BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Materieelbespreking overige merken => Topic gestart door: posthumus op 28 November 2011, 14:12:36

Titel: ESU BR 151, materieelbespreking
Bericht door: posthumus op 28 November 2011, 14:12:36
Graag wil ik mijn enthousiasme even met jullie delen inzake mijn nieuwe aankoop.

Het betreft de net verschenen ESU BR151 E-loc–groene uitvoering- (artikel 31030)
Vorige week tegenaan gelopen ergens onderweg, dit model stond al wel op mijn lijstje het afgelopen jaar, sinds de aankondiging van ESU.
Het is uiteraard geen Nederlands model en ik weet niet of deze E-locs ooit in Nederland komen of zijn geweest.
Waar het mij om gaat is mijn inziens het nieuw “Ballgame” waar we het hier over hebben.
Een nieuwe generatie supermodellen in dit geval van een fabrikant die pas zijn 2e productie loc op de rails zet…..
E.e.a. ook even los van veel perikelen op de Duitse fora inzake de Wiel-afstand met betrekking tot het ontsporen bij een aantal kopers (niet allemaal !) indien men het model gebruikt op C-rails van Marklin.
Zoals wellicht bekend, koopt men het model compleet met een gemonteerde sleeper. Voor gelijkstroom (zoals in mijn geval), is het een kwestie de sleper met het speciale meegeleverde gereedschap los te klikken en je hebt een gelijkstroom – loc.
Overigens heeft ESU gelijk op hun website de oplossing voor de C-rails aangedragen, ga ik hier verder niet op in.

Was ik begin dit jaar al verwend met de ESU BR 215 Dieslloc met ook meer dan 20 digitale functies, nu gaat e.e.a. nog een stukje verder.
Hieronder wat opmerkingen:
Detaillering: Wat mij betreft een geheel nieuwe standaard, echt voor de modelbouw freaks en zo ongeveer te vergelijken met de detaillering van LS models. Met name de draaistellen zijn een droom…(Echte metalen veren, los aangezet ) Het geheel wordt wel weer teer om vast te pakken enz.
Wat ook heel gaaf is, is de geheel metalen uitvoering, is dus gewoon helemaal recht en strak !
Beschildering: Messcherp en met een fraaie zijdeglans.
Geluid: Luid ! Gelijk maar even teruggeschroefd met CV 63. Maar: Echt supermooie (veel) geluiden en zonder ruis (!)
Prijs/kwaliteit: Vindt ik persoonlijk heel netjes, voor nog geen 390 euro, een metalen supergedetailleerde sound e- loc met 21 functies, wat betreft geluiden en verlichting, t/m de apart te schakelen dashboard verlichting/ cabine verlichting en motorruimte verlichting  aan toe. Tevens, net als sommige Roco-E-loc, op afstand bedienbare pantografen. (Alleen kosten deze Roco locs hetzelfde bedrag, met een plastic kap (!), welke lang niet altijd recht is, met minder fraaie pantografen en veel en veel minder digitale functies…..)
Ik kan me ook voorstellen dat dit segment van wat duurdere locs met super detail en functies, niet iedereen aanspreken. Er is echter ook heel wat enthousiasme losgemaakt met de ook niet goedkope Artitec NS Stoomloc, hoort ook in dit rijtje van super HO modellen thuis.

Daar ik momenteel geen uitgelegde baan heb, moet ik nog kijken hoe het rijgedrag is op een complexere baan. Wat ik tot nu toe heb ervaren, is een erg mooi loop.

Keerzijde kan zijn met zoveel techniek aan boord, dat er ook veel stuk kan gaan met alle ergernissen die daarbij horen. Er is wel 2 jaar garantie op deze loc.
Ik ben benieuwd wat jullie vinden van dit soort nieuwe modellen, of gaan toch de meesten voor de eenvoudige (goedkopere) en simpeler gedetailleerde modellen? Heb ik ook in mijn kast staan hoor, is niks mee.

