BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Raider op 09 December 2011, 13:00:31
-
Na lang te moeten wachten is dan toch het moment aangekomen om mijn eerste treinset te gaan kopen. Morgen ga ik in Antwerpen naar 2 modelbouwwinkels om eens te kijken wat ze in de aanbieding hebben. Even de situatie schetsen: Ik woon op een appartement met mijn studerende vrouw dus ik ben serieus beperkt in (financiële) ruimte. Aangezien ik in de diverse topics hier en op 3rail evenals in de encyclopedie al enorm veel heb gelezen (met een stortvloed aan informatie) en omdat de hobby toch niet zo eenvoudig is voor een leek zie ik door het bos de bomen niet meer. Ik zou graag dan ook wat antwoorden hebben op volgende vragen:
Tijdperk:
Mijn voorkeur gaat uit naar Amerikaanse modellen, vooral steamers, maar na wat speurwerk op internet vind ik de modellen van o.a. Bachmann toch wel 'plastiekerig' overkomen. Omdat deze blijkbaar toch niet zo simpel te vinden zijn ga ik toch richting de traditionele Duitse stoomloks gaan.
Schaal:
Aangezien ik in ruimte beperkt ben zou schaal N de meeste mogelijkheden bieden. Daartegenover staat wel dat ik momenteel absoluut geen genie ben in prutswerk. De laatste reden duwt me dus meer naar HO. Vandaar de volgende vragen:
- Is er aan de treinen in schaal N nog veel detailwerk (onderdelen assembleren, enz.)?
- Wat zijn toch de minimum stralen die je nodig hebt in schaal N?
- Wat is de gemiddelde treinlengte in schaal N en schaal HO?
Railsysteem + merken:
Je word vaak geconfronteerd met de termen AC, DC, tweerail, 3-rail, DCC, Motorola,Lokpilot,koploper, etc. Van wat ik er momenteel van snap is dat AC en DC blijkbaar minder belangrijk zijn in Digitaal rijden (wat mijn voorkeur is) en dat de echte keuze gaat tussen 2-rail en 3-rail. Aangezien ik waarschijnlijk meer voordeel haal uit N zal ik toch naar 2-rail gaan aangezien Marklin geen N heeft en ik dus meer keuze heb uit fabrikanten. Verder zijn er blijkbaar verschillende protocollen waarvan DCC toch de meest courante is en zijn er afhankelijk van de protocollen verschillende aanstuur mogelijkheden.
- Wat is het meest courante instapmodel voor 2-rail?
- Welk protocol en sturing bied naar de toekomst de beste uitbreidingsopties en ondersteuning?
- Zijn er startsets met rails zonder bedding of zijn er voordelen aan rails met bedding?
- Ben je beperkt aan 1 merk van rails of kan je diverse door elkaar gebruiken?
Over merken heb ik hier al veel gelezen en het zal natuurlijk altijd een persoonlijke voorkeur blijven maar zijn er merken die een slechtere reputatie hebben of die veel duurder zijn dan de concurrentie?
-
Hoi Raider,
Aangezien je zelf al aangeeft financieel krap te zitten en toch digitaal te gaan, raad ik je aan om eens naar het merk Piko te kijken. Deze hebben (als je goed zoekt) erg betaalbare digitale startsets. Of ze ook met Amerikaanse/Duitse stoomloks geleverd zijn weet ik niet, maar zo kost een set met een NS ICE 3 rond de 150 euro. Hier zit dan een Piko 1 met afstandsbediening bij en een simpele railovaal met twee bochtwissels. Leuk om mee te beginnen.
N leek ook voor mij een geschiktere schaal ivm de beperkte fysieke ruimte maar het leuke van modellen vind ik ook de detaillering. Ik heb daarom voor mezelf besloten dat ik wel veel materieel wil hebben in mijn verzameling maar niet met alles tegelijk hoef te rijden, hierdoor kan ik mijn baan redelijk compact houden en wel een mooie verzameling er op na houden. Een tweede belangrijke factor is het beschikbare materieel. Ik rij, net zoals veel anderen hier op BNLS met voornamelijk NS materieel, dit is in de N-schaal weinig te krijgen, en indien te verkrijgen vaak kleinserie en erg duur.
