BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Ronald81 op 08 December 2011, 18:40:38
-
Hallo,
Zoals hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,4993.msg626206.html#msg626206) te lezen is, heb ik wat problemen gehad met het verwijderen van deze ballast. Belangrijkste reden was, dat ik eigenlijk geen goed gereedschap had (wel goede boor, maar niet goed nagedacht over het vastzetten etc.). Er moet echter nog meer gefreesd worden. En het metaal is dermate hard, dat ik niet op de oude manier verder wil.
Is er iemand in de regio van Hoogeveen, die dit voor mij zou kunnen (én willen) doen?
Groet,
Ronald
-
Ik begrijp niet wat er nog meer moet gebeuren.
Een tip: http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/roco_br44/br44_roco.html
Hij spreek over'" abfeilen".Ja dat kost wat inspanning. Maar het deel wat hij daar bedoeld heb ik met een zaagje eraf gehaald de rest gewoon met en grote platte scherpe vijl glad vijlen. Als laatste gebruik ik altijd die hobbyvijltjes. Het oppervlak wordt dan spiegelglad. Wie freest heeft kennelijk wat te vrezen.
Ik doe het dus ook al jaren met een scherp metaalzaagje, een dremeltje met slijpschijfjes (en ja daar is íe een freesje als het echt niet anders kan) voor het dieperen werk en een scherpe platte vijl voor de afwerking. Ik heb bij Br 44, O1-en 23-igers van Roco op die manier in de tender ruimte kunnen maken voor een decoder. Zelfs in de ketels om daarin een speaker onder te kunnen brengen.
Ja, ook bij mij worden de metalen delen "bij het dremelen" dan heet. Altijd regelmatig water erbij, dat koelt prima af.
Ik haal ze altijd uit de lokomotief.
Als je je tender wilt sparen: polijsten met Vim, dat oude schuurmiddeltje uit je vaders tijd en een tandenborstel. Is nog steeds te koop. Je tender daarna in de primer en airbrushen met zwarteiglas (of een spuitbusje gebruiken) nieuwe decals erop en klaar ben je. In Duitsland zijn genoeg adressen waar de opschriften verkrijgbaar zijn (Weinert o.a.).
Succes
jan