BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Zaandam-Zuid op 12 December 2011, 11:47:43
-
Hoi,
Ik ben bezig met het ontwerp van een kopstation, via een stuk enkelspoor gekoppeld aan een keerlus. In de keerlus liggen opstelsporen. Het hele spul zal digitaal bestuurd worden (tweerail, DCC). Ik vraag me af waarom ik een elektronische keerlusschakeling nodig heb. Waarom kan ik niet gewoon de spanning schakelen via de wisselstand? Ik bedoel daarmee: beide wisselstanden isoleren van de keerlus, een relais aansturen op basis van de wisselstand en via dit relais de keerlus onder spanning brengen.
Groeten,
Peter
-
Dat kan heel goed. Het heeft alleen als nadeel dat je altijd links of rechtsom door de keerlus moet rijden.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Als je het geheel automatiseert, dan heb je in feite zelf ook een eenvoudige keerlusautomaat gecreƫerd. :)
-
Dat kan heel goed. Het heeft alleen als nadeel dat je altijd links of rechtsom door de keerlus moet rijden.
Groet,
Gerard van der Sel.
Dat hoeft toch helemaal niet?
Als het wissel in stand A staat dan zorg je dat het relais zo staat dat de trein daar zonder problemen de keerlus in of uit kan rijden.
Als het wissel in stand B staat dan staat het relais anders om zodat de andere overgang correct is. Maar bij beide overgangen kan de trein dan zowel de keerlus in als uitrijden zonder probleem.
Gebruik zelf relais en paar reed contacten voor mijn keerlus schakelingen.
Heb je geen ingewikkelde schakelingen voor nodig, en werkt ook nog eens zonder kortsluitdetectie zoals enkele oplossingen wel doen.
Roelco
-
Dat kan heel goed. Het heeft alleen als nadeel dat je altijd links of rechtsom door de keerlus moet rijden.
Dat klopt niet, naamgenoot.
Ga maar na. Als ik de keerlus inrijd met - laten we zeggen - de wissel in de rechtuit stand, dan heeft de keerlus de ene polariteit. Tot stilstand gekomen, pool ik de keerlus om door de wissel om te zetten, dan heeft de keerlus de andere polariteit. De trein kan verder en de keerlus uit rijden. Ik laat de wissel liggen zoals die ligt. Een volgende trein zal nu onbelemmerd vanaf de andere kant de keerlus inrijden.
My $0.02
Gerard
PS: rjr, dat zeg ik... 8) ;D (je was me net voor)
-
Beste Peter,
Ik heb laatst een aantal opties voor keerlusschakelingen op een rijtje gezet. Misschien staat er een handige voor je tussen:
http://www.floodland.nl/aim/info_keerlus_1.htm
Succes!
Huib
-
Beste Huib,
Mijn idee lijkt een beetje op jouw schema met de booster als "schakelaar". Het relais wordt echter geschakeld door een contact in het wissel. Omdat alles geautomatiseerd wordt en er bovendien opstelsporen in de keerlus liggen, moet het gehele spoor worden voorzien van bezetmelders. Afhankelijk van de ingelegde rijweg (en dus wisselstand) wordt de spanning op de keerlus zodanig geschakeld, dat deze correct aansluit op het wissel.
Groeten,
Peter
-
Beste Peter,
Let dan even op het volgende: niet alle terugmelddecoders kunnen tegen het ompolen van de spanning. De BMD16N-SD bijvoorbeeld wel, maar de terugmelddecoders van Uhlenbrock bijvoorbeeld niet. In het laatste geval zul je per terugmeldsectie een relais nodig hebben.
Groeten,
Huib
-
Hoi,
Ik ben bezig met het ontwerp van een kopstation, via een stuk enkelspoor gekoppeld aan een keerlus. In de keerlus liggen opstelsporen. Het hele spul zal digitaal bestuurd worden (tweerail, DCC). Ik vraag me af waarom ik een elektronische keerlusschakeling nodig heb. Waarom kan ik niet gewoon de spanning schakelen via de wisselstand? Ik bedoel daarmee: beide wisselstanden isoleren van de keerlus, een relais aansturen op basis van de wisselstand en via dit relais de keerlus onder spanning brengen.
Groeten,
Peter
geen probleem
de wissel schakelt de keerlus, samen met het punt stuk.
zolang je de wissel niet open rijdt is dit een prima oplossing.
die ook uitgebreid behandeld wordt op diverse websites, ook deze
https://images.beneluxspoor.net/bnls/BALLOON_TRACK.jpg