Wat je zelf noemt, dat je geen held bent in prutswerk is ook een goede reden. Je zult ongetwijfeld een keer zelf een model moeten ombouwen naar digitaal, ben zelf ook geen grote held in solderen e.d. maar bij H0 is me dat toch nog aardig gelukt. Bij N zal je toch snel naar professionele ombouwers moeten kijken, die niet altijd even goedkoop zijn (uiteraard krijg je wel ook een professioneel resultaat).
Wat merken betreft, bij gelijkstroom heb je meer concurrentie wat de prijs drukt. Bij Marklin heb je wel weer het voordeel dat alle nieuwe modellen standaard uitgerust zijn met een decoder maar persoonlijk vind ik dat niet opwegen tegen het toch wel forse prijsverschil. De gelijkstroom modellen zijn tegenwoordig ook in de meeste gevallen voorzien van een stekker waar je voor 20-30 euro een decoder in kan prikken en waarmee de trein ook digitaal is.
Waar ik zelf snel tegen aanliep is de lengte van de moderne treinen in H0, daar zul jij wat minder last van hebben. Een "real life" ICE 3 bestaat uit ik dacht zo uit mijn hoofd 7 rijtuigen, bij mij passen 4 net op mijn baan. Ook is het een beetje spelen met de ruimte die je hebt. Je hebt veel computerprogramma's waar je voor de beschikbare ruimte heel makkelijk een baanplan kan maken (bv. AnyRail voor Windows of RailModeller voor de Mac).
In feite kan je de verschillende soorten Rails door elkaar gebruiken, in de encyclopedie staat nog een uitleg over de verschillen tussen de railsystemen. Ik gebruik zelf Piko A-rails en Fleischmann Profi Gleis door elkaar, dit gaat prima. De Fleischmann Profi Gleis had ik nog liggen en de Piko A-rails zijn mooi en goed betaalbaar.
Ik zou eerst de instap naar digitaal maken met een eenvoudige digitale centrale zoals de Piko 1, en dan pas kijken naar computertreinbesturingssoftware zoals Koploper en iTrain. Ik rij zelf nu met een Intellibox Basic die zowel DCC als SelecTrix aankan, ik denk dat DCC uiteindelijk het systeem is wat over gaat blijven voor gelijkstroom. Voor Marklin is dat Motorola. Ik heb van de digitale systemen niet zo'n verstand dus pin me er niet op vast ;)
In ieder geval succes met je keuze. Zodra je eenmaal een keuze hebt gemaakt met betrekking tot gelijk/wissel-stroom en digitaal-systeem is het moeilijk om nog terug te gaan. In jou situatie zou ik dus voor gelijkstroom en DCC kiezen, niet alleen omdat ik het zelf ook heb gedaan maar als je kijkt naar je situatie voor jezelf ook de meeste voordelen bied (goedkoop, veel modellen en klaar voor de toekomst)
-
Bij beperkte ruimte zou ik hier eens kijken http://carendt.us/ (http://carendt.us/) Zijn zoveel benaderingen op het gebied van modelspoor. Zo ook ivm treinlengte, ga je voor hoofdlijnen, lokaalspoor of smalspoor (wat de mogelijkheid bied om krappere boogstralen in een grotere schaal te gebruiken)
Denk dat ik eerst eens ging bedenken wat ik zou willen voor dat ik wat zou aanschaffen..
Op amerikaans gebied is er meer te koop dan Bachmann, surf wat op het net en je komt genoeg tegen, en ook het bestellen in de VS valt tegenwoordig erg mee...
Gelijkstroom en DCC lijkt me idd een goede keuze door he royale aanbod, maar kijk ook hier eens wat verder als de europese merken, ook een digitrax zephyr is een leuk startsetje en toch 3.5A (niet zo goedkoop als de startsets van Piko met dcc spul)..
succes met het verdere plannen..
