BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: rail4marcel op 28 March 2007, 19:22:03
-
Hoi,
Ik fiets vandaag naar het emplacement van Eindhoven en wat zie ik daar. Het prototype van het treinstel van Voith de Protos. Die voor Connexion is.
(http://i53.photobucket.com/albums/g57/rail4marcel/IMG_1927.jpg)
(http://i53.photobucket.com/albums/g57/rail4marcel/IMG_1931.jpg)
Het gaat wel lekker met de nieuwe treinen in Nederland.
Groeten Marcel.
-
Is het tegenwoordig de mode om lelijke treinen te ontwerpen? :P
-
AFSCHUWLIJK :o :o ;D
Mike
-
Worden dit de vervangers voor de plan V? ???
Hoop wel dat het geblindeerd glas wordt, zou me kapot schamen in dat treinstel.
met vriendelijke groeten,
Jon van Dijk
-
Vreselijk. Maar hoop wel dat ze er genoeg bestellen.... Verder ben ik erg tegen het 'concept' van Connexxion i.v.m. al die leuke zone's die ze bedacht hebben... Dat wordt een grote puinhoop.
-
zo die dingen zien er echt niet uit!!!
Worden dit de vervangers voor de plan V? ???
Helaas wel...
-
Connexxion, Jammer dat je die railhoppers niet kon kopen... :'( :( ::)
Want dit ziet er VRESELIJK uit :'(
-
hou het maar bij busjes heren connexion!
-
NS Hispeed kan er ook wat van...
IK WIL DE Vtjes TERUG :'( ;D
-
Als ik dat treinstel zie lijkt het net een olifant of mamoet die geen slagtanden meer heeft :P ;D
mvg,
Matthijs
-
Zijn wanna-be buffers soms in de mode? :P
Gino
-
Ik zal nog ff uitleggen wat hij hier doet. Hij bijft hier nog even staan. Er zitten nog geen banken in enz. Hij gaat als hij afgebouwd is wat in Ehv gebeurt eerst nog testrijden. Dit gaat bijelkaar ongeveer een half jaar duren.
-
;D Mooi ;D**Duik** ;D
-
Je bent te vroeg hoor. Het is zondag pas 1 april....
Wat zeg je? Dit is serieus?
over smaak valt te twisten, maar het is een feit dat dit een lelijk ding is. Of moet je het toch "trein" noemen? Iemand al een idee voor een bijnaam? (naast de blokkendoos, hondekop, sprinter en koploper)
-
Mammoet zonder slagtanden ;D
mvg,
Matthijs
-
We maken er gewoon de Mammoet van.
Zonder slagtanden dan word het te lang.
Het is toch ook niet Hondekop zonder staart?
Willem
-
Het zal wel niet mogen ;) maar ik vind het wel een mooi ding. Ziet er in ieder geval niet uit als een tram en zijn die vtjes nou echt zo mooi? die worden niet voor niks apekoppen genoemd ;D
Trouwens, die Connexion trein komt toch ook in model ? (Halling)
-
Je bent te vroeg hoor. Het is zondag pas 1 april....
Wat zeg je? Dit is serieus?
Idd zag ik gisterenochtend rond 11:15 uur vanaf het perron van spoor 5 de kop van deze trein op het opstelterrein van Eindhoven staan. Het was te veraf om er een foto van te kunnen maken, en bovendien kwam er ook nog eens een trein langs. Kort daarop kwam de trein waarin ik mee moest.
Dus geen 1 aprilmop.
-
Het zal wel niet mogen ;) maar ik vind het wel een mooi ding. Ziet er in ieder geval niet uit als een tram en zijn die vtjes nou echt zo mooi? die worden niet voor niks apekoppen genoemd ;D
Trouwens, die Connexion trein komt toch ook in model ? (Halling)
Ik vind tegenwoordig het verschil tussen tram en trein wel steeds vager worden...
