BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Petertrein81 op 07 December 2011, 21:08:20
-
Kwam ik vandaag op Drehscheibe tegen, een recente foto van DBS 140 003-5.
(http://farm8.staticflickr.com/7145/6467377361_bea333870b_b.jpg) (http://farm8.staticflickr.com/7145/6467377361_bea333870b_b.jpg)
Bron:Drehscheibe Online/User:Straubinger
Deze Einheitslok heeft op 17 augustus J.L. zijn 54ste verjaardag in actieve DB-dienst gevierd,
hij is op 17-8-1957 onder loknummer E40 003 bij de Deutsche Bundesbahn in dienst gekomen.
Leuk detail is dat de laatste lok van de Baureihe 140, de Br 140 879, op 17-8-1973 in dienst is gekomen. Precies 16 jaar later, deze lok is echter al op 24 april 2003 gesloopt na een ongeval op 10 april 2003.
Overigens rijdt de 140 002-7 ook nog rond bij de DBS, deze is op 31 juli 1957 in dienst gekomen.
Groet Peter,
-
Ja dat is bijna een record. Maar het zijn er maar een paar die over de 50 jaar oud zijn; veel locs die nog rijden zijn in de jaren '60 tot aan 73 gebouwd.
Overigens hebben ook enkele 110'en de 50 jaar in actieve dienst gehaald.
Groetjes, Tim
-
Baureihe 110 is nog vaak in Emmerich te zien compleet met stuurstandjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_35.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_35.jpg)
-
Maar deze winter loopt het revisietermijn van veel locs af, dus ik denk dat het snel over zal zijn met de 110'en!
-
Helaas is de serie 110 niet vaak meer te zien in Emmerich. Alweer een poos geleden is er in de dienstregeling van de personentreinen gesneden ten gunste van de cargo´s. Daardoor rijden er volgens plan geen 110 met ex-Silberlingen op Emmerich, enkel nog de 146 met dubbeldekkers en ik geloof 2 keer per dag een treinstel serie 423.
-
Leuk bericht 8)
Als je een dagje Köln doet dan zie je allerhande oudjes (y)
Laatst op Nord-Sud geweest en daar ook heel veel 140 en 155 gezien!
-
Helaas is de serie 110 niet vaak meer te zien in Emmerich. Alweer een poos geleden is er in de dienstregeling van de personentreinen gesneden ten gunste van de cargo´s. Daardoor rijden er volgens plan geen 110 met ex-Silberlingen op Emmerich, enkel nog de 146 met dubbeldekkers en ik geloof 2 keer per dag een treinstel serie 423.
Enkel de spitstreinen rijden met 110. In de avondspits rijden er 3 achter elkaar naar Emmerich. De eerste rond 17.30, gevolgd door een leeg materieeltrein die er vlak achteraan rijdt. En volgens mij komt er rond 18.15 nog eentje binnen. Vervolgens worden die afgerangeerd en gaan de volgende dag weer richting Duisburg en verder.
-
Met andere woorden, als het donker is geworden en je kijkt niet goed uit, heb je grote kans om over een 110 te struikelen ;D
-
Ikben niet zo goed thuis in de inzet van Duitse E-locs daarom hier de vraag.
Ik heb een 110.1 en 110.3 in O/B beige tp IV. Zijn deze locs met silberlingen als trek/duw trein in te zetten? Weet dat de 110.3 tp V/VI wel kan, maar die andere locs is me niet duidelijk. Evt wel in O/B beige met DB-AG logo?
Bvd voor het antwoord!
-
De 110.1 sowieso niet, bij de 110.3 zijn enkel de loc's vanaf 110 400 (incl.) vanaf 1997 met de KWS (konventionelle Wendezug Steuerung) uitgerust. Daarbij worden de signalen tussen loc en stuurrijtuig door de dikke kabel en 36-polige stekkers overgebracht.
Als er nog blau/beige 110.3 met trek/duw-treinen gereden hebben, dan in elk geval met het DB AG logo erop.
Groetjes, Bart
-
Er zit wel een kanttekening aan de inzet van de oudjes. De baureihe 110-115-140-143-218/225 staan/stonden allemaal op de lijst om naar de shredder te gaan. Echter door de stijging van het goederenverkeer zijn deze momenteel nog in dienst. Dit is bijvoorbeeld ook de reden dat DBS nu rijdt met verschillende kleurvarianten van o.a. de BR 185. Op de lange termijn zullen deze oudjes verdwijnen. Onlangs was op DSO nog een topic over de schroottrein, deze bestond helaas al uit ruim 12 BR 143.
-
Hoi
De 110.3 met KWS zijn allemaal rood.
Een blauw/beige 110 met silberlingen is o.k. ,maar zal dus nooit duwen.
De loks met KWS kunnen alleen maar met n-wagens gekoppeld worden die de oude 36 polige verbinding hebben, dus de silberlingen met Wittenberger- en Karlsruher- kop.
Bart
-
Bart en Bart ;D bedankt voor de antwoorden! wel jammer, maar is niet anders.....dan maar uit de pendeldienst halen....
-
Bij deze een link met het trieste toekomstperspectief van deze oudjes:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,5815940
-
Bij deze een link met het trieste toekomstperspectief van deze oudjes:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,5815940
Tja, wat moeten we met 200 afgestelde 143'ers en 110'en? Ik zou zeggen, slopen die handel. Als er maar een paar bewaard worden is het goed!
-
Postfach aus...
-
Slopen zal inderdaad moeten gebeuren maar dit kan wel negatief zijn voor het reizigersverkeer. Veelal worden duw-/ trekstammen dan omgewisseld voor (saaiere) treinstellen. Dan vind ik dan zelf wel minder....
-
't is altijd een treurig gezicht om zo bekende loc's tot snippers te zien worden.. maar ja, da's hier te lande niet anders. Wat betreft Duitsche E-loc's heb ik toch wel een zwak voor de E10 modellen, met name de bügelfalten in het blauw. Ja, mijn vader had ook een Fl* baan vroegâh...en we zagen ze regelmatig tijdens vakanties.