-
Ik rijd zelf ook met N. Een bewuste keuze, omdat ik beperkte ruimte heb, maar wel met lange(re) treinen wil rijden.
De gemiddelde treinlengte bepaal je zelf. Hangt ook af hoe realistisch je het wilt. Als je in periode V wilt rijden, dan zijn goederentreinen (in het voorbeeld) meestal lang, meestal 20-40 wagons. Als je dat in model wilt nabootsen, heb je het over 2-4 meter. Da's wat aan de lange kant, bij mij zijn ze meestal tussen 1,20 en 1,60 meter.
Personentreinen kunnen korter zijn. Er rijden veel treinstellen. Die zijn meestal 50-60 cm. Maar zoals hierboven al aangegeven is er in N niet heel veel NS materiaal. Intercitys of ICE zijn meestal 8 rijtuigen. Da's ongeveer 1,60 als je dat ook in model aan wilt houden.
De kleinste boogstraal in N is 19,5 cm, maar dat is aan de krappe kant. Niet alles kan daar doorheen. Vanaf radius 2 (22,8 cm) gaat vrijwel alles erdoorheen. Voor zichtbare delen is een grotere straal beter, want dat ziet er mooier uit. Ook in verborgen delen geldt dat een grotere straal beter is, zeker op hellingen.
In N is heel veel te combineren. Er is een standaardkoppeling, dus wat dat betreft kunnen alle merken door elkaar. Nuance is wel dat niet altijd alles mooi met elkaar combineert. Personenrijtuigen van Fleischmann en Minitrix staan vaak hoger op de 'poten' dan die van Roco en dat betekent dat die meestal niet lekker combineren in een trein.
Rails combineren heeft ook beperkingen. Arnold heeft een ander profiel en kun je niet direct combineren met andere merken. Er zijn wel overlooprails voor beschikbaar. Minitrix en Roco (Fleischmann zonder bedding) zijn zonder problemen te combineren. Fleischmann met bedding kan daar ook mee gecombineerd worden, alleen moet je dan wel Fleischmann railschoentjes (voor rails met bedding) gebruiken. Peco rails heeft een mooier profiel, maar kan wel gebruikt worden in combinatie met Minitrix en Roco (voor zover ik weet).
Startsets met rail zonder bedding zijn er van Minitrix.
In N is DCC de meest gebruikelijke standaard volgens mij. In Duitsland wordt nog veel met SX (bekend van Selectrix) gewerkt, maar dat is toch wat moeilijker verkrijgbaar.
Een startset is vaak een handige keuze om te beginnen, zeker met digitaal. Moet je alleen wel voor eentje kiezen waar je de loc en wagons ook écht wil hebben, want het railmateriaal in de startsets heb je op lange termijn vaak wat minder aan. Als je een digitaal startset van Fleischmann koopt, dan heb je er een multimaus bij, wat een goede start is. (Met een multimaus heb ik zelf overigens geen ervaring. Ik ben begonnen met een analoog startset van Minitrix en heb later een IB Basic aangeschaft).
-
Hallo Raider,
Ik denk dat je eerst moet gaan bepalen hoeveel ruimte je nou echt hebt; wat zijn de afmetingen.
Dan ga je bepalen wat je ermee wilt;
- een station voor personentreinen ?
- een rangeerterrein ? enfin...wat wil je gaan uitbeelden.
Daarna kun je gaat tekenen in diverse schalen en ontdekken waar de beperkingen liggen.
Voor je dat allemaal zeker weet zou ik eerlijk gezegd nog even niets kopen. Dat kan later heus nog wel maar heb je eenmaal N gekocht en kom je later tot de conclusie dat dat gefriemel echt niks voor je is ......