Ik vind het geen mooi ding, maar het zal wel weer wennen... Zie liever dat gele ding, dat wel. :D
-
van deze Protos stellen, ontwikkeld door Fahrzeugtechnik Dessau (FTD), zijn er 5 besteld ter vervanging van de tijdelijke plan V bij Connexxion.
ik heb er in Berlijn in gezeten, en het zijn reuze mooie en sjieke treinstellen binnen. je kan van dit treinstel iig niet zeggen dat het het oude concept van trein verloedert en richting light rail of zelfs tram gaat. het is een van de weinig moderne concepten die vasthoudt ana het concept van de klassieke stoptrein met twee 26m lange bakken en zonder overdreven veel lagevloerdelen.
idd zitten er een aantal experimentele zitgroepen in. In 1 kop zit een groepszit met tafeltjes in het midden en zijn er enkele sta/hang plekken met zelfs een frisdrankautomaat, zelfbediening in een stopper dus! kan geen V tegenop, grote ramen, fris interieur, veel licht, hopelijk zijn de rij-eigenschappen overeenkomstig.... dit stel is behoorlijk vooruitstrevend en experimenteel, en ik vind het wel lovenswaardig van conexxion dat ze deze gok durven te nemen, geen ontwerp zo van de plank.
het is overiegens jammer dat men de blauwe folie er weer heeft afgehaald, deze was er in september voor het plaatje op aangebracht. dan ziet de machine er nog weer heel anders uit. tenslotte wat plaatjes van de binnenkant:
(http://www.railcolor.net/protos1.jpg)
(http://www.railcolor.net/protos2.jpg)
(http://www.railcolor.net/protos3.jpg)
-
Het zal wel niet mogen ;) maar ik vind het wel een mooi ding. Ziet er in ieder geval niet uit als een tram en zijn die vtjes nou echt zo mooi? die worden niet voor niks apekoppen genoemd ;D
Trouwens, die Connexion trein komt toch ook in model ? (Halling)
Als het niet mag, hebben ze aan mij ook de verkeerde. Ik vind het een mooie trein, want ik vind bij deze dat je daar wel over mag praten :P.
Ik denk dat als ik moeten kiezen tussen tussen een hondekop en deze mamoet. Dan kies ik voor deze.
We kunnen niet in de tijd stil bliojven staan.
-
Persoonlijk ben ik het daar mee eens. Ik geef toe, ze zijn niet de mooiste thuis, maar ze zijn praktisch en speciaal gebouwd voor de taak die ze moeten doen. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de Class 66, en die zijn we op ten duur ook gaan waarderen. Niet vanwege zijn uiterlijk, maar vanwege zijn prestaties.
-
Trouwens, die Connexion trein komt toch ook in model ? (Halling)
Klopt. Ik heb er al een proefmodel van gezien en ik heb 'm meteen ook maar besteld. Verschijnt al in mei. Dus eerder op je modelbaan dan in werkelijkheid tussen Amersfoort en Ede.
En ach, de Plan V is op de rest van het spoorwegnet nog gewoon te zien. Zo mooi zijn die lichtblauwe stickers van de Valleilijn die ze er daar nu op geplakt hebben ook niet. Dan maar liever compleet nieuwe treinstellen, geheel in eigen huisstijl.
mvg,
Gert
PS: Nog even voor de Plan V-fans. Arriva heeft naar ik heb vernomen een aantal Plan V's van NS Reizigers gehuurd. De bedoeling is om die vanaf begin volgende maand in te zetten. Er zullen dan wel rode stickers op komen. Ben benieuwd hoe dat eruit ziet. Zondag is de eerste rit om 14:01 uur vanaf station Leeuwarden. Als je in de buurt ben mag je dat niet missen!
-
Rode stickers over de hele zijkant of type Veolia? :)
-
Ik vind hem wel wat hebben. Is het trouwens een elektrischtreinstel of een diesel?
-
Rode stickers over de hele zijkant of type Veolia? :)
Naar wat ik hoorde rode stickers over de gehele zijkant. Maar je kunt het beste zondag even zelf gaan kijken. Voor mij is het helaas te ver. Maar ik houd me natuurlijk aanbevolen voor een verslagje!
mvg,
Gert
-
Klopt. Ik heb er al een proefmodel van gezien en ik heb 'm meteen ook maar besteld. Verschijnt al in mei. Dus eerder op je modelbaan dan in werkelijkheid tussen Amersfoort en Ede.
Waar kan je die dan bestellen ?
Halling komt ook met de Randstadrail trams, die toevallig ook besteld ?
-
@Gert: Helaas is juist op die dag mijn broertje jarig. Misschien dat iemand anders wel kans ziet om te gaan kijken. ;)
-
de Protos voor connexxion is electrisch
(http://www.gelderlander.nl/multimedia/archive/00327/ew1_2309valleilijn_327402b.jpg)
-
Waar kan je die dan bestellen ?
