BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Jes op 07 December 2011, 20:58:31

Titel: Weerdinge
Bericht door: Jes op 07 December 2011, 20:58:31
Gezien de interesse voor (voormalige) NOLS-stations op het forum lijkt het me een goed moment om eens over Weerdinge te beginnen. De voormalige halte intrigeert me namelijk.

Zoals wellicht bekend werd zo'n beetje na WO2 de lijn Zwolle-Stadskanaal ter hoogte van de halte Weerdinge geamputeerd. Na sanering van het emplacement bleef er een stootjuk op de hoofdlijn en een kopspoortje over om het plaatselijke brandstofdepot te kunnen bedienen. Let wel: er was dus geen omloopspoor; treinen moesten vanaf Emmen ruim 3 Km geduwd worden.

Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd of er nog foto's zijn van het emplacementje Weerdinge of bedieningen tijdens deze laatste jaren. Uiteraard ken ik de website over de Noordoosterlocaalspoorweg-maatschappij (http://nols-maatschappij.info/), waar een interessante foto van de rangerende 2530 op te zien is, maar dit is ook alles wat ik tot nu toe heb kunnen vinden. Wie kan me helpen?
Titel: Re:Weerdinge
Bericht door: Jeronimos op 07 December 2011, 21:17:33
Op stationsweb.nl al gekeken?

http://www.historisch-emmen.nl/buitendorpen/weerdinge/we-ns-2.htm al geprobeerd?
Titel: Re:Weerdinge
Bericht door: Jes op 07 December 2011, 21:31:05
Uiteraard. Het gaat me dus niet zo zeer om afbeeldingen van het haltegebouw, maar om spoorse activiteit en het emplacement tijdens de laatste jaren (begin jaren 50-1972).
Titel: Re:Weerdinge
Bericht door: Rieks op 08 December 2011, 18:10:55
Hallo Jes,

leuk dat je iets met station Weerdinge wilt doen.
Heb je daar een binding mee?
Ikzelf ben er geboren en getogen, en heb er gewoond tot 1979.
Ik heb niet veel activiteit meer gezien omdat de lijn toen al behoorlijk buiten gebruik stond.
Wel stonden er in de jaren zeventig kolenwagen geparkeerd op de lijn.
In de jaren zestig kwam er heel sporadisch een trein bij aardappel en strohandel Stuulen.
Misschien kan je Johan Stuulen eens vragen om foto's(de voorzitter van BV Emmen.)
Zij behoorden tot de categorie mensen die foto camera's konden betalen.
Ik denk dat foto's van voor de oorlog zowel I als II lastig wordt. De boeren in die tijd hadden daar het geld niet voor en er moest gewerkt worden.
Kijk ook eens hier (http://www.sporenplan.nl/) of hier (http://www.stationsweb.com/mts.asp?rec=21)

Ben je van plan om het station na te bouwen?

Mvg Rieks
Titel: Re:Weerdinge
Bericht door: Jes op 09 December 2011, 16:51:19
Dank voor je reactie Rieks, leuk! Ik zal zeker eens kijken of ik de heer Stuulen eens kan bereiken, wellicht dat hij me verder kan helpen. Er moeten toch ergens nog wel foto's liggen, lijkt mij. Wat me in eerste instantie opvalt aan je reactie is dat je spreekt over bediening van een aardappel- en strohandel. Ik had begrepen dat het na de oorlog eigenlijk alleen om kolenwagens voor de brandstoffenhandel ging. Leuk dat er dus ook nog ander vervoer was.

Ik heb niet zozeer een binding met Weerdinge, maar ik behoor tot de categorie spoorwegliefhebbers wiens interesse stijgt naarmate het lijntje obscuurder, de bediening schaarser en het struikgewas tussen de rails weelderiger wordt. En volgens mij viel het lijntje (zeker) de laatste jaren zeker in deze categorie. Daarbij het schitterende NOLS-haltegebouwtje en het absoluut minimale emplacementje. Kennelijk was het vervoer zo marginaal dat zelfs een omloopspoor onnodig werd geacht, wat er kwam aan wagens moest maar vanaf Emmen geduwd worden. Dit alles maakt het voor mij een erg interessante locatie.

Wellicht dat ik over een tijdje aan een model van Weerdinge ga wagen, maar dan moet ik eerst wel het nodige aan documentatie en foto's verzameld hebben. Op zich ook wel weer een leuke uitdaging, de meest voor de hand liggende en veel gefotografeerde locaties zijn natuurlijk veel minder bevredigend om een onderzoek aan te wagen. Ik kan natuurlijk wel alvast met het haltegebouw beginnen, daar moeten vast wel tekeningen voor zijn te vinden.