Groet,
Ernest
-
Hoi iedereen,
Al bedank voor de antwoorden. Ik heb zonet de plaats die ik heb eens opgemeten en ik kan een plaat leggen van 85cm diep en 205cm breed. Eventueel kan de diepte nog iets extra worden maar dat zal maximaal 10-15 cm zijn. Ik heb is even gekeken in SCARM en er is dus te weinig plaats voor o.a. PIKO A-Rails in een rondgaand spoor te leggen.
Hetgene ik momenteel wil bereiken is in eerste instantie een baan waar ik de technieken onder de knie kan krijgen en die in de mate van het mogelijke toch wat speelplezier aanbied. Ik denk momenteel aan eenenkelsporige basisovaal waar aan 1 kant een dubbelsporig station ligt en een uitzakspoortje om toch wat variatie te hebben.
-
Als je iets leuks zoekt en Amerikaans feitelijk als optie afgewezen hebt en je hebt nog niets, waarom ga je eigenlijk dan geen Engels spoor doen?
Per slot van rekening is dat de bakermat van het spoor, de prijzen zijn heel redelijk en je koopt er heel mooie dingen voor.
Kijk hier maar eens rond:
http://www.ehattons.com/ (http://www.ehattons.com/)
Wij hebben op dit forum een topic lopen over Engels spoor:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36295.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36295.0.html)
Lees het gerust eens door en misschien vind je het wel leuk.
Leen.
-
Op die oppervlakte kun je in N een hele mooie baan kwijt. Mijn huisgenoot heeft op 200x75cm een prachtig baanplan gemaakt, dat gaan we dit weekend leggen, de rails is binnen. Als je het baanplan wilt hebben, stuur ff een pm.
Wel moet ik erbij zeggen dat met een krap budget (heb ik ook) in H0 via marktplaats makkelijker leuk spul vind. In N is volgens mijn huisgenoot meer te vinden via ebay.de.
groetjes
Daniël
-
Stoomboy,
Daar staan zeker een heel deel mooie locs tussen. Hoe zit het echter met de technische kant van de zaak? kan je het elektrisch gedeelte hier gemakkelijk gebruiken of moeten hier nog aan gesleuteld worden??
-
Op die oppervlakte kun je in N een hele mooie baan kwijt. Mijn huisgenoot heeft op 200x75cm een prachtig baanplan gemaakt, dat gaan we dit weekend leggen, de rails is binnen. Als je het baanplan wilt hebben, stuur ff een pm.
Wel moet ik erbij zeggen dat met een krap budget (heb ik ook) in H0 via marktplaats makkelijker leuk spul vind. In N is volgens mijn huisgenoot meer te vinden via ebay.de.
groetjes
Daniël
Mag je zeker altijd eens doorsturen. Kan altijd dienen ter inspiratie.
-
moeten hier nog aan gesleuteld worden??
Nee je hoeft er niet aan te sleutelen, tenzij er iets defect is.
00-modellen rijden gewoon op gelijkspanning op gewone H0 rails met 16,5mm spoorbreedtenet als Piko, Roco en Fleischmann, of als je N wilt, Graham Farish rijdt op gewone N rails.
Leen.
-
Tijdperk:
Mijn voorkeur gaat uit naar Amerikaanse modellen, vooral steamers, maar na wat speurwerk op internet vind ik de modellen van o.a. Bachmann toch wel 'plastiekerig' overkomen. Omdat deze blijkbaar toch niet zo simpel te vinden zijn ga ik toch richting de traditionele Duitse stoomloks gaan.
Dat gaat wat snel. De kwaliteit van de Amerikaanse modellen doet zeker niet onder voor die van Europese modellen, ook in schaal n. In sommige opzichten - het railmateriaal, de koppelingen, de flenzen - oogt het spul zelfs beter en de prijzen zijn een stuk leuker. Er zijn in Nederland een klein aantal winkels die Amerikaans in het assortiment voeren. Bestellen via internet elders in Europa of in de VS is ook niet erg ingewikkeld. Als je graag Amerikaans wil rijden, dan moet je dat om de genoemde redenen denk ik niet laten.