Halling komt ook met de Randstadrail trams, die toevallig ook besteld ?
Op de beurs in Houten staat iemand die gespecialiseerd is in trams en ook dit model gaat leveren. De Randstadrail trams heb ik niet besteld.
mvg,
Gert
PS: @Rick: Wat een toeval, mijn broer is zondag ook jarig. Gefeliciteerd he. En misschien kan iemand anders gaan kijken?
-
Het is een best mooie trein, we zullen zo langzamerhand aan dit soort treinen moeten gaan wennen want de nieuwe sprinter die door NS is besteld zal ook zoiets worden.
-
Ze zullen dr vast aan gedacht hebben bij het ontwerp van dit ding, maar als de machinist niet met zn neus tegen de voorruit aan zit (wat lijkt me niet zo is) mist hij/zij dan toch een flink deel van zn blikveld. Verder wil ik hm eerst in het echie zijn voordat ik mooi/lelijk ga roepen.
Sander
-
hartstikke LELIJK :( die Spurt van Arriva is veel mooier
-
Eigenlijk lijkt de voorkant wel op een snoepautomaat en wat denk je? Er zit ook een snoepautomaat binnenin. Quod erat demonstrandum.
- Peter
-
Eerder in dit draadje hadden jullie het al over een model van de Protos van Halling. Nou kan ik op hun site niks vinden over de protos van connexxion,
kunnen jullie mij een eventuele link geven naar het model van halling.
MVG stadlerGTW.
-
Toch geen 1 april??? Ook al is het ding zo ontiegelijk lelijk; denk wel dat ik hem wil hebben.
-
Ik wil hem absoluut niet op mijn modeltreinbaan, maar ik kan me niet voorstellen dat hier ooit een model van gemaakt gaat worden... ;D
Mammoet is inderdaad een goede benaming voor dit iets. :) :)
-
Jawel hoor. Het prototype was een paar maanden geleden al in Houten te zien. Is me vorige week verteld dat ze op de volgende beurs (in mei)leverbaar zijn.
Arjen.
-
Van welk merk issie dan Arjen?
Willem
-
Voor de duitssprekende onder ons:
Stadler
Gleich drei neue Triebzüge präsentierte der Schweizer Hersteller: Neben einer Maßanfertigung für die schmalspurige Zugspitzbahn, die insgesamt drei zweiteilige Zahnradtriebwagen erhält, waren der elektrische FLIRT für die Cantus Verkehrsgesellschaft und ein Gelenktriebwagen (GTW) der vierten Generation zu sehen. Letzterer wurde am 20. September an Arriva Nederland übergeben: Der Betreiber hat nach einer Ausschreibung Strecken in den niederländischen Provinzen Groningen und Friesland übernommen, darunter auch die grenzüberschreitende Verbindung in deutsche Leer. Ingesamt wurden 43 Dieseltriebzüge bestellt: 27 sind vierteilige GTWnbsp;2/8 mit einer Kapazität von 170 Sitzplätzen, die übrigen 16 dreiteilige GTW 2/6 mit 111 Sitzplätzen. Acht der Fahrzeuge werden mit einem so genannten Deutschlandpaket für den grenzüberschreitenden Verkehr ausgerüstet, das unter anderem eine zusätzliche Trittstufe für die niedrigeren Bahnsteige in Niedersachsen beinhaltet. Auf der InnoTrans hatte das vierteilige Fahrzeug Premiere: Der über Kupplung knapp 56 Meter lange Zug setzt sich aus zwei Endwagen, dem kurzen Antriebsmodul sowie einem Mittelwagen zusammen. Die Höchstgeschwindigkeit beider Bauarten liegt bei 140 Stundenkilometern, die ersten vier Fahrzeuge sollen bereits ab November 2006 auf der Strecke Groningen – Nieuweschans zum Einsatz kommen.
(http://www.regionalverkehr.de/images/meld060925f.jpg)
Die vierte Generation der Stadler-GTW-Familie erfüllt als erste die strengere Crashnorm, die seit Anfang 2005 in den Niederlanden gilt. Sie verlangt, dass bei einer Kollision zwischen einem Zug und einem Lkw bei 85 Stundenkilometern weder die Strukturen des Führerraums noch die des Passagierraums kollabieren. Ferner darf kein Aufklettern zwischen den Fahrzeugen erfolgen.