Ik vind het persoonlijk erg super tot nu toe, het is echt genieten van het speelelement !
Tot slot en dat vindt ik niet onbelangrijk, (ook als modelbouwer), de erg goed getroffen neus van deze BR 151. Ik heb in een eerder betoog al eens aangehaald dat sommige merken de shape van met name de neus van een loc niet onder de knie krijgen bij hun modellen, en dat geldt niet alleen voor HO modellen, maar ook voor bijvoorbeeld de peperdure Spoor 1 modellen van sommige merken. (Zal hier geen merken noemen) Ik heb het dan over E-locs die er niet echt goed uitzien, en dan leg ik echt niet op alle slakken zout…..) Wel zijn ook de Roco ingenieurs vindt ik, meesters in het goed weergeven van  ”neuzen”, dat weer wel natuurlijk.

Zonder als reclamespot te willen overkomen, geef ik de ingenieurs van ESU een grote pluim met dit voor mij fantastische model !

Vriendelijke groet, Pieter

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe_ESU_BR_151_24_11_2011_012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe_ESU_BR_151_24_11_2011_012.jpg)
Titel: Re:ESU BR 151
Bericht door: Re 6/6 op 28 November 2011, 15:22:09
Bedankt voor het plaatsen van dit verslag.
Aangezien ik ook erg veel interesse in deze loc heb, is het erg super om zo'n uitgebreid verslag te lezen. (y)
Dat maakt voor mij de weg vrij om dit model ook te gaan kopen.

Groet,

Ron
Titel: Re:ESU BR 151
Bericht door: posthumus op 28 November 2011, 19:49:22
Nog even een paar foto's(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Benelux_spoor_ESU__BR_151_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Benelux_spoor_ESU__BR_151_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Benelux_spoor_ESU__BR_151_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Benelux_spoor_ESU__BR_151_4.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Benelux_spoor_ESU__BR_151.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Benelux_spoor_ESU__BR_151.jpg)
Titel: Re:ESU BR 151
Bericht door: Chris op 28 November 2011, 19:53:31
Vanavond laat compleet verslag op Groterdam en video van de Verkeersrode variant.
Titel: Re:ESU BR 151
Bericht door: posthumus op 28 November 2011, 20:04:04
Ron: Graag gedaan
en

Chris: Ik ben erg benieuwd naar jou bevindingen
Titel: Re:ESU BR 151
Bericht door: Re 6/6 op 28 November 2011, 20:05:53
Ik ben ook benieuwd naar het verslag van Chris, ik weet wel dat ik voor de groene versie ga.
Man die ziet er echt super uit (y)

Groet,

Ron
Titel: Re:ESU BR 151
Bericht door: Sander Fondse op 28 November 2011, 20:22:25
Citaat
Het is uiteraard geen Nederlands model en ik weet niet of deze E-locs ooit in Nederland komen of zijn geweest.
In ieder geval komen / kwamen ze in Venlo. De verkeersrode variant zeker. Er zit dan wel geen automatische koppeling op. Misschien de nieuwe Roco koppeling erop zetten en dan met een sleep zelflossers.
Titel: Re:ESU BR 151
Bericht door: Chris op 29 November 2011, 00:14:19
Hier alvast de video.

http://www.youtube.com/watch?v=jxMplYprs4E
Titel: Re:ESU BR 151
Bericht door: Tim89 op 29 November 2011, 00:27:59
Filmpje ziet er al goed uit :)!

Ben benieuwd naar de rest van je verslag (y)!

Tim
Titel: Re:ESU BR 151
Bericht door: Chris op 29 November 2011, 00:35:36
En de foto's

 verslag BR 151 van ESU  (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=758:br151&catid=59:diversen&Itemid=120)
Titel: Re:ESU BR 151
Bericht door: posthumus op 29 November 2011, 09:16:03
Weer een mooi verslag Chris ! Bedankt.  (y)
Ik ben zo vrij op te merken dat je de dashboard-verlichting/ machineruimte-verlichting en rangeerverlichting niet had genoemd dacht ik, en er zijn nog meer geluiden, zoals een perronomroeper, koppelinggeluiden/  korte pfiff/ Sanden/ en nog een paar geluiden en er is nog een knop voor de rangeergang/snelheid.
Nog een opmerking van mijzelf inzake de detaillering: (Heel klein minpuntje): De ruitenwissers hadden iets dunner(fragieler) gekund, evenals de kleine onderste handrails bij de deuren op het zwarte frame.
Tot slot, pluspunt is wel nog dat het geheel wordt geleverd in een luxe doos met een fraai kleurenboekwerkje.
De kunststof beugel waar de loc in de doos op vastgeschroefd zit, is naast dat het een bijzonder stevige verpakking is, ook erg handig om het model uitvoerig te bekijken in de winkel, zonder het model te hoeven aanraken..!
(Ik weet niet of er nog meer "dozenfreaks" zijn op dit forum, persoonlijk let ik altijd erg op de verpakking, ik koop geen nieuwe loc als de doos beschadigd is bijvoorbeeld....) (Loopt wat los...) ;D
Groet, Pieter