-
Dag Raider,
Op dit forum (http://www.amerikaanse-treinen.nl/website/) is een vrij actieve groep met Amerikaans N materieel. Je zou ter inspiratie eens kunnen kijken.
Gerard
-
Ik denk momenteel aan eenenkelsporige basisovaal waar aan 1 kant een dubbelsporig station ligt en een uitzakspoortje om toch wat variatie te hebben.
Wa's dat toch met dat europese rondje rond de kerk? Op 200x80 kun je een super rangeerbaantje maken..
-
Wa's dat toch met dat europese rondje rond de kerk? Op 200x80 kun je een super rangeerbaantje maken..
Zoals ik al zei ben ik in financiële ruimte beperkt. Voor een rangeerterrein heb je toch vrij veel wissels nodig, en zijn wissels niet vrij duur?
Vandaag ga ik eens rondkijken in de winkels om daar toch ook wat ideeen op te doen.
-
Met 3 wissels en 1 engelse wissel kun je al een wereld rangeren, zoveel ruimte tussen de wissels laten dat je hier een of twee wagons kunt stallen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rangeren.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rangeren.jpg)
gr Leo.
-
Hey Raider,
Zoek even op "timesaver (http://www.google.nl/search?rls=en&q=timesaver)". En je vindt de wereld aan mooier kleine rangeerbaantjes (puzzels).
Gerard
-
Ik denk dat als je in Raider (?) zijn positie zit met weinig ruimte je eerst moet kijken wat je wilt. Wil je rondrijden in de "klassieke " setting? Zul je naar spoor N moeten aangezien in H0 de kleinste begaanbare radius rond de 36 cm ligt, dat is +/- 75 cm in het rond. Aangezien je 85cm hebt is meer niet mogelijk. Dat zorgt er in H0 voor dat je beperkt bent tot lokaalspoor o.i.d. Wil je meer moet je echt naar een kleinere schaal.
Tijdperk:
Mijn voorkeur gaat uit naar Amerikaanse modellen, vooral steamers, maar na wat speurwerk op internet vind ik de modellen van o.a. Bachmann toch wel 'plastiekerig' overkomen. Omdat deze blijkbaar toch niet zo simpel te vinden zijn ga ik toch richting de traditionele Duitse stoomloks gaan.
Bachmann Spectrum is echt niet plastiekerig.... integendeel. Het zijn prima gedetailleerde modellen met goede rijeigenschappen. Probleem met de ammi's is dat ze alles in beperkte oplages produceren zodat je mogelijk na enige tijd naast een model grijpt als je het graag hebben wilt. Maar op internet zijn genoeg adressen te vinden die nog weleens overtollige "stock" verkopen.
Op jou oppervlak zou je prima H0 of groter kunnen doen maar dan als rangeerbaan. Kun je je als beginneling / herintreder helemaal in laten gaan en veel van leren. Zelfs in spoor 0 zou ik er de uitdaging nog wel in zien. Zoals al eerder gezegd, kijk eens op de genoemde site van wijlen Carl Arendt en de ideeën vliegen je om de oren.
-
Wa's dat toch met dat europese rondje rond de kerk? Op 200x80 kun je een super rangeerbaantje maken..
Er is he-le-maal niets mis met rondjes rijden. Lekker onderuit zitten en genieten van een treintje dat z'n rondjes draait, prachtig! Dat kan op zo'n rangeerbaantje niet, daar moet je elke keer die knop heen en weer draaien. Het is geen werk! 8)
-
Kijk eens rond op deze (http://carendt.com/microplans/index.html) site. Kleine banen in overvloed; rondlopend, rangeerbanen met 1 wissel en ga zo maar door. Verplicht leesvoer voor elke modelspoorder.