Vom Elektrotriebzug FLIRT liefert Stadler 14 dreiteilige und sechs vierteilige Einheiten an die Cantus Verkehrsgesellschaft. Die neuen Züge sollen nach kurzer Vorlaufzeit ab 10. Dezember 2006 auf dem Nordost-Hessen-Netz zum Einsatz kommen, dass die Strecken Göttingen - Kassel, Göttingen – Bebra – Fulda und Kassel – Bebra – Eisenach umfasst. Die silberfarben lackierten Einheiten mit orangefarbenen und blaunen Applikationen bieten 204 Sitzplätze in der dreiteiligen und 260 Sitzplätze in der vierteiligen Ausführung. Hinzu kommen 174 bzw. 238 Stehplätze. Die Höchstgeschwindigkeit liegt bei 160 Stundenkilometern.
-
@Teun; ach so.. maarr.. waar komt dit bericht vandaan? Volgens mij is het al behoorlijk gedateerd en gaat het over GTW's.
@WillemNS: Halling (voorgaande berichten even doorlezen).
@StadlerGTW: Halling produceert wel vaker modellen in opdracht van vervoerders, die dan vervolgens nooit op hun eigen site komen te staan. Bekend voorbeeld is de sneltram Utrecht-Nieuwegein die nooit via Halling zelf verkrijgbaar is geweest.
-
Het is inderdaad een behoorlijk oud bericht. Van vorig jaar nog. Ik weet niet waar het over gaat, ik heb pas 2 jaar duits en ben er dus nog niet zo'n ster in.
Waar het vandaan kotm. Regional verkehr.de volgens mij. Maar ik dacht, mischien wat info, en mischien dat dat jullie een beetje helpt.
Groeten,
Teun.
-
:-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X
Pak een emmer.... ;D
Robbert
-
Hallo,
Ik zag net een Protos rijden hier, op de lijn Eindhoven-Venlo, van Helmond naar Deurne.
Het was gewoon de grijze, ik denk van eerder geposte foto.
Zag er wel speciaal uit zo.. maar als die de plan V's moeten gaan vervangen.. Ik vind de V'tjes mooier!
Willem
-
tjah,
Ik heb 'm afgelopen dinsdag ook op Eindhoven zien staan. Ik was er om enkele foto's te maken van wat ik zoal inspirerend vind.
Maar ik vond het treinstel niet de moeite voor een foto.... Het zei zo.
Ik ben het ook wel eens met RJ, hij zei het volgende:
Ik vind tegenwoordig het verschil tussen tram en trein wel steeds vager worden...
En dat is nou net waarom ik het geen echt vette trein vind. Ik vind 'm niet bijzonder lelijk, maar het lijkt gewoon niet genoeg op een degelijke trein.
Overigens voor de bijnaam nog enkele sugesties...
I.p.v. de Hondenkop.
De Bottekop of de Stompekop... ;)
m.v.g.
Mark
-
Hij rijd nu tussen ehv en ??? voor proefritten.
-
Ik ben het ook wel eens met RJ, hij zei het volgende:
Ik vind tegenwoordig het verschil tussen tram en trein wel steeds vager worden...
m.v.g.
Mark
Ik zag hem van de week ook op eindhoven staan, ik vind hem in het echt best meevallen.
Wel erg fors voor een tram ;)
mvrgr
Remco
-
I.p.v. de Hondenkop.
De Bottekop of de Stompekop... ;)
Lompekop
-
de saaaaaaiheid van al die eeuwige plan V/T stoptreinen wordt sinds al dat lightrail in ieder geval doorbroken.
Ik heet de Protos in ieder geval welkom :D
-
Mooi, weer er wat bij voor de variatie!!
Greetz:Menno
-
Ja, ik vind het ook wel een mooi ding eigenlijk. De oude V's zijn natuurlijk veel mooier maar gelukkig zijn die op de trajecten waar ik afentoe op reis nog gewoon in de dienst
Wesley
-
Ze zullen vast beter zitten.
-
de v-tjes zitten idd voor geen meter
ik vind het een mooi treinstel alleen ben ik wel blij dat hij blauw wordt
-
De eerste blauwe had al geleverd moeten zijn. Maar die is er nog steeds niet ik weet niet of iemand weet waarom?