Titel: Re:ESU BR 151
Bericht door: JAB van Ree op 29 November 2011, 09:34:06
Wederom een heel fraai staaltje engineering daar bij ESU... hopen dat ze voor inspiratie eens een keer over de grens gaan kijken ;)
Titel: Re:ESU BR 151
Bericht door: Richey op 29 November 2011, 09:43:46
Wat een schitterend model  :o.
Ik heb met verbazing zitten kijken, maar ik ben wel erg bang voor dit soort supermodellen, met name de mate van "hoever wil je het door gaan trekken"... Nog even en je gaat regenbuien en werkende ruitenwissers op je baan maken.
In mijn ogen zijn dit toch ook vooral modellen voor mensen die óf erg veel geld hebben, óf ze vooral in de kast zetten. Ik voor mij moet er niet aan denken, je zal er maar een aanrijding mee krijgen oid.
Titel: Re:ESU BR 151
Bericht door: Marc tramt op 29 November 2011, 09:48:05
je zal er maar een aanrijding mee krijgen oid.

In zo'n model zit toch gewoon volledig werkende Indusi?    ;D
Titel: Re:ESU BR 151
Bericht door: Nederduitsemeester op 29 November 2011, 10:57:26
Moet je baan ook met PZB(=Indusi) uitgerust zijn ;D
Titel: Re:ESU BR 151
Bericht door: RN232 op 29 November 2011, 11:59:50
Ik ben sinds ruim een week in bezit van de verkeersrode BR 151, en ik kan me volledig bij posthumus aansluiten.
Esu heeft werkelijk een technisch hoogstandje afgeleverd.  (y)
Wat een juweel van een lok.
Naar mijn mening in alle opzichten z'n geld dubbel en dwars waard.

Titel: Re:ESU BR 151
Bericht door: Re 6/6 op 29 November 2011, 13:43:33
Chris bedankt voor dit verslag, helemaal super met dat filmje (y)
Binnenkort maar eens op pad voor een ESU groene 151 ;D

En voor 2012 wil ik dan wel een NS 1200 van ESU ;D

Groet,

Ron
Titel: Re:ESU BR 151
Bericht door: posthumus op 29 November 2011, 14:24:24
Voor diegenen die de loc van binnen willen zien, In het nieuwste nr.van de MIBA staat een groot artikel/ test van deze loc.
Ook grote foto's van het inwendige en een blik in de kap van onderen.
Ik heb die van mij ook nog niet open gemaakt, is ook niet nodig, de loc kan gelijk op de rails, smeren is ook niet nodig (Wat ik uit het boekje begrepen heb, zijn alle bewegende onderdelen onderhoudsvrij (?!) ???
En in tegenstelling van de verhalen van de afgelopen tijd over kappen die erg moeizaam open te krijgen zijn, deze kap zit met 4 bouten, dus volgens de MIBA: Bouten losschroeven en de kap glijd "geruisloos" van het chassis ....
Titel: Re: ESU BR 151
Bericht door: arjang op 13 December 2020, 10:16:59
Hi,

Zo draadje ligt al wat jaartjes stil, maar ik probeer het gewoon:
Ik rij met z21: zijn alle functies van deze loc dan toegankelijk zonder allerlei fratsen uit te halen?
Titel: Re: ESU BR 151
Bericht door: M@rk op 13 December 2020, 12:52:18
Ja als je gewoon functietoetsen F0-F20 kan bedienen wel.
Titel: Re: ESU BR 151
Bericht door: Ronaldk op 13 December 2020, 16:23:01
hoi,

Ik rij met z21: zijn alle functies van deze loc dan toegankelijk zonder allerlei fratsen uit te halen?