-
Hoi iedereen,
Mijn keuze is toch gevallen op N. Dit omdat ik na enige overweging toch een baan wil hebben met wat doorgaand verkeer, in een latere fase kan dit uitgebreid worden met een rangeerstation. Ik was dus van plan om een digitale startset te gaan halen met een trein die me aanspreekt. Afgelopen weekend dus vol goede moed naar de winkels hier in Antwerpen om diverse sets te bekijken. Er was echter in geen enkele winkel een startset in N in voorraad, zelfs niet bij o.a. Fleishmann zelf! Sterker nog, eerste leveringen sprak men van Februari!
Na de teleurstelling van zaterdag ben ik zondag dan maar eens alles goed gaan overdenken en heb ik een basisontwerp van mijn baan in elkaar geflanst. Ik heb ook nog wat rondgesurft en ben tot de bemerking gekomen dat de opmerking van Stoomboy nog niet zo slecht was. De keuze is dus gevallen op Engels spoormaterieel. Ik ben dus tot de volgende parameters gekomen:
Land: Groot-Britannië
Tijdperk: Era 4-5-6
Schaal: N
Rails: Peco code 80
Gisteren bij ehattons dan ook de volgende trein samengesteld:
Loc:
Class B1 61251 'Oliver Bury' BR Lined Black Late Crest (http://www.ehattons.com/StockDetail.aspx?SID=38784)
Een 6-tal rijtuigen
http://www.ehattons.com/StockDetail.aspx?SID=38784
http://www.ehattons.com/StockDetail.aspx?SID=32998
http://www.ehattons.com/StockDetail.aspx?SID=26676
http://www.ehattons.com/StockDetail.aspx?SID=26680
http://www.ehattons.com/StockDetail.aspx?SID=26683
http://www.ehattons.com/StockDetail.aspx?SID=26706
Evenals de nodige rails.
Nu moet ik nog beslissen of ik ineens digitaal ga (de loc is dcc Ready) of om de kosten te drukken initieel analoog ga. Ik neig naar digitaal maar ik vind nergens een betaalbare sturing. Ik lees hier overal dat de multimaus een zeer goede instap is, moet ik hier dan echter expliciet een multimaus voor schaal N gebruiken of zit hier geen verschil in? Eens dit besluit is genomen gaat bovenstaande bestelling de deur uit.
Groetjes,
Ken
-
De Multimaus is geschikt voor N en H0.
Je hebt vast ook wel gelezen dat er niet zozeer wordt aangeraden om een losse Multimaus langs de officiële Rocoweg te kopen. Dan zijn ze schreeuwend duur. Of je koopt een startset of je koopt een door de winkel of een andere handelaar uit een startset gehaalde Multimaus. Ik weet niet of dat rond Antwerpen gemakkelijk is te krijgen.
Als je toch Engels gaat, kun je misschien een centrale van Hornby overwegen. De zogenaamde Hornby Elite heeft ook een prima prijs-kwaliteit verhouding. Verkopen ze vast wel bij Hattons.
-
De Multimaus is geschikt voor N en H0.
Je hebt vast ook wel gelezen dat er niet zozeer wordt aangeraden om een losse Multimaus langs de officiële Rocoweg te kopen. Dan zijn ze schreeuwend duur. Of je koopt een startset of je koopt een door de winkel of een andere handelaar uit een startset gehaalde Multimaus. Ik weet niet of dat rond Antwerpen gemakkelijk is te krijgen.
Als je toch Engels gaat, kun je misschien een centrale van Hornby overwegen. De zogenaamde Hornby Elite heeft ook een prima prijs-kwaliteit verhouding. Verkopen ze vast wel bij Hattons.
Het probleem met een Engelse centrale is dat ik met verloopstekkers moet gaan werken voor het stopcontact. Ik heb net een Multimaus pakket op Ebay gezien voor 69.99€, dus als er geen verschil is tussen HO en N zal het 1 van die worden.
-
Zeker voor een beginner is een Multimouse een heel mooi en niet duur apparaat. Ik heb er hier zelf ook een, die ik met de Lenz zet gebruik.
De Hornby Elite is weer een stukje duurder, maar komt m.i. vooral tot zijn recht in combinatie met de Railmaster software van Hornby. Daarmee kun je de baan vanuit je computer, maar ook met de Elite besturen.