-
Op die ik vandaag gezien heb, stond groot Protos.
Willem
-
Was die zilver of blauw daar gaat het een beetje om namelijk :P
-
Plan V reed ooit eens hier vanuit Lw naar Rotterdam CS.
Een maat van mij moest richting Utrecht CS.
Nou dat was 2 uren lekker zitten....Ahum......
Greetz:Menno
_________________________________________
Ook oudjes blijven natuurlijk mooi!!
-
Ik ben het ook wel eens met RJ, hij zei het volgende:
Ik vind tegenwoordig het verschil tussen tram en trein wel steeds vager worden...
De Protos valt onder het kopje Lighttrain 8)
Zie hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lighttrain
De Lighttrain is een verzamelnaam voor lichte of lichtogende treinstellen of motorrijtuigen voor regionale spoorlijnen. De term wordt ook gebruikt voor metro-achtige treinstellen in stedelijke gebieden.
mvg,
Matthijs
-
Vandaag nog in Eindhoven gezien, op weg naar Schiphol. In het echt wordt hij niet mooier. :)
- Peter
-
Das een lange rit geweest dan :o
-
Voor de liefhebbers van het 1:87 model: kijk in de nieuwe RailHobby (juli/augustus), pagina 46-49 voor een beschrijving van het model.
-
Eh, wij waren op weg naar Schiphol, niet de Protos. Weert-Schiphol valt wel mee. Wat daarna komt iets minder...
- Peter
-
De eerste blauwe had al geleverd moeten zijn. Maar die is er nog steeds niet ik weet niet of iemand weet waarom?
En vandaag meldt Nico Spilt op zijn site dat de eerste blauwe Protos morgen (is 22-07) naar Eindhoven wordt overgebracht. Staat een fotootje bij van het stel, blauw ziet er toch iets beter uit als grijs. :)
-
Wat is er erger dan 1 protos ?
Juist, 2x een protos bewerkt in 1 foto... (http://robvanderwoude654.fotopic.net/p42867218.html) :-X :-|
Groetjes,
Robbert
-
@peter: En toch was ook de Protos op Schiphol. In de nieuwe "Op de Rails" staat een foto van het stel op Schiphol....
Verder begreep ik dat het (grijze) prototype aan de tand wordt gevoeld voor type-goedkeuring en dat de eerste blauwe inmiddels ook in ons land gearriveerd zou zijn.
-
Juist, 2x een protos bewerkt in 1 foto... (http://robvanderwoude654.fotopic.net/p42867218.html) :-X :-|
Past perfect in de uitermate droefgeestige omgeving! Alles grijs en grauw... ;D
Al moet ik zeggen dat het stel in het blauw een stuk beter oogt maar een schoonheid zal het nooit worden.
Koen
-
de eerste blauwe inmiddels ook in ons land gearriveerd zou zijn.
Die is hier inmiddels al zo'n 2 weken. ;)
-
goh wat is iedereen toch negatief over de Protos, zo erg issie toch niet :-|
Wesley
-
Kwestie van wennen. Model wijkt af van wat we kennen=verandering=eng??? Je hoeft slechts in de geschiedenis te duiken om te leren hoe het modellen kan vergaan, eerst verguisd, later geliefd. Voorbeeldje: wadlopers.
-
Tja, over 20 jaar of zo zul je wel hele volksstammen horen die jeremiëren dat dit voor Nederland unieke treinstel verloren gaat enzovoort...
- Peter
-
Ik vind die Protos er anders stukken beter uitzien dan die baggerbakken van wadlopers.
Stephan.
-
ik vind de wadloper ook leuk maar de Protos nog een beetje leuker, maar iedereen zijn eigene smaak :)
Moet die forumtitel niet aangepast worden? Ik zie daar een x te weinig - oke is wel kleingeestig :P
-
Als we iedere taal-, schrijf, spel- en taalfout zouden aanpassen op dit forum... er zitten immers slechts 24 uur in een dag en af en toe moeten we ook werken, slapen en dergelijke. :)
- Peter
-
ja, maar titel aanpassen gaat snel dacht ik ;D maar het gaat om het principe, snap ik :)
-
Ik vind de Protos juist een aanwinst ;D,
wat een mooi treinstel,weer eens wat anders ;)
van mij mogen ze blijven ;D