BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: modern tijdperk V op 06 December 2011, 16:13:30
-
Beste lezers,
Ik ben bezig om mijn draaischijf (Fleischmann HO modelrails) van bovenleiding te voorzien.
Heb al een tekening klaarliggen. Een web tussen vier Viessmann torenmasten in.
Het enige probleem is de draad keuze. Ik moet een draad hebben die niet te dik is, stevig zodat het recht blijft en niet snel door buigt en vooral wat soldeerbaar is.
Heb al geprobeerd met Viessmann bovenleidingsdraad, maar dat soldeerd niet.
Ook al bij een bedrijf geweest die koperen wikkels maakt voor electro motoren. Maar die draad wilde ook niet solderen. Zat een of ander lak laagje op.
Schuren heeft in beide gevallen ook niet het gewenste resultaat opgeleverd.
Heeft iemand al eens zelf z'n web gemaakt voor boven de draaischijf. En kan diegene mij vertellen wat voor draad hij/zij heeft gebruikt.
Alles is welkom.
Mvg,
Elmar
-
Ik weet niet of je het merk Sommerfeldt kent, maar die heeft zo'n web in het
assortiment! Dat scheelt een hoop gedoe.
Op pagina dertien: http://www.sommerfeldt.de/data/sommerfeldt-katalog-2009.pdf
Gr,
Mathyn
-
Ik heb een stukje uit een artikel gehaald over het maken van bovenleiding. De gebruikte draad is CO-2 draad van 0.6 mm.
"Het voorbewerken van de rijdraden. Plaats in de bankschroef en in de kop van de boormachine een iets open gebogen schroefoogje en bevestig tussen deze ogen een stukje CO2 lasdraad van 0.6.mm dikte en met een lengte van ongeveer 110 cm. Langere stukken worden onhandelbaar en daardoor zeer moeilijk verwerkbaar. In de reguliere vakhandel is deze CO2-draad in haast onbeperkte lengte aan de rol te koop. Trek de draad tussen de schroefoogjes voorzichtig strak en laat de boormachine met een matig toerental draaien. Na enkele slagen zal de draad gaan tornen (= in elkaar draaien)Door dit tornen krijg de draad een bepaalde sterkte- en stevigheid. Na plusminus 15 seconden stoppen met tornen en de kop van de boormachine ongeveer 10 slagen terug draaien. Als er in het midden van de draad een grote slinger ontstaat dan zijn er teveel slagen terug gedraaid. Na enige tijd heeft u vanzelf door tot hoe ver u moet gaan om een mooie strakke draad te krijgen. Na het tornen de draad bij de schroefoogjes recht afknippen en zorgvuldig opbergen tot dat we deze gaan gebruiken."
SK
-
Ook al bij een bedrijf geweest die koperen wikkels maakt voor electro motoren. Maar die draad wilde ook niet solderen. Zat een of ander lak laagje op.
Schuren heeft in beide gevallen ook niet het gewenste resultaat opgeleverd.
Tja, daar kan je op wachten ;) Wikkelbedrijven hebben vaak niets aan ongeïsoleerd draad.
Dat schuren niet geholpen heeft ligt aan de laklaag: een industriële laklaag is veel taaier, dan het 'gewone' wikkeldraad wat je vaak in een elektronicawinkel kan kopen.
Wat Sobat noemt is in ieder geval een goede basis. Aan torderen ontkom je eigenlijk niet, welk draad je ook neemt.
-
Opzich kan je voor bovenleiding beter 0,5mm messing rond kopen, dit materiaal
is stevig genoeg en wordt in lengte's van 80 tot 100 cm verkocht, genoeg voor een
complete overspanning van de draaischijf.
Wanneer je dan het complete bovenleidingwerk hebt gesoldeerd, rijdraden, hangdraden,
draagkabel etc, wordt het uiteindelijk een geheel wat stevig genoeg is
En mits de onderzijde vlak is zelfs als stroomafnamepunt kant worden gebruikt.
Draad voor een Co2 lasapparaat heeft de neiging te gaan roesten en is eigenlijk
te dik voor bovenleidingdraad.
Gr.
Robbert Jan.
-
Messing heeft ook nogal de neiging te gaan oxideren, en is wat dat betreft dus weinig anders dan lasdraad.
Verder is 0,5 mm rond messing draad wel leuk, maar de lengte en prijs zijn wat mij betreft de bepalende factoren. Ik trek zelf van anderhalve meter VD-draad een hele rol draad van 0,5 mm of iets dergelijks: dat is wel even wat werk, maar het voordeel is dat je dan een meter of 10 aan 1 stuk hebt, en het in verhouding maar weinig kost (de inspanning die het trekken kost en het uitgloeien even niet meegerekend)
Vervolgens knip ik het in stukken om draadstukken van te maken: al die stukken moet ik eerst torderen, maar vervolgens heb je een kaarsrecht stuk draad, dat een stuk steviger is dan een alleen maar getrokken draad.
Bovenleiding gebruiken als stroomafnamepunt lijkt me niet zo'n geweldig plan: het zal vast werken, maar het zal lang niet zo betrouwbaar werken als de stroomafname van de loc zelf.
-
Verenstaal 0.3 mm.
-
Allereerst bedankt voor jullie adviezen.
De bovenleiding van Sommerfeldt is nogal prijzig (186 euro). Dus dat valt voor mij al af. En tevens is het zelf maken wel net zo leuk. Zag nog wel onderaan de pagina losse draden van Sommerfeldt in verschillende diktes. Dat is misschien een optie. Prijs valt ook mee. Z'n 5 euro voor 20 stuks á 50 cm. Alleen heb hier geen winkel in de buurt die dat heeft.
Conrad heeft wel Sommerfeldt draad. Metaal 0,7 mm. 40 stuks á 25 cm voor 3 euro. Maar 25 cm is te kort en weet niet of die wel solderen.
CO2 draad is misschien ook nog een optie.
Messing is ook duur, dus dat valt voor mij ook af.
Ik ga eerst eens proberen met VD draad. Dat heb ik misschien nog wel ergens liggen. Kan ik ook eens een keer gaan torderen. Had ik nog nooit van gehoord en dus ook nog nooit gedaan.
Verder ben ik nog even benieuwd waar je eventueel het verenstaal van 0,3 mm kan kopen. Ben wel eens bij een verenstaal bedrijf in de buurt geweest, maar die haden niet van die dunne draden.
Mvg,
Elmar
-
Als je aan (VD-)draad van 1,0 of 0,75 mm2 kan komen, scheelt je dat heel wat trekwerk. Aan trekken ontkom je bijna niet als je 1 lang stuk draad wil hebben. Het strippen van de isolatie geeft toch bijna altijd teveel schade aan de koperkern.
Een stugge telefoonkabel zou bijvoorbeeld een optie kunnen zijn.