein
Bericht door: KoosLeiderdorp op 29 March 2007, 20:11:16
Bij mijn stuurstand zit er op een van de assen een nokje die een schakelaartje bediend.
Het nokje gaat omhoog of omlaag afhakelijk van de richting, zo wordt de verlichting gewisseld

Titel: Re: stuurstandrijtuig marklin dat wisselt qua frontsein
Bericht door: Marc M op 30 March 2007, 21:50:02
Fleischmann maakt in het dubbeldek stuurstandrijtuig gebruik van een mechanische schakeling.

Rijdt het rijtuig naar voren, dan schuift een schakelaar naar achteren en branden de witte frontseinen en rijdt het rijtuig naar achteren, dan schuift de schakelaar naar voren en branden de rode sluitseinen.

Is heel handig en werkt dus ook digitaal.

Bij een elektronische schakeling moet je in digitaal bedrijf vaak een functiedecoder toepassen.

Groetjes,

Marc
Titel: Re: stuurstandrijtuig marklin dat wisselt qua frontsein
Bericht door: Vinkendrecht op 30 March 2007, 22:13:38
Het werkt inderdaad zoals Koos schrijft.  Er Wordt door de as een nokje bewogen en naar gelang de rijrichting brand het frontsein of het sluitsein. Het is simpel maar doeltreffend al branden de lampen vaak niet constant. Door een eventuele oneffenheid gaan de lampen knipperen. Nog een nadeel van dit systeem, als een trein stopt voor een sein en de rijtuigen zakken iets terug, gaan de andere lampen branden en heb je ineens frontseinen achterop de trein of sluitseinen voorop. Ik vind het niet storend. Je kan er altijd nog een functiedecoder in bouwen.

groeten,
Martin Vink