Ligt er aan.  :) Hoe rijd je met de (witte) z21? Met de (rode) multimaus? Of met de z21-app? De multimaus moet voorzien zijn van de laatste firmware. Zie ook dit draadje  Multimaus : hoe ga je naar functies hoger dan #19? (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95722.msg3222167668#msg3222167668). Met de z21-app heb je een aantal tabbladen voor functies.

Groet Ronald.
Titel: Re: ESU BR 151
Bericht door: arjang op 13 December 2020, 16:38:35
Thnx. Ik rij met de app. Dus komt goed.
Titel: Re: ESU BR 151, materieelbespreking
Bericht door: arjang op 20 December 2020, 10:04:52
Hi,

Ben toch wel erg nieuwsgierig: heeft de groene br151 wel of niet gereden in Venlo (of ander grensstation in nl)? De bauw witte en rode wel, maar van de groene vind ik geen uitsluitsel. Iemand die hier iets over kan roepen?
Titel: Re: ESU BR 151, materieelbespreking
Bericht door: Taigagaai op 20 December 2020, 22:50:03
Ik heb ergens in 2006 of 2007 nog een groene 151 in Venlo gefotografeerd. Zal morgen eens kijken of ik die foto kan vinden.
Titel: Re: ESU BR 151, materieelbespreking
Bericht door: Rick op 21 December 2020, 10:19:39
Groen in Venlo: https://www.flickr.com/photos/47985150@N08/5758879879/
op een ander grensstation in Nederland ga je ze niet vinden.  ;)
Titel: Re: ESU BR 151, materieelbespreking
Bericht door: Taigagaai op 21 December 2020, 10:25:45
Je bent me net voor Rick, had zojuist mijn foto gevonden van ook de 151 049, de laatste groene 151'er.
Titel: Re: ESU BR 151, materieelbespreking
Bericht door: arjang op 21 December 2020, 10:30:38
Toffe foto en bedankt voor het posten.
Hebben jullie ook enig idee of deze ook al in de jaren 80 Venlo binnenreed?
Of overvraag ik jullie nu?
Titel: Re: ESU BR 151, materieelbespreking
Bericht door: Rick op 21 December 2020, 10:33:19
Waarom zou dat niet kunnen? De blauw/beige versie kwam er ook en voor de inzet werd niet op kleur gelet. Ik weet niet of er in die tijd al een dienst was met 151'ers naar Venlo maar er is niets op tegen.
Titel: Re: ESU BR 151, materieelbespreking
Bericht door: Arjan6511 op 21 December 2020, 10:35:21
Bovendien: de groene kleurstelling was de voorloper van de blauw-creme dus past absoluut in de jaren 80.

Niet alle 151-ers zijn nog groen geweest, een aantal is direct in bla/cre afgeleverd.

Die ursprüngliche Lackierung der 151 war bis zur 151 075 das für Elektrolokomotiven bis 120 km/h Höchstgeschwindigkeit übliche Chromoxidgrün mit schwarzem Rahmen. Die 151 073 sowie die Maschinen ab 151 076 wurden im zu dieser Zeit eingeführte neuen Farbschema Ozeanblau/Elfenbein abgeliefert. Eine Umlackierung der älteren Exemplare in Ozeanblau/Elfenbein ist mit Ausnahme der 151 044 im Gegensatz zu vielen anderen Baureihen nie erfolgt, vielmehr blieben chromoxidgrüne Lokomotiven nicht selten bis Anfang der 1990er Jahre im Bestand und wurden dann in die Farben Orientrot oder gar direkt in Verkehrsrot umlackiert. Das letzte Exemplar in grüner Farbgebung war 151 049, eine designierte Museumslokomotive der DB, die mit Einholmstromabnehmern nachgerüstet wurde und Anfang 2008 ebenfalls in verkehrsrot lackiert wurde.[1]
(https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_151)
Titel: Re: ESU BR 151, materieelbespreking
Bericht door: arjang op 21 December 2020, 11:09:10
Dacht ik ook. Maar ben meer purist -ok zeurpiet- dan ik dacht, dus ben blij met je bevestiging. Heb de esu br 151 in het groen besteld en vind het dan wel tof om hem realistisch op m'n baan te kunnen laten rijden. Rij nml ns jaren 80 en een beetje duits. Fictief grensstation zeg maar.