BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Pauldg op 09 December 2011, 11:11:17
-
Dag allemaal,
Met de research voor mijn Interfrigo wagens stuitte ik op een paar leuke foto's uit Het Utrechts Archief waarbij een rangeerlocomotiefje van Orenstein & Koppel op de rechtermaasoever in de weer was met een aantal bananenwagens. Het archief dateert de foto op 1966, maar ik vermoed dat midden jaren zeventig beter in de buurt komt. Zie foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MB5N.jpg)
Na wat neuzen begreep ik dat dit een locomotiefje was van het type MB5-N en nog wat later werd duidelijk dat hij tot op de dag van vandaag actief is. de huidige eigenaar is Wagenborg:
(http://www.industriespoor.nl/Nieuw_bestanden/image024.jpg)
Het is absoluut hetzelfde exemplaar. Wat inzoomen op de fotoserie op het Utrechts Archief en de fotoserie op de Flickraccount van de fotograaf van de onderste foto leert dat het fabrieksnummer gelijk is. Ik geloof dat deze fotograaf ook hier actief is.
En dan nu de vraag: zou het locje op de bovenste foto ook al lichtblauw zijn geweest? Het zou kunnen, maar Okergeel is ook denkbaar. Kent iemand het apparaat nog uit de bananentijd?
met vriendelijke groet,
Paul
-
Paul,
Ik heb even het boek Industrielocomotieven van Henk Kolkman erbij gepakt.
De loc op de bovenste foto lijkt mij de Müller 376, fabrieksnummer 26539. (Zo niet, laat dan even zien welk fabrieksnummer jij hebt.) Als dat klopt, kan dan is die nu niet van Wagenborg; volgens Kolkman zou de Müller 376 namelijk sinds 1992 als monument bij ECT in Blerick staan.
Grtz,
Ton
-
Ton,
Op de foto in kwestie kan ik het niet aflezen, op een andere foto uit het archief op dezelfde plaats en met (ogenschijnlijk) dezelfde loc staat het nummer 26538 te lezen. Dat scheelt maar 1 cijfer dus wellicht heeft men destijds verschillende exemplaren gekocht. Opvolgende fabrieksnummers zouden daar inderdaad op duiden.
Edit: en ik lees nu dat de 26539 sinds 2007 weer monument af. Voith Railservices, ook in Blerick heeft het ding gekocht en weer aan de praat gekregen. Mooi hoor. :)
Bedankt voor je reactie en groet,
Paul
-
Alles wordt nu snel duidelijk. De geschiedenis van deze kleine rangeerlocomotieven blijkt belachelijk goed gedocumenteerd. Op de site www.rangierdiesel.de staat te lezen dat Müller & Co in 1965 drie exemplaren heeft afgenomen van O&K. De 26538 is in 1988 naar de Eemshaven gegaan en vertoeft sindsdien in het hoge noorden en de 26539 ging in 1991 naar ECI in Blerick. En lichtblauw was inderdaad de kleur waarin deze locjes in dienst zijn gesteld. Makkelijk hoor, dat internet.
mvg, Paul
-
En de derde? :)
-
Kijk hier eens http://www.industriespoor.nl/ (http://www.industriespoor.nl/)
vrgr Steef
-
Volgens de site in bericht van Steef dus laatst aktief in Tiel :D bij de Maas glasfabriek.
Gr Koen
-
(http://www.industriespoor.nl/Nieuw_bestanden/image024.jpg)
Die foto is wel een supergave foto , er staat gewoon mijn achternaam op , waar is deze loods ??
m.v.g. Stefan Doring ;)
-
Is dat niet bij Wagenborg Stevedoring in de Eemshaven, Stefan Doring?
-
ik heb het ff gechekt , klopt helemaal (y)
groet stefan ;)
-
......op de rechtermaasoever in de weer was met een aantal bananenwagens. Het archief dateert de foto op 1966, maar ik vermoed dat midden jaren zeventig beter in de buurt komt.
Toch nog twee opmerkingen daarover. Volgens diverse bronnen zat Muller tot 1970 op de rechtermaasoever (op de Mullerpier uiteraard).
Het bananenvervoer vond hoofdzakelijk op de linkermaasoever plaats, eerst de Maashaven later voooral de Waalhaven, kortom is die foto wel op de RMO?
-
Ik kom nog even terug op de vraag van Marc.
Mijn enige ervaring met de Rotterdamse haven is dat ik er een keer met de auto ben verdwaald.:( Mij kan je daarom alles wijsmaken. Op een andere foto uit de serie wordt als locatie opgegeven: Beatrixhaven. Op Google Maps vind ik een Beatrixhaven waar de ene kade met 'Eemhaven' en de ander met 'Waalhaven' wordt aangeduid. Ik vermoed daarom dat je diagnose correct is.
Hoe wordt eigenlijk bepaald wat de linker en wat de rechter Maasoever is? Ik zou denken vanuit de Noordzee bekeken, maar het lijkt het perspectief van de stad te zijn. Een Noord- en Zuidoever lijkt me overigens topografisch correcter.
mvg, Paul
-
Links en rechts wordt vanuit de stroomrichting van de rivier bekeken, dus naar zee in dit geval. Rechts is dus de stadkant, links Rotterdam zuid ("de boerenzij" of "overmaas" in Rotterdam). Rechter Maasoever was een term die bij NS een officiele benaming voor het emplacement bij het Marconiplein was, en in het algemeen werd gebruikt voor de goederenactiviteiten aan die kant van de Maas.
Op deze (http://nl.wikipedia.org/wiki/Haven_van_Rotterdam) wiki blz wordt je wellicht wat wijzer over havenbenamingen in Rotterdam
Marc (Rotterdammer)
-
Mijn enige ervaring met de Rotterdamse haven is dat ik er een keer met de auto ben verdwaald.:(
mvg, Paul
*grinn*
vrgr Steef
-
Bedankt voor het college Marc, Zeer leerzaam voor een Haagse landkrab! (y)
-
We hebbe het ermaar druk mee Marc om al die buitenlanders Rotterdams te leren ;D