Hornby heeft geloof ik een gratis demo-versie van deze software.
Aan de Elite zit waarschijnlijk een Britse stekker, die je normaal gesproken heel gemakkelijk kunt vervangen door de onze.
Leen.
-
Zoals Daniel als zei, ben ik die huisgenoot die een N-baan heeft met een oppervlakte van 200x75 cm.
Baanplan is als volgt:
http://img.photobucket.com/albums/v603/Joshi/Minitrix%20project/Johnbaan4d.jpg (http://img.photobucket.com/albums/v603/Joshi/Minitrix%20project/Johnbaan4d.jpg)
Het middelste gedeelte wordt verhoogd, de rest blijft gewoon niveau 0.
Groeten,
John
-
Er is he-le-maal niets mis met rondjes rijden. Lekker onderuit zitten en genieten van een treintje dat z'n rondjes draait, prachtig! Dat kan op zo'n rangeerbaantje niet, daar moet je elke keer die knop heen en weer draaien. Het is geen werk! 8)
Dat zeg ik ;D heb nu ook een gamma kersttrein ;)
-
Dat zeg ik ;D heb nu ook een gamma kersttrein ;)
LMAO...
-
Tijd voor een update!
Gisteren is de Roco Multimouse aangekomen. Ik heb dan ineens de kogel door de kerk gejaagd en onmiddelijk ook de eerder gemelde onderdelen besteld bij ehattons. Ik verwacht dat deze nog deze week aankomen. Ik moet nu enkel nog een decoder aanschaffen voor de gekozen loc (deze is dcc ready met een 6 pins-aansluiting). Nu was ik aan het denken om een ESU LOKPILOT 54612 te gebruiken omdat dit hier op het forum toch veel naar voor komt als Decoder.
Voor zover ik kan lezen is de installatie vrij basic. De kap van het model halen, de decoder inpluggen, programmeren op een programmeerspoor en rijden maar. Of is dit te simpel voorgesteld? Ik zal straks als ik thuis kom het baanplan van mijn dubbele ovaal posten want ik zit nog met een vraag over de aansluiting van de MM naar de rails.
-
... want ik zit nog met een vraag over de aansluiting van de MM naar de rails.
Zit er geen handleiding bij die Multimaus? Voor zover ik mij herinner is die zeer duidelijk.
-
en anders kan je een nl handleiding nog altijd hier (http://modelspoor.ommering.com/downloads/category/4-handleidingen) of hier (http://www.freebit.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=140&Itemid=1) downloaden.
Groet,
Michel
-
De manual zat er bij en die is ook zeer duidelijk. Het eigenlijke bevestigen zal ik echter anders moeten doen want aan de draad tussen de booster en de rails hangt nu een printplaatje (waarschijnlijk is dit bedoeld om te gebruiken met ROCO spoorsystemen). Ik heb echter Peco besteld dus ik zal daar waarschijnlijk dat printplaatje niet kunnen gebruiken op die rails.
Ik zit echter met het volgende:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/untitled_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/untitled_7.jpg)
Dit is de layout die ik in eerste fase wil gebruiken om alles een beetje in de vingers te krijgen. Ik heb links een uitwijkspoortje gemaakt. Ik zou dit graag dienst laten doen als programmeerspoor. Aangezien er maximaal 1 loc op de baan mag staan voor het programmeren (volgens de handleiding van de MM) zou ik dit graag op volgende manier willen oplossen:
Het achterste gedeelte van het programmeerspoor blijft altijd spanningsloos (als de loc dan achteruitschiet wegens een programmeer fout dan komt die spanningsloos te staan en dondert die niet van de tafel af)
Het voorste gedeelte wil ik isoleren van de wissel en ten alle tijde voeding geven van de booster. ALs ik dan een loc wil programmeren kan ik hem van de hoofdbaan het uitwijkspoor oprijden. Aangezien ik enkel deze loc wil programmeren moet ik dan de rest van de baan niet meer verbinden met de MM, ik denk eraan om dit met een schakelaar op te lossen. Ik zou daarom het volgende willen doen:
Normaal bedrijf: Beide delen hebben voeding.
