BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Ernest op 03 December 2011, 20:46:45
-
Ëén van de cardannetjes van mijn Roco 1000 slipt op het motor asje.
Ik wil hem vastzetten met Loctite maar zie dat er verschillende soorten zijn.
Welke adviseren jullie ?
Ernest
-
Ernest,
Ik heb bij mijn 2200 gewoon bison secondelijm gebruikt.
Denk dat het met de meeste secondelijm soorten wel lukt.
Tinus.
-
Hallo,
Ik heb laatst loctite 401 gekocht, heb het gebruit voor mijn reeks 77 waar het hekwerk los lag,maar gebruik het ook voor alle reparaties thuis.
mvgr evert.
-
OK bedankt, ik ga het eerst maar met secondelijm proberen.
Ernest
-
Ik heb bij mijn 2200 gewoon bison secondelijm gebruikt.
Denk dat het met de meeste secondelijm soorten wel lukt.
Dikke kans van niet: veel van dat spul is PP of PE, en de reguliere secondelijmen hechten zo goed als niet op die kunststoffen en al helemaal niet op de zeer gladde metalen asjes.
Aan de TS: Als je toch secondelijm wil proberen, dan kun je altijd Pattex 'Moeilijke kunststoffen' secondelijm proberen (ik ben het exacte typenummer even kwijt...)
Daarbij zit een activatorpen die 'iets' met het kunststof doet waardoor de secondelijm wel hecht (werkt echt)
Loctite is en blijft een betere keus.
-
Ernest,
Controleer eerst of het kunstofbusje niet is gebroken,is een kwaaltje geweest bij de 2200 loks,als dat het geval is,kun je beter een nieuwe bestellen,deze schijnen inmiddels verbeterd te zijn,of eerst het busje te lijmen,en dan pas op de as monteren.
Gr Hans
-
... veel van dat spul is PP of PE, .....
Loctite is en blijft een betere keus.
Het materiaal van het tandwieltje is inderdaad het struikelblok.
Maar aan de andere kant is LocTite in principe ook niet anders dan een goede secondelijm (misschien wel de beste, maar ik zal geen reclame maken...), wel met verschillende specifieke eigenschappen eigenschappen.
PP en PE lijmen blijft lastig en is toch een kwestie van uitproberen.
Belangrijk in dit soort gevallen is wel dat de lijmvlakken geheel vetvrij zijn. Het asje doe je zo met alcohol (drogist).
Durf je het aan om het gladde asje iets op te ruwen? Het zal de lijmverbinding ten goede komen.
De boring in het tandwieltje is meestal niet groter dan bv. 2 mm.
Klem het kunststof onderdeeltje licht in.
Drenk een katoenen draadje in alcolhol, en haal dit een aantal malen door het gaatje.
Voordeel van PP of PE is nu wel weer dat het door de alcohol niet (snel) zal verweken.
-
Hoi
Als het een cardanbus is die doorslipt is deze waarschijnlijk gescheurd.
Je kunt er dan ook een krimpkous overheen krimpen om het geheel weer strak te maken.
Bart
-
Bedankt voor de adviezen.
Het betreft een cardannetje van GM&S wat op een Mashima motortje zit.
Ik heb aan iedere kant van het motortje zo'n setje naar het draaistel.
De 1000, die op dat moment een goederen trein met twee roco cleaners trok begon ineens langzaam te rijden terwijl ik wielen hoorde doorslaan.
Het cardannetje aan de voorzijne slipt door. Ik kan geen scheurtjes ontdekken.
De vraag blijft dus welke loctite ik zal gebruiken. Er zijn er nogal wat en ik lees op hun site alleen maar over metaal/metaal borging.
Ik heb de boel nu helemaal open liggen en wilde eigenlijk net met secondelijm aan de gang gaan maar twijfel nu toch weer.
Ernest
-
Hoi
Waarom schrijf je in je eerste topic dat het een 1000 betreft; waardoor iedereen denkt dat het om een roco-cardan gaat.
En nu blijkt het om een GM&S aandrijving te gaan. ??? ??? Lekker duidelijk.
Bart
-
Omdat het een Roco 1000 is.
De roco motor heeft een stalen asje met een kunststof kardan.
De Mashima heeft ook een stalen asje met een GM&S kunststof kardan.
Ernest
-
Hoi
Misschien is de roco kunststof niet te lijmen, en de mashima kunststof wel?
Bart