BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Zaandam-Zuid op 12 December 2011, 11:34:25

Titel: Wisselstand Roco Geoline
Bericht door: Zaandam-Zuid op 12 December 2011, 11:34:25
Hoi,

Ik wil graag een terugmelding ontvangen van de stand van een Roco Geoline-wissel. Ik vermoed dat het mogelijk is om het contact dat de spanning op het puntstuk schakelt, daarvoor te gebruiken. Heeft iemand dit als eens geprobeerd? Zo ja, is dit betrouwbaar?

Groeten,
Peter
Titel: Re:Wisselstand Roco Geoline
Bericht door: gvandersel op 12 December 2011, 11:47:28
Via dit contact gaat het niet. Er staat de ene keer spanning van de linkerrail op en de andere keer van de rechter rail. Wat je wel kan doen is een relais aansturen met dit contact. Dit is dan bv op als het puntstuk voor de rechterrail geschakeld is. Via een wisselcontact van dit relais kan je een lampje / LED aansturen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:Wisselstand Roco Geoline
Bericht door: GW op 12 December 2011, 13:19:43
Als je Digitaal rijdt is dit een dure oplossing, omdat je voor een relais "dure" DCC spanning gebruikt. Als je (DCC) vermogen over hebt, geen probleem, maar als je al tegen de grenzen van je versterker(s) aanzit, misschien een andere oplossing overwegen. Een weerstand plus een LEDje bijvoorbeeld zijn af te stemmen zodat ze max 10mA trekken.

Gerard
Titel: Re:Wisselstand Roco Geoline
Bericht door: maartens op 12 December 2011, 13:40:19
In het licht van deze vraag:

Is het een Ecos 2 of Traincontroller 'bij te brengen' dat een wissel inderdaad in de goede stand staat?
Ik heb nog wel eens het probleem (waarom weet ik nog steeds niet) dat een wissel (Geoline + ESU decoder) niet 'omklapt'. Gevolg is een grote puinhoop op de rails.

Ik zou dus eigenlijk willen dat Traincontroller controleert of de wissel daadwerkelijk goed staat. Terugkoppeling zou dus inderdaad via de polarisatie van het hartstuk kunnen.

Staat de wissel niet goed dan zou Traincontroller 'nogmaals' kunnen proberen de wissel goed te schakelen zo niet dan zou TC het systeem moeten platleggen.
Titel: Re:Wisselstand Roco Geoline
Bericht door: p.heinst op 12 December 2011, 14:04:59
Hallo Peter,

Omdat je niet aangeeft waarmee en hoe jij je wissels schakeld (handmatig of digitaal en waarmee) geeft ik hierbij 2 mogelijkheden.
Ongetwijfeld zijn er nog andere mogelijkheden
Een afbeelding waar je de wisselschakelaar met drukknopjes bediend waarover leds zijn aangesloten en een die door de wisseldecoder 10775 wordt aangestuurd en daaroverheen ook een paar leds en ook de drukknopkes zodat handmatig ook nog mogelijk is.

Als je op de groene knop drukt gaat de rode led branden en omgekeert

Gr Piet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/reedcontact__en_decoder_samen_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/reedcontact__en_decoder_samen_10.jpg)

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/reedcontact__en_decoder_samen_9_1.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/reedcontact__en_decoder_samen_9_1.jpg)[/url]
Titel: Re:Wisselstand Roco Geoline
Bericht door: Zaandam-Zuid op 12 December 2011, 14:43:40
Bedankt voor alle reacties. Wellicht moet ik iets specifieker zijn. Ik wil de wisselstand gebruiken om een keerlus onder spanning te brengen. De stand van het wissel bepaalt dus de polariteit van de spoorstaven in de keerlus. Om de keerlus uit te rijden moet het wissel in de juiste stand liggen en is dus ook de polariteit correct. De keerlus wordt gebouwd met Geoline omdat ik daar nog een hele stapel van heb liggen.

De Geoline-wissels zijn allemaal voorzien van een stekkertje met drie draden (oranje, geel en blauw), waarmee je het puntstuk onder spanning kunt zetten. De gele en oranje draden zitten elk aan een spoorstaaf, de blauwe aan het puntstuk. Bij een handwissel heb je hier niets aan, maar in de elektrische bediening (Roco 61195) zit blijkbaar een microschakelaar, waarmee het puntstuk parallel aan een van beide spoorstaven wordt geschakeld. Dat schakelaartje wil ik dus gaan gebruiken om een relais aan te sturen in plaats van de spanning op het puntstuk. Dat relais schakelt vervolgens de spanning op de keerlus of (gezien de lay-out waarbij meer spoorlengte en treinen in de keerlus zitten, dan erbuiten) op de rest van de baan. Een extra contact van het relais wordt gebruikt om het puntstuk alsnog onder spanning te zetten.

Dit wissel zal het meest omlopende wissel op mijn baan worden. Het is daarom extra belangrijk dat het wissel en de achterliggende schakeling betrouwbaar blijven. Hoe zijn de ervaringen met deze wissels? Blijft de schakeling van het puntstuk betrouwbaar?

Groeten,
Peter