Programmeerfase:
- Loc rijd op het Prog.Spoor => alles heeft spanning
- Ik zet de schakelaar om voor de programmeer fase => Enkel het programmeerspoor heeft voeding. Als de loc vooruit of achteruit schiet bij eventuele fouten komt ie stil te staan op spanningsloze gedeeltes
- Eens de programmeer fase voltooid is, zet ik de schakelaar terug naar normaal bedrijf. Alles krijgt opnieuw voeding en de loc kan zo de baan weer oprijden.
Klopt dit of zie ik dit veel te ingewikkeld?
-
Als je op dat korte stukje spoor wilt programmeren en ook het laatste deel spanningsloos wilt maken, blijft er maar een kort stukje over om te programmeren. Het spanningsloze stuk zal toch tenminste even lang moeten zijn als je langste lok (en liever nog wat langer i.v.m. de uitloop).
Bovendien maakt een lok die wordt geprogrammeerd vaak een klein sprongetje. Komt hij daarbij dan ook nog met een wiel op het hoofdspoor dan bestaat de mogelijkheid dat ook het hoofdspoor op de programmeerspanning komt .
Waarom niet gewoon een stukje rail op een plankje welke je tijdelijk aansluit op de MM, is de kans op vergissingen (schakelaar vergeten om te zetten) veel kleiner.
Gerrit
-
De Multimaus kent de zogenaamde POM mode. Dan kun je de loc gewoon op de hoofdbaan laten staan en alleen de loc met het juiste adres zal reageren op de programmeerinstructies. Logischerwijze kun je alleen het adres niet op die manier veranderen, daarvoor zul je even een apart stukje spoor moeten gebruiken. De methode die jij hebt bedacht kan wel, maar is nodeloos ingewikkeld en de kans is vrij groot dat de schakelaar een keer verkeerd staat en je alsnog alle locs op de baan hebt geprogrammeerd behalve de loc op het spoortje. ;D
Zelf gebruik ik de POM mode alleen voor het fijnregelen van de rijeigenschappen, omdat je dan de loc telkens even wil proberen. Voor het overige op een rollenbankje of een los stukje rail.
Voor het aansluiten van de rails en bijvoorbeeld een ringleiding misschien toch even in de encyclopedie kijken. Ook bij zo'n rondje is het handig een ringleiding onder de baan te leggen en dan op een paar plekken de boel aan te sluiten, gewoon door een draadje aan de rails te solderen.
-
Vandaag de bestelling binnen gekregen! Het ziet er allemaal fantastisch uit (enkel enorm klein ;D). Vandaag echter niet veel tijd om mij er mee bezig te houden, maar ik heb toch al de handleiding gelezen. Hier heb ik al direct een vraag over:
De loc die ik heb gekocht s DCC ready. De locdecoder plan ik zo snel mogelijk te gaan halen maar dat kan toch nog even duren. Volgens de manual moet de loc worden ingereden met een gemiddelde snelheid en normale belasting maar moet dit met een normale trafo gebeuren. De vraag is dus: kan ik de Multimouse momenteel gebruiken als een gewone trafo? En als dit niet het geval is, welk risico loop ik dan om het inrijden met een locdecoder te laten gebeuren?
-
De vraag is dus: kan ik de Multimouse momenteel gebruiken als een gewone trafo?
Nee
En als dit niet het geval is, welk risico loop ik dan om het inrijden met een locdecoder te laten gebeuren?
Geen
-
Decoder erin, en lekker laten lopen dat treintje.
Zeg heb je al wat foto's, ben benieuwd...
-
4 bovenstaande berichten gewist. Ik heb hartelijk gelachen maar op deze manier is de lol er voor beginners snel af.
@ Raider, lekker laten rijden met decoder inderdaad, je bent op de goede weg spoor! (y)